Panasonic Lumix GH7 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Panasonic Lumix GH7 jest wszystkim tym, czym obiecywał, że będzie, a za najlepsze podsumowanie tego testu niech posłuży porównanie listy wymienionych poniżej zalet i wad, gdzie liczba tych pierwszych zdecydowanie przeważa. Oczywiście wspomnianych wad kilka się znalazło, ale większość z nich trudno uznać za bardzo poważne.
Co zatem dalej, skoro w aparatach Mikro Cztery Trzecie Panasonic, jak się wydaje, osiągnął już wszystko? Można oczywiście rozważać dalsze przyspieszanie sensora i filmowanie w 4K w 200/240 kl/s, czy też więcej surowych kodeków (np. Blackmagic RAW z wewnętrznym zapisem), ewentualnie miniaturyzację i jakiś odchudzony wariant GH7-ki dla vlogerów.
Niemniej jednak, poza wymienionymi powyżej elementami, jedyne co zostaje do ewentualnej poprawy to szum, czy zakres tonalny, a te, przy obecnej technologii, wymagają większych pikseli i, w konsekwencji, większego sensora. W tych aspektach czekamy zatem na pojawiającego się czasem w plotkach następcę modelu Lumix S1H. Bo serię GH można powoli zamykać.
Spójrzmy jeszcze na porównanie cen bohatera niniejszego testu oraz jego rynkowej konkurencji (stan na dzień 07.10.2024):
- Fujifilm X-H2S – ok. 10560 zł.
- OM System OM-1 – ok. 7100 zł.
- OM System OM-1 Mark II – ok. 9640 zł.
- Panasonic Lumix G9 II – ok. 7400 zł.
- Panasonic Lumix GH6 – ok. 5960 zł.
- Panasonic Lumix GH7 – ok. 9220 zł.
- Sony A6700 – ok. 5800 zł.
- Sony FX30 – ok. 8850 zł.
Tak natomiast prezentują się zebrane w jednym miejscu wady i zalety testowanego korpusu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- pełnowymiarowe złącze HDMI,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- rozsądnie działająca stabilizacja cyfrowa,
- możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
- możliwość zapisu materiału na zewnętrzny dysk SSD przez złącze USB-C,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- obsługa dźwięku w 32-bitowym zmiennoprzecinkowym formacie po połączeniu akcesoryjnego adaptera XLR,
- aktywne chłodzenie,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
- pojemna bateria,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- bardzo duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- możliwość wewnętrznego zapisu filmów w formacie RAW,
- zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
- obsługa obiektywów anamorficznych,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane Apple ProRes i ProRes RAW,
- profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- opcjonalny profil obrazu Arri LogC3,
- dobry zakres tonalny w profilu V-Log,
- szybki i celny autofokus z detekcją fazy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka oraz rozpoznawaniem zwierząt i pojazdów,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
- rozsądnie działające odszumianie.
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- menu wymaga odświeżenia,
- stabilizacji zdarza się szarpać w niektórych sytuacjach,
- brak autofokusa w 200 i 300 kl/s w Full HD,
- spore zaszumienie obrazu powyżej ISO 3200 w większości trybów nagrywania,
- kiepska jakość obrazu Full HD w 200/300 kl/s,
- dość wolny odczyt matrycy (spory rolling shutter) w trybie 5.8K open gate.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50 mm f/1.7 ASPH. Zapraszamy do oglądania i pobierania:
- film 1 – 61 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 300 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 213 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
- film 3 – 1105 MB, RAW, 12-bit, 5728×3024, 25 kl/s, kodek ProRes RAW,
- film 4 – 179 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 161 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb 50i z przeplotem, tryb Pixel|Pixel, profil obrazu Cinelike D2,
- film 6 – 164 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu L. Classic Neo,
- film 7 – 39 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, profil obrazu L. Classic Neo,
- film 8 – 230 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 9 – 826 MB, RAW, 12-bit, 4096×2160, 25 kl/s, kodek ProRes RAW, ISO 3200,
- film 10 – 214 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu V-Log,
- film 11 – 138 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200, tryb Pixel:Pixel, profil obrazu Cinelike D2.