Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon Z50 II - test trybu filmowego

11 lutego 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 11

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Nikon Z50 II budzi nieco mieszane uczucia. Z jednej strony dogonił konkurentów jeśli chodzi o kodeki czy profile obrazu, ma ulepszony autofokus i stabilizację, całkiem wydajną baterię i obsługę kodów czasowych z zewnętrznych źródeł. Z drugiej strony walka z konkurencją nie powinna polegać jedynie na jej gonieniu. Zwłaszcza że na przykład takie Sony ZV-E10 potrafi filmować w 4K w 50/60 kl/s bez dodatkowych cropów, więc nawet o pełnym dogonieniu nie może tu być mowy.

Trochę też chciałoby się powiedzieć, że skoro Nikon i tak już podniósł masę Z50 II o 100 g względem Z50, przez co wagowo znacznie odskoczył najbliższej konkurencji, to równie dobrze mógł dołożyć kolejną „setkę” i umieścić elektronikę testowanego aparatu w obudowie modelu Z5, co poprawiłoby długość pracy na baterii i rozwiązało problem pojedynczego gniazda na karty czy mało imponującego wizjera elektronicznego.


----- R E K L A M A -----

Nikon Z50 II to ogólnie przyzwoity sprzęt filmowy, którym spokojnie da się zrealizować wiele rodzajów nagrań. Jego problem to głównie fakt, że konkurencja zdążyła go w niektórych aspektach wyprzedzić jeszcze zanim się pojawił i jeśli Nikon chce poważnie powalczyć w segmencie APS-C, to musi przestać gonić, a zacząć samemu wyznaczać trendy, tak jak to zrobił w przypadku modelu Z6 III.

Nikon Z50 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zestawmy jeszcze dla porządku ceny bohatera niniejszego testu oraz jego konkurentów (stan na dzień 06.02.2025):

  • Canon EOS R7 – ok. 4900 zł.
  • Canon EOS R10 – ok. 3700 zł.
  • Fujifilm X-M5 – ok. 3900 zł.
  • Fujifilm X-S20 – ok. 5400 zł.
  • Nikon Z50 II – ok. 4040 zł.
  • Sony ZV-E10 II – ok. 5000 zł.
Na korzyść nowego Nikona przemawia tu dość atrakcyjna cena, plasująca go bliżej najtańszych urządzeń konkurencji, takich jak wspomniany już Canon EOS R10 czy Fujifilm X-M5. Drugi z wymienionych nie posiada wizjera elektronicznego, ale ma znacznie bardziej rozbudowaną listę trybów nagrywania, z kolei EOS R10 jest pod względem możliwości bliźniaczo podobny do Nikona, choć brakuje mu logarytmicznego profilu obrazu. Obaj konkurenci są też od Z50 II wyraźnie lżejsi.

Zbierzmy teraz w jednym miejscu listę wad i zalet testowanego aparatu:

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • duża liczba elementów sterujących,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • bateria o rozsądnej pojemności,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth.
  • ekran rozkładany do boku,
  • łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
  • funkcje nieco poprawiające zakres tonalny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
  • logarytmiczny profil obrazu N-Log,
  • kompatybilny z telewizją HDR profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • dobry zakres tonalny jak na korpus APS-C,
  • filmowanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • możliwość filmowania z 10-bitową głębią koloru z wewnętrznym zapisem,
  • sprawnie działający śledzący autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w Full HD,
  • odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
  • możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • tylko jedno gniazdo kart pamięci,
  • niepełnowymiarowe złącze HDMI,
  • filmowanie w 4K w 50/60 kl/s z dużym cropem,
  • rozdzielczość i powiększenie wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
  • brak stabilizacji matrycy,
  • bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
  • brak trybów nagrywania w proporcjach innych niż 16:9,
  • brak możliwości wyświetlenia wskaźnika ekspozycji na ekranie w trybie filmowym,
  • brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
  • dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • momentami chaotyczne i mało eleganckie zachowanie autofokusa, gdy śledzonego celu nie ma w kadrze,
  • źle działające wyostrzanie,
  • przeciętna jakość obrazu Full HD,
  • wolny jak na początek 2025 roku odczyt matrycy w 4K w 25 kl/s,
  • spora waga korpusu jak na ten segment rynku.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikon Nikkor Z DX 16-50 mm f/3.5-6.3 VR oraz Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.

  • film 1 – 209 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 2 – 91 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 119.88 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
  • film 3 – 200 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 4 – 41 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, Aktywna Funkcja D-Lighting (maksymalna wartość),
  • film 5 – 179 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
  • film 6 – 238 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800,
  • film 7 – 447 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 6400,
  • film 8 – 103 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 6400.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon Z50 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Nikon Z50 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z50 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z50 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe