Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 60D - test aparatu

4 listopada 2010
Szymon Starczewski Komentarze: 282

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla 60D prezentujemy na poniższym wykresie.

Canon EOS 60D  - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny utrzymuje się w 60D na dość stałym poziomie. Pod tym względem widać różnicę w stosunku do 7D, dla którego całkowity zakres tonalny opada nieznacznie dla wyższych czułości. Warto jednak zwrócić większą uwagę na dynamikę tonalną przy stosunku szumu do sygnału równym 0.1 (wysoka jakość). Jest to znacznie bardziej miarodajny parametr pozwalający na ocenę realnych możliwości matrycy i w przeciwieństwie do całkowitego zakresu tonalnego, można używać go do bezpośrednich porównań. Pod tym względem 60D wypada nie najlepiej. Dla czułości ISO 100 dynamika sięga bowiem jedynie 6.2 EV. Jest to słaby wynik w porównaniu do tego, co pokazał w tej kategorii 50D. Podobną wartość dynamiki tonalnej dla ISO 100 zanotował 7D. Dla wyższych czułości można jednak zauważyć pewną przewagę 60D, choć dla ISO 6400 i 12800 oba aparaty wypadają równie słabo.

Zdecydowaliśmy się również sprawdzić jak pod względem zakresu tonalnego wypadną pliki mRAW. Uśrednianie sygnału z poszczególnych pikseli powinno pociągnąć za sobą zmniejszenie ilości szumu. Można zatem oczekiwać że zwiększy się dynamika tonalna, ściśle uzależniona od poziomu szumu na zdjęciach.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS 60D  - Zakres tonalny

Wyniki jakie otrzymaliśmy dla 60D są porównywalne z tymi jakie dla mRAW-ów zanotował 7D. Do ISO 400 włącznie dynamika tonalna osiągnęła maksymalny poziom całkowitego zakresu tonalnego wynoszącego 8 EV. Od ISO 800 obserwujemy jej spadek, ale nawet na czułości ISO 6400 osiągany jest poziom bliski 4.5 EV, a na ISO 12800 wynosi około 3.7 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
200 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
400 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
800 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
200 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
400 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
800 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 60D  - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS 60D  - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
60D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
1600 ISO
60D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu widać, że dla ISO 100 więcej szczegółów udało się odzyskać ze zdjęć wykonanych EOS-em 50D. Taki wynik nie powinien w zasadzie dziwić, bowiem wyraźnie niższa dynamika tonalna 60D w stosunku do jego poprzednika pokutuje niestety w tym przypadku. Przy ISO 1600 trudno w zasadzie wybrać faworyta. Szum jaki pojawił się w wyniku rozjaśnienia zdjęcia jest na podobnym poziomie, a różnicę można zauważyć jedynie w intensywności poszczególnych składowych.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu w przypadku obu aparatów daje podobne efekty zarówno dla czułości ISO 100 jak i ISO 1600.

100 ISO
0 EV
−4 EV
60D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
1600 ISO
60D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 60D  - Zakres tonalny Canon EOS 60D  - Zakres tonalny