Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Sony RX10 III

Sony RX10 III
29 marca
2016 17:54

Firma Sony zaprezentowała trzecią wersję megazoomu RX10. Aparat Sony RX10 III wyposażony został m.in. w nowo opracowany obiektyw Zeiss Vario-Sonnar T 24-600 mm f/2.4-4.

Nie dalej jak w czerwcu ubiegłego roku firma Sony zaprezentowała aparat RX10 II, a już doczekaliśmy się kolejnego modelu. Japoński producent przedstawił dziś aparat RX10 III (DSC-RX10M3).

Sony RX10 III

Aparat wyposażony został w nowo zaprojektowany obiektyw Zeiss Vario-Sonnar T 24-600 mm f/2.4-4. Zastosowano w nim m.in. osiem soczewek ED. Wśród nich znajdziemy m.in. dwa elementy asferyczne. Minimalny dystans ostrzenia obiektywu wynosi 3 cm (w trybie tele 72 cm). Nie zabrakło optycznej stabilizacji obrazu o deklarowanej przez producenta wydajności na poziomie 4.5 EV. Obiektyw wyposażono w trzy pierścienie do kontroli zoomu, przysłony oraz ostrzenia. Dodatkowo znajdziemy przycisk blokady AF.

Sony RX10 III

Sony RX10 III

Jeśli chodzi o matrycę, to w środku Sony RX10 III znalazł się sensor CMOS w rozmiarze 1-cala o rozdzielczości 20.1 megapikseli, pracujący pod kontrolą procesora BIONZ X i wyposażony w pamięć DRAM. Obsługiwana czułość ISO mieści się w przedziale 64-12800.

Dostępne jest nagrywanie wideo w 4K (XAVC S). System AF ostrzy z prędkością ok. 0.09 s.

Sony RX10 III

Sony RX10 III

Zastosowanie wspomnianej wcześniej pamięci DRAM oraz odpowiednich algorytmów pozwala m.in. na rejestrowanie wideo w zwolnionym tempie przy 960 kl./s. Oprócz tego do dyspozycji mamy migawkę pracującą z szybkością 1/3200 s, mogącą pracować w trybie cichym, a także tryb seryjny na poziomie 14 kl./s. (5 kl./s w trybie C-AF). Użytkownik może korzystać z wizjera XGA OLED Tru-Finder (2.35 mln px) oraz uchylnego 3-calowego ekranu LCD (1.228.800 px). Nie zabrakło też modułów Wi-Fi i NFC.

Sony RX10 III ma trafić do sprzedaży w lipcu. W Europie jego cena będzie wynosić ok. 1.600 euro.

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:

Sony RX10 III

Sony RX10 III

Informacja prasowa

Dostrzec to, czego nie ujrzy oko.
Sony wprowadza aparat RX10 III z nowym obiektywem pokrywającym niezwykle szeroki zakres 24–600 mm: od szerokiego kąta do superteleobiektywu1
  • Nowo opracowany obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* 24–600 mmF2,4–4 o dużym otworze przysłony i dużej krotności zoomu
  • Duża wierność rejestracji szczegółów obrazu i szybki odczyt danych z 20,1-megapikselowego2 przetwornika obrazu „stacked CMOS” typu 1,0" połączonego z dedykowanym układem pamięci DRAM i procesorem BIONZ X
  • Nagrywanie obrazu filmowego 4K3 z wykorzystaniem wszystkich pikseli bez ich łączenia w grupy oraz rozbudowany zestaw funkcji filmowych, w tym przestrzeń barw S-Gamut i krzywa gamma S-Log2 zapewniające zgodność z profesjonalnymi systemami do edycji materiału filmowego
  • Nagrywanie obrazu z superteleobiektywu w tempie do 1000 klatek na sekundę4: możliwość odtwarzania w silnie zwolnionym tempie
  • Szybki, inteligentny system AF ustawiający ostrość w 0,09 sekundy5: możliwość uchwycenia decydujących momentów

Firma Sony ogłosiła wprowadzenie kolejnego aparatu z nagradzanej serii Cyber-shot RX. Model RX10 III (DSC-RX10M3) to produkt przeznaczony dla wymagających fotografów i filmowców. Jest wyposażony w nowo opracowany superteleobiektyw z 25-krotnym zoomem, który pokrywa niewiarygodnie szeroki zakres ogniskowych: od 24 do 600 mm. Pozwala utrwalać szybko poruszające się obiekty z dużej odległości, a dzięki systemowi bezgłośnej migawki doskonale sprawdza się podczas imprez sportowych, na koncertach czy w królestwie zwierząt. Rejestrowany obraz cechuje się wysoką jakością w szerokim zakresie ogniskowych i ustawień aparatu. Aby uzyskać równie wysoki standard przy użyciu korpusu z wymiennymi obiektywami, trzeba by użyć co najmniej trzech dużych obiektywów.

Połączenie 20,1-megapikselowegoi przetwornika obrazu „stacked CMOS” typu 1,0" z jasnym obiektywem zmiennoogniskowym i procesorem BIONZ X gwarantuje najwyższą jakość obrazu w całym zakresie ogniskowych, zarówno podczas wykonywania zdjęć, jak i nagrywania filmów w jakości do 4K włącznie. Zastosowanie w aparacie RX10 III wygodnego superteleobiektywu i innowacyjnej matrycy „stacked CMOS” stworzyło również nowe możliwości rejestracji obrazu, na przykład nagrywania filmów w tempie do 1000 klatek na sekundę przy maksymalnym zbliżeniu. Ważną zaletą jest ponadto niezwykle dokładny system AF, który na ustawienie ostrości potrzebuje zaledwie 0,095 sekundy. Wszystkie te cechy znalazły się w jednym zaawansowanym urządzeniu, łączącym funkcjonalność z solidnością i atrakcyjnym wyglądem.

Zalety obiektywu

Największym atutem modelu RX10 III jest nowo opracowany obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T*. Pokrywa on niezwykle szeroki zakres ogniskowych - od 24 do 600 mm6 - zapewniając 25-krotny zoom optyczny. Dzięki niemu ten kompaktowy aparat znakomicie spisuje się w różnorodnych zastosowaniach, od szerokokątnych ujęć krajobrazowych po utrwalanie w dużym zbliżeniu wydarzeń sportowych lub dzikich ptaków. Obiektyw cechuje się także dużym maksymalnym otworem przysłony: od F2,4 do F4,0. Pomaga to w pełniejszym wykorzystaniu potencjału dużego przetwornika obrazu typu 1,0" i ułatwia uzyskanie wysokiej jakości ujęć oraz pięknego efektu „bokeh” nawet przy bardzo dużych ogniskowych.

W zaprojektowanej od podstaw ścieżce optycznej wykorzystano osiem soczewek ze szkła ED, w tym jedną Super ED i dwie soczewki asferyczne ED7. Ich połączenie umożliwiło skompensowanie aberracji chromatycznej - często występującej w teleobiektywach - i zagwarantowało wysoki kontrast oraz dużą ostrość obrazu w całym kadrze, niezależnie od ustawienia ogniskowej. Nowo opracowana konstrukcja optyczna zawiera również zaawansowaną soczewkę asferyczną (AA), która zapewnia znakomitą dokładność odwzorowania obrazu i pozwala na zmniejszenie wymiarów obiektywu. Minimalna odległość od obiektu przy największej ogniskowej (odpowiednik 600 mm) wynosi zaledwie 72 cm. Maksymalne powiększenie wynosi więc 0,49x, co oznacza, że nowy obiektyw idealnie sprawdzi się przy zdjęciach makro z większej odległości. Powłoka ZEISS® T* osłabia odblaski i tzw. duszki, często pogarszające jakość ujęć w niesprzyjającym oświetleniu. Do jej zalet należy ponadto wierna reprodukcja kolorów i wyraźne odwzorowanie obrazu.

Dziewięciolistkowa przysłona układa się w zakresie od F2,4 do F11 w niemal idealne koło, czego efektem jest piękny efekt „bokeh”. Nowy algorytm Optical SteadyShot™, dostosowany do właściwości obiektywu modelu RX10 III, skutecznie kompensuje drgania powstające podczas zdjęć z ręki przy dużej ogniskowej lub w słabym oświetleniu. Pozwala to wydłużyć czas migawki nawet o 4,5 stopnia8.

Nieprzeciętna szybkość i czas reakcji

W aparacie RX10 III zastosowano przetwornik obrazu „stacked CMOS” typu 1,0". Jest on wyposażony w dedykowany układ pamięci DRAM i wykonany w technologii BSI, która znacznie zwiększa efektywność przechwytywania światła. Połączenie tego przetwornika z procesorem obrazu BIONZ X pozwoliło uzyskać szeroki zakres ISO - od 649 do 12 800 - oraz niski poziom szumów nawet przy dużych ustawieniach czułości. Specjalna konstrukcja matrycy, w której obwody przetwarzania sygnału znajdują się w innej warstwie niż elementy światłoczułe, umożliwia zasadnicze powiększenie obwodów przetwarzających sygnał i uzyskanie niezwykłej szybkości ich działania. Elementem przetwornika jest też dedykowany układ pamięci DRAM. Buforuje on duże ilości danych i pozwala na ich odczyt oraz przetworzenie bez opóźnień. Taka konstrukcja umożliwia rejestrację obrazu w tempie do 1000 klatek na sekundęiii - i odtwarzanie nagranego filmu w silnie zwolnionym tempie. Funkcja ta jest szczególnie użyteczna do rejestracji dynamicznych scen z dużej odległości, na przykład podczas imprez sportowych, gdzie nie ma możliwości nagrania materiału filmowego z bliska. Szybki odczyt danych z matrycy obrazu oznacza również o wiele mniejsze deformacje tenisistów, dzikich zwierząt i innych obiektów w ruchu.

Minimalny czas otwarcia migawki elektronicznej wynosi zaledwie 1/32 000 sekundy. W rezultacie działa ona podobnie do migawki mechanicznej, nie zniekształcając obrazu. Zaletą migawki elektronicznej jest możliwość cichej pracy podczas fotografowania recitali, dzikiej przyrody i innych tematów, w których niedopuszczalny byłby dźwięk tradycyjnej migawki. Maksymalna szybkość zdjęć seryjnych wynosi 14 kl./s10, co oznacza możliwość utrwalenia najbardziej ulotnych chwil i wyrazów twarzy. Aparat RX10 III umożliwia też zdjęcia seryjne z precyzyjnym śledzeniem ostrości - maksymalna szybkość wynosi wówczas 5 kl./s.

Połączenie wybitnych możliwości aparatu RX10 III i bardzo szerokiego zakresu zoomu tworzy nowe możliwości rejestracji obrazu.

Nagrywanie obrazu filmowego 4K3 o wysokiej jakości

Aparat RX10 III pozwala nagrywać obraz filmowy o rozdzielczości 4K6 i dużej przepływności7 Wykorzystywany jest do tego bardzo efektywny format kompresji XAVC S oraz wszystkie piksele matrycy, bez ich łączenia w grupy. Oznacza to, że aparat rejestruje o 70% więcej informacji, niż potrzeba do wygenerowania wyjściowego obrazu filmowego 4K. Te nadmiarowe dane pozwalają zwiększyć szczegółowość obrazu, poprawić wygląd krawędzi obiektów i osłabić efekt mory. Nowo opracowany obiektyw zapewnia wysoką jakość filmów 4K przy ogniskowych z zakresu od 24 do 600 mm, co oznacza wielką uniwersalność w najróżniejszych sytuacjach. Co więcej, pracę układu BIONZ X wspomaga dodatkowo specjalizowany procesor o dużej skali integracji. Znacznie ogranicza on zniekształcenia powodowane przez liniowy przebieg migawki, a tym samym przeciwdziała deformacjom ruchomych obiektów na filmach 4K.

Dla zapewnienia zgodności z profesjonalnymi systemami produkcji filmowej aparat RX10 III jest wyposażony w szereg funkcji, które normalnie spotyka się w profesjonalnych kamerach wideo. Należą do nich profile obrazu, przestrzeń barw S-Gamut i krzywa gamma S-Log2, funkcja Gamma Display, udoskonalona funkcja „zebra”, wyjście czystego sygnału HDMI, kod czasowy, bity użytkownika, sterowanie zapisem, zapis filmu w dwóch formatach czy wstawianie znaczników.

Szybka automatyka ostrości

Aparat RX10 III jest wyposażony w szybki, inteligentny system AF, bardzo dobrze oceniany przez użytkowników modeli RX10 II i RX100 IV. Jego algorytm przestrzennego wykrywania obiektów został w pełni dostosowany do modelu RX10 III. Dzięki temu aparat może przewidzieć punkt ostrości poprzez wykrycie obiektu, zanim użytkownik wciśnie przycisk spustu migawki. Wciśnięcie do połowy przycisku spustu migawki powoduje błyskawiczne ustawienie ostrości na obiekt: potrzeba na to zaledwie 0,09 sekundy4.

Inne nowości i ulepszenia

W porównaniu z obecnymi modelami RX10 nowy aparat RX10 III zawiera szereg innych ulepszeń. Należą do nich trzy pierścienie na obiektywie służące do niezależnego ustawiania ostrości, ogniskowej i przysłony. Kształt uchwytu na obudowie jest lepiej dostosowany do pracy z obiektywem o dużej ogniskowej. Ułatwia on zwłaszcza bezpieczne trzymanie aparatu na wysokości oka. Nowością jest przycisk blokady ostrości na tubusie obiektywu: jego naciśnięcie uniemożliwia zmianę ustawienia ostrości. Blokadę ostrości można ponadto przypisać do przycisku o programowalnej funkcji. Razem z nowym aparatem w ofercie pojawi się dedykowany pokrowiec LCJ-RXJ.

Pełne dane techniczne aparatu RX10 III można sprawdzić tutaj. Nowy model pojawi się w Europie w kwietniu.

Różnorodne materiały z aparatu RX10 III będą także zamieszczane bezpośrednio w Galerii zdjęć Sony i w kanale „Aparaty” Sony w serwisie YouTube.

1. W przeliczeniu na format 35 mm.
2. Rozdzielczość efektywna, w przybliżeniu.
3. Do nagrywania filmów w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy przepływności 100 Mb/s wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC UHS-I (U3).
4. W trybie PAL. 960 kl./s w trybie NTSC. Przełączanie trybów PAL/NTSC umożliwia system menu.
5. Norma Camera & Imaging Products Association, pomiar wewnętrzny, przy 24 mm (szeroki kąt) (w przeliczeniu na format 35 mm), EV 8,2, automatyce programowej, centralnej strefie AF, w trybie NTSC.
6. W przeliczeniu na format 35 mm.
7. 11 powierzchni, w tym jedna soczewka AA.
8. Norma Camera & Imaging Products Association. Tylko pochylenie/odchylenie, przy 600 mm (w przeliczeniu na format 35 mm).
9. W trybie rozszerzonym, tylko podczas fotografowania.
10. W trybie ciągłym z priorytetem szybkości. Ostrość i ekspozycja są nastawiane na pierwszą klatkę.
11. QFHD: 3840 x 2160.
12. Do 100 Mb/s


Komentarze czytelników (83)
  1. focjusz
    focjusz 29 marca 2016, 18:02

    Sony przyśpiesza. Cena trochę za duża ale pewnie zaraz spadnie trochę. A wtedy wersja pierwsza stanie się konkurencją dla większości lustrzanek z gównianymi kitami,

  2. Didymos
    Didymos 29 marca 2016, 18:09

    Wreszcie cicha migawka w kompakcie: fotony łagodnie osiadają na matrycy.

  3. Szabla
    Szabla 29 marca 2016, 18:58

    Cicha migawka była już wcześniej :-)

  4. Szabla
    Szabla 29 marca 2016, 18:59

    Acha, to nie jest następca, tylko dodatkowy model.

  5. Didymos
    Didymos 29 marca 2016, 20:01

    @Szabla:
    ale przedtem wyłączali głośniczek z pstryknięciem a teraz na pewno jest inaczej.
    To spore osiągnięcie i nie deprecjonuj go.
    Co więcej, z powyższego artykułu wynika że na szczęście w aparacie jest też dostępna opcja "nie cicha".
    Nieźle.

  6. ryszardo
    ryszardo 29 marca 2016, 21:00

    Wygląda fajnie. Szkoda, że cena straszna, ale parametry obiektywu robią wrażenie. To już naprawdę armatka klasy "nic więcej nie trzeba".

  7. Soniak10
    Soniak10 29 marca 2016, 21:05

    Wygląda na zabójcę lustrzanek i bezlusterkowców. Przynajmniej tych "entry level". Gdyby jeszcze cena była ziemska, to byłby hit. Jednak pazerność producentów (nie tylko Sony) nie zna granic.

  8. Soniak10
    Soniak10 29 marca 2016, 21:09

    Gdyby cena byłą poniżej 1000 ojro, to producent nadal nie musiałby do niego dopłacać, a argumentów na rzecz zakupu tego cudeńka byłoby więcej. No, ale cóż...

  9. ryszardo
    ryszardo 29 marca 2016, 21:10

    Zabójca "entry level" za 7 kzł? Jakoś tego nie widzę.

  10. tadeusz69
    tadeusz69 29 marca 2016, 21:15

    Teraz czekamy na odpowiedź Panasa . A tak przy okazji jak duży musiałby być aparat z obiektywem 24-600 / 2.8 z 1 calową matrycą ?

  11. paul123
    paul123 29 marca 2016, 21:48

    @ryszardo napisał:
    "To już naprawdę armatka klasy "nic więcej nie trzeba".

    Trzeba... powod w uniwersalnych zoomach jak zawsze ten sam - ciagle ida w strone kolosalnego przyblizenia a nie daja nic w odwrotna strone czyli ultra szerokiego kata. powinnismy miec juz dawno klasyczne ultrazoomy czy to do kompaktow czy do lustrzanek klasy 12-200 czy 14-300 co byloby bardziej przydatne niz takie 18-300 czy 24-600...

  12. Amator79
    Amator79 29 marca 2016, 22:01

    "Tryb nagrywania slow-motion 960 kl./s, 480 kl./s i 240 kl./s przy 60p, 30p i 24p w trybie NTSC" - ale przy jakiej rozdzielczości te 960kl/s?
    I ciekawe za ile lat będą dostępne "małpki" z 480kl/s w dobrej rozdzielczości(720p) i przystępnej cenie?

  13. needle
    needle 29 marca 2016, 22:07

    eee... megalipa.

  14. Wiek
    Wiek 29 marca 2016, 22:08

    Sprzęt w swojej kategorii jest z górnej półki... Ale... Ilu z Was mając do wydania taką kasę kupiło by ten aparat? Przy obecnej ofercie na rynku.... Choćby coraz ciekawszej w bezlustrach ofercie sony.
    To dla mnie zagadka.
    Ta kategoria aparatów zapewne ma swoich odbiorców, ale cena... Jest po prostu......
    Matryca 1 cal, przyspawany obiektyw za takie pieniądze mnie nie przekonuje..... 600 mm? , proszę o kilka fotek z ręki na 600 mm. W ilu sytuacjach będzie to użyteczne?
    Jedyne co tu przekonuje to 4k i właściwości filmowe. Za to brawo..
    Koszty produkcji niczego nie uzasadniają, to elektronika, masowa produkcja, ustalanie ceny nie ma nic wspólnego z kosztami produkcji przy produktach pozycjonowanych jako premium... I tak je wielokrotnie przewyższa.

  15. pep
    pep 29 marca 2016, 22:30

    Nie jestem zwolennikiem tego typu aparatów ale tej konstrukcji naprawdę niewiele można zarzucić. Pozbawiona ona jest większości wad którymi obarczone są inne megazoomy. A co do ceny. Patrząc na konstrukcję obiektywu a co się z tym wiąże jego wysokie koszty produkcji to na jakieś mega obniżki chyba nie ma co liczyć.

  16. pep
    pep 29 marca 2016, 22:34

    @Wiek

    Myślę jednak że przy dobrej stabilizacji pozwalającej skrócić czas np. 10-krotnie i przy jasnym jak na ogniskową 600 mm obiektywie wykonanie zdjęć z czasami np. 1/100 s nie powinno stanowić problemu.

  17. ziggy
    ziggy 29 marca 2016, 22:41

    Wielu tego nie rozumie, ale ta klasa aparatów to doskonały sprzęt na przykład dla przyrodników prowadzących obserwacje terenowe. Kiedy w upalny dzień przedzierasz się przez chaszcze, niosąc w plecaku 5 litrów wody i suchy prowiant, w jednej ręce trzymasz rejestrator audio, w drugiej aparat, w trzeciej notatnik, a czwartą oganiasz się od gzów i komarów, to ostatnią rzeczą, o jakiej marzysz, jest żonglowanie co chwila wymiennymi obiektywami. Wolę wydać kilka tysiaków na taką uniwersalną hybrydę niż lustrzankę z parą obiektywów albo super-zoomem wielkości armaty. Matryca 1-calowa daje wystarczająco dobrą jakość obrazowania do większości zastosowań (publikowałem w druku zdjęcia ze stareńkiego Panasonica FZ-50, który ma mniejszy sensor starej generacji, więc tu może być tylko lepiej). Jeśli tylko obiektyw będzie dobrej jakości, to biorę tego Soniaka :P

    Panie Szabla, a czy wie Pan jaka jest minimalna odległość ostrzenia (i skala odwzorowania) przy umiarkowanym tele (70-200 mm)? To najbardziej praktyczny zakres ogniskowych do zdjęć makro robactwa.

  18. needle
    needle 29 marca 2016, 23:05

    @ziggy 24–600mm dobrej jakości? jaja sobie robisz czy pracujesz dla sony?

  19. zbitooko
    zbitooko 29 marca 2016, 23:17

    "...migawkę pracującą z szybkością 1/3200 s..." Podejrzewam, że urwało wam jedno zero.

  20. needle
    needle 29 marca 2016, 23:17

    24mm6 to niecałe 74 stopnie i w związku z tym dość płaska perspektywa. nadużyciem jest pisanie, że coś takiego znakomicie spisuje się w szerokokątnych ujęciach krajobrazowych.

  21. Wiek
    Wiek 30 marca 2016, 00:04

    @pep
    Stabilizacja to świetna rzecz, ale wybacz pytanie.... Czy kiedykolwiek miałeś okazję fotografować obiektywami powyżej 400 mm?
    Do tego to jest zoom 24-600... Zdajesz sobie sprawę jaki to kompromis?
    Na 600 mm światło będzie 4...

  22. Lipen
    Lipen 30 marca 2016, 00:07

    To sprzęt i zakres ogniskowych typowo amatorski. Matryca też. Z dobrą lustrzanką konkurować ta hybryda nigdy nie będzie. Chyba, że cenowo. Ale za taką cenę? Przesada i to co najmniej podwójna.

  23. Pawroski
    Pawroski 30 marca 2016, 00:13

    Poprzez interpelację (niebayerowską), wyszło mi, że w roku 2021 pojawi się Sony RX10 IX, zaopatrzony w obiektyw 24-1800 f/1,2-11, w cenie 4200 euro...

  24. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 30 marca 2016, 00:34

    Panasonic FZ1000 z 1'' i zoomem 25-400 to dzis 2600zl. Tez ma 4k, szybki af, dobre swiatlo.

    Natomiast problemem w tym Sony bedzie zapewne jakosc iobiektywu. Juz w rx100 i/ii przy zoomi 24-200 bylo tak sobie, w koncu to superzoom. Teraz bedzie raczej gorzej, ale do filmowania rozdzielczosci nie zabraknie.

  25. ziggy
    ziggy 30 marca 2016, 03:18

    @needle
    Do pewnych zastosowań nawet obiektyw o tak dużym zakresie może być _wystarczająco_ dobry.

  26. Wiek
    Wiek 30 marca 2016, 06:07

    Z drugiej strony....... większość potencjalnych nabywców nie będzie się interesowała testami, jakością obiektywu, itd. Dostanie sprzęt do wszystkiego, dobrze filmujący, a jakość fotek będzie dla nich wystarczająca. Nie wszyscy siedzą na Optycznych i czytają testy.
    Pieniądze, mają znaczenie dla tych co ich nie mają wystarczająco żeby się z nimi nie liczyć, oraz dla świadomych, którzy nie zapłacą tyle, bo widzą wady takiego rozwiązania i nie pasuje im do potrzeb.
    Ilu takich świadomie kupujących widujemy w sklepach?

  27. Matt
    Matt 30 marca 2016, 08:48

    Ja w sumie byłbym zainteresowany podobnym "kompaktem", gdyby jednak zamiast iść w stronę wątpliwego jakościowo teleobiektywu rozszerzono dół zakresu. Nie mówię o jakichś ekstremach, ale takie 21mm na przedzie i koło 200 ( ale ostrych ) na tele byłoby znacznie bardziej uniwersalne.

  28. robii
    robii 30 marca 2016, 08:51

    Ktoś kto dźwigał lustrzankę z ciężkim tele np 150 - 600 mm a nawet 100- 400 przez cały dzień i fotografował z podchodu lub aparat miał skierowany do góry na pokazach lotniczych ten wie ile trzeba dźwigać , dodatkowo akcesoria foto i ewentualnie jeszcze jedno szkło o jedzeniu , ciuchach i innych potrzebnych przyrodnikowi akcesoriów nie wspominając .
    Jeszcze nie powstał dobry optycznie obiektyw z tak szerokim zakresem który byłby ideałem i nie mydlił szczególnie na końcu długiego tele .

    Oferta jednak ciekawa bo bezlusterkowce odpadają, brak bowiem teleobiektywów i szybkiego AF o bardzo szybkim zużywaniu się baterii nie wspominając gdzie do fotografii przyrodniczej lub lotniczej raczej ta grupa aparatów się nie nadaje .
    Z kompaktów hybrydowych różne modele już były ale żaden nie prezentował raczej dobrych wyników jeśli chodzi o jakość na długim tele .
    Tylko lustrzanki są w tym segmencie najciekawszą propozycja ale też najcięższą zarówno dla portfela jak i wagi. Nie dostaniemy w segmencie amatorskim dobrej i szybkiej lustrzanki i optycznie bardzo dobrym obiektywem , ceny za obiektyw to tyle co za dobry samochód , natomiast Sigmy czy Tamrony 150 - 600 rewelacyjne równiez nie są szczególnie na końcu ogniskowej.

    Dopóki nie będzie testów trudno gdybać , cena raczej po pewnym czasie spadnie ale znaczek Zeiss raczej nie pomoże przy tak dużej rozpiętości zooma i jego jakości .Oferta jednak ciekawa i trzeba trzymać kciuki za nowy dobry produkt , może przynajmniej na długim tele będzie dobrze :)

  29. mate
    mate 30 marca 2016, 09:38

    @robii
    "Oferta jednak ciekawa bo bezlusterkowce odpadają, brak bowiem teleobiektywów i szybkiego AF o bardzo szybkim zużywaniu się baterii nie wspominając"

    ?? A w tym Sony to bateria będzie się zużywać jakoś wyraźnie wolniej niż w bezlustrach? Przecież ten RX10 III to też bezlusterkowiec, tylko z przypiętym na stałe obiektywem.
    A co do tele w bezlustrach, to też nie jest tak źle, w samym m4/3 masz 75-300, 100-300 czy 100-400.

  30. zentaurus
    zentaurus 30 marca 2016, 09:52

    Zawsze była i będzie spora grupa entuzjastów aparatów z dużym zoomem do "wszystkiego". Pewnie jakość zdjęć będzie gorsza od aparatów z matrycą APS-c ale będzie też i zdecydowanie lepsza od kompaktów z matrycą wielkości paznokcia od małego palca. Jest to aparat uniwersalny, dobrze zdający egzamin w czasie podróży gdzie wazny jest każdy gram w plecaku. Nie każdy musi robić zdjęć do NG a wystarczą zdjęcia dobre lub poprawne do rodzinnego albumu, chociaż sądzę że może taki RXIII może taże sprawdzić się w bardziej profesjonalnych zastosowaniach (filmy 4k). Nawet najmniejszy bezlusterkowiec z obiektywami o zakresie 24-600mm robi się "niebezpiecznie" duży i nieporęczny, ale wybór i tak kazdy podejmie idywidualnie, zgodnie z własnymi potrzebami.

  31. pep
    pep 30 marca 2016, 10:14

    @Wiek

    "Stabilizacja to świetna rzecz, ale wybacz pytanie.... Czy kiedykolwiek miałeś okazję fotografować obiektywami powyżej 400 mm?"

    Przyznam się że 600 mm nie robiłem ale zrobiłem kiedyś troszkę fotek pożyczoną Sigmą 50-500 na 500 mm z czasami 1/100 s (niżej nie próbowałem) i były OK pod warunkiem że obiekt nie był w ruchu (troszkę mógł się poruszać). Małym problemem było czasem znaleźć i utrzymać tylko ten fragment kadru który chciało się sfotografować, może tylko kwestia opanowania takiego szkła.

  32. pep
    pep 30 marca 2016, 10:54

    Mimo że nie jestem zwolennikiem takich uniwersalnych rozwiązań w tym wypadku oceniam na plus. Dlaczego? Jaki był mój największy problem w przypadku mojego krótkiego kontaktu z Sigmą 50-500. Waga, waga i jeszcze raz waga. Robiłem zdjęcia na festynie gdzie były również pokazy lotnicze. Na koniec dnia byłem wykończony. Gwarancję daję, że czegoś takiego nie zabierzesz na wycieczkę szczególnie w góry. A tu jeżeli tylko jakość okaże się przyzwoita to i owszem. A cena?. Kup body a do tego dokup ze 3 szkła aby pokryć taki zakres a cena osiągnie już bardzo duże kwoty. Nie każdy potrzebuje super jakości wystarczy im dobra jakość bo tej super i tak nie zobaczysz na domowym ekranie czy na domowych wydrukach a natomiast wiele osób ma potrzebę korzystania z takiego zakresu zoomu. Dla nich może to być najlepsza propozycja bo i tańsza i poręczniejsza od sprzętu z wymienną optyką a jednocześnie bardzo uniwersalna. A może się również okazać że z jakością optyczną obiektywu będzie jak na taki zoom przyzwoicie.

  33. Chris62
    Chris62 30 marca 2016, 12:10

    Ledwie Nikon zaprezentował DLa i już Sony odpowiedziało mocnym akcentem.
    Na ten moment król w tej klasie i to w całej historii hybryd.
    Ciekawe tylko jakie będą rezultaty zdjęciowe w każdym zakresie.
    Cena zapewne odzwierciedla jakość wykonania kiedy premiera ostygnie nieco się urealni.

    Z drugiej strony nie rozumiem Nikona bo mają korpusy V z systemu 1 więc wystarczy w końcu zrobić taki mini D500 (bo te V1;2;3 są śmiszne każdy inny) i do niego 3 zoomy 1. wide np. 12-120 2. tele 100-600 (ostatecznie na dziś tele załatwia adapter do dużych obiektywów) i 3.- choćby taki jak ten a oni zrobili sobie DLa z przyspawanym obiektywem.

    No cóż teraz czas na następcę nieco nieudanego Canona G3X i ofertę Panasa za FZ1000 - z dłuższym tele albo szerszym wide.

  34. Sin
    Sin 30 marca 2016, 12:29

    Jest na rynku Canon G3 X z matrycą tej samej wielkości, tym samym zakresem, bez wbudowanego wizjera i z ciemniejszym szkłem, pewnie też z mniej skutecznym autofocusem, ale mniejszy i za pół ceny.

    @Pawroski

    Do kogo skierowałeś tą interpelację?

  35. Flotsam
    Flotsam 30 marca 2016, 14:04

    Chylę czoła przed uczonymi analizami, że taki aparat nie ma sensu, a już na pewno za tę cenę i z taki obiektywem. Gdzież mi, szaraczkowi, do takiej znajomości rynku i sprzętu. Myślę jednak, że Sony nie kieruje swojej oferty tak kompletnie w ciemno i wykorzystuje analizy rynku. "Bezkorpusowce" nie okazały się produktem rewolucyjnym, ale tu... sama nazwa wskazuje, że to już trzecia generacja "wszystkomającego długiego i wielo-wielokrotnego zooma". Czyli co, dwie poprzednie generacje to była Waszym zdaniem wtopa (no...jakby poczytać komentarze, które się ukazały przy ich premierach...), a teraz Sony konsekwentnie daje sobie już nie strzał w stopę, ale serię po kikutach i brnie w ślepą uliczkę? Jakoś trudno mi w to uwierzyć, chociaż oczywiście ten aparat nie będzie megaprzebojem na naszym rynku i nie stanie się najpopularniejszym prezentem na I komunię.

  36. Chris62
    Chris62 30 marca 2016, 14:07

    Sin
    30 marca 2016, 12:29 

    Jest na rynku Canon G3 X z matrycą tej samej wielkości, tym samym zakresem, bez wbudowanego wizjera
    -------------------

    A za wizjer spora dopłata
    ================
    i z ciemniejszym szkłem,
    ----------------
    No to i mniej wartym.
    ==============

    pewnie też z mniej skutecznym autofocusem,
    -------------
    ponoć nawet kiepskim AF - to bardzo dokuczliwa wada.
    ================

    ale mniejszy i za pół ceny.
    -----------------------
    Mniejszy bo bez wizjera i z ciemniejszym obiektywem i tańszy bo bez wizjera i z ciemniejszym obiektywem i wolnym AF i ..bez 4K.

    Lepiej i to znacznie lepiej wypada nowy Nikon DL24-500 będzie na pewno tańszy od RX10-3 ale szkło też ma ciemniejsze.

  37. handlowiecupc
    handlowiecupc 30 marca 2016, 17:02

    Szabla jak ty coś powiesz to od razu dzień robi się weselszy 😁 Skoro nie jest następcą wersji II to dlaczego nie daliście numeracji typu RX11?
    Popierając kilku przedmówców dodam od siebie, że od strony elektronicznej faktycznie jest wszystkomający. Gdyby jednak szkiełko było szersze i kończyło się na max 200mm to nawet taka cena by mnie nie odstraszyła. W wymagającą podróż jak znalazł.

  38. nikos
    nikos 30 marca 2016, 18:04

    Biorąc pod uwagę, że RXIII to megazoom i z 1" matrycą, pierwsze przykładowe zdjęcia:
    link
    wyglądają o wie lepiej niż się spodziewałem. W pewnym stopniu jest to wynik nowszej niż w poprzedniku wersji matrycy ale przede wszystkim nowego obiektywu, który w stosunku do poprzednika ma o około 10mm większą średnicę, 9 listkową przysłonę i aż 8 (z 18 łącznie) soczewek ED z najnowszej generacji powłokami. Od kilku miesięcy Sony chwali się, że opracowało i wdrożyło technologie produkcji soczewek o powierzchniach o około 10 razy gładszych niż u konkurencji oraz unikatowe komputerowe symulacje zachowania się obiektywów już w fazie ich projektowania.

  39. focjusz
    focjusz 30 marca 2016, 19:50

    Wszelkie porównania do lustrzanek są już omówione ale nie wiem dlaczego wszyscy ( prawie) nie pamietają o m43. Za 2500 pln mamy raczej lepsze 100-300 któa załatwia zakres do 600mm a na bliskości wybór jest ogromny.
    Krótko mówiąć - jeśli ktoś chce jakości i liczy kasę to zamiast hybrydy znacznei jeliej zrobi wybierając m43 - jak nie liczy kasy to jest wunderwaffe które soniacza rozkłada na łopatki :
    Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400 mm ...

  40. Michel
    Michel 30 marca 2016, 20:14

    @handlowiecupc - Sony już od jakiegoś czasu stosuje taką taktykę i nazewnictwo (RX10, RX100, A7), powinieneś się już przyzwyczaić.

    @focjusz - przecież to jest aparat dla osób, które nie chcą żonglować obiektywami, już się zresztą ktoś o tym wypowiedział wyżej. Poza tym ta Panaleica sama waży prawie tyle, co RX10III, a zaczyna się od ekwiwalentu 200 mm. Jak do tego dodasz korpus (a żeby wygodnie tego grzmota używać, nie może to być maleństwo) i coś w zakresie 12-100, to zrobi Ci się 2 razy taki ciężar, w dodatku w trzech kawałkach. O cenie takiego zestawu z litości nie wspomnę...

  41. zentaurus
    zentaurus 30 marca 2016, 20:28

    focjusz@
    Po to stworzono RX10III żeby nie trzeba było kupować bezlusterkowca i parę obiektywów.

  42. ***s***
    ***s*** 30 marca 2016, 21:58

    Wiek 29 marca 2016, 22:08...Jedyne co tu przekonuje to 4k i właściwości filmowe.


    Dopiero w 16 poscie ktos zauwazyl ze to nie tyle aparat co hybryda filmujaco fotografujaca nie posioadajaca konkurencji na rynku video do 10.000$

  43. ***s***
    ***s*** 30 marca 2016, 22:12

    Pawroski 30 marca 2016, 00:13 Poprzez interpelację (niebayerowską),..... w cenie 4200 euro...


    Strasznie cie tra premiera wkurzyla. Rozumiem ze nie masz 4k, nie masz takiego zooma i z twojego zdenerwowania widac ze raczej jakis czas miec nie bedziesz ale to nie powod zeby sie tak stresowac i denerwowac.

  44. Weekend
    Weekend 30 marca 2016, 22:12

    a ja mam RX10 wer 1 od dwóch lat i bardzo sobie chwalę. Dobra jakość zdjęć, filmy, w miarę poręczny, Jasny obiektyw, duży zoom. Czego chcieć więcej? :-)

  45. ***s***
    ***s*** 30 marca 2016, 22:20

    Sin 30 marca 2016, 12:29 Jest na rynku Canon G3 X z matrycą tej samej wielkości, tym samym zakresem, bez wbudowanego wizjera i z ciemniejszym szkłem, pewnie też z mniej skutecznym autofocusem, ale mniejszy i za pół ceny.


    Uwielbiam takie glupie przyklady bo na rynku jest ze 600 aparatow z gorszym AF , ciemniejszym zoomem bez wizjera i slabym AF a i kosztuja nie pol a 1/60 ceny.

  46. mrawi
    mrawi 30 marca 2016, 22:43

    Aparat ciekawy, ale nie za taką cenę. Powinien być wręcz tańszy niż bezlustra z odpinanymi obiektywami. Nie widzę tutaj uniwersalności, z tego względu, że kupując go musimy pogodzić się z tachaniem ponad kilograma niezależnie co chcemy fotografować i także musimy polubić jego duże gabaryty. Jak mam nosić kilogram to dla lepszych jakościowo fot ponoszę i 1,5 kg lub nawet więcej. Rzeczywiście pod względem użyteczności w tele to m4/3 jest sensowniejszym wyborem.

  47. Szabla
    Szabla 31 marca 2016, 08:49

    Dla Ciebie.

  48. Chris62
    Chris62 31 marca 2016, 11:02

    mrawi
    30 marca 2016, 22:43 

    Aparat ciekawy, ale nie za taką cenę. Powinien być wręcz tańszy niż bezlustra z odpinanymi obiektywami.
    -----------------
    Jest tańszy.
    Nie widzę zestawu dającego takie parametry korpusu i obiektywu/obiektywów pokrywających taki zakres.
    Nie widzę też żadnego systemu który oferuje taki obiektyw sam w sobie (jak wspomniałem mógłby taki obiektyw powstać do systemu NIkon 1 ale Nikon nie chce tego zrobić.)

    Wada tego rozwiązania to brak kontroli GO -ekwiwalent tego obiektywu w pełni otwartego to przedział F6,3-F11 ale z tego co rozeznałem w porównaniu do FZ1000 obiektyw Sony jest nieco jaśniejszy na 24 mm i wraz ze zwiększaniem ogniskowej ciemnieje podobnie do FZ1000 a nawet utrzymuje F4(F11) do końca zakresu czyli do ekw. 600 mm to oznacza, ze to jest rekordowe szkło w historii hybryd!

    Druga oczywista wada każdej hybrydy to brak szerszych kątów - zakładając dopięcie konwertera wide zejdziemy na ekw. 18 mm ale poniżej tego już trudno
    Dlatego mając ten aparat i tak warto mieć bezlusterkowca z jasną stałką portretową i rybim oczkiem lub ultra szerokim zoomikiem lub stałką.
    Widzę tego Sony na eskapadzie podróżniczej z takim zakresem w swietle dziennym wspaniale narzędzie.
    Po wejściu do muzeum itp., czy na wieczorny spacer trzeba będzie sięgnąć po bezlusterkowca ale taki zestaw pozwoli na wykonnanie zdjęc w 80% sytuacji.
    Oczywiście 600 mm można rozszerzyć konwerterem 2,2x bez straty światła (o ile jest taki na średnicę 72 mm bo nie pamiętam) i na tym polu ten aparat nie ma konkurencji ani wśród lustrzanek ani wśród kompaktów w stylu Nikona P900 z paznokciową matryczką.

    Oczywiście wszyscy chcielibyśmy niższej ceny no ale cenę zweryfikuje rynek.
    Na ten moment jest stosunkowo tani Panasonic FZ1000 ustępujący temu RXowi pod względem optyki i budowy ale wciąż świetny.

  49. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 31 marca 2016, 11:03

    I dla mnie. Juz FZ1000 cierpi na jakosci obiektywu przez wysrubowane ogniskowe, tu lepiej nie bedzie.

    Swoja droga dlaczego nikt nie wskrzesi konceptu Sony R1? Duzy sensor, swietny obiektyw, rozsadny zakres, swiatlo tez ok, chociaz mozliwe, ze dzis mozna by zrobic go nieco lepiej.

  50. sando
    sando 31 marca 2016, 11:42

    @komisarz_ryba

    A czym taki wskrzeszony Sony R1 by się różnił od bezlusterkowca + podobny obiektyw? Wolę aby Sony zrobił nową wersję 16-70 f/4, niech by to było 16-80 f/2.8-4 i pozamiatane.

    Zresztą duży sensor i rozsądny zakres jest już w kilku kompaktach.

  51. zentaurus
    zentaurus 31 marca 2016, 11:51

    Jeżeli wychodzi trzecia wersja RX 10 to znaczy że jest zapotrzebowanie na tego typu aparaty. Sony nie jest firma charytatywną i nie topiła by pieniędzy w aparaty których nikt nie chce kupować. RX-em możemy zrobić zdjęcie szerokiego planu
    a potem błyskawicznie przejść do zdjęć o duzym zbliżeniu. Tego nie da się zrobić ani komórką czy lustrzanką i bezlusterkowcem bez przepinania szkieł, dlatego też takie aparaty mają sens i będą miały swoich zagorzałych zwolenników. Często podrózuję i nieraz mnie denerwuje zmiana obiektywów. Zajmuje to czas, szukamy często miejsca gdzie można położyć plecak a gdzie zmieniane szkiełko, a tymczasem uciekają nam bezpowrotnie kadry. Nie piszę już o filmowaniu. Wiem że do filmowania lepsza jest kamera ale czasem zależy nam tylko na krótkim ujęciu a RX-a mamy cały czas pod ręką.

  52. 3xN
    3xN 31 marca 2016, 12:12

    Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego – i RX 10 III tej zasady nie zmieni.
    No może RX 10 IX za sześć lat, jak wyżej napisał Pawroski ;-)

    Bedę tendencyjny: ten aparat jest dla niezbyt ambitnego/rozeznanego pstrykacza z nadmiarem pieniędzy.

    Oczywiście nikomu nie zabraniam, ale jeżeli jakiś nowicjusz/laik będzie czytał ten news i komentarze, to niech wpierw na poważnie przemyśli zakup i przeanalizuje ofertę konkurencji i do czego będzie mu ten aparat potrzebny=jakie plany fotograficzne pomoże mu zrealizować.

    Tak, będzie można tym aparatem fotografować samoloty czy pojazdy (nawet w ruchu :) ale efekt=jakość zdjęć w porównaniu z APS-C czy m43 będzie gorsza.
    Obawiam się, że E-M10 czy GX-7 z Panasem 100-300 będzie taką samą lub nawet lepszą opcją, a przy tym tańszą i uniwersalną.

    Na obiad do cioci/babci 600 mm nie będzie potrzebne, chyba, że chcemy uchwycić oczka tłuszczu w rosole.
    I nie trzeba żonglować obiektywami, tylko wiedzieć dokąd i po co idziemy, a małego, uniwersalnego zooma można mieć zawsze przy sobie.

    @pep
    "Waga, waga i jeszcze raz waga. Robiłem zdjęcia na festynie gdzie były również pokazy lotnicze. Na koniec dnia byłem wykończony."

    Albo ból w kościach/mięśniach i pot, ale satysfakcja ze zdjęć, albo...kicha w szmacie ;-)

    Kończąc pozytywnie: do filmowania i makro będzie okay. Do zdjęć spotterskich raczej nie.
    A, byłbym zapomniał: do selfie też się nie nadaje :P

  53. zentaurus
    zentaurus 31 marca 2016, 12:54

    3xN@
    To dobrze że pozwalasz mniej ambitnym fotoamatorom z nadmiarem pieniędzy na zakup RX-a, w końcu znajda się i tacy którzy chcą "uchwycić oczka tłuszczu w rosole" i są tak "gupi" ze nie chcą kupić E-M10 lub Panasa bo są fotoamatorami gorszego sortu.

  54. Chris62
    Chris62 31 marca 2016, 13:41

    Nie zgodzę się z tą niby kiepską jakośćią.
    Tak było przy matryczkach paznokciowych, matryce 1" mogą konkurować z 4/3 bez problemu szczególnie kiedy maja jaśniejsze szkło.
    Laboratoryjne różnice nikogo nie interesują liczy się efekt prezentacyjny i tu nikt nie będzie liczył MTFów jeżeli percepcyjnie obraz będzie wyrazisty.
    Na co dzień nawet zdjęcia z Lumixa LX7 w postaci ekranowej czy wydrukowej nie odstają od lustzrankowych - poza niemożnością uzyskania bardzo płytkiej GO w pewnych sytuacjach oczywiście a przecież taki aparacik ma matryczkę zaledwie 1/1,7" i zaledwie 9 MP (tyle praktycznie jest w proporcji 16:9).

    Kilka pstryków z FZ1000:
    link

    Takie kiepskie? IMO akceptowalne i dla kogoś komu zależy na dużym zakresie ogniskowych nie ma niczego bardziej odpowiedniego.
    Mogłaby to być lustrzanka z np. Tamronem 16-300 ale..problem f/b focus wiecznie żywy i nawet szybkość AF nie jest tu atutem lustrzanki.

    Mi jedynie w tych aparatach nie odpowiada fakt niewymienności obiektywu.
    Drogi aparat i niewymienny obiektyw to fatalna kompilacja a przecież system CX z wymienną optyką istnieje i takie obiektyw mógłby oferować.

  55. 3xN
    3xN 31 marca 2016, 15:12

    @Chris62
    Mam doświadczenie z CX+70-300 "1". Nie jest źle, ale jednak gorzej niż APS-C i to nie wina obiektywu.

    Jeżeli koniec zakresu, czyli 450-600 mm, będzie w RX10 III lepszy od ww., to sam ustawię się w kolejkę, ale wątpię w to :-)

    W cenie RX 10 III można - jeżeli zależy nam na jakości zdjęć tele - kupić N200-500/f5.6 lub C100-400 II z Cashbackiem.
    Jeżeli za ciężko/drogo, to jak wyżej, czyli Nikon "1" + 70-300, m43 + Panas 100-300 lub APS-C + Sigma/Tamron 150-600.

  56. 3xN
    3xN 31 marca 2016, 15:42

    @Chris62
    "matryce 1" mogą konkurować z 4/3 bez problemu"
    Idac tym tropem to nie ma róznicy miedzy APS-C i m43, FF i APS-C oraz MF i FF. To gdzie sa te róznice? Totalna zawierucha... ;-)

    "szczególnie kiedy maja jaśniejsze szkło."

    W CX jasne szkła? Halo? Gdzie? O_o

    Przypominał mi się ten kawał PRL-owski:
    Wchodzi facet do sklepu i pyta: "Czy je…?"
    - NIE MA!
    - A kie…?
    - NIE BĘDZIE!

  57. Szabla
    Szabla 31 marca 2016, 22:22

    @komisarz_ryba "Swoja droga dlaczego nikt nie wskrzesi konceptu Sony R1?"
    Przecież jest. RX1Rmk2 - znacznie przewyższający R1 :)
    (Zasadniczo, już RX10 znacznie przewyższa R1)

  58. oz
    oz 1 kwietnia 2016, 09:32

    A tymczasem FZ1000 można już kupić od 2200zł.

    "Brawo" Sony. "Brawo" wy.

  59. Chris62
    Chris62 1 kwietnia 2016, 09:50

    3xN
    31 marca 2016, 15:12 

    @Chris62
    Mam doświadczenie z CX+70-300 "1". Nie jest źle, ale jednak gorzej niż APS-C i to nie wina obiektywu.
    ------------------
    A jakie masz porównanie z APS-C na zakresie ekwiwalentu 800 mm?
    I o ile to jest gorzej? Na jakim formacie widać różnicę?
    =============
    3xN
    31 marca 2016, 15:42 


    Idac tym tropem to nie ma róznicy miedzy APS-C i m43, FF i APS-C oraz MF i FF. To gdzie sa te róznice? Totalna zawierucha... ;-)
    -----------------
    Napisałem mogą konkurować a nie, że nie ma różnicy.
    Problem jest złożony i nie można rzucać ogólnikami.
    Każdy mniejszy format może w jakimś tam zakresie konkurować z większym pod warunkiem zastosowania adekwatnie jaśniejszej optyki i zbliżonej rozdzielczości matrycy.
    Oczywiście mniejsza matryca musi być bardziej zaawansowana technologicznie aby nadrobić fizyczne niedobory.
    To tak jak z silnikami np. 1,4 wolnossący z 2 litrowym wolnossącym nie może konkurować pod względem osiągów ale 1,4 turbodoładowany już tak przynajmniej do czasu kiedy 2,0 też dostanie turbo.
    W fotografii stosowane technologie przeplatają się regularnie ktoś produkuje aparaty z matrycami wg starych technologii a ktoś stosuje najnowsze technologie. Jako przykład zobacz sobie porównanie topowych matryc DX do słabszych FF.
    Potem jest ewolucja i ktoś kto był z tyłu jest nagle z przodu.
    Tu nie można zakładać niczego ogólnikowo - można jedynie porównywać konkretne modele między sobą. Np. czy lepszy jest konkretny model Fuji czy Olympusa a może Sony itd. itp.

    No ale mniejsza z tym.
    Aparat pokroju RX10 3 nie kupuje się dla najlepszych wyników w testach tylko dla frajdy, którą daje taki zoom - można "sfocić" krajobraz i w parę sekund później jego mały wycinek, bez zabawy w grzebanie w torbie, przepinanie obiektywów itd. Jeżeli taki aparat miałby sprawny AF to będzie świetne narzędzie do rejestracji wielu wydarzeń, czy np. fotografii zwierząt ptaków itp
    Mi się taka koncepcja podoba i jestem gotów poświecić nieco z jakości matrycy w rozumieniu MTF bo lepsze gorsze technicznie fajne zdjęcie niż żadne.

    Poza tym na ten moment trudno dyskutować o jakości nie wiemy jak w praktyce ten aparat się spisze.
    Póki co nieco sampli zaprezentowano na dpreview.

    IMO trzeba sobie sam dla siebie wyznaczyć próg akceptowalnej jakości i nie ma problemu.
    Np. ja nie akceptuję jakość z matryc 1/2,3" ale już z 1/1,7" jak najbardziej.

    Pominąłem tu jedną rzecz -nie o samą jakość MTF chodzi - komuś może być potrzebna kontrola GO i tu leży problem małych matryc.
    Po to właśnie przeliczamy ekwiwalent dla FF - jak wspomniałem tu jest to ca F6,3W-F11T (FZ1000 F8W-F11T) a np. mój Lumix ma F8-F11 tylko zoom zaledwie 4x (za to jest maleńki).

    W tele F11 nie jest problemem natomiast F8 na wide to może być często za duża GO.
    Po to właśnie takiej osobie potrzebny będzie dodatkowy aparat z większa matrycą i jasną stałką.

    Należy też docenić, że to pierwsza hybryda oferująca taki zakres ogniskowych i taki ekwiwalent GO jednocześnie.
    Np. Panasonic FZ200 25-600/F2,8 const w całym zakresie oferuje ekw. F16 (co i tak jest topowe w tej klasie matryc) a do tego ma maleńką matrycę o znacznie gorszych parametrach.

    Kiedyś popularne były hybrydy z matrycami 2/3" i bywały takie z jasnymi obiektywami ale nie miały takiej krotności zoomu.

  60. Michel
    Michel 1 kwietnia 2016, 11:37

    @oz "A tymczasem FZ1000 można już kupić od 2200zł.

    "Brawo" Sony. "Brawo" wy."

    To kupuj, kto Ci broni?

    Nawiasem mówiąc, pierwszy RX10 (czyli najbardziej zbliżony do FZ1000, jeśli chodzi o datę premiery) można kupić za 2800.

  61. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 1 kwietnia 2016, 11:41

    @Szabla - RX1 to aparat z obiektywem staloogniskowym. R1 to aparat z obiektywem 24-120 (eq). Nie wiem wiec jak mozesz pisac ze RX1 przewyzsza R1. To sa inne aparaty. Na 120mm i ISO 100 RX1 nie przewyzsza.

    Po drugie pisalem o wskrzeszeniu konceptu. Chcialbym R1 z nowa technologia i ulepszonym obiektywem (w miare mozliwosci), a nie protezy oparte na sensorze 1'' z kompromisowym szklem. RZ10 w czym tam R1 przewyzsza, ale nie w kontroli DOF i nie w jakosci obiektywu.

    Dobrej jakosci 24-120 f2.8-4 (albo nawet f2-4) ze stabilizacja, do tego najnowsza matryca APS-C, wizjer, sensowna ergonomia korpusu, odchylany ekran dotykowy - i jest to aparat nad zakupem ktorego bym sie powaznie zastanowil.

  62. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 1 kwietnia 2016, 11:45

    @sando - czym by sie roznil?
    Po pierwsze by instnial, podczas gdy 16-80 dla sony E nie istnieje, a Zeiss 16-70 jest dosc slaby i zbyt ciemny (F4).
    Po drugie bylby mniejszy, bo construkcje z wymmiennymi obiektywami sa wieksze niz z wbydowanymi na stale.
    Po trzecie mimo mniejszych rozmiarow mialby szanse na zachowanie dobrej ergonomii (np sensowny uchwyt, a nie mydelniczki jakie sony serwuje w systemie E), ajk to widac np. w RX10.

  63. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 1 kwietnia 2016, 11:58

    @michel - i coz tego, ze RX10 mozna kupic za 2800zl? To niby ma byc alternatywa dla znacznie lepszego Panasonica FZ1000 za 2200zl? No i Panas jest bardziej porownywalny do RX10 III niz do RX10 (ktory jest powolny, nie ma 4k i ma tylko 200mm na koncu).

  64. Szabla
    Szabla 1 kwietnia 2016, 12:25

    Za to jest metalowy i uszczelniony. :)

  65. sando
    sando 1 kwietnia 2016, 13:06

    @komisarz_ryba

    Wszystkie te argumenty sumują się na życzenie, że po prostu następcę R1 zrobiono by lepiej niż komplet 16-80 f/2.8-4 + bezlusterkowiec i że tak w ogóle następca R1 nie przypominałby wcale R1 (który był przecież duży i ciężki).

    Chcesz mały aparat z podobnym zakresem i dużą matrycą?
    Jest np. Canon G5 X, matryca 1 cal, obiektyw 24-100 f/1.8–2.8.
    Za mały? Pewnie są i inne. Wspomniany RX10 też jest niezły. Jest Panasonic LX100 z mniejszym zakresem ale w zamian matrycą 4/3 i lepszym światłem. Jest taki wybór, że naprawdę ciężko tęsknić za R1.

    Natomiast 16-80 f/2.8-4 bym nie pogardził.

  66. 3xN
    3xN 1 kwietnia 2016, 16:18

    @komisarz_ryba
    "A jakie masz porównanie z APS-C na zakresie ekwiwalentu 800 mm?"

    Wszystkie nowe tele-zoomy N200-500/5.6, S150-600, T150-600 daja z APS-C lepszy obrazek, co nie jest oczywiscie zadnym odkryciem. Ale sa za to ciezkie i duze.

    "I o ile to jest gorzej? Na jakim formacie widać różnicę?"

    CX 70-300 VR to swietny obiektyw, ale gorszy FX 70-300 VR w polaczeniu z matryca APS-C daje w przedziale 70-200 (ekw. 105-300 mm) lepsze rezultaty.
    Ale 300 a 810 mm to oczywiscie nie to samo.

    Jest jeszcze inna opcja: zamiast RX 10 III brac A6000+70-300G.
    Troche drozej, 150 mm mniej [ale swietna i wieksza matryca=mozna cropowac], raptem 150 g ciezej, ale jakosc obrazu napewno zmiazdzy tego kloca RX 10 III.

    "Aparat pokroju RX10 3 nie kupuje się dla najlepszych wyników w testach tylko dla frajdy"

    1600 EUR dla frajdy i gorszych zdjec? Hmm...wole jednak targac te 1,5 kg wiecej. Poza tym z ogniskowa 600 mm na spacer nie chodze, tylko z zamiarem i monopodem lub bez. A dla bardziej zamoznych z chorym kregoslupem jest Oly 300/4.

    Mialem dawno temu hybryde (matryca 1/1,6"), czyli "WNB" - wychowany na bledach ;-)
    Ale przyznam, ze te bledy byly dobra szkola/lekcja, uswiadomily mnie. Poza tym nie kosztowaly 1600 EUR ;-)

  67. Szabla
    Szabla 1 kwietnia 2016, 16:31

    Targaj 1,5 kilo więcej i nawet nie próbuj kupować! :)

  68. 3xN
    3xN 1 kwietnia 2016, 16:51

    @Szabla
    Jak Twoi koledzy postaraja sie z jakoscia obiektywu na dlugim koncu, to zrobie Ci na zlosc i kupie :P
    Poza tym dla fanów marki Sony podalem wyzej, moim zdaniem ciekawa, propozycje lekkiego zestawu A6000 (w nim podatku od nowosci juz nie ma :) + 70-300G.

  69. Szabla
    Szabla 1 kwietnia 2016, 17:04

    Tak się składa, że potrzeby sprzętowe ludzi nie są ujednolicone. To, co dla jednej osoby będzie idealnym rozwiązaniem, dla drugiej będzie nie do przyjęcia.
    Dla wielu osób zestaw A6000 z 70-300 nie będzie zamiennikiem RX10M3, choćby z powodu braku nagrywania 4K lub uszczelnień albo większych rozmiarów.
    Osoba oczekująca dobrego filmowania 4K nawet nie spojrzy na A99, D5 czy 5Dmk3, choćby skały się waliły :)

  70. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 1 kwietnia 2016, 21:47

    @sando - po co podajesz mi 1'' calowy badziew kiedy pisze o APS-C? Co z tego ze ma jasny obiektyw? Wiekszosc zdjec i tak robie na ISO100, a APS-C ma 2 dzialki przewagi na wyzszym ISO.

    To, ze wspolczensy R1 bylby mniejszy i lzejszy niz ten sprzed lat to oczywiste. To, ze bylby mniejszy niz zestaw bezlusterkowiec + obiektyw to tez wiadomo. kazdy kompakt jest mniejszy niz odpowiadajacy mu bezlusterkowiec, a najczesciej takich nie ma. Popatrz na R1 a potem na A7 + 35mm f2... a, nie ma f2, jest wiekszy 2.8. Intergracja pozwala na wykorzytsanie miejsca na obiektyw w korpusie. A 16-80 f2.8-4 od sony to bym sie bal kupic, bo jeszcze nie zrobili dobrego zoomu. Moze te nowe szkal z serii G beda niezle, bo cenowo i rozmiarowo sa w czolowce.

  71. Szabla
    Szabla 1 kwietnia 2016, 22:13

    "Jeszcze nie zrobili dobrego zoomu" - :PPPPPPPPP

  72. sando
    sando 1 kwietnia 2016, 23:33

    @komisarz_ryba
    Skoro chcesz dobry kompakt z dużą matrycą to podałem Ci kilka takich. A Sony R1 nie był do końca aps-c bo crop wynosił 1.7x. A kompakty które Ci podałem zjadają tego R1 na śniadanie. Ale ok, rozumiem, że zakładasz, że nowy R1 z matrycą aps-c byłby jeszcze lepszy.

    Tylko czy taki nowy R1 byłby dużo mniejszy niż zestaw 16-80+bezlusterkowiec? Ile tego obiektywu upchniesz więcej w korpusie? Flange focal distance dla bagnetu Sony E wynosi 18mm. Więc kilkanaście milimetrów to maksimum różnicy. Kompakty są małe głównie z tego względu, że ich obiektywy są składane. Do bezlusterkowców też można takie robić. Więc na koniec wychodzi wciąż maksymalnie kilkanaście milimetrów różnicy.

  73. 3xN
    3xN 2 kwietnia 2016, 10:52

    @Szabla
    Do filmowania 4k sa GX-8 lub tanszy NX1... ;o)
    No ale to nie "SONY na maksa rozkrecony" ;-)

  74. Szabla
    Szabla 2 kwietnia 2016, 11:53

    Nie ma już NX1. U nas w zasadzie nigdy go nie było.
    GX8 to mniejsza matryca, więc inna klasa sprzętu.

  75. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 2 kwietnia 2016, 12:15

    @Szabla - po co piszesz te cwiercinteligentne, polzdaniowe komentarze? nastoletnia corka ci konto przejela?

    Zamiast kilkunastu literek rodem z umyslu jakies zagubionej duszy emo, moglbys albo odniesc sie do calosci (gdzie wyrazam nadzieje na jakosc zoomow z serii G), albo wyjasnic ktory to z zoomow pod E/FE jest dobry.

    A moze to taka praca. Nic inteligentnego ani na temat nie masz do powiedzenia, ale cos MUSZISZ napisac.

  76. Szabla
    Szabla 2 kwietnia 2016, 12:24

    To może jakiś smartfon z nagrywaniem 4K? Na pewno będzie tańszy.
    Nic nie muszę tu pisać, ale dobrze byłoby, gdybyś tu pomyślał.

  77. Szabla
    Szabla 2 kwietnia 2016, 12:25

    P.S. Zapomniałem, że z komisarzami się nie dyskutuje :)

  78. 3xN
    3xN 2 kwietnia 2016, 13:43

    @Szabla
    "GX8 to mniejsza matryca"

    Nie wiem o jakim GX8 myslales, a ten Panasonica ma 17.3 x 13 mm,
    czyli 2x wieksza od RX 10 III (13.2 x 8.8 mm).

    Pozdrawiam i zycze duzo sukcesów do konca dnia i tygodnia ;-)

  79. Szabla
    Szabla 2 kwietnia 2016, 14:39

    Tu się o tylu modelach wspomina, że mogłem się pogubić. :D

  80. przybylskipawel
    przybylskipawel 25 lipca 2016, 18:24

    Kiedy test tego sprzętu, taki jak poprzednich modeli? Interesuje mnie jakość obiektywu.
    Paweł

  81. przybylskipawel
    przybylskipawel 29 lipca 2016, 18:21

    Ja jestem użytkownikiem, dla którego taki aparat byłby idealny. Potrzebuję sprzętu, który obejmie w miarę szeroki kadr, kiedy chcę zrobić zdjęcie na tle Horseshoe Bend oraz bardzo doby zoom, aby sfotografować jaszczurkę na kamieniu, ptaszka na drzewie, albo niedźwiedzia w oddali w Parku Yellowstone. Potrzebuję to wszystko mieć w jednym obiektywie, bo bez przesady, nie mam czasu ich zmieniać na wycieczce. Ani ochoty tego taszczyć. Potrzebuję również jednak matrycy, która daje zdjęcia takie, że nie wk...m się, jak widzę szum potraktowany tak, że zdjęcie wygląda jak akwarela. Dlatego nie zdecydowałem się jeszcze na Nikona coolpixa p610, czy p900, choć pewnie po moi obecnym sony hx100V byłaby to przyjemna odmiana. Jestem kompletnym amatorem, ale czytam te testy na optycznym i ma dla mnie znaczenie to, co fachowcy piszą o jakości optyki, czy matrycy, nawet jeśli wszystko rozumiem. Dlatego jeśli ten obiektyw będzie przynajmniej równie dobry, co ten w FZ1000, to poczekam na obniżkę i kupię. Albo poczekam, czym odpowie Panasonic.

  82. saba11
    saba11 7 września 2016, 21:50

    Fotografuję głównie ptaki, a czasami motylki i ważki. Rocznie robię pieszo ponad 1000 km pieszo i noszę na szyi canona 7d z obiektywem c100-400. Do tego lornetka i czasami luneta ze statywem. Dla tego opcja zamiany zestawu na lżejszy jest dla mnie pociągająca. RX 10III wydawał mi się interesującą propozycją. Chciałem jednak przed zakupem mieć możliwość sprawdzenia go organoleptycznie, czyli poczuć w ręce i zrobić parę fotek. Dzięki uprzejmości panów ze sklepu Sony mogłem krótko go przetestować.Zdjęcia stabilnych obiektów według mnie są dobre nawet na 600mm. Dla przykładu dwa ujęcia: pierwsze z krótkiego końca, a drugie z długiego. Zdjęcia z ręki przy pochmurnej pogodzie. link link
    Problemem okazało się zrobienie udanego zdjęcia lecących ptaków. Początkowo AF nie chciał złapać ptaków. Dopiero w programie sportowym i seryjnych zdjęciach było lepiej, ale nie rewelacyjnie. Jeżeli AF chwycił lecący obiekt to seria zdjęć była do przyjęcia, ale często nie chwytał. Przykład link
    Może ktoś próbował robić zdjęcia lecących ptaków i podzieli się wrażeniami.

  83. amigamedia
    amigamedia 12 września 2017, 22:07

    Witam,miałem w rekach i testowałem to cudo,pod względem wideo,jakość obrazka,kapitalna,małe cacko,a zaskoczyło mnie na spory plus.Obiektyw,tu pokazał,chyba co potrafi.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.