CP+ 2016 - Canon prezentuje prototyp kamery EOS C 8K
W styczniu na targach CES w Las Vegas firma Canon zapowiadała produkt z rodziny EOS C umożliwiający rejestrację filmów wideo w rozdzielczości 8K. Dziś na targach CP+ mogliśmy zobaczyć pierwszy prototyp.
Producent na razie nie zdradza zbyt wielu szczegółów na temat nowego produktu. Wiemy jedynie, iż zostanie on wyposażony w matrycę formatu Super 35 mm o rozdzielczości 8192 x 4320 pikseli. Dodatkowo do kamery ma być dostępny zewnętrzny rekorder zapisujący wideo 8K RAW, który będzie wykorzystywać transmisję światłowodową umożliwiającą obróbkę w czasie rzeczywistym.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Bardzo ładnie. Ale czy Canon wycofuje sie z gry o prymat w sektorze lustrzanek? Od kilku lat z bólem (jako ze wylądowały masę kasy w szklarnie C i 5Dmk2 )obserwuje Nikona i jego rozwiązania. Wieksza dynamika tonalna, sterowanie blyskiem wewn kampy lampami zewn. Szybkosc wdrażania technologii. Canon cos ruszy w semi pro czy zaakceptował swe nizsze miejsce?
Transmiter światłowodowy. Padłem. I karta z czterema ośmiordzeniowymi procesorami Power IBM do przetwarzania danych :)
Filmy, które mają ponad 100 lat nadal jesteśmy w stanie odtworzyć. Czasami klisza jest zabrudzona, porysowana lub brakuje klatek, ale wszystko można oczyścić, posklejać, odrestaurować. Pytanie więc nasuwa się - jak zabezpieczyć nagrania z takiej kamery 8K, żeby za kolejnych 100 lat przyszłe pokolenia mogły bez problemu taki film odtworzyć i zobaczyć, jak wyglądał świat w 2016 roku?
Na poprzednich targach zapowiedź, teraz prototyp...
Do poziomu Pentaxa jeszcze im daleko, ale mam nadzieję, że nie pójdą tą drogą.
Andrzeju, nie lękaj się!
Wszystko wskazuje na to, że Canon wyczerpał, wydrenował i wydoił do cna swój poprzedni proces technologiczny produkcji matryc (zapoczątkowany - zdaje się - premierą pierwszej wersji 5D (czy nawet 1Ds))...
Adameck,
Jak zabraknie prądu, to - tak, czy owak - lipa...
@LarsikOwen
BMPCC do nagrywania w RAWach FullHD potrzebuje 60MB/s (bajty, nie bity). 4k - 240MB/s, 8k - 960MB/s, czyli gibabajt danych na sekundę. USB 3.1 ma 10Gbit/s, w praktyce 1GB/s pewnie nie do osiągnięcia. Zostają więc custom'owe rozwiązania: światłowód.
@Adameck
Właśnie film traci kolory i niszczeje z czasem. Jak odtworzyć za 100 lat? 3 kopie danych + regularne sprawdzanie, lub chmura. Niska kompresja, użycie starndardowych wrapperów, kodeków. Ewentualnie transkodowanie do nowszych formatów - jeśli stary umiera i software przestaje wspierać odtwarzanie go.
grzegorz_maj - wydaje mi się że koledze nie chodzi o rodzaj formatów , ale fakt ,że nośniki elektroniczne nie są bezpieczne . O chmurze nie wspomnę .
@grzegorz_maj
Jak już tak skrupulatnie liczysz to 10Gbit/s = 1,25GB/s
Powiem tak - mam cenny dla mnie materiał video nagrany w formacie miniDV. Na dysku przenośnym mam zrzucony materiał bez dodatkowej kompresji no i kasetki z nagraniami trzymam jako zapasowe archiwum. Jakiś czas temu coś niedobrego dzieje się z dyskiem i zaczynam mieć kłopot z odczytaniem tych filmów z niego. Na szczęście da się nagrania odtworzyć z kasetek ale z tym też może się coś stać.
Słyszałem o bardzo trwałych dyskach do nagrywania M-Disc, które podobno nie mają efektu starzenia jak standardowe płyty BD/DVD, Czy ktoś z Was pracuje na tych nośnikach, warte to jest uwagi?
@kris@79
Format też jest istotny, bo jeśli przestanie być wspierany, w przyszłości może być ciężko go otworzyć, no i potrzebna jest konwersja do innego formatu - a w przypadku video wszystkie formaty są stratne.
Co jest nie tak z chmurą?
@Adameck
co ci po trwałym nośniku, skoro go nigdzie nie odczytasz za 30 lat.
"co ci po trwałym nośniku, skoro go nigdzie nie odczytasz za 30 lat"
Pamiętam, jak 30 lat temu wchodziły na rynek płyty CD- i znajdywali się eksperci, co twierdzili że trwałość tego nośnika to max. 10lat... i płyta się rozsypie, rozpadnie, rozpłynie.
To dokładnie ci sami "eksperci" którzy dziś wieszczą niesamowitość plazmy, 3D, 4K, chmury i niewymienialnych akumulatorów. Ja rozumiem, że kasa nie śmierdzi ale dziękuję za uwagę.
Nie sądzę aby był kiedykolwiek problem z odtworzeniem wcześniejszego formatu. Dziś bez problemu można odtworzyć praktycznie wszystko co powstało od momentu upowszechnienia cyfrowego zapisu w pliku.
Andrzej: jeśli chodzi o lustrzanki semi pro to wolę jednak trochę starszego Canona 7DII za 5 tys. zł niż nowego Nikona D500 za 10 tys. Wątpię aby z taką ceną Nikon zawojował rynek tzw. entuzjastów foto. Z drugiej strony to nie dziwię się Nikonowi, bo jak się sprzedaje mniejsze ilości to trzeba nadrabiać wysoką ceną aby wyjść na swoje.
Znam co najmniej dwa (powszechnie używane) bezstratnej kompresji wideo...
... standardy.
PS
Coś mi wcięło...
@grzegorz_maj
Dlaczego 4k potrzebuje 4x większej przepustowości niż 2k (FullHD) a nie tylko 2x większej? Podobnie 4k -> 8k.
Bo to - za każdym razem - 2x więcej pikseli w poziomie i pionie.
Canon przespał erę 4K w swoich kamerach i dlatego wchodzi od razu w 8K :)
@Adameck
"Jakiś czas temu coś niedobrego dzieje się z dyskiem i zaczynam mieć kłopot z odczytaniem tych filmów z niego. Na szczęście da się nagrania odtworzyć z kasetek ale z tym też może się coś stać."
Sam się prosisz o kłopoty. Jak już zrzuciłeś materiał na dysk, to się robi kopię jego na drugim, albo pendrive, albo chmura i awaria dysku niestraszna.
@valdi74
"Dlaczego 4k potrzebuje 4x większej przepustowości niż 2k (FullHD) a nie tylko 2x większej? Podobnie 4k -> 8k."
Bo FHD to 2 mpix, 4K to 8 mpix a 8K to 32 mpix.
Mp raczej, a nie mpix :)
4K potrzebuje trochę więcej niż FullHD x4. Dochodzi więcej bitów na piksel.
@noob - jak policzy się jeszcze skrupulatniej - bity startu i stopu albo sumy kontrolne/korekcję to w praktyce będzie jednak 1 a nie 1,25