Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Przegląd polskiego rynku sprzętu fotograficznego w 2023 roku

19 stycznia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 145

7. Trendy na rynku, spostrzeżenia, podsumowanie



----- R E K L A M A -----

-10% RABATU NA OBIEKTYWY NIKON W E-OKO!

Nikkor 800/6.3 Z S VR

28886 zł 25997 zł

Nikkor 70-180/2.8 Z

5699 zł 5129 zł

Nikkor 50/1.2 Z S

10329 zł 9296 zł

Na koniec prezentujemy kilka ogólnych spostrzeżeń, zarówno naszych, jak i tych, którymi podzielili się z nami przedstawiciele Fotoformy.
  • Najczęściej kupowanym przez Polaków aparatem niezmiennie od lat jest pełnoklatkowy bezlusterkowiec Canona lub Sony ze średniej półki cenowej.
  • Przytaczane przez nas w ubiegłorocznej edycji tego zestawienia problemy z dostępnością i dostawami komponentów elektronicznych zostały całkowicie zlikwidowane i w 2023 roku problemów z dostępnością, poza nielicznymi wyjątkami, nie było.
  • Rozmiar rynku, jeśli chodzi o wolumen sprzedaży, w dużej mierze się ustabilizował. Rośnie natomiast jego wartość.
  • Mimo sporej inflacji, jaką mogliśmy obserwować w ubiegłym roku, średnie ceny sprzętu w naszym kraju spadły.
  • W sklepie nie odnotowano też negatywnego wpływu inflacji na ogólną sprzedaż aparatów czy też preferencje klientów.
  • Spadek cen nowego sprzętu miał natomiast wpływ na rynek sprzętu używanego, gdzie z powodu spadających cen nowych urządzeń i akcesoriów konieczne były nie zawsze satysfakcjonujące sprzedających obniżki.
  • Nadal trwa trend przenoszenia się sprzedaży sprzętu foto-wideo z supermarketów RTV-AGD do specjalistycznych sklepów, a udział w rynku największych tego typu placówek cały czas rośnie.
  • Motorem tych zmian, poza dynamiką rynku, są oczekiwania klientów, którzy coraz częściej idąc na zakupy, poszukują sklepu, w którym będą poza samym zakupem mogli również:
    • dobrać, korzystając z fachowej pomocy sprzedawców, odpowiednie i dostępne od ręki na miejscu akcesoria, np. wystarczająco szybkie karty pamięci, dodatkowe akumulatory itd.,
    • otrzymać gwarancje dotyczące jakości serwisu oraz honorowania promocji, które wynikają wprost ze statusu sklepu jako oficjalnego partnera danej marki,
    • kupić sprzęt na raty czy w formie leasingu,
    • ubezpieczyć kupowany sprzęt,
    • zostawić w przysklepowym komisie używany sprzęt w rozliczeniu
    • wypożyczyć wymarzony aparat lub obiektyw na testy przed zakupem.
    Wszystko to są w stanie zapewnić jedynie profesjonalne dedykowane sklepy.
  • W związku z powyższym całkiem spora część sprzedaży odbywa się w stacjonarnych salonach, gdzie klienci mają możliwość porozmawiać na żywo ze specjalistami i sprawdzić, jak dany sprzęt leży im w ręce.
  • Mimo trudnego roku polskie społeczeństwo jest coraz zamożniejsze, rośnie też grupa osób, dla których fotografia to po prostu hobby, na które mają osobny, nierzadko całkiem spory budżet. Poza sprzedażą ma to też wpływ na popularność różnego rodzaju szkoleń, plenerów, warsztatów, dni otwartych, czy też dużych wydarzeń, takich jak choćby Festiwal Fotoforma.

Zachęcamy do dzielenia się w komentarzach własnymi obserwacjami wyciągniętymi z zaprezentowanych w niniejszym artykule statystyk oraz do zadawania pytań – przedstawiciele sklepu Fotoforma.pl będą się starali na nie odpowiadać w miarę możliwości.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Fotoforma.pl.