Niezależnie od klasy używanego sprzętu fotograficznego rozmycie obrazu spowodowane drżeniem rąk fotografującego jest najczęstszą przyczyną wykonywania nieudanych zdjęć. Szczególnie trudno jest uzyskać ostre zdjęcie gdy fotografujemy aparatem trzymanym w ręku, w słabych warunkach oświetleniowych wymuszających użycie dłuższych czasów migawki.
TIFF czyli ''Tagged Image File Format'' jest dość starym ale i też bardzo popularnym formatem zapisu grafiki. Jest to rodzaj bitmapy (grafika rastrowa) - siatka pikseli, gdzie każdy piksel jest zdefiniowany poprzez wartości składowych barwnych.
Obecnie każdy aparat cyfrowy daje nam możliwość zapisywania zdjęć w różnym formach graficznych. RAW, JPEG i TIFF są najczęściej występującymi. Czym tak naprawdę różnią się i w jakim formacie najrozsądniej zapisywać nasze zdjęcia, o tym poniżej.
Nazwa pochodzi od ''Joint Photographic Experts Group'', grupy ludzi, którzy stworzyli algorytm kompresji danych JPEG. Aby nazewnictwo skomplikować bardziej, plik utworzony przez algorytm JPEG nazywa się JFIF od ''JPEG File Interchange Format''.
Wraz z rozwojem rynku aparatów cyfrowych i szybkim postępem elektroniki dostajemy do ręki cyfrówki z matrycami o coraz to większych liczbach pikseli. Cyfrówki tanieją, robimy coraz więcej zdjęć, które zajmują coraz więcej miejsca na naszych twardych dyskach.
W pierwszej części tego tekstu zastanawialiśmy się w jakim stopniu uzasadnione są ciągle rosnące liczby pikseli w matrycach aparatów cyfrowych. Nie mieliśmy przy tym problemów z wyciągnięciem wniosku, że przy malutkich matrycach kompaktów, wielkość 5 megapiskeli jest w zupełności wystarczająca, a stosowanie matryc 7-8 megapikseli nie jest praktycznie niczym uzasadnione.
Przetwornik CCD/CMOS jest bardzo pomysłowym urządzeniem, lecz pomimo całego swojego zaawansowania, rejestruje jedynie natężenie padającego nań światła. Oznacza to, że obrazy uzyskane w ten sposób, odwzorowane są jedynie w odcieniach szarości.
Ze względu na zamieszanie spowodowane różnymi rozmiarami matryc aparatów cyfrowych, często mamy problemy z określeniem pola widzenia obiektywu przy danej ogniskowej. Aby Wam to ułatwić, poniżej prezentujemy tabelę przedstawiającą zależność ogniskowej obiektywu od pola widzenia (mierzonego po przekątnej) i użytej matrycy.
Blisko 5 wieków temu, protestancki uczony George Fabricius, zaobserwował poczernienie chlorku srebra pod wpływem promieni słonecznych. Właściwość tę wykorzystał dwieście lat później niemiecki filolog Schultz, który wykonał pierwszą na świecie fotografię.