Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Historia jednej fotografii - Człowiek na Księżycu

6 grudnia 2024
Komentarze czytelników (101)
  1. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 16:40

    Oj, zlecą się "sceptycy". :D

  2. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 16:43

    Błąd w podpisie zdjęcia. Dwaj astronauci podczas treningu to Charlie Duke i John Young z załogi Apollo 16.

  3. Arek
    Arek 6 grudnia 2024, 17:51

    Słusznie. Dzięki - już poprawiam.
    P.S. Poprzednio się nie zlecieli więc może teraz też uda się tego uniknąć.

  4. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2024, 18:15

    Aby zaoszczędzić na wadze, tylko magazyny filmowe wróciły na ziemię, 12 Hasselbladów wciąż jest na Księżycu.

  5. PDamian
    PDamian 6 grudnia 2024, 18:20

    "i stał się pierwszym człowiekiem, który postawi stopę na innym ciele niebieskim."

    -Mistrz Twardowski Tam Był
    ponad 400 lat przed Armstrongiem.

  6. leszek3
    leszek3 6 grudnia 2024, 19:01

    Sceptycy chwilowo mają zagwozdkę, bo ich idole tacy jak Elon Musk wysyłają w kosmos rakiety i Starliniki, okazało się zatem, że Ziemia faktycznie nie jest płaska.
    Ale rychło otrząsną się z szoku.

  7. Arek
    Arek 6 grudnia 2024, 19:06

    molon_labe - z tych co były faktycznie na Księżycu i robiły na nim zdjęcia wróciła jedna sztuka z Apollo 15. W 2016 roku na aukcji sprzedała się za 660 tysięcy euro.

  8. Vendeur
    Vendeur 6 grudnia 2024, 20:17

    Rzekomy człowiek, rzekomo na Księżycu... ;)

    I przez tyle dekad nie udało się powtórzyć tego "wyczynu"...

  9. Amadi
    Amadi 6 grudnia 2024, 20:26

    To ty z tych, co wierzą w „Księżyc”? :D

  10. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 20:40

    W okrągłą Ziemię pewnie też nie wierzy. :D

  11. Soniak10
    Soniak10 6 grudnia 2024, 20:54

    @Szabla, a Ty naprawdę wierzysz w te bajki o krzywej Ziemi? Patrzyłeś kiedyś przez okno? Nie zauważyłeś że jest płaska? No to popatrz jeszcze raz! Krzywizna Ziemi na zdjęciach, rzekomo robionych z kosmosu, to prosta sztuczka w Photoshopie. Zwykły filtr pn "zakrzywianie prościzn" i zamiast normalnej Ziemi masz kulę. Nawet AI nie jest potrzebna. Nie wiedziałeś? 🤣

    BTW, jak już wyjaśniliśmy sobie oszustwa okrągłoziemców, to mam pytanie (tym razem całkiem poważne) do Arka: ile konkretnie zdjęć na Księżycu zrobił Armstrong a ile Aldrin? Bo w tekście (jak zwykle niezwykle interesującym) nie znalazłem tej informacji. Thx

  12. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 21:03

    Magazynek z powierzchni -> link

  13. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 21:09

    A tutaj chronologia wydarzeń, z komentarzami, również dotyczącymi fotografowania -> link

  14. gamma
    gamma 6 grudnia 2024, 22:19

    A mnie zawsze zastanawiało, że wystrzelenie rakiety z powierzchni Ziemi wymagało poteżnego kosmodromu, tysięcy ludzi, odliczania itd. A z powierzchni Księżyca wystrzeli się sami - ja wiem, że grawitacja mniejsza, że brak atmosfery więc brak oporu powietrza, że masa mniejsza i nie musieli zabierać paliwa na powrót bo paliwo było w module księżycowym. Prędkość ucieczki z Ziemi 11.2kms, z Księżyca 2.4kms więc jednak trochę trzeba się rozpędzić.

    Ktoś to policzył? ;-)


  15. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 22:30

    Tak, Amerykanie w 1969.

  16. gamma
    gamma 6 grudnia 2024, 22:42

    No ale czy ktoś inny policzył to, co policzyli Amerykanie w '69?

  17. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 22:51

    Rosjanie w 1969, ale rakieta nośna N-1 im nie pykła.
    Zasadniczo, pykła. Doszczętnie.

  18. wzrokowiec
    wzrokowiec 6 grudnia 2024, 22:59

    Arku, fantastyczny artykuł!
    Wielkie Dzięki!

  19. Hubert Multana
    Hubert Multana 6 grudnia 2024, 23:42

    Świetny tekst, dzięki! Wiadomo co z reszta z ponad tysiąca zdjęć? Upubliczniono je czy tylko te kilka wybranych?

  20. rhalf
    rhalf 7 grudnia 2024, 00:12

    @PDamian
    "-Mistrz Twardowski Tam Był
    ponad 400 lat przed Armstrongiem. "

    I przez tyle wieków nie udało się powtórzyć tego "wyczynu"... ;)

  21. szuu
    szuu 7 grudnia 2024, 02:04

    nie ma ani jednego zdjęcia Armstronga stojącego na powierzchni księżyca ale zdjęcia Aldrina też nie ma.
    są za to zdjęcia ich skafandrów :-P

  22. mig-37
    mig-37 7 grudnia 2024, 07:54

    Sarcasm mode on: No tak, bo wtedy nie wpadli na to że nieodzowne jest zamontowanie w hełmie lampki oświetlającej twarz (a najlepiej trzech lub czterech) o czym informują nas praktycznie wszystkie filmy SF. Sarcasm mode off

  23. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 08:06

    Za kilka lat zobaczymy, czy naprawią ten błąd. Nie wiadomo jeszcze, czy Amerykanie, czy Chińczycy.

  24. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 08:22

    rhalf: "I przez tyle wieków nie udało się powtórzyć tego "wyczynu"... ;)"

    Ten akurat powtórzyła niedawno ekipa z Allegro!


    PS
    Możecie z kolei wytłumaczyć tę argumentację [ link ]: "Tworzenie i utrzymywanie ukrytych placówek wojskowych – jedną z największych zalet Księżyca jest możliwość budowy baz wojskowych po jego zaciemnionej stronie. Placówki te mogłyby być praktycznie niewidoczne dla obserwatorów na Ziemi i trudne do wykrycia nawet przez systemy monitoringu orbitalnego. Taka konfiguracja pozwalałaby na przechowywanie zaawansowanej broni, systemów obronnych, a nawet prowadzenie działań operacyjnych bez ryzyka szybkiego odkrycia przez przeciwnika."

    "Zaciemniona strona" to - jak wynika z wcześniejszego tekstu - ta niewidoczna z Ziemi - skrót myślowy. Ale czy nie wystarczy kilka satelitów Księżyca (a nie Ziemi), żeby ryzyko szybkiego wykrycia" było porównywalne z "jasną stroną"?

  25. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 08:32

    Wystarczy. Pani obejrzała zbyt wiele filmów SF.

  26. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 09:14

    A propos filmów...na moje liście osobistej nr jeden,
    to nomen omen "Koziorożec 1".

    W tym filmie wykorzystano jako rekwizyty sporo oryginalnego sprzętu z przygotowań do misji, jak np prototyp lądownika oraz....elementy infrastruktury poligonu treningowego... a pomysł na scenariusz powstał przy kręceniu symulacji.

    "Historia ta rozwinęła się wiele lat wcześniej, kiedy Peter Hyams, wówczas pracujący w biurze CBS w Bostonie, pomagał w relacjonowaniu ujęć księżycowych misji Apollo. Pracując tam, Hyams był świadkiem emisji symulacji stworzonych przez NASA w wiadomościach sieciowych, pokazujących światu, co dzieje się z pojazdem w kosmosie podczas lotu do celu. Kiedy Hyams obserwował, zaczął zauważać, jak realistycznie wyglądają symulacje."
    /The Making of CAPRICORN ONE. tłumaczenie automatyczne/

  27. Arek
    Arek 7 grudnia 2024, 09:21

    Hubert Multana - tak, wszystkie są dostępne na serwerach NASA. Szabla dał link do jednego magazynka.

    gamma - przecież Rosjanie też startowali z Księżyca i to w trakcie trwania amerykańskiego programu Apollo. Rok po opisywanych tutaj wydarzeniach Łuna 16 wylądowała tam, pobrała próbki gruntu, wystartowała i przywiozła je na Ziemię.

  28. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 09:26

    ...te symulacje kręcił ..podobno Stanley Kubrick...

  29. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 09:34

    ...a Spielberg trzymał piwo...

  30. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 10:00

    ..tego nie wiem, ale ma to związek z faktem słynnego Carla Zeissa Planara 50 mm f / 0,7.

    Soczewka została specjalnie zaprojektowana i wykonana dla programu księżycowego NASA Apollo, aby sfotografować ciemną stronę Księżyca w 1966 roku. Istnieje tylko dziesięć, z czego Kubrick kupił trzy (sześć zostało sprzedanych NASA, a Carl Zeiss sam jeden).

  31. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:15

    Dość dziwna sprawa z tym obiektywem, bo odwrotna strona Księżyca wcale nie jest ciemna. Rosjanie fotografowali ją już w 1959 roku (Łuna-3), nie dysponując Zeissem 50/0,7. Może mieli Heliosa 50/0,7? ;)

  32. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:23

    Być może nie chodziło o Księżyc, a projekt Apollo był niezłą przykrywką ;)
    link

  33. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 10:29

    W każdym razie Mr. Musk może opleść Księżyc siecią satelit - i to na dowolnej wysokości, np. 10m nad "ziemią". Tym bardziej, że NASA znów przełożyła start o rok - a kraje "tradycyjnie miłujące pokój" mogą chcieć tę zwłokę wykorzystać.

    Bo która konwencja/traktat zakaże (jak i jakiej podstawie?) "zielonym ludzikom" z wielonarodowościowych firm prywatnych, z siedzibami w krajach które ich nie ratyfikowały, takiej instalacji?

    PS
    Molon & Szabla, myślicie, że Spielberg i Kubrick nie mieliby nic przeciwko wspieraniu programu, którego spiritus movens nazywał się Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun?

  34. gamma
    gamma 7 grudnia 2024, 10:42

    @Arek
    Ja nie neguję, że Amerykanie postawili stopę na Księżycu - wierzę na 95%, ale pozostawiam sobie 5% na spekulacje ;-)

    P.S. Skomplikowanie misji bezzałogowej vs załogowej jest znaczne.


  35. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 10:46

    Bahrd
    ...na Księżycu, a szerzej w Kosmosie obowiązuje ...Prawo Morskie.
    Stąd bardzo ważnym gestem było "posadowienie flagi" ...co w ziemskim wydaniu oznacza "objęcie we władanie". To poniekąd tłumaczy, że nie było innych misji.

  36. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:48

    Do grudnia 1968 jedynymi amerykańskimi obiektami mogącymi fotografować odwrotną stronę Księżyca było 5 satelit serii Lunar Orbiter -> link ale te na pokładzie miały obiektywy 80/2,8 Schneider-Kreuznach i 610/5,6 Pacific Optocal Company.
    W wykazie sprzętu foto używanego podczas misji Apollo 8,10, 11-17 nie ma obiektywu 50 mm F0,7, tylko 60 mm F5,6, 80 mm F2,8, 103 mm F4,5 i 250 mm F5,6.
    link
    Gdzie i do czego miał więc służyć Zeiss 50 mm F0,7?

  37. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:52

    A tu jest zestawienie wszystkich misji Apollo z podziałem na magazynki :)
    link

  38. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 11:01

    @molon_labe
    Pierwszą próbę umieszczenia flagi na Księżycu podjęli Rosjanie w 1959, rozbijając Łunę-2 o powierzchnię link
    No i oczywiście, umieszczenie flagi na Księżycu nie oznacza "objęcia we władanie".
    "Pomimo symbolicznego pozostawienia na Księżycu kilku flag Związku Radzieckiego (rozrzuconych przez Łunę 2 i podczas późniejszych, zakończonych lądowaniem misji) oraz USA, żaden naród nie przypisuje sobie obecnie własności żadnego obszaru gruntu księżycowego. Rosja i USA są sygnatariuszami Traktatu o przestrzeni kosmicznej, według założeń którego Księżyc podlega takiej samej jurysdykcji jak wody międzynarodowe (res communis). Traktat ten zabrania m.in. używania Księżyca w celach militarnych, przede wszystkim umieszczania tamże instalacji wojskowych oraz broni masowego rażenia (w tym broni nuklearnej)[95], ale nie reguluje jego ekonomicznego wykorzystania np. wydobycia surowców naturalnych." link

  39. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 11:19

    Szabla: "zabrania m.in. używania Księżyca w celach militarnych, przede wszystkim umieszczania tamże instalacji wojskowych [, ale] nie reguluje jego ekonomicznego wykorzystania np. wydobycia surowców naturalnych."

    Fajnie - to jak chronić np. kopalnię helu (albo misję Optycznych) przed przyszłymi Księżycowymi piratami?

  40. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 11:21

    Fajny wątek o tym jest w serialu For All Mankind (Apple TV). link

  41. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 11:34

    Szabla
    :)

    ..ma to zrobić człowiek stawiając stopę. Tak historycznie pieczętowano odkryte lądy w czasie dominacji morskiej brytyjskiej, hiszpańskiej, portugalskiej, holenderskiej, francuskiej...nazywając, nawet dzisiaj, te ziemie "terytoria zamorskie".

    Podobnie polskie "zaślubiny z morze" są gestem o takim znaczeniu.

    Przypadkowe rozbicie "statku" w tym powietrznego nie było ważne.

    To piękne co zacytowałeś...a w praktyce Amerykanie zakazali przelatywania, fotografowania, zbliżania się do miejsca ich lądowania na odległość strefy wód brzegowych wszelkim jednostkom. Strefa brzegowa nie jest ściśle określona więc, ...zawsze można uznać jej naruszenie :)

    Od lat siedemdziesiątych przez 40 lat do 2018 roku Polska była w stanie wojny morskiej z Danią :)

  42. gamma
    gamma 7 grudnia 2024, 12:20

    Interesujące jest też co powiedział Armstrong, dlatego [a] mamy w nawiasie, bo dokładnie nie słychać czy powiedział [a] czy nie.

    That’s one small step for [a] man, one giant leap for mankind.

    That’s one small step for a man, one giant leap for mankind = to mały krok dla człowieka (jako jednostki), i ogromy skok dla ludzkości

    That’s one small step for man, one giant leap for mankind = to mały krok dla ludzkości, i ogromny skok dla ludzkości = masło maślane


  43. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 12:51

    Armstrong miał prawo być lekko zdenerwowany. :)

  44. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 13:25

    I w jednym z wywiadów nawet zasugerował, żeby na siłę tego [a] nie szukać - i od tego czasu ja je słyszę!
    Nie wierzyłem zbytnio w "reverse psychology", a tu proszę! :D

  45. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 13:35

    Szabla: "Armstrong miał prawo być lekko zdenerwowany. :)"

    A to była jego improwizacja, czy dostał tekst, ale go nie przećwiczył tak jak startów i lądowań? Pytam, bo w sumie dlaczego w ogóle chciałby powiedzieć wersję bez [a]?

  46. Arek
    Arek 7 grudnia 2024, 13:37

    Wtedy nie było tak rozbudowanych działów PR i marketingu. Astronauci mieli dowolność tego co mają powiedzieć. Udowodnił to Pete Conrad z Apollo 12 wygrywając zakład z Orianą Fallaci.

    Conrad, nawet jak na astronautów, był niski i miał niewiele ponad 160 cm czyli był prawie 20 cm niższy od Armstronga. Conrad był dowódcą Apollo 12 i trzecim człowiekiem, który postawił stopę na Księżycu. Jego pierwsze słowa brzmiały:

    "Kurcze! Może to był mały krok dla Neila, dla mnie był całkiem duży"

  47. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 13:46

    :D

  48. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 14:37

    Jest przecież jeszcze inna historia:

    "Kiedy Neil Armstrong, po raz pierwszy stanął na księżycu, nie tylko wygłosił swoje słynne oświadczenie „Jeden mały krok ..., ale po nim wygłosił kilka uwag, w tym zwykłą komunikację między nim, innymi astronautami i kontrolą misji.

    Zanim ponownie wszedł do lądownika, wygłosił zagadkową uwagę „Powodzenia, panie Gorsky”.

    Wiele osób w NASA myślało, że była to przypadkowa uwaga dotycząca jakiegoś rywala, radzieckiego kosmonauty. Jednak po sprawdzeniu [odkryli], że nie było Gorsky'ego ani w rosyjskim, ani amerykańskim programie kosmicznym.

    Przez lata wiele osób pytało go, co oznacza oświadczenie „Powodzenia, panie Gorsky”?.

    5 lipca w Tampa Bay na Florydzie, odpowiadając na pytania po przemówieniu, reporter zadał Armstrongowi 26-letnie pytanie. W końcu odpowiedział.

    Wygląda na to, że pan Gorsky zmarł, więc Armstrong poczuł, że może odpowiedzieć na pytanie.

    - Kiedy był dzieckiem, Neil grał w baseball ze swoim bratem na podwórku. Jego brat uderzył piłkę, która wylądowała przed oknem sypialni sąsiadów. Sąsiadami byli pan i pani Gorsky. Kiedy pochylił się, żeby podnieść piłkę, usłyszał, jak pani Gorsky krzyczy do pana Gorsky'ego: „Seks oralny? Seks oralny, którego chcesz? Dostaniesz seks oralny, kiedy dzieciak z sąsiedztwa będzie chodził po księżycu!”

    (tłumaczenie autmatyczne: link )

  49. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 15:35

    @molon_labe
    To mit. Armstrong nic nie wspominał o panu Gorskym - mówił o tym w wywiadach.
    Pełna transkrypcja rozmów załóg Apollo z Ziemią jest dostępna na serwerach NASA.
    @Arek
    Conrad to barwna postać. Razem z Alem Beanem chcieli w tajemnicy zrobić wspólne zdjęcia na Księżycu, korzystając z przemyconego samowyzwalacza. Niestety, gdy pojawiła się chwila czasu, aby zrobić takie zdjęcie, Bean nie mógł znaleźć samowyzwalacza schowanego w torbie na próbki i szansa przepadła. link
    Historia wyjątkowej załogi Apollo-12 przedstawiona jest w odcinku "That's All There Is" miniserialu "From the Earth to the Moon", dostępnego na HBO Max.
    Polecam. :)

  50. Arek
    Arek 7 grudnia 2024, 17:03

    Zgadza się. Załogi Apollo 11 i 12 to taki kontrast - jedna najmniej ze sobą zżyta, druga chyba najbardziej.

  51. gamma
    gamma 7 grudnia 2024, 18:10

    Był jeszcze ten głupi kawał.

    Prezydencie Nixon - ZSRR maluje Księżyć na czerwono, co robić?
    A ile pomalowali? - pyta Nixon.
    Jedną czwartą!
    Nic nie robić - odpowiada Nixon.

    Po tygodniu
    Prezydencie Nixon - ZSRR pomalowało pół Księżyca na czerwono, co robić?
    Nic - odpowiada Nixon.

    Ponownie
    Prezydencie Nixon - ZSRR pomalowało cały Księżyca na czerwono, co robić - Nixon myśli i mówi: napisać Coca-Cola.

  52. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 19:42

    Kraje islamskie powinny zainstalować na Księżycu i włączać ją na kilka nocy przed nowiem.

  53. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 19:44

    * zainstalować szperacz

  54. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 20:18

    W celu?

  55. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 23:01

    W sumie... ułożenie konturu napisu, np. EOS, z regolitu albo odpadów przyszłej kopalni odkrywkowej może być prostsze, bo ta lampka musiałaby być spora, zob. [ link ].

  56. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 10:25

    Na Księżycu jest kilka odbłyśników pozostawionych przez misje Apollo. Trudno je trafić z ręki, a powrotny promień trudno zauważyć. ;)

  57. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 10:28

    Tak to raczej by wyglądało -> link
    ;)

  58. goornik
    goornik 8 grudnia 2024, 11:09

    Jedna uwaga o optyce - szerokokątny Biogon 60/5,6 i komercyjnie osiągalny Biogon o tej samej ogniskowej, to dwa zupełnie różne obiektywy. Ten "kosmiczny" był szerokokątnym obiektywem krótkoogniskowym całkowicie pozbawionym dystorsji (dlatego płyta Russeau miała sens), zaś Biogon 60/3,5 był układem optycznym typu retrofokus, bo "ziemskie" Hasselblady to jednak lustrzanki...

  59. Bahrd
    Bahrd 8 grudnia 2024, 14:56

    Czyli mam księżycowe odbłyśniki w tylnych rowerowych światełkach odblaskowych!

    PS
    Załóżmy, że lampka z Księżyca - jeśliby miała być widoczna w nowiu - powinna wysyłać jakieś 100 fotonów na cm² Ziemi na sekundę. Jeśliby to miało być światło czerwone, to niedzielne rachunki dają: 100 × 2.84×10⁻¹⁹ ×1.276×10¹⁸ ~ 360W. Może to i nie ma dużego sensu, ale czy kopuła w Vegas w ogóle jakiś ma?

    W TBBT raczej nie mieli lasera o takiej mocy, więc pewnie dlatego zbierali światło odbite tym talerzem?

  60. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 15:01
  61. Bahrd
    Bahrd 8 grudnia 2024, 15:22

    Goornik, to czy w takim razie użycie nazwy Biogon nie było w przypadku "ziemskiego" obiektywu nadużyciem?

  62. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 15:31

    Raczej nie link

  63. PDamian
    PDamian 8 grudnia 2024, 16:27

    Nie było sensu robić nie-retrofokusowego link
    obiektywu o ogniskowej tylko 60mm [przy standardzie 80mm dla formatu 6x6cm]
    kosztem pozbycia się lustra.

    Do ziemskiej nie lustrzanki link zrobili dużo szerszy 38mm link

  64. PDamian
    PDamian 8 grudnia 2024, 16:32
  65. qqrq
    qqrq 8 grudnia 2024, 16:36

    @Bahrd
    ""Zaciemniona strona" to - jak wynika z wcześniejszego tekstu - ta niewidoczna z Ziemi - skrót myślowy. Ale czy nie wystarczy kilka satelitów Księżyca (a nie Ziemi), żeby ryzyko szybkiego wykrycia" było porównywalne z "jasną stroną"?"

    Na orbicie jest już np. satelita DSCOVR, który widuje "jasną stronę księżyca", ale misja EPIC zajmuje się głównie badaniem wiatru słonecznego

  66. Vendeur
    Vendeur 8 grudnia 2024, 16:44

    Zastanawiające jest, że niektórzy porównują wiarę w lądowanie na Księżycu do wiary w płaską ziemię... Zbyt dobrze o nich to nie świadczy. Każdy z choć trochę sprawnym umysłem nawet nie brał pod uwagę braku kulistości naszej planety, bo dowodów na to jest multum każdego dnia. Nie wspominając o wzniesieniu się w wysoko w atmosferę i zobaczeniu tego na własne oczy.

  67. Arek
    Arek 8 grudnia 2024, 17:46

    Zostawiamy temat religii - bardzo proszę.

  68. molon_labe
    molon_labe 8 grudnia 2024, 17:49

    Szabla
    ...spróbuję Cie powstrzymać, tylko z powodu żenady, bo internet wszystko pamięta.

    Ale oczywiście każdy ma, nomen omen, święte prawo się intelektualnie unicestwić.

    Zrobiłeś już ku temu pierwszy krok....dałeś dowód że nie znacz Zakładu Pascal
    :)

  69. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 17:52

    To portal dla oświeconych, molon_labe. :)

  70. molon_labe
    molon_labe 8 grudnia 2024, 17:54

    jak ..Vendeur?

    no to wychodzę...ale gratuluję doboru towarzystwa.

  71. Negatyw
    Negatyw 8 grudnia 2024, 18:21

    @Vendeur:
    "Zastanawiające jest, że niektórzy porównują wiarę w lądowanie na Księżycu do wiary w płaską ziemię"

    No właśnie, przecież to nie to samo. Ja np. wierzę w lądowanie na Księżycu bo wierzę w ludzi.
    A co do tego co się widzi, np. po wzniesieniu wysoko w atmosferę, to kiedyś w latach 60-tych były pocztówki trójwymiarowe. Widziało się obraz trójwymiarowy a pocztówka była płaska.

  72. goornik
    goornik 8 grudnia 2024, 23:15

    A w temacie zgrabnych 60-tek ZEISSa - obiektyw oferowany komercyjnie o ogniskowej 60mm miał światłosiłę f/3,5 i sprzedawany był jako Distagon, tak jak 50-tka i 40-tka

  73. Vendeur
    Vendeur 9 grudnia 2024, 11:57

    @Negatyw

    Wierzysz w ludzi? Piszesz, jakbyś nie miał doświadczenia życiowego, które dosadnie weryfikuje większość "wiar", nie tylko właśnie tych w religie, ale także w "ludzi". Życie powinno się opierać na dowodach poznawczych, a nie wierze, bo z nią daleko się nie zajdzie... :)

  74. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2024, 12:42

    @Vendeur, by nie pisać po próżnicy podaj mi przykład dowodu poznawczego.

  75. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2024, 13:40

    Najlepiej takiego dowodu poznawczego, który by przesądził czy Neil Alden Armstrong chodził po Księżycu czy nie.

  76. Szabla
    Szabla 9 grudnia 2024, 14:02

    Lądownik i ślady sfotografowane przez różne satelity, np. indyjską -> link
    link

  77. Bahrd
    Bahrd 9 grudnia 2024, 20:09

    Ano właśnie, czy w sądzie dokumentacja wyprawy Apollo 11 miałaby formalny status dowodów czy poszlak?

  78. Szabla
    Szabla 9 grudnia 2024, 20:19

    Razem z przywiezionymi skałami - na pewno.

  79. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2024, 20:43

    A jakby ktoś zadeptał ślady butów Armstronga na Księżycu to by odpowiadał za zacieranie śladów i mataczenie?

  80. Bahrd
    Bahrd 9 grudnia 2024, 22:45

    Negatyw, niekoniecznie - tyle się przecież uczy dzieci, żeby "zostawiły po sobie las w takim stanie, w jakim go zastały"?

  81. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 10:15

    A w TV pokazują, że dzieci zbierają śmieci w lesie. "Sprzątanie świata" to się chyba nazywa.

  82. Arek
    Arek 10 grudnia 2024, 10:22

    Bahrd - tysiące zdjęć, rejestrowane zapisy rozmów pochodzące nie tylko od NASA ale od radioamatorów z całego świata, przywiezione skały, które nie mogą być skałami ziemskimi i zgadzają się z tym co mierzymy w meteorytach księżycowych oraz w skałach przywiezionych przez rosyjskie Łuny, odbłyśniki do których wciąż możemy strzelać mierząc odległość do Księżyca z centymetrową dokładnością, zdjęcia miejsc lądowań pochodzące ze współczesnych sond i to nie tylko tych z NASA ale np. indyjskiej i japońskiej, nie mówiąc już o technologiach, które zawdzięczamy programowi Apollo, a których używamy do dzisiaj na co dzień.

    Łatwiej było polecieć niż to wszystko sfingować.

  83. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2024, 10:48

    Napiszę w takim razie jasno: *wiem*, że tam byli w trakcie Apollo 11 i kolejnych wypraw. Rozumiem też, dlaczego można to było wówczas podważać. Ale dlaczego teraz i nadal?
    To jest w jakimś sensie fascynujące - i piszę to bez chęci a tym bardziej potrzeby wyśmiewania, czy deprecjonowania tych, którzy te wątpliwości mają.

  84. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 10:59

    @Arek:
    "Łatwiej było polecieć niż to wszystko sfingować."

    Ale taniej jest sfingować.

    Cytat z Wikipedii:
    "Według współczesnych teorii Wszechświat może być płaski lub zakrzywiony. Większość naukowców przyjmuje, że Wszechświat jest płaski, ale na ten temat istnieje wiele różnorakich teorii"

    Jeżeli Wszechświat jest płaski to i Ziemia jest płaska. Ale nawet jak Wszechświat jest zakrzywiony to dalej Ziemia może być płaska, np. na sferze, bo Wszechświat jest sferą. Taka sfera się rozszerza jak nadmuchiwany balon, a promień tej sfery to czas. Tak się będzie rozszerzał w nieskończoność, no chyba, że ktoś ten balon przekłuje.
    Sławny cytat:
    „Jak się coś nadmuchiwało, to balon trzeba przekłuć”

  85. Arek
    Arek 10 grudnia 2024, 11:06

    "Jeżeli Wszechświat jest płaski to i Ziemia jest płaska"

    Howgh!

    A tak na poważnie, mylisz pojęcia. Płaskość odnosi się do geometrii Wszechświata i nie oznacza braku trzech wymiarów.

  86. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2024, 11:32

    Negatyw: "Ale taniej jest sfingować."

    Ale drożej i trudniej jest utrzymać sfingowanie w tajemnicy:
    * Archipelag Gułag, na przykład, mimo korzystania z pracy przymusowej/niewolniczej był niedochodowy.
    * Policjom udaje się rozwiązywać stare sprawy dzięki nowym narzędziom.


    PS
    Arku, napiszesz jednym zdaniem, o co chodzi z tym zamieszaniem z pomiarami głębokiego Wszechświata z teleskopu Webba?

  87. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 12:16

    @Bahrd:
    "* Archipelag Gułag, na przykład, mimo korzystania z pracy przymusowej/niewolniczej był niedochodowy."

    A co to ma do rzeczy? Tam wszystko było niedochodowe co nie znaczy, że bankrutowało.

  88. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2024, 15:40

    To ma jedynie,
    że fikcji podtrzymywanie
    nie musi wyjść taniej...

    No i akurat to zbankrutowało!

  89. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 19:44

    Nie zbankrutowało. Syberia pełna jest gułagów, tylko inaczej się nazywają.

  90. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2024, 09:31

    W Rosji jest 750 kolonii karnych niczym nie różniących się od dawnych gułagów. Akurat to nie zbankrutowało.

  91. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2024, 10:44

    I dalej nie wiem co to ma do rzeczy?

    @Bahrd:
    "że fikcji podtrzymywanie
    nie musi wyjść taniej..."

    Wg Ciebie gułagi to fikcja?


  92. Bahrd
    Bahrd 11 grudnia 2024, 12:59

    Oczywiście, że nie. Zastanawia mnie dlaczego w ogóle pomyślałeś, że nie miałem na myśli potwornych kosztów utrzymywania tamtejszej fikcji, czyli "społeczeństwa pozbawionego ucisku i wyzysku klasowego".

  93. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2024, 21:29

    Jak społeczeństwo generuje "potworne koszty" to jest same sobie winne. Inna rzecz, że tych kosztów nikt nie policzył i tylko można spekulować, że były "potworne".

  94. Szabla
    Szabla 11 grudnia 2024, 22:00

    Myślę, że Bahrd mówiąc o potwornych kosztach miał na myśli ludzkie życie. Setki tysięcy ludzkich istnień, bezmyślnie unicestwionych przez s... synów, nazywających się komunistami.

  95. PDamian
    PDamian 11 grudnia 2024, 23:33

    To i tak mało w porównaniu
    ile dzisiaj samodzielnego myślenia jednostek
    pozbawia tępy marketing korporacji.

    Cześć, Szabla.

  96. PDamian
    PDamian 12 grudnia 2024, 00:23

    "Najbardziej chciałbym więcej AI w fotografii"
    link

    - link
    Nie ważny tu nikon, ale naturalność
    i niezaginanie rzeczywistości.

  97. Negatyw
    Negatyw 12 grudnia 2024, 00:25

    Ale to nie ma nic wspólnego z tym, że Neil Alden Armstrong chodził po Księżycu. A marketing nie ma być ostry czy tępy bo to nie nóż, marketing ma być skuteczny.

  98. PDamian
    PDamian 12 grudnia 2024, 00:53

    A to zależy.

    Do kogo jest kierowany [jaki jest target 😝 ] tępy -siermiężny,
    zaprzeczający sobie [po czasie] marketing?

    link

  99. PDamian
    PDamian 12 grudnia 2024, 01:15


    Czyż to nie jest jak stąpanie po Księżycu?
    😉
    link

  100. Szabla
    Szabla 12 grudnia 2024, 08:51

    Tak, odleciałeś.

  101. Negatyw
    Negatyw 12 grudnia 2024, 11:21

    @Arek:
    "A tak na poważnie, mylisz pojęcia. Płaskość odnosi się do geometrii Wszechświata i nie oznacza braku trzech wymiarów."

    Jak coś jest płaskie to nie ma trzeciego wymiaru.
    Cytat:
    "Geometria płaska to gałąź geometrii przeznaczona do badania figur dwuwymiarowych, czyli takich, które są wykreślane na płaszczyźnie."
    link

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział