Olympus E-PL3 - test aparatu
9. Podsumowanie
Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Szkielet Olympusa E-PL3 został zrobiony z wysokiej jakości tworzywa sztucznego, ale całość zamknięto w blaszaną "puszkę". Aparat jest sztywny i robi wrażenie bardzo solidnego. Małe rozmiary wymuszają ograniczenie zarówno liczby jak i wielkości elementów sterujących. Nie mamy jednak żadnych zarzutów do ich rozmieszczenia. Wygodę poprawia też możliwość zaprogramowania funkcji kilku przycisków.
E-PL3 jest pierwszym aparatem Olympusa systemu mikro 4:3 z odchylanym ekranem LCD. Charakteryzuje się on dość dobrą, choć nie rewelacyjną, rozdzielczością. Daje wyraźny obraz, ale nie jest zbyt odporny na odblaski i w słoneczny dzień mogą wystąpić trudności z jego używaniem.
Menu jest bardzo rozbudowane i pozwala na indywidualne ustawienia bardzo wielu parametrów aparatu. Poruszanie się po menu jest wygodne, ale jego rozmiar sprawia, że dotarcie do niektórych ustawień czasem może być mozolne.
Tryb wideo to dość mocna strona E-PL3. Rejestrowany materiał jest dobrej jakości, zarówno pod względem obrazu jak i dźwięku. Do wyboru mamy dwa formaty zapisu: AVCHD oraz Motion JPEG. W formacie AVCHD aparat rejestruje filmy w rozdzielczości Full HD. Użytkownicy mogą też kontrolować bardzo wiele parametrów lub używać filtrów artystycznych.
Użytkowanie i ergonomia
Używanie Olympusa E-PL3 jest stosunkowo przyjemne. Niewielki i stosunkowo lekki aparat daje dość łatwo obsługiwać. Osobom o większych wymaganiach oferuje bardzo szeroki zakres możliwości konfiguracji. Autofokus nowego PEN-a jest szybki, ale przede wszystkim bardzo celny. W tej kategorii E-PL3 wypada bardzo dobrze. Dobrze oceniamy także system pomiaru światła, skuteczność stabilizacji i system czyszczenia matrycy. Tryb zdjęć seryjnych oferuje całkiem dobre możliwości choć nie da się ukryć, że powiększenie bufora pamięci pozwoliłoby wydłużyć czas utrzymywania maksymalnej szybkości. Olympus E-PL3, tak jak większość PEN-ów nie ma wbudowanej lampy błyskowej, za to w zestawie dostajemy niewielką lampę zewnętrzną. Niestety nie ma ona zbyt dużej mocy, tak jak wiele lamp wbudowanych we współczesnych kompaktach.
Rozdzielczość
Rozdzielczość matrycy w E-PL3 jest na dobrym poziomie, podobnym do tego co pokazały inne aparaty z 12-megapikselową matrycą systemu 4/3.
Balans bieli
Nie mamy specjalnych powodów do narzekań na pracę automatycznego balansu bieli. Błędy odwzorowania kolorów są na ogół małe. Zauważamy zaniżone nasycenie kolorów na zdjęciach wykonanych z lampą błyskową, ale to może być zamierzony efekt. W normalnych warunkach światło lampy błyskowej często miesza się z zastanym światłem żarowym i wtedy nasycenie może wrócić do normy.
Jakość obrazu w JPEG
Pierwsze wrażenia z oglądania JPEG-ów z E-PL3 są dobre. Główną przyczyną okazuje się stosunkowo silne wyostrzanie, nawet na najniższym dostępnym poziomie. Jest to cecha wszystkich Olympusów z systemów 4/3 i mikro 4/3. Jakość zdjęć jest delikatnie lepsza niż w starszych modelach PEN-ów.
Dodatkową zaletą są rozbudowane opcje konfiguracji plików JPEG oraz filtry artystyczne. Wprawdzie jest ich nieco mniej niż w E-P3, ale wybór nadal pozostaje spory.
Jakość obrazu i szumy w RAW
W E-PL3 poziom szumu na surowych plikach oraz jakość obrazu na zdjęciach zapisanych w tym formacie jest właściwie taki sam jak w E-P3. Obydwa aparaty przegrywają jednak z Panasonikiem G3. Ten ostatni ma matrycę z większą liczbą pikseli i najwyraźniej w nowszej generacji producentowi udało się jeszcze poprawić jakość matryc.
Zakres tonalny
Dynamika tonalna dla najlepszej jakości E-PL3 osiągnęła maksymalną wartość na poziomie ocierającym się o 6 EV przy ISO 200. Jest to dobry poziom jak na matryce systemu 4/3, ale brakuje trochę do najlepszych wyników matryc APS-C.
Ocena końcowa
Punktacja | Maks. | Olympus E-PL3 | Olympus E-P3 | Panasonic G3 | Samsung NX100 |
Obudowa | 7 | 4.06 | 4.90 | 2.66 | 3.92 |
Gniazda | 4 | 0.93 | 0.84 | 0.84 | 0.84 |
Przyciski | 4 | 1.80 | 2.20 | 1.60 | 2.2 |
Menu | 3 | 1.98 | 2.16 | 1.92 | 2.16 |
Wyświetlacze | 5 | 1.53 | 2.17 | 2.72 | 1.53 |
Live View | 3 | 1.90 | 2.20 | 2.20 | 1.3 |
Wizjer | 5 | 0.00 | 0.00 | 2.84 | 0 |
Szybkość działania | 5 | 1.75 | 1.06 | 1.76 | 0.8 |
Autofokus | 10 | 7.71 | 6.55 | 6.34 | 7.57 |
Pomiar światła | 8 | 4.25 | 4.25 | 3.65 | 5 |
Funkcje specjalne | 4 | 2.31 | 2.90 | 1.15 | 0.68 |
Lampa błyskowa | 4 | 1.63 | 2.33 | 1.57 | 0.7 |
Rozdzielczość (MTF) | 8 | 6.00 | 5.86 | 6.31 | 4.52 |
Balans bieli | 3 | 1.07 | 1.07 | 1.38 | 0.48 |
Jakość zdjęć JPEG | 7 | 3.69 | 3.69 | 3.50 | 2.02 |
Jakość zdjęć RAW | 10 | 5.63 | 5.26 | 5.89 | 5.84 |
Zakres tonalny | 10 | 5.22 | 5.07 | 5.07 | 5.73 |
RAZEM |
W podsumowaniu najlepiej chyba porównać E-PL3 i nieco bardziej rozbudowanego E-P3. E-PL3 jest nieco mniejszy przez co troszeczkę traci pod względem wygody użytkowania, ale za to zyskuje na wyglądzie. Testowany przez nas egzemplarz z białą obudową wielokrotnie wyzwalał spontaniczne opinie o jego ładnym wyglądzie. Nie zauważyliśmy różnic w solidności konstrukcji obydwu modeli PEN-ów. Od strony technicznej dostajemy takie same matryce, takie same – całkiem przyzwoite możliwości trybu wideo. Wyświetlacz LCD w E-PL3 oferuje nieco niższą jakość obrazu niż dotykowy OLED w E-P3, ale za to jest odchylany. W E-PL3 brakuje elektronicznej poziomnicy, a nawet czujnika orientacji aparatu. Do dyspozycji mamy też nieco mniejszy zestaw filtrów artystycznych. E-PL3 notuje też swoje przewagi nad E-P3. Zdecydowanie lepszy jest na przykład tryb, a właściwie nawet tryby zdjęć seryjnych.
Jakość zdjęć jest praktycznie taka sama w obydwu aparatach i pokazuje, że w systemie 4/3 następuje systematyczny postęp. Rozdzielczość obrazu jest na dobrym poziomie, a szum w całkiem szerokim zakresie czułości jest stosunkowo niski. Zastrzeżenia można mieć jedynie do braku czułości ISO 100.
Naszym zdaniem firma Olympus jest obecnie mocnym graczem na rynku bezlusterkowców. Za nowe PEN-y każe jednak sporo płacić. Osoby niecierpliwe albo dysponujące sporymi zasobami finansowymi mogą kupić najnowsze modele i korzystać w pełni z nowych możliwości, ale starsze modele można kupić w dużo niższych cenach.
Na koniec przedstawiamy najważniejsze wady i zalety Olympusa E-PL3.
Zalety:
- dobra jakość obrazu w szerokim zakresie czułości,
- małe rozmiary,
- solidna obudowa,
- „ładny” wygląd,
- bogate, czytelne i funkcjonalne menu,
- ergonomia przycisków na dość dobrym poziomie,
- skuteczny system czyszczenia matrycy,
- regulowany czas w trybie odpowiadającym wstępnemu podnoszeniu lustra w DSLR,
- bardzo celny i szybki autofokus,
- odchylany wyświetlacz LCD,
- funkcjonalny tryb Live View,
- połączenie trybu MF z AF,
- skala temperaturowa WB, nastawy własne,
- bogate opcje konfiguracyjne,
- filtry artystyczne dostępne w trybach ręcznych i trybie wideo,
- filmy w jakości Full HD,
- gniazdo HDMI.
Wady:
- stosunkowo wysokie szumy na najwyższych czułościach,
- brak wbudowanego wizjera,
- brak wbudowanej lampy błyskowej (mała lampa zewnętrzna w zestawie),
- stosunkowo niska moc lampy błyskowej,
- wyraźne odbicia w wyświetlaczu podczas pracy w ostrym świetle,
- ingerencja w RAW-y na poziomie prądu ciemnego,
- brak uszczelnień.
Przykładowe zdjęcia
Więcej zdjęć przykładowych wykonanych Olympusem E-PL3 można znaleźć tutaj.