Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego

7 marca 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 24

2. Budowa i ergonomia

Canon EOS R5 Mark II niewiele się zmienił w porównaniu do swojego poprzednika. Ma ciut większą wysokość i długość, ale przytył przy okazji jedynie o 6 g, czyli o wartość absolutnie w tym kontekście pomijalną. Podobnie jak w przypadku poprzednika, mamy tu do czynienia z wysokiej klasy aparatem, którego obudowę wykonano ze stopów magnezu i uszczelniono. Ani pod względem jakości użytych materiałów, ani w kwestii ich spasowania nie mamy do bohatera niniejszego testu absolutnie żadnych zastrzeżeń.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Od strony ergonomicznej EOS-em R5 Mark II pracuje się świetnie. Trzy kółka domyślnie przypisane do przysłony, czasu migawki oraz wartości ISO pozwalają bardzo szybko zmieniać parametry pracy, a pozostałe potrzebne rzeczy są albo pod przyciskiem funkcyjnym (balans bieli) albo pod ręką w menu (tryby nagrywania). Dodatkowo wszystkie nastawy można zmieniać z użyciem ekranu dotykowego, a część interfejsu zmodyfikować pod swoje potrzeby. Jedyne drobne zastrzeżenie można mieć do położenia przycisku Menu, który jako jedyny z tych regularnie używanych nie jest po prawej stronie korpusu i wymaga użycia drugiej ręki. Zamienienie miejscami przycisku Menu i tego odpowiedzialnego za usuwanie zdjęć wyszłoby naszym zdaniem na dobre filmowej ergonomii.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Menu

Menu EOS-a R5 Mark II zostało, podobnie jak w przypadku modelu R1, nieco zmodyfikowane w porównaniu do starszych bezlusterkowców Canona i możemy z zadowoleniem poinformować, że zmiany te usunęły chyba wszystkie zastrzeżenia, jakie mieliśmy do canonowskiego menu. Kodek zapisu dźwięku w końcu znalazł się na tej samej karcie co reszta ustawień audio, a tych ostatnich nieco przybyło, co także cieszy.

----- R E K L A M A -----

Do testowanego aparatu trafił też panel profili obrazu znany z urządzeń Cinema EOS obejmujący m.in. profile Canon Log 2, Hybrid Log Gamma, czy też Canon 709, a także pozwalający na wgrywanie własnych profili użytkownika. Co więcej, rzeczony panel jest na tej samej karcie co reszta ustawień związanych z profilem obrazu, czyli dokładnie tam, gdzie powinien być.

Lepiej rozwiązano także wybór rozdzielczości, klatkażu i kodeka, w jakim nagrywamy. Koniec z automatyczną zmianą kodeka przy włączaniu profilu logarytmicznego czy HDR PQ. Do tego w menu znalazły się kodeki XF-AVC i XF-HEVC dotychczas zarezerwowane dla kamer Cinema EOS.

Podsumowując – to naprawdę miłe, gdy producent przy okazji kolejnego modelu usuwa wszystkie bolączki związane z jakimś aspektem użytkowania aparatu znane z poprzednich modeli.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Rejestrator obrazu Atomos Ninija Inferno wykorzystywany do nagrywania ekranu przy demonstracji menu oraz działania autofokusa udostępniła firma BEiKS, a współpracujący z nim dysk SSD Angelbird AtomX firma Foto-Technika. Obu firmom uprzejmie dziękujemy.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia            Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Złącza

Lista typowo stosowanych przy filmowaniu złącz, jakie oferuje testowany aparat, obejmuje:
  • USB 3.2 Gen 2 (złącze USB-C),
  • wyjście HDMI (pełnowymiarowe typu A),
  • wejście mikrofonowe (jack 3.5 mm stereo),
  • wyjście słuchawkowe (jack 3.5 mm stereo).
W tym miejscu możemy ogłosić kolejną pozytywną zmianę, jaką wdrożył producent, czyli odejście od złącza mikro HDMI typu D w większych korpusach. Co prawda w tym przypadku to raczej gonienie trendu, jaki od jakiegoś czasu wyznacza konkurencja, ale nadal doceniamy ten fakt.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Warto również wspomnieć o wielofunkcyjnej stopce aparatu, która pozwala na współpracę np. z interfejsami audio czy mikrofonami, zarówno tymi znajdującymi się w ofercie Canona, jak i urządzeniami firm trzecich, takimi jak choćby moduł XLR Tascam CA-XLR2d.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Na koniec dodajmy, że Canon EOS R5 Mark II niestety nie przyjmuje kodów czasowych z zewnętrznych źródeł, co może nieco ograniczyć jego wykorzystanie w niektórych profesjonalnych zastosowaniach. Firma Canon ewidentnie ogranicza tę funkcję do modeli takich jak EOS R5C czy kamery Cinema EOS.

Bateria

Testowany aparat zasilany jest nowym akumulatorem LP-E6P, zachował jednak wsteczną kompatybilność ze starszymi ogniwami LP-E6N i LP-E6NH, choć korzystanie z nich może ograniczyć funkcjonalność aparatu. Na przykład w formacie RAW w 8K z prędkościami 50/60 kl/s możemy filmować jedynie z wykorzystaniem najnowszego akumulatora LP-E6P.

Wspomniany już akumulator LP-E6P oferuje pojemność 2130 mAh przy napięciu 7.2 V, co przekłada się na 15.34 Wh energii. W studyjnym teście pozwoliło to nagrać ciągiem 1 godzinę i 17 minut materiału 4K w 25 kl/s w trybie „Fine” oraz 1 godzinę i 50 minut w trybie zwykłym. Typowo po tej klasy sprzęcie spodziewamy się wyników powyżej 2 godzin, zwłaszcza w trybach nagrywania niekorzystających z nadpróbkowania. Podobnie jak w przypadku EOS-a R1 musimy zatem odnotować nie najlepszą energooszczędność testowanego korpusu.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Dodajmy też, że podczas przeprowadzania prób aparat ani razu nie wyłączył się z powodu przegrzania, choć przy trybie korzystającym z nadpróbkowania „pasek postępu” temperatury korpusu był bliski zapełnienia się. Nie udało nam się też przegrzać aparatu przez 45 minut filmowania w formacie 8K RAW w 25 kl/s, na które pozwoliła pojemność największej dostępnej w redakcji karty pamięci CFexpress typu B. Wszystko to pozwala nam orzec, że trapiące poprzednika problemy z odprowadzaniem ciepła zostały w modelu R5 Mark II w zdecydowanej większości usunięte i w typowych warunkach użytkowania nowy Canon raczej nie sprawi w tym zakresie problemów.

A gdyby rzeczone problemy jednak się pojawiły, to w ofercie producenta jest dostępny grip z wiatrakiem wspomagający chłodzenie aparatu noszący oznaczenie Canon CF-R20EP. Obecne na dolnej ściance korpusu ożebrowanie wlotu powietrza z wiatraka widać zresztą na zamieszczonym powyżej zdjęciu. Sam grip natomiast przedstawia się tak:

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Nośniki pamięci

Canon EOS R5 Mark II oferuje jedno gniazdo na karty CFexpress typu B oraz jedno gniazdo na karty SD/SDHC/SDXC kompatybilne ze standardem UHS-II. Oczywiście oznacza to, że najbardziej wymagające, jeśli chodzi o przepływność strumienia danych formaty zapiszemy jedynie na karcie CFexpress. Gdy nie korzystamy z RAW-ów ani innych wymagających trybów filmowania, możliwy jest natomiast normalny symultaniczny zapis na obydwa nośniki.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Opisane powyżej rozwiązanie to absolutnie najlepsze, co dało się osiągnąć w urządzeniu posiadającym gniazda na dwa różne typy kart pamięci. Lepszym rozwiązaniem byłoby jednak po prostu zainstalowanie dwóch gniazd CFexpress typu B lub jakiejś formy gniazd typu combo, obsługujących zarówno karty SD, jak i CFexpress, analogicznie jak robi to Sony w swoich topowych aparatach i kamerach.

Testy trybu filmowego przeprowadzamy z wykorzystaniem kart pamięci Angelbird AV PRO, udostępnionych przez firmę Fototechnika.
Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Wizjer i ekran

Canon EOS R5 Mark II oferuje wizjer OLED o rozdzielczości 5 760 000 punktów (ok. 1600×1200 px) i powiększeniu ok. 0.76x. Korzysta się z niego bardzo przyjemnie – obraz jest dobrej jakości, a wysoka rozdzielczość pozwala bez większych problemów ocenić ostrość, czy ustawić ją manualnie. Oczywiście wizjer pracuje z taką częstotliwością odświeżania, jak nasz klatkaż, przy 25 kl/s obraz będzie zatem nieco „skakał”, ale nie jest to w żaden sposób wina sprzętu.

Z kolei zastosowany w aparacie ekran to w pełni rozkładany panel dotykowy o przekątnej 3.15 cala i rozdzielczości ok. 2 100 000 punktów (ok. 1024×684 px). Z jego użyciem również da się komfortowo pracować, zwłaszcza że mechanizm dotykowy jest bardzo responsywny.

Dla porządku dodajmy też, że EOS R5 Mark II, podobnie jak jego poprzednik, posiada też monochromatyczny górny ekran, na którym wyświetlić możemy dwie różne kombinacje parametrów pracy. W praktyce jednak przy filmowaniu rzadko korzysta się z tego rodzaju ekranów, jest to więc dodatek raczej dla fotografujących.

Jeśli chodzi o narzędzia wspomagające pracę operatora, to do dyspozycji użytkowników oddano funkcje takie jak: focus peaking, podpowiedzi dotyczące manualnego ustawiania ostrości od systemu Dual Pixel CMOS AF, możliwość powiększenia wycinka kadru, histogram, programowalną zebrę, czy też funkcję false color. Większości użytkowników taki zestaw powinien spokojnie wystarczyć do komfortowej pracy.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Budowa i ergonomia

Bardziej szczegółowe omówienie aspektów związanych z budową i ergonomią testowanego aparatu zostanie przedstawione w fotograficznym teście Canona EOS-a R5 Mark II.