Olympus E-520 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Wartości dla wysokiej jakości zdjęć, czyli dynamiki tonalnej
liczonej przy stosunku szumu do sygnału SNR=0.1, są analogiczne
do pozostałych lustrzanek Olympusa. Maksymalna wartość dla ISO 100
osiąga poziom tylko 5.8 EV. To podobny wynik do tego jakim
charakteryzował się, krytykowany przez nas w tej kategorii, Canon 450D.
Przykład E-520 pokazuje jak bardzo całkowity zakres tonalny może fałszować możliwości aparatu. Definicja całkowitego zakresu tonalnego nie bierze pod uwagę żadnych czynników typu: wyostrzenie, szum. Nie jest to więc miarodajny sposób porównywania aparatów (a co ciekawe, jest stosowany przez większość serwisów poświęconych fotografii). W Olympusie sięga on niemal 10 EV i to po środku zakresu czułości. Jest to sprzeczne z typowym zachowaniem, w którym zakres maleje zwykle wraz ze wzrostem czułości. Oczywiście owe 10 EV nie ma żadnego związku z realnymi możliwościami aparatu, które, jak pokazują pomiary zakresu wyrażone stosunkiem sygnału do szumu, są co najwyżej przeciętne.
Wartości zakresu tonalnego na wykresie są obliczone na zdjęciach 48-bitowych wywołanych ze zdjęć RAW. Wizualnie zakres tonalny na plikach JPEG możemy ocenić poniżej na wycinkach tablicy Stouffer 4410. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
Sprawdźmy teraz zachowanie dynamiki tonalnej przy korekcji zdjęcia. Dwie
nocne fotografie wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie
f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane
do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe
Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4
EV.
![]() |
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mała dynamika tonalna jaką widzieliśmy na wykresie daje teraz znać o sobie. Zarówno E-520 jak i 450D, mające mały zakres tonalny dla wysokiej jakości zdjęcia dla ISO 100, bardzo słabo reagują na wyciąganie szczegółów. Wyraźnie widać różnice w porównaniu do Sony A200, która charakteryzowała się dynamiką o 1 EV większą. Dla maksymalnej czułości ISO 1600 widać małą przewagę Canona. E-520 ma tutaj najsłabszy wynik. U niego szczegóły giną w pstrokatym szumie.
Olympus gorzej niż A200 radzi sobie też przy korekcji jasnych obszarów. Natomiast przy czułościach ISO 100 i 1600 reakcja jest podobna jak w przypadku Canona - przyciemnienie zdjęcia o -4 EV niewiele zmienia w jego wyglądzie.
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.