Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?
6. Jakość obrazu w JPG
W trakcie testów wykonujemy zdjęcia kolorowej scenki oraz tablicy szarości Kodak Q-13 (o tej tablicy w następnym rozdziale). Są one fotografowane przy stałej ogniskowej 50 mm i przysłonie f/8.0. W trakcie sesji zmieniamy czułość matrycy aby zaobserwować jak jakość obrazu zmienia się z wartością ISO. Zdjęcia zapisywane są jako RAW i w najlepszej jakości JPEG-u (pliki RAW wywoływane są w sposób opisany wcześniej). Wycinki scenki pokazujemy w skali 1:1 co pozwala na wizualną ocenę jakości zdjęć.
Ten rozdział zawiera informacje o jakości zdjęć zapisanych w formacie JPEG. Pokazywane zdjęcia scenki oraz
tablicy szarości (o niej w następnym rozdziale) są wycinkami z plików
JPEG zapisanych w największej
rozdzielczości i najlepszej jakości. W naszych testach ustawienia zapisu
zdjęć do formatu JPEG w aparacie
są zawsze neutralne (z reguły są to domyślne ustawienia aparatów).
Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że jakość pliku JPEG będzie się diametralnie
zmieniać przy zmianie wyostrzenia, kontrastu, nasycenia kolorów. Być
może nawet, ingerencja w takie ustawienia może poprawić jakość zdjęcia.
Konieczne jest jednak porównywanie różnych modeli lustrzanek, a jedynym
rozsądnym rozwiązaniem dla tego problemu jest porównywanie zdjęć
wykonanych właśnie przy domyślnych ustawieniach aparatu.
Należy uzmysłowić sobie, że porównywanie lustrzanek w oparciu o pliki JPEG niczego nie daje, oprócz postawienia lustrzanki na równi z aparatem kompaktowym. Dopiero porównywanie na RAW-ach, które prezentujemy w kolejnym rozdziale, jest źródłem miarodajnych wyników.