Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ale bagnet dalej zamknięty, nie? Dalej żadnej Sigmy, Tamrona nie uświadczymy? Co zaoszczędzimy na puszce (a wcale nie tak wiele), oddamy z nawiązką Canonowi na średnich lub drogich obiektywach.
Zdjęcia seryjne Maks. około 6 kl./s w przypadku elektronicznej migawki z pierwszą kurtyną, prędkość utrzymywana dla ponad 1000 obrazów JPEG, obrazów RAW lub obrazów C-RAW. Maks. około 40 kl./s w przypadku elektronicznej migawki, prędkość utrzymywana dla 120 obrazów JPEG lub 56 obrazów RAW lub 100 obrazów C-RAW Seria obrazów RAW w tempie 30 kl./s z buforowaniem obejmującym 0,5 s przed wciśnięciem spustu migawki, maks. około 158 klatek link
Dla porównania R6 II: Maks. około 12 kl./s z migawką mechaniczną, prędkość utrzymywana na poziomie ponad 1000 obrazów JPEG, 110 obrazów RAW lub 1000 obrazów C-RAW. Maks. około 40 kl./s z migawką elektroniczną prędkość utrzymywana na poziomie 190 obrazów JPEG, 75 obrazów RAW lub 140 obrazów C-RAW Seria obrazów RAW w tempie 30 kl./s z buforowaniem obejmującym 0,3 lub 0,5 s przed wciśnięciem spustu migawki, maks. około 191 klatek link
Czyli jednak przypuszczenia się nie sprawdziły i oba aparaty mają wizjer. W takim razie o co chodziło z "video oriented" i "new form factor"?
Osobiście nie bardzo rozumiem istnienie jednocześnie R10 i R50. Większość parametrów mają identyczną a tam gdzie jest różnica wygrywa zwykle R50, a przy tym jest mniejszy, lżejszy i tańszy.
R8 jest dużo ciekawszy. W końcu tanie body FF ze współczesnym AF. Szkoda że bez IBIS po cichu liczyłem że skoro cena w stosunku do RP ma wzrosnąć to IBIS się pojawi. A tak to trochę drogo jak na podstawowy model.
To co mnie osobiście najbardziej interesuje to czy poprawiono wizjery widzę, że rozdzielczości pozostały bez zmian, ale czy mają większe powiększenie od poprzedników? Nie wiem, bo w kilku miejscach trafiłem na sprzeczne wartości.
W R8 rozumiem brak joysticka zarezerw. dla wyższych modeli, ale kurcze mogli chociaż dać tą obrotową tarczę nastawczą, którą można regulować wartość przysłony. Tutaj niestety dali ten 4-kierunkowy wybierak znany z RP.
Jaki widzę plus z pojawienia się dwu nowych modeli? Cwanon nie będzie miał motywacji do windowania cen pozostałych modeli. Chyba tyle. Mniejsza liczba megapiksli w R8 w stosunku do RP sugeruje, że ktoś poszedł po rozum do głowy. Sugerowałbym jeszcze wydobycie jakiś zysków z redukcji, np skrócenie czasau odczytu. Ale tylko sugeruję ;-)
@vulkanwawa, no właśnie, R6 można było dorwać w cenie 9999 zł, gdzie teraz R8 jest relatywnie nie dużo tańszy, a nie ma połowy przydatnych rzeczy. Ja nie wiem czy nie lepiej nieco dołożyć i kupić R6, no chyba, że ze wzgl. na nieco mniejsze rozmiary i wagę tutaj R8 wypada nieco korzystniej. Niedługo targi CP+ w Japonii zobaczymy co pokaże Sony.
Jakiś czas temu w komentarzach tutaj stawiałem, że R8 będzie kosztować 8 tys. Wiele się nie pomyliłem. Ludzie kupowali RP ze względu na bycie najtańszym nowym FF na rynku, więc nie wiem czy nawet wiele podzespołów z R6 II wynagrodzi brak stabilizacji oraz wzrost ceny. Zobaczymy po sprzedaży. Ciekawe czy inni producenci jakoś odpowiedzą. Najszybciej to może Sony wypuści A7CII z lekko okrojonymi podzespołami z A7M4 i też od A7M4 tańsze, więc w podobnej półce co R8. I Canon wywiera nacisk na wypuszczenie kolejnego modelu z 4K60 klatek z pełnej matrycy, a nie z irytującym cropem 1,5 jak w przypadku Sony. Dla nas, czyli konsumentów taka rywalizacja jest dobra, bo prowadzi do rozwoju i wypuszczania modeli z różnymi innowacjami.
Canon daje Clog3 czy bardzo dobrze działający AF z wykrywaniem wielu obiektów i pojazdów, więc tych różnic jest zdecydowanie więcej, ale racja, że Z5 jest bardzo niedocenianym aparatem.
Migawka mechaniczna z elektroniczną pierwszą kurtyną 6kl/s. Migawka elektroniczna: do 40 kl/s. Dla osób zarabiających na foto lub poważnych amatorów brak 2 slotów na kartę czyli backupu jest ważniejsze niż 40kl/s na migawce elektronicznej. Brak możliwości zdjęć seryjnych na migawce mechanicznej! Co do wykrywania obiektów to racja ale i tak duża część osób raczej będzie korzystała z wybierania obiektu do śledzenia dotykając palcem ekranu który daje większą pewność że aparat będzie śledził odpowiedni obiekt.
@NikonD - kwestią nie jest "brak możliwości zdjęć seryjnych na migawce mechanicznej" tylko to, że R8 i R50 w ogóle nie mają mechanicznej pierwszej kurtyny migawki. Stąd też nie ma zdjęć tych aparatów z zasłoniętymi przez migawkę matrycami, bo to właśnie robiła pierwsza kurtyna. Mechaniczna druga kurtyna oczywiście została. Więc tryb seryjny jest we wszystkich oferowanych przez aparat trybach pracy migawki. Choć pewnie Cię taka odpowiedź nie ucieszy ;)
"Dla osób zarabiających na foto lub poważnych amatorów brak 2 slotów na kartę czyli backupu jest ważniejsze niż 40kl/s na migawce elektronicznej." XD
Kilka spraw: 1. Ja sam nie wyobrażam sobie pracować na jednej karcie pamięci, mimo iż bardzo zwracam na to uwagę i kupiłem z pewnego źródła pełno SanDisków Extreme V90, które mają dożywotnią gwarancję, więc tutaj akurat trochę jestem w stanie się zgodzić. 2. Ale co do 40 klatek na sekundę, to Ty nie mów czego inni potrzebują, a czego nie. Ja fotografując parkę czy grupę ludzi idącym w moim kierunku nie powiem, by maszerowali jak w wojsku, tylko muszę mieć wiele klatek na sekundę, by wybrać moment, w którym nogi wszystkich osób wyglądają naturalnie. Analogicznie potrzebuję wiele klatek na sekundę przy fotografowaniu wystrzału szampana, konfetti, ujęć sportowych itd. 3. A co do wykrywania i śledzenia obiektów to po prostu widać, że nie miałeś w ręku niczego nowego od Canona czy Sony, bo w nich można ustawić sobie fotografowany obiekt nawet jeśli coś lub ktoś wejdzie nam w kadr albo czy po prostu zawsze ostrość ma być na najbliższej osobie w kadrze. I to działa tak dobrze, że można temu w 100% zaufać, więc dla mnie końcówka Twojej wypowiedzi jest słabym argumentem i całkowicie go nie kupuję.
"To ja już nie wiem, z czego Canon musiałby wykastrować body entry FF, żeby kosztowało 990$ / 5k Pln"
Podejrzewam, że wystarczyłoby zmniejszyć marżę jeśli taka A7M4 z premierowych 13 500 zł na Black Friday była za 9 500 zł, a i tak się musiało opłacać ją sprzedawać, więc pole jeszcze było. Analogicznie R6 I był za 9 000 zł itd.
Przedmówcy szanowni , czy wiecie coś więcej o dacie wyjścia na rynek R5 mark II , ponieważ do tej pory są informacje że będzie to do drugiego kwartału 2023 , mógłby prędzej wystartować na rynek . Przyznam szczerze mam ogromną ochotę na ten zakup , tylko ciekawe o ile droższy będzie od ceny w USA i od ceny za Odrą także są spore różnice cenowe . Nawet R6 mark II jest tańszy za Odrą o 1000 złotych pl w stosunku do naszej krajowej ceny.
@Cichy o A74 wspomniałem tylko dlatego, by pokazać jakie marże panują w tej branży. Jak widać da się w mniej niż rok obniżyć cenę o 1/3, a przecież inflacja powinna w teorii powodować wzrost cen, a dodatkowo przez ten czas złotówka też dostała po wartości przez wojnę na Ukrainie. Dlatego jestem pewien, że za 3-6, góra 12 miesięcy będzie się dało wynegocjować na R8 te 1000-2000 zł obniżki od ceny w dniu premiery.
za 9k plus niewielka dopłata jest już R6 - ze wszystkimi kontrolkami na obudowie, Ibisem i normalnym aku
może i w USA R8 jest fajnie wyceniony, w PL nie jest. Amatora nie zainteresuje bo jest za drogi, ci dalej będą szukać starych R/RP
R50 w cenie R10? kurde nie kumam, R50 nie ma prawie żadnych kontrolek na obudowie
55-210 - dali ciemny krótki zoom w cenie 2x sprawdzonego i dużo jaśniejszego 55-240 - też nie kumam, już wolę kupić starego i robić przez adapter
a gdzie 150-600, gdzie tańsze wysokorozdzielcze body, może być nawet wykastrowane, gdzie 70-300 f5.6, gdzie 24-70 f4, gdzie tele-stałki z wbudowanymi tc jak u nikona... ech...
Tak z ciekawości — a czego Ci brakuje w obecnym R5? _______________________
Pytanie nie do mnie, ale powiem co mi w R5 brakuje, przede wszystkim nagrywania w 4K w zwykłych trybach skalowany z całej matrycy w 60 fps, żeby obraz był jak w 8K, bo teraz jest beznadzieja w porównaniu do 4K HQ, nowa stopka też była by fajna i brak limitu nagrywania oraz lepsza możliwość doboru kodeków do trybu nagrywania. Oczywiście aby się nie przegrzewał choć przez godzinę w 4K 60 fps. Nawet trybu 8K nie musiałby mieć :)
@PDamian "Wtedy dolar był po 3.82." Wniosek taki, że trzeba czekać na koniec wojny by złotówka się znowu odbiła. R8 za 6000zł byłby świetnym pstrykadłem bo sama matryca już to oferuje. Nie uprawiając zawodowej czy wyczynowej fotografii nic więcej nie potrzeba. Filmowanie przez obiektyw ze stabilizacją też jak należy.
Latest has it that Canon might announce the Canon EOS R5 Mark II in Q2 2023. Not only we have a candidate announcement time frame but also a set of (rumored) specifications:
New 61MP CMOS BSI sensor Dual DIGIC X processor 30 FPS electronic shutter with tracking / 12 FPS mechanical shutter Same 8-stop IBIS New High Resolution mode similar to pixel shift shooting found on Sony/Fujifilm 2x/4x/8x digital tele-convertor Same Dual Pixel CMOS AF II from EOS R3 and EOS R6 Mark II Internal 8K 60p video recording (8K RAW video spec to be confirmed) Internal 4K 30p/60p/120p video recording (all by oversampling) FHD 240p video recording Focus breathing correction for video New overheat prevention design similar to EOS R6 Mark II, at least 40min for 8K video, and over 60 min for 4K video Dual CFexpress type B card slot Standard HDMI port Dual USB-C port 9.44M-dot EVF New design of vari-angle LCD monitor optimized for video shooting
Więc jest różnica między R% a R5 mark II czy tylko jest różnica w samej matrycy , oto jest pytanie
I tak ogólnie skoro R6 mark II nie grzeje się tak jak R6 i dłuższe nagrania może na nim powstawać to zapewne nie wszystkie szczegóły modernizacji R5 mark II ( przynajmniej mam taką nadzieje ) zostały podane w tym opisie ???
Czyż byś uważał że R6 mark II wystarczy czy lepiej zakupić R5 mark II i doczekać " dopracowanego " modelu . Wiem że można dobrze i czekać na kolejny R5 m III ,ale teraz mam R6 i chciałem przesiadki na R5 ale jak poczytałem o R5 mark II to doszedłem do wniosku że poczekam na R5 mark II .Mam nadzieje że oczekiwanie będzie warte czasu i przede wszystkim pieniędzy , tylko ciekawe od jakiej ceny wystartuje R5 mark II????
Myślałem, że władowanie podwójnego procesora zostanie uzanane jako błąd, który Nikon wykonał, a przez który Z6 II i Z7 II mają o prawie połowę krótszy czas pracy od konkurencji. Moim zdaniem powinni iść drogą jak producenci procesorów do smartphonów, do komputera czy kart graficznych - czyli wydać nowy produkt wykonany w niższej litografii, a przez to zarówno bardziej wydajny, jak i bardziej energooszczędny, a przez to też mniej grzejący się. Po smartphonach najbardziej to widać jak przez ostatnie lata się rozwinęły, a pojemność akumulatorów pozostała prawie niezmieniona.
Taka refleksja, co aparat mieć powinien, o przydatności przeróżnych wynalazków. A mianowicie ostatnimi czasy dość często używam aparatu ustawionego na ministatywie. Ministatyw, bo łatwo nosić. Można wrzucić do plecaka bez zastanawiania się zali naprawdę potrzebny itd. I dość oczywista obserwacja: lwią część zdjęć daje się zrobić z czasami w okolicy 1 sekundy ekspozycja. Aparat się steruje przez smartfon, jest to dość wygodne. A przy czasach 1 sekunda współcześnie w zasadzie można focić w każdych ciemnościach. Taki zestaw oczywiście bije na głowę wszystkie smartfony, wszystkie te cudowne programowe rozwiązania, stabilizacje itd. W centrum jest pewien obyczaj używania ministatywu. Rozszerzyło to moje możliwości tak, że okoliczność "nie da się focić" jest czymś niezwykłym. Mam w planie, że kiedyś zakupię korpus ze stabilizacją matrycy, jak się pojawią, będę polował na ultrajasne obiektywy. Lecz wiem, że za wiele to nie zmieni.
@Sonix Ja nie uważam, bym mógł to ocenić. Każdy musi zdecydować na podstawie swoich potrzeb i budżetu, a czasem zachcianek. Jeśli szukasz dopracowanego modelu, to w mojej opinii R6mk2 taki jest, a jeśli w R5mk2 zastosują nowe rozwiązania to może być różnie. @M.D.39 Myślę, że to jak będzie pracował na dwóch procesorach zależy od wielu czynników i nie da się jednoznacznie określić, że będzie bardziej prądożerny. Obecny R5 wyrabia na jednym, ale można się domyślić, że na wysokim OC, a każdy maniak PC wie jak mało wydajne energetycznie są podkręcane procesory. Canon chyba już robił takie dwuprocesorowe platformy, ale nie pamiętam z jakim skutkiem bo to nie moja półka. Ciekaw jestem w jakiej litografii jest procesor w R5, bo canon traktuje temat dość enigmatycznie. W każdym razie na mnie robi wrażenie wydajnego.
Tylko jeszcze dochodzi kwestia czy to będzie po prostu drugi procesor czy może jakiś sam moduł oddelegowany do czegoś niczym moduł poświęcony AI i jeszcze lepszego odwzorowania kolorów w Sony A7R5 względem A7M4. Bo jeśli to będzie drugi procesor, to nawet po undervoltingu moim zdaniem będzie to strzał w kolano i człowiek będzie ponownie musiał zabierać po 5 akumulatorów na byle jakie zlecenie czy zastanawiać się czy aby na pewno akumulator, który obecnie wskazuje na 50% starczy na całe oczepiny albo w trudnym terenie na jakąś zwierzynę, którą w bezruchu i bezgłośnie próbujemy upolować od godziny. W sprzęcie za taką kasę, to jak dla mnie nie do pomyślenia, bo swego rodzaju pewność sprzętu, którym obecnie władamy powinna być obowiązkiem, a zbyt krótki czas pracy na jednym akumulatorze może przekreślić nawet największe zalety sprzętu. Słupki sprzedażowe Nikona dobitnie to pokazują, bo co by nie mówić, to mają naprawdę dobry sprzęt pod wieloma pozostałymi względami.
Nie wiem czy ktoś zauważył: R8 nie obsłuży ProRes RAW. W sumie obecnie nie wiadomo jak duża to strata. Może to być dla wielu osób wada dyskwalifikująca R8. Dla mnie jest to wada dyskwalifikująca go do zastosowań wideo.
@Maciox poza tym naprawdę nie wydaje mi się, by Canon miał OC. OC robią sami entuzjaści, którzy chcą wycisnąć ostatnie soki ze sprzętu, a nie poważny producent, któremu zależy na niezawodności i stabilności działania sprzętu.
@Poozon Myślę, że wszyscy sobie zdają sprawę z tego, że "R8 nie obsłuży ProRes RAW". Więcej, raczej dla wszystkich jest to oczywiste. @M.D.39 "OC robią sami entuzjaści" - czy firma Asus nie jest renomowana? Dlaczego sprzedają podkręcone karty graficzne?
R6 Mark II daje przez HDMI sygnał który np. Ninja V+ może przechwycić i zrobić z tego ProRes RAW. Tylko to wymaga nowego firmware do Ninja V+ które jeszcze nie jest gotowe. No a R8 takiej możliwości nie daje. To miałem na myśli.
Chciałem już pochwalić że fajny, lekki, entry-lewel korpusik z tego R8, ale doczytałem w komentarzach że chcą 8,3k za samo body i mam wrażenie że kogoś tu srogo pogięło. Chyba że to taka cena żeby można było większą promocje pokazać jak zacznie schodzić w dół. Spodziewałem się 6k, choć wewnętrznie mam przeświadczenie że powinien być bliżej 5 tys. Jak do tego doliczyć jeszcze "podatek od zamkniętego bagnetu Canona" przez co trzeba więcej na sensowne szkła wyłożyć bez przejściówek z EF, to się robi nieopłacalny. Chyba zdecydowanie lepiej było by dołożyć do EOS R6 pierwszej generacji, jeśli już koniecznie iść w Canona.
No ale fajnie że wybór coraz większy.
A czy po premierze R50 już oficjalnie można kupić wieniec na system EOS M, co to miał być taki nieśmiertelny, czy jeszcze udajemy że Canon będzie go wspierał?
Jest różnica między podkręceniem samego zegara o całe 120 MHz (tak, sprawdziłem to) i nazwaniem tego wielkim OC, za który można skasować kilkaset złotych więcej, a co innego ruszanie napięcia, zmiany częstotliwości zarówno na rdzeniu, jak i na pamięciach, poluzowaniu timingów i subtimingów itd. Niby jedno i drugie to OC, ale sam widzisz, że jedno to bardziej chwyt marketingowy, niż realne zmiany.
Wojt_wro: "A czy po premierze R50 już oficjalnie można kupić wieniec na system EOS M, co to miał być taki nieśmiertelny, czy jeszcze udajemy że Canon będzie go wspierał?"
To przecież reinkarnacja... Ale pamiętaj w kwiaciarni: jaki system taki wieniec.
"Chciałem już pochwalić że fajny, lekki, entry-lewel korpusik z tego R8, ale doczytałem w komentarzach że chcą 8,3k za samo body i mam wrażenie że kogoś tu srogo pogięło."
Za chwilę będzie po 7k tak jak R7 - w stanach kosztują tyle samo.
"Spodziewałem się 6k, choć wewnętrznie mam przeświadczenie że powinien być bliżej 5 tys."
A są na rynku tak tanie aparaty FF o podobnych możliwościach filmowych i AF? Też liczyłem że będzie taniej, ale bez przesady.
"A czy po premierze R50 już oficjalnie można kupić wieniec na system EOS M, co to miał być taki nieśmiertelny, czy jeszcze udajemy że Canon będzie go wspierał?"
Canon już dawno ogłosił że nie będzie go wspierał. Użyli słów że to system "kompletny" i nie przewidują nowych szkieł. Były lekkie wątpliwości co do nowych body, ale teraz chyba już nikt ich nie ma.
Ale system jest nadal produkowany i sprzedaje się w Japonii jak ciepłe bułeczki, więc to chyba jeszcze nie czas na wieńce.
Ale moim zdaniem 2022 to był ostatni rok jego sukcesów. A po tym jak Canon pokazał R50 wycenianego niżej niż R10 mamy też ostatni gwóźdź do trumny.
Jeżeli chodzi o R50. Po co trzeci korpus, skoro w tym systemie nadal nie ma obiektywów? Gdyby Canon zrobił odpowiedniki 35, 50, 24, 20, 85mm i stałki 24-70 oraz 18-35 to mógłby być bardzo fajny system. Ale mamy 3 korpusy i brak szkieł.
Jeżeli chodzi o R8 to dużo fajniejszy, ale szkoda że brak stabilizacji, no i cena mogłaby być mniejsza.
No i polityka dotycząca szkieł trzecich producentów też fajna nie jest.
Zadałbym sobie pytanie, co mianowicie w tych korpusach jest takiego, że warto dać za nie więcej? One są moim zdaniem inne, ale trudno powiedzieć, że oferują więcej w stosunku do poprzednich modeli.
@M.D.39 Nie wnikam głębiej, bo to i tak jest wielka niewiadoma. R5 się grzeje nie bez powodu. @gamma Przecież już się to przewijało - canon jak i inne firmy kierują się statystykami. Statystyki są takie, że większość klientów w segmencie amatorskim kupuje puszkę z kitowym zoomem i cieszy się tym przez lata. Co niektórzy dokupują z czasem tanią pięćdziesiątkę bo wyczytali, że trzeba mieć i tyle. Taka polityka.
"Zadałbym sobie pytanie, co mianowicie w tych korpusach jest takiego, że warto dać za nie więcej? One są moim zdaniem inne, ale trudno powiedzieć, że oferują więcej w stosunku do poprzednich modeli."
W przypadku R8 sprawa jest prosta - AF. RP i R nie miały AF na oczy zwierząt i pojazdy.
W przypadku R50 źle postawiłeś pytanie - ten model jest najtańszym w linii APS-C. No chyba że pytasz o to co oferuje w stosunku do M50, ale wtedy sprawa jest prosta - nowy lepszy AF :-)
Wiem, że dla Ciebie to ma mniejsze znaczenie, ale są tacy dla których AF jest ważniejszy niż drugie kółko czy drugi slot na kartę.
@Maciox Generalnie masz zapewne rację. Większość, która kupi R50 poprzestanie na szkle kitowym. Ale są też R10 i R7, i dla tych użytkowników (szczególnie R7) przydałaby się dedykowana szklarnia, właśnie w szczególności zwykły odpowiednik 35mm, później coś szerokiego 20mm, i 85mm na początek. I dwa zoomy, i system miałby sens.
DG Photo, kilka wpisów wcześniej Amadi wyjaśnił tą kwestię. Modele nie mają tylko pierwszej mechanicznej kurtyny, ale druga jest nadal. Skutek jest taki, że migawka nie zasłania już matrycy przy zdjętym obiektywie. Nadal zatem tylko elektroniczną migawkę posiada Z9
> Nadal zatem tylko elektroniczną migawkę posiada Z9
oraz wszystkie smartfony i dawne kompakty; nb. w przypadku tych z matrycą CCD taki brak mechanicznej migawki to była cudna sprawa - kooperacja lampy błyskowej z każdym dostępnym czasem;
@Amadi A która stabilizacja lepsza? W obiektywie czy korpusie - gdy do dyspozycji mamy tylko jedną z nich? Chodzi o zastosowanie do filmu. Czy R8 i np. szkło canona 35 1.8 da radę jeśli chodzi o stabilizację do filmowania?
Rob: "są tacy dla których AF jest ważniejszy niż drugie kółko czy drugi slot na kartę."
I o takich również myślą inżynierowie Canona [ link ]: "In a lot of circumstances (and particularly with people) you can just pick where you want the camera to focus and it'll track whoever or whatever you pointed at."
> W moich kompaktach od Fuji i olimpusa migawka mechaniczna była. [Maciox]
OK, ale - zauważ - migawka mechaniczna, to wcale nie jest jakieś idealne rozwiązanie, to urządzenie z czasów "analoga", też ma swoje ograniczenia i w nim też występuje zjawisko "rolling shutter";
z migawek mechanicznych lepsza była centralna, bo nie ograniczała użycia lampy błyskowej; ale za to nie dało się z jej pomocą osiągnąć bardzo krótkich czasów, powyżej 1/500" to raczej rzadko; no i w dodatku koszt, bo montowano ją chyba najczęściej w obiektywach.
R8: in plus - w stosunku do RP dostał w pełni elektroniczną migawkę dla wszystkich trybów, a nie tylko w scn. in minus - znowu brak w pełni mechanicznego trybu migawki obecnego w R6? Jedynie EFCS, co znów objawi się popsutym bokeh przy jasnych obiektywach i krótkich czasach...
R50: - to jest jakiś nieśmieszny żart, aby pozbawić stopkę lampy podstawowych styków... Canon podpatrzył Apple i zamiast portów i wypuszcza dongle?! kpina
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
EOS R8 startuje z ceną 200$ wyższą od RP i 300$ niższą od EOS R.
U nas to +2830 i -2280 zł.
R50 z białym obiektywem i kamuflaż na zimę gotowy.
Czy mogę prosić o wyjaśnienie dwóch wątpliwości?
1. "Zmieniono natomiast USB typu micro na typ C, jednak pozostał on w tym samym, niemłodym już standardzie 2.0."
Mam nadzieję, że będzie można R50 zasilać przez USB i ładować baterię?
2. "... oba nowe korpusy Canona mogą być rozpoznawane i wykorzystywane przez komputery jako kamery sieciowe"
W szczególności zatem będzie można skorzystać z mikrofonu w aparacie?
Ale bagnet dalej zamknięty, nie? Dalej żadnej Sigmy, Tamrona nie uświadczymy? Co zaoszczędzimy na puszce (a wcale nie tak wiele), oddamy z nawiązką Canonowi na średnich lub drogich obiektywach.
R50 brzydszy od M50. Przynajmniej dla mnie
Do marudòw piszących powyżej: zamiast marudzić i jojczyć na forum kupcie body innej firmy zacznijcie robić zdjęcia ;))
Zdjęcia seryjne
Maks. około 6 kl./s w przypadku elektronicznej migawki z pierwszą kurtyną, prędkość utrzymywana dla ponad 1000 obrazów JPEG, obrazów RAW lub obrazów C-RAW.
Maks. około 40 kl./s w przypadku elektronicznej migawki, prędkość utrzymywana dla 120 obrazów JPEG lub 56 obrazów RAW lub 100 obrazów C-RAW
Seria obrazów RAW w tempie 30 kl./s z buforowaniem obejmującym 0,5 s przed wciśnięciem spustu migawki, maks. około 158 klatek
link
Dla porównania R6 II:
Maks. około 12 kl./s z migawką mechaniczną, prędkość utrzymywana na poziomie ponad 1000 obrazów JPEG, 110 obrazów RAW lub 1000 obrazów C-RAW.
Maks. około 40 kl./s z migawką elektroniczną prędkość utrzymywana na poziomie 190 obrazów JPEG, 75 obrazów RAW lub 140 obrazów C-RAW
Seria obrazów RAW w tempie 30 kl./s z buforowaniem obejmującym 0,3 lub 0,5 s przed wciśnięciem spustu migawki, maks. około 191 klatek
link
"zamiast marudzić i jojczyć na forum kupcie body innej firmy zacznijcie robić zdjęcia ;))"
Niektórzy to mają tupet!
Ɑ: :D
misiak76: "R50 brzydszy od M50."
Mam na odwrót. Obłości od Colaniego zawsze mi bardziej pasowały, niż kanty à la Nikon/Sony.
Chciałbym mieć Canona, ale w cenie R8 można kupić Z6II ze stabilizacją i z świetnym kitem 24-70 F4.
Obiektywy RF są albo bardzo drogie albo bardzo ciemne i przeciętne optycznie.
Zamienników brak.
Amatorom zostaje albo iść w Nikona i męczyć się z upośledzoną obsługą tych aparatów albo w Sony i mieć nieograniczony wybór obiektywów.
w Cyfrowe.pl R8 kosztuje 8829zł, trochę drogo
Interesuje mnie porównanie parametrów R8 z R6 II, znalazł ktoś? Ale nie zdjęcia w serii bo to mnie kompletnie nie interesuje, 3 kl/s mi wystarczą 😉
Czyli jednak przypuszczenia się nie sprawdziły i oba aparaty mają wizjer. W takim razie o co chodziło z "video oriented" i "new form factor"?
Osobiście nie bardzo rozumiem istnienie jednocześnie R10 i R50. Większość parametrów mają identyczną a tam gdzie jest różnica wygrywa zwykle R50, a przy tym jest mniejszy, lżejszy i tańszy.
R8 jest dużo ciekawszy. W końcu tanie body FF ze współczesnym AF. Szkoda że bez IBIS po cichu liczyłem że skoro cena w stosunku do RP ma wzrosnąć to IBIS się pojawi. A tak to trochę drogo jak na podstawowy model.
To co mnie osobiście najbardziej interesuje to czy poprawiono wizjery widzę, że rozdzielczości pozostały bez zmian, ale czy mają większe powiększenie od poprzedników? Nie wiem, bo w kilku miejscach trafiłem na sprzeczne wartości.
W R8 rozumiem brak joysticka zarezerw. dla wyższych modeli, ale kurcze mogli chociaż dać tą obrotową tarczę nastawczą, którą można regulować wartość przysłony. Tutaj niestety dali ten 4-kierunkowy wybierak znany z RP.
@Cichy
Przecież są specki.
link
link
link
Jaki widzę plus z pojawienia się dwu nowych modeli? Cwanon nie będzie miał motywacji do windowania cen pozostałych modeli. Chyba tyle. Mniejsza liczba megapiksli w R8 w stosunku do RP sugeruje, że ktoś poszedł po rozum do głowy. Sugerowałbym jeszcze wydobycie jakiś zysków z redukcji, np skrócenie czasau odczytu. Ale tylko sugeruję ;-)
w tej cenie, prawie 9 tyś za samo body, to trochę wstyd że Canon EOS R8 nie posiada stabilizacji matrycy.
@vulkanwawa, no właśnie, R6 można było dorwać w cenie 9999 zł, gdzie teraz R8 jest relatywnie nie dużo tańszy, a nie ma połowy przydatnych rzeczy. Ja nie wiem czy nie lepiej nieco dołożyć i kupić R6, no chyba, że ze wzgl. na nieco mniejsze rozmiary i wagę tutaj R8 wypada nieco korzystniej.
Niedługo targi CP+ w Japonii zobaczymy co pokaże Sony.
@PDamian
Chodzilo mi o ten 3 link z DPR, wczoraj nie mogłem tego znaleźć.
Ten R8 kosztuje 8k? 😳 To też mnie ominęło, liczyłem na 5-6k.
Inni producenci dają IBIS w modelach FF w podobnej cenie. No cóż Canonie, nie zobaczysz moich pieniędzy.
W stosunku do ceny R6 II w Stanach kosztuje u nas o 430 zł więcej.
link
Jakiś czas temu w komentarzach tutaj stawiałem, że R8 będzie kosztować 8 tys. Wiele się nie pomyliłem. Ludzie kupowali RP ze względu na bycie najtańszym nowym FF na rynku, więc nie wiem czy nawet wiele podzespołów z R6 II wynagrodzi brak stabilizacji oraz wzrost ceny. Zobaczymy po sprzedaży. Ciekawe czy inni producenci jakoś odpowiedzą. Najszybciej to może Sony wypuści A7CII z lekko okrojonymi podzespołami z A7M4 i też od A7M4 tańsze, więc w podobnej półce co R8. I Canon wywiera nacisk na wypuszczenie kolejnego modelu z 4K60 klatek z pełnej matrycy, a nie z irytującym cropem 1,5 jak w przypadku Sony. Dla nas, czyli konsumentów taka rywalizacja jest dobra, bo prowadzi do rozwoju i wypuszczania modeli z różnymi innowacjami.
Nikon w Z5 daje stabilizacje oraz dwa sloty na kartę pamięci plus lepsza bateria kosztem cropa w 4k a cena o wiele niższa niż tego Canona R8!
Canon daje Clog3 czy bardzo dobrze działający AF z wykrywaniem wielu obiektów i pojazdów, więc tych różnic jest zdecydowanie więcej, ale racja, że Z5 jest bardzo niedocenianym aparatem.
No i R8 może strzelać 40 klatek na sekundę, a nie 4,5. Taka tam "drobna" różnica ;)
Migawka mechaniczna z elektroniczną pierwszą kurtyną 6kl/s. Migawka elektroniczna: do 40 kl/s. Dla osób zarabiających na foto lub poważnych amatorów brak 2 slotów na kartę czyli backupu jest ważniejsze niż 40kl/s na migawce elektronicznej. Brak możliwości zdjęć seryjnych na migawce mechanicznej! Co do wykrywania obiektów to racja ale i tak duża część osób raczej będzie korzystała z wybierania obiektu do śledzenia dotykając palcem ekranu który daje większą pewność że aparat będzie śledził odpowiedni obiekt.
@NikonD - kwestią nie jest "brak możliwości zdjęć seryjnych na migawce mechanicznej" tylko to, że R8 i R50 w ogóle nie mają mechanicznej pierwszej kurtyny migawki. Stąd też nie ma zdjęć tych aparatów z zasłoniętymi przez migawkę matrycami, bo to właśnie robiła pierwsza kurtyna. Mechaniczna druga kurtyna oczywiście została. Więc tryb seryjny jest we wszystkich oferowanych przez aparat trybach pracy migawki. Choć pewnie Cię taka odpowiedź nie ucieszy ;)
To ja już nie wiem, z czego Canon musiałby wykastrować body entry FF, żeby kosztowało 990$ / 5k Pln
"Dla osób zarabiających na foto lub poważnych amatorów brak 2 slotów na kartę czyli backupu jest ważniejsze niż 40kl/s na migawce elektronicznej." XD
Kilka spraw:
1. Ja sam nie wyobrażam sobie pracować na jednej karcie pamięci, mimo iż bardzo zwracam na to uwagę i kupiłem z pewnego źródła pełno SanDisków Extreme V90, które mają dożywotnią gwarancję, więc tutaj akurat trochę jestem w stanie się zgodzić.
2. Ale co do 40 klatek na sekundę, to Ty nie mów czego inni potrzebują, a czego nie. Ja fotografując parkę czy grupę ludzi idącym w moim kierunku nie powiem, by maszerowali jak w wojsku, tylko muszę mieć wiele klatek na sekundę, by wybrać moment, w którym nogi wszystkich osób wyglądają naturalnie. Analogicznie potrzebuję wiele klatek na sekundę przy fotografowaniu wystrzału szampana, konfetti, ujęć sportowych itd.
3. A co do wykrywania i śledzenia obiektów to po prostu widać, że nie miałeś w ręku niczego nowego od Canona czy Sony, bo w nich można ustawić sobie fotografowany obiekt nawet jeśli coś lub ktoś wejdzie nam w kadr albo czy po prostu zawsze ostrość ma być na najbliższej osobie w kadrze. I to działa tak dobrze, że można temu w 100% zaufać, więc dla mnie końcówka Twojej wypowiedzi jest słabym argumentem i całkowicie go nie kupuję.
"To ja już nie wiem, z czego Canon musiałby wykastrować body entry FF, żeby kosztowało 990$ / 5k Pln"
Podejrzewam, że wystarczyłoby zmniejszyć marżę jeśli taka A7M4 z premierowych 13 500 zł na Black Friday była za 9 500 zł, a i tak się musiało opłacać ją sprzedawać, więc pole jeszcze było. Analogicznie R6 I był za 9 000 zł itd.
Przedmówcy szanowni , czy wiecie coś więcej o dacie wyjścia na rynek R5 mark II , ponieważ do tej pory są informacje że będzie to do drugiego kwartału 2023 , mógłby prędzej wystartować na rynek .
Przyznam szczerze mam ogromną ochotę na ten zakup , tylko ciekawe o ile droższy będzie od ceny w USA i od ceny za Odrą także są spore różnice cenowe .
Nawet R6 mark II jest tańszy za Odrą o 1000 złotych pl w stosunku do naszej krajowej ceny.
Tak z ciekawości — a czego Ci brakuje w obecnym R5?
@M.D.39
A74 leży poza kręgiem moich zainteresowań, bo uważam, że nie ma sensu zmieniać na niego z A7R3, jedynie gibany ekran by mi robił różnicę.
Szkoda, że RP który kosztował przecież już nawet poniżej 4 tysiące i zastąpiono 2 x droższym rozwiązaniem.
Ale na początku RP kosztował 6 czy 6300.
Ten jest o 200$ droższy + kursowe przeboje.
Wtedy dolar był po 3.82.
@Cichy o A74 wspomniałem tylko dlatego, by pokazać jakie marże panują w tej branży. Jak widać da się w mniej niż rok obniżyć cenę o 1/3, a przecież inflacja powinna w teorii powodować wzrost cen, a dodatkowo przez ten czas złotówka też dostała po wartości przez wojnę na Ukrainie. Dlatego jestem pewien, że za 3-6, góra 12 miesięcy będzie się dało wynegocjować na R8 te 1000-2000 zł obniżki od ceny w dniu premiery.
za 9k plus niewielka dopłata jest już R6 - ze wszystkimi kontrolkami na obudowie, Ibisem i normalnym aku
może i w USA R8 jest fajnie wyceniony, w PL nie jest. Amatora nie zainteresuje bo jest za drogi, ci dalej będą szukać starych R/RP
R50 w cenie R10? kurde nie kumam, R50 nie ma prawie żadnych kontrolek na obudowie
55-210 - dali ciemny krótki zoom w cenie 2x sprawdzonego i dużo jaśniejszego 55-240 - też nie kumam, już wolę kupić starego i robić przez adapter
a gdzie 150-600, gdzie tańsze wysokorozdzielcze body, może być nawet wykastrowane, gdzie 70-300 f5.6, gdzie 24-70 f4, gdzie tele-stałki z wbudowanymi tc jak u nikona... ech...
W artykule nie wspomniano o jednej kwestii a mianowicie R50 pozbawiono mechanicznej migawki.
@ Amadi
8 lutego 2023, 16:27
Tak z ciekawości — a czego Ci brakuje w obecnym R5?
_______________________
Pytanie nie do mnie, ale powiem co mi w R5 brakuje, przede wszystkim nagrywania w 4K w zwykłych trybach skalowany z całej matrycy w 60 fps, żeby obraz był jak w 8K, bo teraz jest beznadzieja w porównaniu do 4K HQ, nowa stopka też była by fajna i brak limitu nagrywania oraz lepsza możliwość doboru kodeków do trybu nagrywania. Oczywiście aby się nie przegrzewał choć przez godzinę w 4K 60 fps. Nawet trybu 8K nie musiałby mieć :)
@kris123 - i pewnie miał przy tym stabilizację matrycy, bo tak to wszystko o czym piszesz ma R5C ;)
@Amadi
To chyba oczywiste :) a i nie chcę żadnego wiatraka w środku. Ma być cicho i zimno :) A i jeszcze mogliby dać matrycę tak z 60 - 80 Mpix
@PDamian
"Wtedy dolar był po 3.82."
Wniosek taki, że trzeba czekać na koniec wojny by złotówka się znowu odbiła.
R8 za 6000zł byłby świetnym pstrykadłem bo sama matryca już to oferuje. Nie uprawiając zawodowej czy wyczynowej fotografii nic więcej nie potrzeba. Filmowanie przez obiektyw ze stabilizacją też jak należy.
Canon od zawsze prowadził politykę dziada.
@Amadi
W R5 mark II ma byc
Latest has it that Canon might announce the Canon EOS R5 Mark II in Q2 2023. Not only we have a candidate announcement time frame but also a set of (rumored) specifications:
New 61MP CMOS BSI sensor
Dual DIGIC X processor
30 FPS electronic shutter with tracking / 12 FPS mechanical shutter
Same 8-stop IBIS
New High Resolution mode similar to pixel shift shooting found on Sony/Fujifilm
2x/4x/8x digital tele-convertor
Same Dual Pixel CMOS AF II from EOS R3 and EOS R6 Mark II
Internal 8K 60p video recording (8K RAW video spec to be confirmed)
Internal 4K 30p/60p/120p video recording (all by oversampling)
FHD 240p video recording
Focus breathing correction for video
New overheat prevention design similar to EOS R6 Mark II, at least 40min for 8K video, and over
60 min for 4K video
Dual CFexpress type B card slot
Standard HDMI port
Dual USB-C port
9.44M-dot EVF
New design of vari-angle LCD monitor optimized for video shooting
Więc jest różnica między R% a R5 mark II czy tylko jest różnica w samej matrycy , oto jest pytanie
Pozdrawaim
@Amadi
I tak ogólnie skoro R6 mark II nie grzeje się tak jak R6 i dłuższe nagrania może na nim powstawać to zapewne nie wszystkie szczegóły modernizacji R5 mark II ( przynajmniej mam taką nadzieje ) zostały podane w tym opisie ???
@kris123
Z opisu wynika że matryca ma być 60 MP ale przyznaje mogła by być nawet 100 MP jak haselblad
@Maciox
Czyż byś uważał że R6 mark II wystarczy czy lepiej zakupić R5 mark II i doczekać " dopracowanego " modelu .
Wiem że można dobrze i czekać na kolejny R5 m III ,ale teraz mam R6 i chciałem przesiadki na R5 ale jak poczytałem o R5 mark II to doszedłem do wniosku że poczekam na R5 mark II .Mam nadzieje że oczekiwanie będzie warte czasu i przede wszystkim pieniędzy , tylko ciekawe od jakiej ceny wystartuje R5 mark II????
Cena R8
link
Cena R 6 mark II
link
Myślałem, że władowanie podwójnego procesora zostanie uzanane jako błąd, który Nikon wykonał, a przez który Z6 II i Z7 II mają o prawie połowę krótszy czas pracy od konkurencji. Moim zdaniem powinni iść drogą jak producenci procesorów do smartphonów, do komputera czy kart graficznych - czyli wydać nowy produkt wykonany w niższej litografii, a przez to zarówno bardziej wydajny, jak i bardziej energooszczędny, a przez to też mniej grzejący się. Po smartphonach najbardziej to widać jak przez ostatnie lata się rozwinęły, a pojemność akumulatorów pozostała prawie niezmieniona.
Taka refleksja, co aparat mieć powinien, o przydatności przeróżnych wynalazków. A mianowicie ostatnimi czasy dość często używam aparatu ustawionego na ministatywie. Ministatyw, bo łatwo nosić. Można wrzucić do plecaka bez zastanawiania się zali naprawdę potrzebny itd. I dość oczywista obserwacja: lwią część zdjęć daje się zrobić z czasami w okolicy 1 sekundy ekspozycja. Aparat się steruje przez smartfon, jest to dość wygodne. A przy czasach 1 sekunda współcześnie w zasadzie można focić w każdych ciemnościach. Taki zestaw oczywiście bije na głowę wszystkie smartfony, wszystkie te cudowne programowe rozwiązania, stabilizacje itd. W centrum jest pewien obyczaj używania ministatywu. Rozszerzyło to moje możliwości tak, że okoliczność "nie da się focić" jest czymś niezwykłym. Mam w planie, że kiedyś zakupię korpus ze stabilizacją matrycy, jak się pojawią, będę polował na ultrajasne obiektywy. Lecz wiem, że za wiele to nie zmieni.
@Sonix
Ja nie uważam, bym mógł to ocenić. Każdy musi zdecydować na podstawie swoich potrzeb i budżetu, a czasem zachcianek. Jeśli szukasz dopracowanego modelu, to w mojej opinii R6mk2 taki jest, a jeśli w R5mk2 zastosują nowe rozwiązania to może być różnie.
@M.D.39
Myślę, że to jak będzie pracował na dwóch procesorach zależy od wielu czynników i nie da się jednoznacznie określić, że będzie bardziej prądożerny. Obecny R5 wyrabia na jednym, ale można się domyślić, że na wysokim OC, a każdy maniak PC wie jak mało wydajne energetycznie są podkręcane procesory. Canon chyba już robił takie dwuprocesorowe platformy, ale nie pamiętam z jakim skutkiem bo to nie moja półka.
Ciekaw jestem w jakiej litografii jest procesor w R5, bo canon traktuje temat dość enigmatycznie. W każdym razie na mnie robi wrażenie wydajnego.
Tylko jeszcze dochodzi kwestia czy to będzie po prostu drugi procesor czy może jakiś sam moduł oddelegowany do czegoś niczym moduł poświęcony AI i jeszcze lepszego odwzorowania kolorów w Sony A7R5 względem A7M4. Bo jeśli to będzie drugi procesor, to nawet po undervoltingu moim zdaniem będzie to strzał w kolano i człowiek będzie ponownie musiał zabierać po 5 akumulatorów na byle jakie zlecenie czy zastanawiać się czy aby na pewno akumulator, który obecnie wskazuje na 50% starczy na całe oczepiny albo w trudnym terenie na jakąś zwierzynę, którą w bezruchu i bezgłośnie próbujemy upolować od godziny. W sprzęcie za taką kasę, to jak dla mnie nie do pomyślenia, bo swego rodzaju pewność sprzętu, którym obecnie władamy powinna być obowiązkiem, a zbyt krótki czas pracy na jednym akumulatorze może przekreślić nawet największe zalety sprzętu. Słupki sprzedażowe Nikona dobitnie to pokazują, bo co by nie mówić, to mają naprawdę dobry sprzęt pod wieloma pozostałymi względami.
Nie wiem czy ktoś zauważył: R8 nie obsłuży ProRes RAW. W sumie obecnie nie wiadomo jak duża to strata. Może to być dla wielu osób wada dyskwalifikująca R8. Dla mnie jest to wada dyskwalifikująca go do zastosowań wideo.
@Maciox poza tym naprawdę nie wydaje mi się, by Canon miał OC. OC robią sami entuzjaści, którzy chcą wycisnąć ostatnie soki ze sprzętu, a nie poważny producent, któremu zależy na niezawodności i stabilności działania sprzętu.
@Poozon
Myślę, że wszyscy sobie zdają sprawę z tego, że "R8 nie obsłuży ProRes RAW". Więcej, raczej dla wszystkich jest to oczywiste.
@M.D.39
"OC robią sami entuzjaści" - czy firma Asus nie jest renomowana? Dlaczego sprzedają podkręcone karty graficzne?
R6 Mark II daje przez HDMI sygnał który np. Ninja V+ może przechwycić i zrobić z tego ProRes RAW. Tylko to wymaga nowego firmware do Ninja V+ które jeszcze nie jest gotowe. No a R8 takiej możliwości nie daje. To miałem na myśli.
Chciałem już pochwalić że fajny, lekki, entry-lewel korpusik z tego R8, ale doczytałem w komentarzach że chcą 8,3k za samo body i mam wrażenie że kogoś tu srogo pogięło. Chyba że to taka cena żeby można było większą promocje pokazać jak zacznie schodzić w dół. Spodziewałem się 6k, choć wewnętrznie mam przeświadczenie że powinien być bliżej 5 tys. Jak do tego doliczyć jeszcze "podatek od zamkniętego bagnetu Canona" przez co trzeba więcej na sensowne szkła wyłożyć bez przejściówek z EF, to się robi nieopłacalny. Chyba zdecydowanie lepiej było by dołożyć do EOS R6 pierwszej generacji, jeśli już koniecznie iść w Canona.
No ale fajnie że wybór coraz większy.
A czy po premierze R50 już oficjalnie można kupić wieniec na system EOS M, co to miał być taki nieśmiertelny, czy jeszcze udajemy że Canon będzie go wspierał?
Jest różnica między podkręceniem samego zegara o całe 120 MHz (tak, sprawdziłem to) i nazwaniem tego wielkim OC, za który można skasować kilkaset złotych więcej, a co innego ruszanie napięcia, zmiany częstotliwości zarówno na rdzeniu, jak i na pamięciach, poluzowaniu timingów i subtimingów itd. Niby jedno i drugie to OC, ale sam widzisz, że jedno to bardziej chwyt marketingowy, niż realne zmiany.
Wojt_wro: "A czy po premierze R50 już oficjalnie można kupić wieniec na system EOS M, co to miał być taki nieśmiertelny, czy jeszcze udajemy że Canon będzie go wspierał?"
To przecież reinkarnacja... Ale pamiętaj w kwiaciarni: jaki system taki wieniec.
PS
Ile masz obiektywów EF-M?
@Wojt_wro
"Chciałem już pochwalić że fajny, lekki, entry-lewel korpusik z tego R8, ale doczytałem w komentarzach że chcą 8,3k za samo body i mam wrażenie że kogoś tu srogo pogięło."
Za chwilę będzie po 7k tak jak R7 - w stanach kosztują tyle samo.
"Spodziewałem się 6k, choć wewnętrznie mam przeświadczenie że powinien być bliżej 5 tys."
A są na rynku tak tanie aparaty FF o podobnych możliwościach filmowych i AF? Też liczyłem że będzie taniej, ale bez przesady.
"A czy po premierze R50 już oficjalnie można kupić wieniec na system EOS M, co to miał być taki nieśmiertelny, czy jeszcze udajemy że Canon będzie go wspierał?"
Canon już dawno ogłosił że nie będzie go wspierał. Użyli słów że to system "kompletny" i nie przewidują nowych szkieł. Były lekkie wątpliwości co do nowych body, ale teraz chyba już nikt ich nie ma.
Ale system jest nadal produkowany i sprzedaje się w Japonii jak ciepłe bułeczki, więc to chyba jeszcze nie czas na wieńce.
Ale moim zdaniem 2022 to był ostatni rok jego sukcesów. A po tym jak Canon pokazał R50 wycenianego niżej niż R10 mamy też ostatni gwóźdź do trumny.
Trochę dziwna polityka Canona.
Jeżeli chodzi o R50. Po co trzeci korpus, skoro w tym systemie nadal nie ma obiektywów? Gdyby Canon zrobił odpowiedniki 35, 50, 24, 20, 85mm i stałki 24-70 oraz 18-35 to mógłby być bardzo fajny system. Ale mamy 3 korpusy i brak szkieł.
Jeżeli chodzi o R8 to dużo fajniejszy, ale szkoda że brak stabilizacji, no i cena mogłaby być mniejsza.
No i polityka dotycząca szkieł trzecich producentów też fajna nie jest.
Zadałbym sobie pytanie, co mianowicie w tych korpusach jest takiego, że warto dać za nie więcej? One są moim zdaniem inne, ale trudno powiedzieć, że oferują więcej w stosunku do poprzednich modeli.
@M.D.39
Nie wnikam głębiej, bo to i tak jest wielka niewiadoma. R5 się grzeje nie bez powodu.
@gamma
Przecież już się to przewijało - canon jak i inne firmy kierują się statystykami. Statystyki są takie, że większość klientów w segmencie amatorskim kupuje puszkę z kitowym zoomem i cieszy się tym przez lata. Co niektórzy dokupują z czasem tanią pięćdziesiątkę bo wyczytali, że trzeba mieć i tyle. Taka polityka.
@baron13
"Zadałbym sobie pytanie, co mianowicie w tych korpusach jest takiego, że warto dać za nie więcej? One są moim zdaniem inne, ale trudno powiedzieć, że oferują więcej w stosunku do poprzednich modeli."
W przypadku R8 sprawa jest prosta - AF. RP i R nie miały AF na oczy zwierząt i pojazdy.
W przypadku R50 źle postawiłeś pytanie - ten model jest najtańszym w linii APS-C. No chyba że pytasz o to co oferuje w stosunku do M50, ale wtedy sprawa jest prosta - nowy lepszy AF :-)
Wiem, że dla Ciebie to ma mniejsze znaczenie, ale są tacy dla których AF jest ważniejszy niż drugie kółko czy drugi slot na kartę.
@Maciox
Generalnie masz zapewne rację. Większość, która kupi R50 poprzestanie na szkle kitowym. Ale są też R10 i R7, i dla tych użytkowników (szczególnie R7) przydałaby się dedykowana szklarnia, właśnie w szczególności zwykły odpowiednik 35mm, później coś szerokiego 20mm, i 85mm na początek. I dwa zoomy, i system miałby sens.
Ponadto R50 ma paskudny rolling shutter - link
@gamma - zakładając, że bazuje na matrycy z R10, to w 4K jest 28.8 ms odczytu. Więc faktycznie słabo.
DG Photo, kilka wpisów wcześniej Amadi wyjaśnił tą kwestię. Modele nie mają tylko pierwszej mechanicznej kurtyny, ale druga jest nadal. Skutek jest taki, że migawka nie zasłania już matrycy przy zdjętym obiektywie. Nadal zatem tylko elektroniczną migawkę posiada Z9
> Nadal zatem tylko elektroniczną migawkę posiada Z9
oraz wszystkie smartfony i dawne kompakty; nb. w przypadku tych z matrycą CCD taki brak mechanicznej migawki to była cudna sprawa - kooperacja lampy błyskowej z każdym dostępnym czasem;
No i inny cud - nikt nie narzeka, że plastikowe! no tak, to przecież fufu, no i ma coś tam metalowego.
@JdG
W moich kompaktach od Fuji i olimpusa migawka mechaniczna była.
@Shwarc
Druga kurtyna nie może robić za osłonę?
@Amadi
A która stabilizacja lepsza? W obiektywie czy korpusie - gdy do dyspozycji mamy tylko jedną z nich? Chodzi o zastosowanie do filmu.
Czy R8 i np. szkło canona 35 1.8 da radę jeśli chodzi o stabilizację do filmowania?
link
link
Rob: "są tacy dla których AF jest ważniejszy niż drugie kółko czy drugi slot na kartę."
I o takich również myślą inżynierowie Canona [ link ]: "In a lot of circumstances (and particularly with people) you can just pick where you want the camera to focus and it'll track whoever or whatever you pointed at."
Kiedyś to się zwało point and shoot.
Po ubraniu w ff i 70mm gniazdo nikt tego już nie zauważa...
Ale kiedyś też mniej kręciło się filmów. I nie wyświetlało ich pod strzechą na 70-ciu calach (wiem, większość leci na mniej niż siedmiu).
> W moich kompaktach od Fuji i olimpusa migawka mechaniczna była. [Maciox]
OK, ale - zauważ - migawka mechaniczna, to wcale nie jest jakieś idealne rozwiązanie, to urządzenie z czasów "analoga", też ma swoje ograniczenia i w nim też występuje zjawisko "rolling shutter";
z migawek mechanicznych lepsza była centralna, bo nie ograniczała użycia lampy błyskowej; ale za to nie dało się z jej pomocą osiągnąć bardzo krótkich czasów, powyżej 1/500" to raczej rzadko; no i w dodatku koszt, bo montowano ją chyba najczęściej w obiektywach.
Moje zauważki:
R8:
in plus - w stosunku do RP dostał w pełni elektroniczną migawkę dla wszystkich trybów, a nie tylko w scn.
in minus - znowu brak w pełni mechanicznego trybu migawki obecnego w R6? Jedynie EFCS, co znów objawi się popsutym bokeh przy jasnych obiektywach i krótkich czasach...
R50:
- to jest jakiś nieśmieszny żart, aby pozbawić stopkę lampy podstawowych styków... Canon podpatrzył Apple i zamiast portów i wypuszcza dongle?! kpina