Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania tre¶ci i reklam, aby oferować funkcje społeczno¶ciowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społeczno¶ciowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mog± poł±czyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwo¶ć zmiany preferencji dotycz±cych ciasteczek w swojej przegl±darce internetowej. Je¶li więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urz±dzeniu zmień ustawienia swojej przegl±darki, lub opu¶ć nasz± witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z nasz± Polityk± Prywatno¶ci. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przegl±darki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społeczno¶ciowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofn±ć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Z Sigm± w Japonii

21 marca 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 11

3. Aizu

Wczesnym wtorkowym popołudniem dojechali¶my do Aizu, które z racji położenia w górach było przykryte metrow± (a miejscami grubsz±) warstw± ¶niegu. Naszym celem była fabryka Sigmy, któr± przedstawicielom naszej redakcji zdarzało się już odwiedzać w 20192023 roku.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Ze względu na liczn± grupę odwiedzaj±cych gospodarze zdecydowali się ograniczyć możliwo¶ci fotografowania i filmowania jedynie do showroomu, więc okazji do uzupełnienia poprzednich relacji z fabryki tym razem nie było. Ta ostatnia niezmiennie robi jednak imponuj±ce wrażenie, zarówno pod względem skali przedsięwzięcia, jak i jego kompleksowo¶ci – Sigma stara się jak najwięcej elementów wykonywać na miejscu, wł±cznie na przykład z metalowymi formami do znajduj±cych się w pomieszczeniu obok wtryskarek tworz±cych plastikowe elementy. Czę¶ć zadań nadal jednak wykonywana jest ręcznie (np. wyczernianie brzegów soczewek czy ich centrowanie), choć trwaj± prace nad automatyzacj± kolejnych procesów.


----- R E K L A M A -----


Od siebie dodam w tym miejscu jedynie, że patrz±c na ilo¶ć ¶niegu, jak± mieszkańcy Aizu musz± codziennie szuflować, rozumiem, dlaczego firma tak ceni ich silne charaktery i determinację w pracy.

A teraz przejdĽmy już do showroomu, gdzie zestawiono zaprezentowane dzień wcze¶niej nowo¶ci oraz trochę ważnych korpusów i obiektywów z historii firmy. Nowo¶ci były przy tym prezentowane w różnym stopniu zdekompletowania. Zobrazowano na przykład kolejne etapy obróbki aluminiowego bloku, z którego powstaje obudowa Sigmy BF, czy też niektóre elementy tubusu obiektywu 300–600 mm f/4 DG OS Sports.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Swoj± drog±, trudno nie dopatrzyć się pewnego podobieństwa między logotypem widniej±cym na pierwszym w historii firmy Sigma analogowym korpusie Mark-I a logotypem zaprezentowanym przy okazji niedawnego rebrandingu.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Po wylewnym pożegnaniu z pracownikami fabryki udali¶my się do leż±cego nieco na uboczu hotelu, w którym wszyscy zaproszeni przez Sigmę do Japonii go¶cie mieli spędzić najbliższy wieczór. Przez cał± drogę towarzyszyły nam górskie krajobrazy mniej lub bardziej możliwe do uchwycenia przez paruj±ce okna autokaru.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Wszelkie podobieństwo obiektu hotelowego do kurortu z „L¶nienia” Stanleya Kubricka było oczywi¶cie absolutnie przypadkowe. A że dotarli¶my na miejsce dosłownie minuty przed zachodem słońca, to, nie bacz±c na zaprzyjaĽnianie się z pokojami hotelowymi, wybiegli¶my zrobić jeszcze parę zdjęć przykładowych Sigm± 300–600 mm f/4 DG OS Sports, bo w tokijskiej siedzibie firmy ¶rednio były do tego warunki.

Ja z kolei, jako fan kei vanów (czyli tych małych pudełkowatych japońskich samochodów), nie mogłem sobie przy tej okazji odmówić ustrzelenia kilku z nich na tle zachodz±cego słońca.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu
fot. Michał Firszt

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Gdy słońce już definitywnie zaszło, przyszedł czas na okraszony występami artystycznymi bankiet, a po nim czę¶ć integracyjn± wyjazdu, któr± w tym miejscu zredukuję do parafrazy znanego powiedzenia – „co było w Aizu, zostaje w Aizu”.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Następnego dnia ruszyli¶my w drogę powrotn±, odwiedzaj±c po drodze Zamek Aizuwakamatsu (znany również jako Tsuru-ga-jō) oraz jezioro Inawashiro, czwarte co do wielko¶ci jezioro w Japonii. Na brzegu tego ostatniego, mimo niemiłosiernie chłoszcz±cej topniej±cymi płatkami ¶nieżycy, podj±łem ostatni± próbę przestrzelania wspomnianej już Sigmy 300–600 mm f/4 DG OS Sports w starciu z miejscowym ptactwem.

Patrz±c po komentarzach pod zdjęciami przykładowymi z rzeczonego obiektywu, chyba włożony w to wysiłek nie był tego wart. Ale przynajmniej zostało mi kilka ptasich kadrów na pami±tkę i jakim¶ cudem nie odmroziłem sobie lewej, trzymaj±cej obiektyw dłoni.

Przy okazji zyskałem natomiast dużo szacunku dla pasjonatów, którzy, by fotografować dzikie zwierzęta, nosz± kilogramy sprzętu w niedostępne miejsca niezależnie od pogody oraz pory dnia b±dĽ nocy. Ja raczej wrócę do ogniskowych poniżej 200 mm i innych dziedzin fotografii.

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu

Z Sigm± w Japonii - Aizu
Warunki, w których powstawały powyższe zdjęcia ptactwa. Fot. Michał Firszt

Je¶li natomiast chodzi o Zamek Aizuwakamatsu, to na potrzeby zwiedzania jego okolic porzuciłem swój standardowy zestaw sprzętu i udałem się tam uzbrojony w Sigmę BF i obiektyw Sigma 35 mm f/2 DG DN Contemporary.

Ale o tym już w kolejnym rozdziale.