Test nr 7 - 10x50 na ruszcie.
2. Test
W tym miejscu chcielibyśmy podziękować Paniom: Annie Hafele (Hafex) i
Barbarze Lizończyk (Olympus Polska) i oraz Panom: Mariuszowi Dąbkowi
(Fotoclassic), Adamowi Krajewskiemu (Kaliber), Tadeuszowi Szulcowi
(Militaria), Pawłowi Turkowi, Grzegorzowi Matoskowi (Delta Optical),
Grzegorzowi Poklewskiemu-Koziełł (Hubertus), Lechowi Iliszko (Ecotone),
Sławomirowi Mąka (Medikon), Bohdanowi Kania (BJ System), Krzysztofowi
Szusterowi (MK Szuster), Tomkowi Lewandowskiemu, Janowi Ściegiennemu
(Nikon Polska), Piotrowi Korniłow (Apollo Electronics) i Przemysławowi
Kwiatkowskiemu (Artemix). Państwa poważne podejście do spraw marketingu,
bezproblemowe wypożyczenie sprzętu do testów i udana współpraca, bardzo
dobrze świadczy o profesjonalizmie Państwa firm.
Tutaj warto zaznaczyć, że jedyne ograniczenie jakie położyliśmy w naszym teście dotyczyło ceny. Zdecydowaliśmy się bowiem nie testować lornetek tańszych od 390 zł (jest tylko jeden wyjątek od tej reguły). Przyczyna takiego stanu rzeczy jest prosta. W najtańszym segmencie cenowym, różnice pomiędzy indywidualnymi przedstawicielkami tego samego modelu lornetki są tak duże, że w zasadzie wynik testu pojedynczej sztuki o niczym nam nie mówi. Aby wyciągać jakieś wiążące wnioski, trzeba by brać do testów po 10-20 egzemplarzy tego samego modelu i otrzymane wyniki uśredniać. Z powodów technicznych i czasowych jest to raczej niewykonalne.
W zasadzie bardzo żałowaliśmy, że z przyczyn od nas niezależnych, nie udało nam się zdobyć lornetek Exakta, Leupold, Meopta, Optolyth oraz Soligor. Polscy przedstawiciele tych firm albo nie istnieją, albo nie byli w stanie na czas dostarczyć lornetek do testów.
Test został przeprowadzony w październiku 2005 roku w Centrum Astronomicznym PAN w Warszawie. Wzięli w nim udział pracownicy Centrum oraz doświadczeni testerzy sprzętu optycznego z Pracowni Komet i Meteorów. W kolejności alfabetycznej byli to: Krzysztof Mularczyk, Arkadiusz Olech, Radosław Poleski, Konrad Szaruga, Mariusz Wiśniewski, Kamil Złoczewski oraz Przemysław Żołądek.
Lornetki były testowane w 24 kategoriach, które wraz z użytymi
metodami są szczegółowo opisane tutaj. Idealny sprzęt mógł w sumie
zdobyć 170 punktów. Oprócz wyniku ogólnego skonstruowaliśmy także
ranking ekonomiczny (econo), mówiący o stosunku jakości do ceny danego modelu lornetki. Punktacja w tym rankingu mówi nam o tym czy lornetka
warta jest swoich pieniędzy. I tak wynik większy od 10 punktów oznacza
świetny zakup w swojej klasie cenowej, wynik z zakresu 4-10 punktów to
lornetka oferująca nam własności ciut lepsze niż średnia w tej klasie,
wynik z zakresu od -2 do 4 punków oznacza, że kupiliśmy sprzęt dokładnie
warty swoich pieniędzy choć w tej samej klasie często da się kupić już
coś lepszego, wynik od -3 do -10 punków oznacza, że wyraźnie
przepłaciliśmy, bo jakość kupionego sprzętu nie usprawiedliwia jego
ceny, a wynik poniżej -10 punków oznacza niestety wyrzucenie pieniędzy w
błoto...