BMP
[ang. BitMaP]
Format zapisu map bitowych, czyli plików zawierających obraz graficzny. System ten został opracowany pierwotnie z myślą o systemie OS/2 (system opracowany przez Microsoft i IBM pod koniec lat osiemdziesiątych, później rozwijany samodzielnie przez IBM jako alternatywa MS Windows NT). Wkrótce przyjął się bardzo szeroko i stał się podstawowym formatem zapisu grafiki.
Charakteryzuje się on tym, że każdemu pikselowi (punktowi obrazu) przypisany jest kolor w postaci trzech bajtów (po jednym na każdą składową: czerwony, zielony i niebieski) za pomocą palety RGB. Zakres barw zawartych w plikach BMP rozciąga się od obrazków czarno-białych (dwa bity) do 16.7 miliona kolorów (8 bitów na pixel).
Pliki BMP składają się z trzech części:
-sygnatura,
-nagłówek,
-paleta RGB (opcjonalnie),
-dane obrazowe.
W nagłówku znajduje się sygnatura pliku oraz informacje o jego rozmiarach, rozdzielczości etc. W drugiej części znajduje się informacja o palecie barw, zaś w trzeciej dane obrazowe zapisywane w liniach od dołu do góry.
Mało kto wie, że w plikach BMP dostępna jest bezstratna kompresja metodą RLE (Run-Lenght Encoding), która jednak rzadko jest wykorzystywana, gdyż nie zawsze uzyskuje się dzięki niej zadowalające efekty.