Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Historia jednej fotografii - Człowiek na Księżycu

6 grudnia 2024
Komentarze czytelników (100)
  1. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 16:40

    Oj, zlecą się "sceptycy". :D

  2. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 16:43

    Błąd w podpisie zdjęcia. Dwaj astronauci podczas treningu to Charlie Duke i John Young z załogi Apollo 16.

  3. Arek
    Arek 6 grudnia 2024, 17:51

    Słusznie. Dzięki - już poprawiam.
    P.S. Poprzednio się nie zlecieli więc może teraz też uda się tego uniknąć.

  4. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2024, 18:15

    Aby zaoszczędzić na wadze, tylko magazyny filmowe wróciły na ziemię, 12 Hasselbladów wciąż jest na Księżycu.

  5. PDamian
    PDamian 6 grudnia 2024, 18:20

    "i stał się pierwszym człowiekiem, który postawi stopę na innym ciele niebieskim."

    -Mistrz Twardowski Tam Był
    ponad 400 lat przed Armstrongiem.

  6. leszek3
    leszek3 6 grudnia 2024, 19:01

    Sceptycy chwilowo mają zagwozdkę, bo ich idole tacy jak Elon Musk wysyłają w kosmos rakiety i Starliniki, okazało się zatem, że Ziemia faktycznie nie jest płaska.
    Ale rychło otrząsną się z szoku.

  7. Arek
    Arek 6 grudnia 2024, 19:06

    molon_labe - z tych co były faktycznie na Księżycu i robiły na nim zdjęcia wróciła jedna sztuka z Apollo 15. W 2016 roku na aukcji sprzedała się za 660 tysięcy euro.

  8. Vendeur
    Vendeur 6 grudnia 2024, 20:17

    Rzekomy człowiek, rzekomo na Księżycu... ;)

    I przez tyle dekad nie udało się powtórzyć tego "wyczynu"...

  9. Amadi
    Amadi 6 grudnia 2024, 20:26

    To ty z tych, co wierzą w „Księżyc”? :D

  10. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 20:40

    W okrągłą Ziemię pewnie też nie wierzy. :D

  11. Soniak10
    Soniak10 6 grudnia 2024, 20:54

    @Szabla, a Ty naprawdę wierzysz w te bajki o krzywej Ziemi? Patrzyłeś kiedyś przez okno? Nie zauważyłeś że jest płaska? No to popatrz jeszcze raz! Krzywizna Ziemi na zdjęciach, rzekomo robionych z kosmosu, to prosta sztuczka w Photoshopie. Zwykły filtr pn "zakrzywianie prościzn" i zamiast normalnej Ziemi masz kulę. Nawet AI nie jest potrzebna. Nie wiedziałeś? 🤣

    BTW, jak już wyjaśniliśmy sobie oszustwa okrągłoziemców, to mam pytanie (tym razem całkiem poważne) do Arka: ile konkretnie zdjęć na Księżycu zrobił Armstrong a ile Aldrin? Bo w tekście (jak zwykle niezwykle interesującym) nie znalazłem tej informacji. Thx

  12. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 21:03

    Magazynek z powierzchni -> link

  13. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 21:09

    A tutaj chronologia wydarzeń, z komentarzami, również dotyczącymi fotografowania -> link

  14. gamma
    gamma 6 grudnia 2024, 22:19

    A mnie zawsze zastanawiało, że wystrzelenie rakiety z powierzchni Ziemi wymagało poteżnego kosmodromu, tysięcy ludzi, odliczania itd. A z powierzchni Księżyca wystrzeli się sami - ja wiem, że grawitacja mniejsza, że brak atmosfery więc brak oporu powietrza, że masa mniejsza i nie musieli zabierać paliwa na powrót bo paliwo było w module księżycowym. Prędkość ucieczki z Ziemi 11.2kms, z Księżyca 2.4kms więc jednak trochę trzeba się rozpędzić.

    Ktoś to policzył? ;-)


  15. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 22:30

    Tak, Amerykanie w 1969.

  16. gamma
    gamma 6 grudnia 2024, 22:42

    No ale czy ktoś inny policzył to, co policzyli Amerykanie w '69?

  17. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2024, 22:51

    Rosjanie w 1969, ale rakieta nośna N-1 im nie pykła.
    Zasadniczo, pykła. Doszczętnie.

  18. wzrokowiec
    wzrokowiec 6 grudnia 2024, 22:59

    Arku, fantastyczny artykuł!
    Wielkie Dzięki!

  19. Hubert Multana
    Hubert Multana 6 grudnia 2024, 23:42

    Świetny tekst, dzięki! Wiadomo co z reszta z ponad tysiąca zdjęć? Upubliczniono je czy tylko te kilka wybranych?

  20. rhalf
    rhalf 7 grudnia 2024, 00:12

    @PDamian
    "-Mistrz Twardowski Tam Był
    ponad 400 lat przed Armstrongiem. "

    I przez tyle wieków nie udało się powtórzyć tego "wyczynu"... ;)

  21. szuu
    szuu 7 grudnia 2024, 02:04

    nie ma ani jednego zdjęcia Armstronga stojącego na powierzchni księżyca ale zdjęcia Aldrina też nie ma.
    są za to zdjęcia ich skafandrów :-P

  22. mig-37
    mig-37 7 grudnia 2024, 07:54

    Sarcasm mode on: No tak, bo wtedy nie wpadli na to że nieodzowne jest zamontowanie w hełmie lampki oświetlającej twarz (a najlepiej trzech lub czterech) o czym informują nas praktycznie wszystkie filmy SF. Sarcasm mode off

  23. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 08:06

    Za kilka lat zobaczymy, czy naprawią ten błąd. Nie wiadomo jeszcze, czy Amerykanie, czy Chińczycy.

  24. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 08:22

    rhalf: "I przez tyle wieków nie udało się powtórzyć tego "wyczynu"... ;)"

    Ten akurat powtórzyła niedawno ekipa z Allegro!


    PS
    Możecie z kolei wytłumaczyć tę argumentację [ link ]: "Tworzenie i utrzymywanie ukrytych placówek wojskowych – jedną z największych zalet Księżyca jest możliwość budowy baz wojskowych po jego zaciemnionej stronie. Placówki te mogłyby być praktycznie niewidoczne dla obserwatorów na Ziemi i trudne do wykrycia nawet przez systemy monitoringu orbitalnego. Taka konfiguracja pozwalałaby na przechowywanie zaawansowanej broni, systemów obronnych, a nawet prowadzenie działań operacyjnych bez ryzyka szybkiego odkrycia przez przeciwnika."

    "Zaciemniona strona" to - jak wynika z wcześniejszego tekstu - ta niewidoczna z Ziemi - skrót myślowy. Ale czy nie wystarczy kilka satelitów Księżyca (a nie Ziemi), żeby ryzyko szybkiego wykrycia" było porównywalne z "jasną stroną"?

  25. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 08:32

    Wystarczy. Pani obejrzała zbyt wiele filmów SF.

  26. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 09:14

    A propos filmów...na moje liście osobistej nr jeden,
    to nomen omen "Koziorożec 1".

    W tym filmie wykorzystano jako rekwizyty sporo oryginalnego sprzętu z przygotowań do misji, jak np prototyp lądownika oraz....elementy infrastruktury poligonu treningowego... a pomysł na scenariusz powstał przy kręceniu symulacji.

    "Historia ta rozwinęła się wiele lat wcześniej, kiedy Peter Hyams, wówczas pracujący w biurze CBS w Bostonie, pomagał w relacjonowaniu ujęć księżycowych misji Apollo. Pracując tam, Hyams był świadkiem emisji symulacji stworzonych przez NASA w wiadomościach sieciowych, pokazujących światu, co dzieje się z pojazdem w kosmosie podczas lotu do celu. Kiedy Hyams obserwował, zaczął zauważać, jak realistycznie wyglądają symulacje."
    /The Making of CAPRICORN ONE. tłumaczenie automatyczne/

  27. Arek
    Arek 7 grudnia 2024, 09:21

    Hubert Multana - tak, wszystkie są dostępne na serwerach NASA. Szabla dał link do jednego magazynka.

    gamma - przecież Rosjanie też startowali z Księżyca i to w trakcie trwania amerykańskiego programu Apollo. Rok po opisywanych tutaj wydarzeniach Łuna 16 wylądowała tam, pobrała próbki gruntu, wystartowała i przywiozła je na Ziemię.

  28. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 09:26

    ...te symulacje kręcił ..podobno Stanley Kubrick...

  29. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 09:34

    ...a Spielberg trzymał piwo...

  30. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 10:00

    ..tego nie wiem, ale ma to związek z faktem słynnego Carla Zeissa Planara 50 mm f / 0,7.

    Soczewka została specjalnie zaprojektowana i wykonana dla programu księżycowego NASA Apollo, aby sfotografować ciemną stronę Księżyca w 1966 roku. Istnieje tylko dziesięć, z czego Kubrick kupił trzy (sześć zostało sprzedanych NASA, a Carl Zeiss sam jeden).

  31. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:15

    Dość dziwna sprawa z tym obiektywem, bo odwrotna strona Księżyca wcale nie jest ciemna. Rosjanie fotografowali ją już w 1959 roku (Łuna-3), nie dysponując Zeissem 50/0,7. Może mieli Heliosa 50/0,7? ;)

  32. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:23

    Być może nie chodziło o Księżyc, a projekt Apollo był niezłą przykrywką ;)
    link

  33. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 10:29

    W każdym razie Mr. Musk może opleść Księżyc siecią satelit - i to na dowolnej wysokości, np. 10m nad "ziemią". Tym bardziej, że NASA znów przełożyła start o rok - a kraje "tradycyjnie miłujące pokój" mogą chcieć tę zwłokę wykorzystać.

    Bo która konwencja/traktat zakaże (jak i jakiej podstawie?) "zielonym ludzikom" z wielonarodowościowych firm prywatnych, z siedzibami w krajach które ich nie ratyfikowały, takiej instalacji?

    PS
    Molon & Szabla, myślicie, że Spielberg i Kubrick nie mieliby nic przeciwko wspieraniu programu, którego spiritus movens nazywał się Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun?

  34. gamma
    gamma 7 grudnia 2024, 10:42

    @Arek
    Ja nie neguję, że Amerykanie postawili stopę na Księżycu - wierzę na 95%, ale pozostawiam sobie 5% na spekulacje ;-)

    P.S. Skomplikowanie misji bezzałogowej vs załogowej jest znaczne.


  35. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 10:46

    Bahrd
    ...na Księżycu, a szerzej w Kosmosie obowiązuje ...Prawo Morskie.
    Stąd bardzo ważnym gestem było "posadowienie flagi" ...co w ziemskim wydaniu oznacza "objęcie we władanie". To poniekąd tłumaczy, że nie było innych misji.

  36. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:48

    Do grudnia 1968 jedynymi amerykańskimi obiektami mogącymi fotografować odwrotną stronę Księżyca było 5 satelit serii Lunar Orbiter -> link ale te na pokładzie miały obiektywy 80/2,8 Schneider-Kreuznach i 610/5,6 Pacific Optocal Company.
    W wykazie sprzętu foto używanego podczas misji Apollo 8,10, 11-17 nie ma obiektywu 50 mm F0,7, tylko 60 mm F5,6, 80 mm F2,8, 103 mm F4,5 i 250 mm F5,6.
    link
    Gdzie i do czego miał więc służyć Zeiss 50 mm F0,7?

  37. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 10:52

    A tu jest zestawienie wszystkich misji Apollo z podziałem na magazynki :)
    link

  38. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 11:01

    @molon_labe
    Pierwszą próbę umieszczenia flagi na Księżycu podjęli Rosjanie w 1959, rozbijając Łunę-2 o powierzchnię link
    No i oczywiście, umieszczenie flagi na Księżycu nie oznacza "objęcia we władanie".
    "Pomimo symbolicznego pozostawienia na Księżycu kilku flag Związku Radzieckiego (rozrzuconych przez Łunę 2 i podczas późniejszych, zakończonych lądowaniem misji) oraz USA, żaden naród nie przypisuje sobie obecnie własności żadnego obszaru gruntu księżycowego. Rosja i USA są sygnatariuszami Traktatu o przestrzeni kosmicznej, według założeń którego Księżyc podlega takiej samej jurysdykcji jak wody międzynarodowe (res communis). Traktat ten zabrania m.in. używania Księżyca w celach militarnych, przede wszystkim umieszczania tamże instalacji wojskowych oraz broni masowego rażenia (w tym broni nuklearnej)[95], ale nie reguluje jego ekonomicznego wykorzystania np. wydobycia surowców naturalnych." link

  39. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 11:19

    Szabla: "zabrania m.in. używania Księżyca w celach militarnych, przede wszystkim umieszczania tamże instalacji wojskowych [, ale] nie reguluje jego ekonomicznego wykorzystania np. wydobycia surowców naturalnych."

    Fajnie - to jak chronić np. kopalnię helu (albo misję Optycznych) przed przyszłymi Księżycowymi piratami?

  40. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 11:21

    Fajny wątek o tym jest w serialu For All Mankind (Apple TV). link

  41. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 11:34

    Szabla
    :)

    ..ma to zrobić człowiek stawiając stopę. Tak historycznie pieczętowano odkryte lądy w czasie dominacji morskiej brytyjskiej, hiszpańskiej, portugalskiej, holenderskiej, francuskiej...nazywając, nawet dzisiaj, te ziemie "terytoria zamorskie".

    Podobnie polskie "zaślubiny z morze" są gestem o takim znaczeniu.

    Przypadkowe rozbicie "statku" w tym powietrznego nie było ważne.

    To piękne co zacytowałeś...a w praktyce Amerykanie zakazali przelatywania, fotografowania, zbliżania się do miejsca ich lądowania na odległość strefy wód brzegowych wszelkim jednostkom. Strefa brzegowa nie jest ściśle określona więc, ...zawsze można uznać jej naruszenie :)

    Od lat siedemdziesiątych przez 40 lat do 2018 roku Polska była w stanie wojny morskiej z Danią :)

  42. gamma
    gamma 7 grudnia 2024, 12:20

    Interesujące jest też co powiedział Armstrong, dlatego [a] mamy w nawiasie, bo dokładnie nie słychać czy powiedział [a] czy nie.

    That’s one small step for [a] man, one giant leap for mankind.

    That’s one small step for a man, one giant leap for mankind = to mały krok dla człowieka (jako jednostki), i ogromy skok dla ludzkości

    That’s one small step for man, one giant leap for mankind = to mały krok dla ludzkości, i ogromny skok dla ludzkości = masło maślane


  43. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 12:51

    Armstrong miał prawo być lekko zdenerwowany. :)

  44. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 13:25

    I w jednym z wywiadów nawet zasugerował, żeby na siłę tego [a] nie szukać - i od tego czasu ja je słyszę!
    Nie wierzyłem zbytnio w "reverse psychology", a tu proszę! :D

  45. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 13:35

    Szabla: "Armstrong miał prawo być lekko zdenerwowany. :)"

    A to była jego improwizacja, czy dostał tekst, ale go nie przećwiczył tak jak startów i lądowań? Pytam, bo w sumie dlaczego w ogóle chciałby powiedzieć wersję bez [a]?

  46. Arek
    Arek 7 grudnia 2024, 13:37

    Wtedy nie było tak rozbudowanych działów PR i marketingu. Astronauci mieli dowolność tego co mają powiedzieć. Udowodnił to Pete Conrad z Apollo 12 wygrywając zakład z Orianą Fallaci.

    Conrad, nawet jak na astronautów, był niski i miał niewiele ponad 160 cm czyli był prawie 20 cm niższy od Armstronga. Conrad był dowódcą Apollo 12 i trzecim człowiekiem, który postawił stopę na Księżycu. Jego pierwsze słowa brzmiały:

    "Kurcze! Może to był mały krok dla Neila, dla mnie był całkiem duży"

  47. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 13:46

    :D

  48. molon_labe
    molon_labe 7 grudnia 2024, 14:37

    Jest przecież jeszcze inna historia:

    "Kiedy Neil Armstrong, po raz pierwszy stanął na księżycu, nie tylko wygłosił swoje słynne oświadczenie „Jeden mały krok ..., ale po nim wygłosił kilka uwag, w tym zwykłą komunikację między nim, innymi astronautami i kontrolą misji.

    Zanim ponownie wszedł do lądownika, wygłosił zagadkową uwagę „Powodzenia, panie Gorsky”.

    Wiele osób w NASA myślało, że była to przypadkowa uwaga dotycząca jakiegoś rywala, radzieckiego kosmonauty. Jednak po sprawdzeniu [odkryli], że nie było Gorsky'ego ani w rosyjskim, ani amerykańskim programie kosmicznym.

    Przez lata wiele osób pytało go, co oznacza oświadczenie „Powodzenia, panie Gorsky”?.

    5 lipca w Tampa Bay na Florydzie, odpowiadając na pytania po przemówieniu, reporter zadał Armstrongowi 26-letnie pytanie. W końcu odpowiedział.

    Wygląda na to, że pan Gorsky zmarł, więc Armstrong poczuł, że może odpowiedzieć na pytanie.

    - Kiedy był dzieckiem, Neil grał w baseball ze swoim bratem na podwórku. Jego brat uderzył piłkę, która wylądowała przed oknem sypialni sąsiadów. Sąsiadami byli pan i pani Gorsky. Kiedy pochylił się, żeby podnieść piłkę, usłyszał, jak pani Gorsky krzyczy do pana Gorsky'ego: „Seks oralny? Seks oralny, którego chcesz? Dostaniesz seks oralny, kiedy dzieciak z sąsiedztwa będzie chodził po księżycu!”

    (tłumaczenie autmatyczne: link )

  49. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 15:35

    @molon_labe
    To mit. Armstrong nic nie wspominał o panu Gorskym - mówił o tym w wywiadach.
    Pełna transkrypcja rozmów załóg Apollo z Ziemią jest dostępna na serwerach NASA.
    @Arek
    Conrad to barwna postać. Razem z Alem Beanem chcieli w tajemnicy zrobić wspólne zdjęcia na Księżycu, korzystając z przemyconego samowyzwalacza. Niestety, gdy pojawiła się chwila czasu, aby zrobić takie zdjęcie, Bean nie mógł znaleźć samowyzwalacza schowanego w torbie na próbki i szansa przepadła. link
    Historia wyjątkowej załogi Apollo-12 przedstawiona jest w odcinku "That's All There Is" miniserialu "From the Earth to the Moon", dostępnego na HBO Max.
    Polecam. :)

  50. Arek
    Arek 7 grudnia 2024, 17:03

    Zgadza się. Załogi Apollo 11 i 12 to taki kontrast - jedna najmniej ze sobą zżyta, druga chyba najbardziej.

  51. gamma
    gamma 7 grudnia 2024, 18:10

    Był jeszcze ten głupi kawał.

    Prezydencie Nixon - ZSRR maluje Księżyć na czerwono, co robić?
    A ile pomalowali? - pyta Nixon.
    Jedną czwartą!
    Nic nie robić - odpowiada Nixon.

    Po tygodniu
    Prezydencie Nixon - ZSRR pomalowało pół Księżyca na czerwono, co robić?
    Nic - odpowiada Nixon.

    Ponownie
    Prezydencie Nixon - ZSRR pomalowało cały Księżyca na czerwono, co robić - Nixon myśli i mówi: napisać Coca-Cola.

  52. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 19:42

    Kraje islamskie powinny zainstalować na Księżycu i włączać ją na kilka nocy przed nowiem.

  53. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 19:44

    * zainstalować szperacz

  54. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2024, 20:18

    W celu?

  55. Bahrd
    Bahrd 7 grudnia 2024, 23:01

    W sumie... ułożenie konturu napisu, np. EOS, z regolitu albo odpadów przyszłej kopalni odkrywkowej może być prostsze, bo ta lampka musiałaby być spora, zob. [ link ].

  56. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 10:25

    Na Księżycu jest kilka odbłyśników pozostawionych przez misje Apollo. Trudno je trafić z ręki, a powrotny promień trudno zauważyć. ;)

  57. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 10:28

    Tak to raczej by wyglądało -> link
    ;)

  58. goornik
    goornik 8 grudnia 2024, 11:09

    Jedna uwaga o optyce - szerokokątny Biogon 60/5,6 i komercyjnie osiągalny Biogon o tej samej ogniskowej, to dwa zupełnie różne obiektywy. Ten "kosmiczny" był szerokokątnym obiektywem krótkoogniskowym całkowicie pozbawionym dystorsji (dlatego płyta Russeau miała sens), zaś Biogon 60/3,5 był układem optycznym typu retrofokus, bo "ziemskie" Hasselblady to jednak lustrzanki...

  59. Bahrd
    Bahrd 8 grudnia 2024, 14:56

    Czyli mam księżycowe odbłyśniki w tylnych rowerowych światełkach odblaskowych!

    PS
    Załóżmy, że lampka z Księżyca - jeśliby miała być widoczna w nowiu - powinna wysyłać jakieś 100 fotonów na cm² Ziemi na sekundę. Jeśliby to miało być światło czerwone, to niedzielne rachunki dają: 100 × 2.84×10⁻¹⁹ ×1.276×10¹⁸ ~ 360W. Może to i nie ma dużego sensu, ale czy kopuła w Vegas w ogóle jakiś ma?

    W TBBT raczej nie mieli lasera o takiej mocy, więc pewnie dlatego zbierali światło odbite tym talerzem?

  60. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 15:01
  61. Bahrd
    Bahrd 8 grudnia 2024, 15:22

    Goornik, to czy w takim razie użycie nazwy Biogon nie było w przypadku "ziemskiego" obiektywu nadużyciem?

  62. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 15:31

    Raczej nie link

  63. PDamian
    PDamian 8 grudnia 2024, 16:27

    Nie było sensu robić nie-retrofokusowego link
    obiektywu o ogniskowej tylko 60mm [przy standardzie 80mm dla formatu 6x6cm]
    kosztem pozbycia się lustra.

    Do ziemskiej nie lustrzanki link zrobili dużo szerszy 38mm link

  64. PDamian
    PDamian 8 grudnia 2024, 16:32
  65. qqrq
    qqrq 8 grudnia 2024, 16:36

    @Bahrd
    ""Zaciemniona strona" to - jak wynika z wcześniejszego tekstu - ta niewidoczna z Ziemi - skrót myślowy. Ale czy nie wystarczy kilka satelitów Księżyca (a nie Ziemi), żeby ryzyko szybkiego wykrycia" było porównywalne z "jasną stroną"?"

    Na orbicie jest już np. satelita DSCOVR, który widuje "jasną stronę księżyca", ale misja EPIC zajmuje się głównie badaniem wiatru słonecznego

  66. Vendeur
    Vendeur 8 grudnia 2024, 16:44

    Zastanawiające jest, że niektórzy porównują wiarę w lądowanie na Księżycu do wiary w płaską ziemię... Zbyt dobrze o nich to nie świadczy. Każdy z choć trochę sprawnym umysłem nawet nie brał pod uwagę braku kulistości naszej planety, bo dowodów na to jest multum każdego dnia. Nie wspominając o wzniesieniu się w wysoko w atmosferę i zobaczeniu tego na własne oczy.

  67. Arek
    Arek 8 grudnia 2024, 17:46

    Zostawiamy temat religii - bardzo proszę.

  68. molon_labe
    molon_labe 8 grudnia 2024, 17:49

    Szabla
    ...spróbuję Cie powstrzymać, tylko z powodu żenady, bo internet wszystko pamięta.

    Ale oczywiście każdy ma, nomen omen, święte prawo się intelektualnie unicestwić.

    Zrobiłeś już ku temu pierwszy krok....dałeś dowód że nie znacz Zakładu Pascal
    :)

  69. Szabla
    Szabla 8 grudnia 2024, 17:52

    To portal dla oświeconych, molon_labe. :)

  70. molon_labe
    molon_labe 8 grudnia 2024, 17:54

    jak ..Vendeur?

    no to wychodzę...ale gratuluję doboru towarzystwa.

  71. Negatyw
    Negatyw 8 grudnia 2024, 18:21

    @Vendeur:
    "Zastanawiające jest, że niektórzy porównują wiarę w lądowanie na Księżycu do wiary w płaską ziemię"

    No właśnie, przecież to nie to samo. Ja np. wierzę w lądowanie na Księżycu bo wierzę w ludzi.
    A co do tego co się widzi, np. po wzniesieniu wysoko w atmosferę, to kiedyś w latach 60-tych były pocztówki trójwymiarowe. Widziało się obraz trójwymiarowy a pocztówka była płaska.

  72. goornik
    goornik 8 grudnia 2024, 23:15

    A w temacie zgrabnych 60-tek ZEISSa - obiektyw oferowany komercyjnie o ogniskowej 60mm miał światłosiłę f/3,5 i sprzedawany był jako Distagon, tak jak 50-tka i 40-tka

  73. Vendeur
    Vendeur 9 grudnia 2024, 11:57

    @Negatyw

    Wierzysz w ludzi? Piszesz, jakbyś nie miał doświadczenia życiowego, które dosadnie weryfikuje większość "wiar", nie tylko właśnie tych w religie, ale także w "ludzi". Życie powinno się opierać na dowodach poznawczych, a nie wierze, bo z nią daleko się nie zajdzie... :)

  74. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2024, 12:42

    @Vendeur, by nie pisać po próżnicy podaj mi przykład dowodu poznawczego.

  75. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2024, 13:40

    Najlepiej takiego dowodu poznawczego, który by przesądził czy Neil Alden Armstrong chodził po Księżycu czy nie.

  76. Szabla
    Szabla 9 grudnia 2024, 14:02

    Lądownik i ślady sfotografowane przez różne satelity, np. indyjską -> link
    link

  77. Bahrd
    Bahrd 9 grudnia 2024, 20:09

    Ano właśnie, czy w sądzie dokumentacja wyprawy Apollo 11 miałaby formalny status dowodów czy poszlak?

  78. Szabla
    Szabla 9 grudnia 2024, 20:19

    Razem z przywiezionymi skałami - na pewno.

  79. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2024, 20:43

    A jakby ktoś zadeptał ślady butów Armstronga na Księżycu to by odpowiadał za zacieranie śladów i mataczenie?

  80. Bahrd
    Bahrd 9 grudnia 2024, 22:45

    Negatyw, niekoniecznie - tyle się przecież uczy dzieci, żeby "zostawiły po sobie las w takim stanie, w jakim go zastały"?

  81. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 10:15

    A w TV pokazują, że dzieci zbierają śmieci w lesie. "Sprzątanie świata" to się chyba nazywa.

  82. Arek
    Arek 10 grudnia 2024, 10:22

    Bahrd - tysiące zdjęć, rejestrowane zapisy rozmów pochodzące nie tylko od NASA ale od radioamatorów z całego świata, przywiezione skały, które nie mogą być skałami ziemskimi i zgadzają się z tym co mierzymy w meteorytach księżycowych oraz w skałach przywiezionych przez rosyjskie Łuny, odbłyśniki do których wciąż możemy strzelać mierząc odległość do Księżyca z centymetrową dokładnością, zdjęcia miejsc lądowań pochodzące ze współczesnych sond i to nie tylko tych z NASA ale np. indyjskiej i japońskiej, nie mówiąc już o technologiach, które zawdzięczamy programowi Apollo, a których używamy do dzisiaj na co dzień.

    Łatwiej było polecieć niż to wszystko sfingować.

  83. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2024, 10:48

    Napiszę w takim razie jasno: *wiem*, że tam byli w trakcie Apollo 11 i kolejnych wypraw. Rozumiem też, dlaczego można to było wówczas podważać. Ale dlaczego teraz i nadal?
    To jest w jakimś sensie fascynujące - i piszę to bez chęci a tym bardziej potrzeby wyśmiewania, czy deprecjonowania tych, którzy te wątpliwości mają.

  84. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 10:59

    @Arek:
    "Łatwiej było polecieć niż to wszystko sfingować."

    Ale taniej jest sfingować.

    Cytat z Wikipedii:
    "Według współczesnych teorii Wszechświat może być płaski lub zakrzywiony. Większość naukowców przyjmuje, że Wszechświat jest płaski, ale na ten temat istnieje wiele różnorakich teorii"

    Jeżeli Wszechświat jest płaski to i Ziemia jest płaska. Ale nawet jak Wszechświat jest zakrzywiony to dalej Ziemia może być płaska, np. na sferze, bo Wszechświat jest sferą. Taka sfera się rozszerza jak nadmuchiwany balon, a promień tej sfery to czas. Tak się będzie rozszerzał w nieskończoność, no chyba, że ktoś ten balon przekłuje.
    Sławny cytat:
    „Jak się coś nadmuchiwało, to balon trzeba przekłuć”

  85. Arek
    Arek 10 grudnia 2024, 11:06

    "Jeżeli Wszechświat jest płaski to i Ziemia jest płaska"

    Howgh!

    A tak na poważnie, mylisz pojęcia. Płaskość odnosi się do geometrii Wszechświata i nie oznacza braku trzech wymiarów.

  86. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2024, 11:32

    Negatyw: "Ale taniej jest sfingować."

    Ale drożej i trudniej jest utrzymać sfingowanie w tajemnicy:
    * Archipelag Gułag, na przykład, mimo korzystania z pracy przymusowej/niewolniczej był niedochodowy.
    * Policjom udaje się rozwiązywać stare sprawy dzięki nowym narzędziom.


    PS
    Arku, napiszesz jednym zdaniem, o co chodzi z tym zamieszaniem z pomiarami głębokiego Wszechświata z teleskopu Webba?

  87. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 12:16

    @Bahrd:
    "* Archipelag Gułag, na przykład, mimo korzystania z pracy przymusowej/niewolniczej był niedochodowy."

    A co to ma do rzeczy? Tam wszystko było niedochodowe co nie znaczy, że bankrutowało.

  88. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2024, 15:40

    To ma jedynie,
    że fikcji podtrzymywanie
    nie musi wyjść taniej...

    No i akurat to zbankrutowało!

  89. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2024, 19:44

    Nie zbankrutowało. Syberia pełna jest gułagów, tylko inaczej się nazywają.

  90. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2024, 09:31

    W Rosji jest 750 kolonii karnych niczym nie różniących się od dawnych gułagów. Akurat to nie zbankrutowało.

  91. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2024, 10:44

    I dalej nie wiem co to ma do rzeczy?

    @Bahrd:
    "że fikcji podtrzymywanie
    nie musi wyjść taniej..."

    Wg Ciebie gułagi to fikcja?


  92. Bahrd
    Bahrd 11 grudnia 2024, 12:59

    Oczywiście, że nie. Zastanawia mnie dlaczego w ogóle pomyślałeś, że nie miałem na myśli potwornych kosztów utrzymywania tamtejszej fikcji, czyli "społeczeństwa pozbawionego ucisku i wyzysku klasowego".

  93. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2024, 21:29

    Jak społeczeństwo generuje "potworne koszty" to jest same sobie winne. Inna rzecz, że tych kosztów nikt nie policzył i tylko można spekulować, że były "potworne".

  94. Szabla
    Szabla 11 grudnia 2024, 22:00

    Myślę, że Bahrd mówiąc o potwornych kosztach miał na myśli ludzkie życie. Setki tysięcy ludzkich istnień, bezmyślnie unicestwionych przez s... synów, nazywających się komunistami.

  95. PDamian
    PDamian 11 grudnia 2024, 23:33

    To i tak mało w porównaniu
    ile dzisiaj samodzielnego myślenia jednostek
    pozbawia tępy marketing korporacji.

    Cześć, Szabla.

  96. PDamian
    PDamian 12 grudnia 2024, 00:23

    "Najbardziej chciałbym więcej AI w fotografii"
    link

    - link
    Nie ważny tu nikon, ale naturalność
    i niezaginanie rzeczywistości.

  97. Negatyw
    Negatyw 12 grudnia 2024, 00:25

    Ale to nie ma nic wspólnego z tym, że Neil Alden Armstrong chodził po Księżycu. A marketing nie ma być ostry czy tępy bo to nie nóż, marketing ma być skuteczny.

  98. PDamian
    PDamian 12 grudnia 2024, 00:53

    A to zależy.

    Do kogo jest kierowany [jaki jest target 😝 ] tępy -siermiężny,
    zaprzeczający sobie [po czasie] marketing?

    link

  99. PDamian
    PDamian 12 grudnia 2024, 01:15


    Czyż to nie jest jak stąpanie po Księżycu?
    😉
    link

  100. Szabla
    Szabla 12 grudnia 2024, 08:51

    Tak, odleciałeś.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział