Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-QX100 - test aparatu

12 listopada 2013

4. Optyka

Udostępnienie trybu preselekcji przysłony umożliwiło nam wykonanie pomiarów przy użyciu tablicy ISO 12233. Wyniki testu prezentujemy poniżej.



----- R E K L A M A -----

Rozdzielczość

Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO12233, które są robione dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń zarówno dla centrum, jak i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50.

Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików JPEG z centrum kadru.

Sony DSC-QX100 - Optyka

Jak widać na powyższym wykresie, testowany aparat osiąga najwyższą rozdzielczość dla przysłon f/4, f/5.6 oraz f/8 dla odpowiednich testowanych ogniskowych. Ustawienie obiektywu w pozycji szerokiego kąta, czyli 10.4 mm, daje obraz najlepszej jakości. Zwiększanie ogniskowej niesie ze sobą stopniowe jej pogarszanie. Zwykle przymknięcie przysłony o 2 EV niweluje większość wad optyki. Okazuje się też, że w wypadku QX100 takie przymknięcie jest wymagane, by tworzony przez obiektyw obraz nosił znamiona przyzwoitej jakości. To stosunkowo kiepski wynik.

Przejdźmy do zachowania obiektywu na brzegu kadru.

Sony DSC-QX100 - Optyka

Od razu rzuca się w oczy różnica pomiędzy centrum i brzegiem wynosząca około 600 linii. Taka różnica pokazuje, że w żadnej z kombinacji ogniskowej i przysłony jakość obrazu nie jest na przyzwoitym poziomie. Innymi słowy obraz na brzegu kadru nie zachwyca. Wyniki pokazują, że zastosowany w aparacie Sony obiektyw niezależnie od użytej ogniskowej daje obraz ostry w centrum kadru i miękki na jego bokach.

Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć tablicy testowej w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej i minimalnej rozdzielczości.

10.4 mm f/4
Sony DSC-QX100 - Optyka
17.8 mm f/3.2
Sony DSC-QX100 - Optyka

Aberracja chromatyczna

Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Wyniki w przedziale 0.08–0.14% uznajemy za umiarkowane, a w zakresie 0.04–0.08% za nieznaczące. Poniżej 0.04% możemy potraktować aberrację jako znikomą, czyli trudno dostrzegalną.

Sony DSC-QX100 - Optyka

Aberracja chromatyczna w aparacie QX100 nie stanowi większego problemu. Pliki JPEG wykazują największy poziom tej wady dla najkrótszej ogniskowej i przysłony f/1.8 – wówczas osiąga ona wartości średnie. W każdej innej kombinacji uzyskane wyniki plasują wadę na poziomie niskim lub bardzo niskim… Pamiętając wyniki analogicznego obiektywu zastosowanego w aparatach RX100/RX100 II wiemy, że w rzeczywistości aberracje są wyższe. Tutaj poddano jej jednak korekcie programowej przy zapisie obrazu w postaci pliku JPEG.

W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinki zdjęć tablicy testowej przestawiające krawędzie czerni i bieli z najwyższym i najniższym poziomem aberracji chromatycznej według wyników otrzymanych dla plików JPEG.

10.4 mm f/1.8 17.8 mm f/4
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka

Podjęliśmy także próbę oceny podłużnej aberracji chromatycznej. Umożliwiły to poniższe zdjęcia.

f/1.8 f/2.8
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka

Widzimy, że obiektyw stosunkowo słabo koryguje podłużną aberrację chromatyczną, a przebarwienia są dobrze widoczne nawet po przymknięciu przysłony do f/2.8.

Dystorsja

Gdy ustawimy obiektyw w pozycji szerokiego kąta, zniekształcenia obrazu mają charakter beczkowy o wartości −0.4%. W średnim zakresie ogniskowych dystorsja spada do poziomu −0.3%, a dopiero w pozycji „tele” staje się praktycznie niezauważalna (−0.04%).

10.4 mm
Sony DSC-QX100 - Optyka
20.6 mm
Sony DSC-QX100 - Optyka
37.1 mm
Sony DSC-QX100 - Optyka

Znów musimy pamiętać, że powyższe wyniki to na pewno efekt pracy oprogramowania. Rzeczywista dystorsja samej optyki jest bowiem bardzo duża. W przypadku RX100/RX100 II sięgała monstrualnego poziomu −11%. Nie mamy powodu aby twierdzić, że tutaj coś uległo zmianie.

Koma i astygmatyzm

Z uwagi na brak możliwości pełnego sterowania ekspozycją oraz niedostępny format RAW nie byliśmy w stanie przeprowadzić tego testu.

Winietowanie

Otrzymane wyniki pomiaru prezentujemy w tabelce poniżej.

10.4 mm 20.2 mm 37.1 mm
f/1.8 49.9% (−2 EV)
f/2 50.9% (−2.06 EV)
f/2.8 45% (−1.73 EV)
f/3.5 22.7% (−0.742 EV)
f/4 40.9% (−1.52 EV) 22.3% (−0.729 EV)
f/4.9 15.4% (−0.482 EV)
f/5.6 37.4% (−1.36 EV) 17.5% (−0.557 EV) 14.4% (−0.449 EV)
f/8 38.4% (−1.41 EV) 15.1% (−0.472 EV) 6.5% (−0.194 EV)
f/11 38% (−1.39 EV) 13.2% (−0.41 EV) 5% (−0.148 EV)

Jak widać, winietowanie nie stanowi dużego problemu za wyjątkiem szerokiego kąta, gdzie dochodzi ono nawet do wartości 2 EV. W innych punktach pomiarowych spektrum ogniskowych i przysłon osiąga wartości nie większe niż 0.8 EV, czyli delikatnie przekracza poziom definiowany przez nas jako średni.

10.4 mm, f/1.8 10.4 mm, f/2.8
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
10.4 mm, f/2 10.4 mm, f/4
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
10.4 mm, f/5.6 10.4 mm, f/8
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
10.4 mm, f/11 20.2 mm, f/3.5
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
20.2 mm, f/4 20.2 mm, f/5.6
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
20.2 mm, f/8 20.2 mm, f/11
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
37.1 mm, f/4.9 37.1 mm, f/5.6
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka
37.1 mm, f/8 37.1 mm, f/11
Sony DSC-QX100 - Optyka Sony DSC-QX100 - Optyka

Odblaski

Przypomnijmy, że obiektyw QX100 składa się z 7 soczewek ułożonych w 6 grupach, czyli posiada aż 12 powierzchni potencjalnie powodujących odblaski na wynikowej fotografii. I rzeczywiście: aparat dość słabo radzi sobie z odblaskami. Jest to szczególnie widoczne przy maksymalnym wysunięciu obiektywu i mocno domkniętej przysłonie; wówczas kolorowe promieniste wzory dość mocno zniekształcają rejestrowany obraz. I nie ma tu znaczenia, czy źródło światła jest umieszczone w kadrze, czy poza nim.

Sony DSC-QX100 - Optyka
Sony DSC-QX100 - Optyka
Sony DSC-QX100 - Optyka
Sony DSC-QX100 - Optyka
Sony DSC-QX100 - Optyka