Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego

7 marca 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 19

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Canon R5 Mark II to udany następca modelu R5, w którym udało się usunąć sporą część bolączek i problemów trapiących jego poprzednika. Poprawie uległy kodeki, profile obrazu, zakres tonalny czy rozmiar złącza HDMI. Docenić musimy także obecność formatu sRAW pozwalającego nagrywać surowe pliki o rozsądnej objętości oraz oczywiście fakt, że konstruktorom Canona udało się w dużej mierze zlikwidować trapiące poprzednika problemy z przegrzewaniem się niemalże bez zwiększania wagi korpusu.

Do ideału oczywiście nieco zabrakło i nowej R5-ce możemy wytknąć spory apetyt na elektryczność, nieaktualizowane od czasów prehistorycznych algorytmy stabilizacji cyfrowej, przeciętną jakość obrazu Full HD w większości trybów nagrywania czy też trapiącą inżynierów Canona od lat niemożność opracowania trybu filmowania w 16:9 wykorzystującego całą szerokość matrycy.


----- R E K L A M A -----

W ogólności jednak EOS R5 Mark II to korpus udany, który ma czym konkurować z urządzeniami takimi jak obie generacje Sony A1, Nikony Z8 i Z9, czy też właśnie zaprezentowany i także oferujący filmowanie w 8K czy 4K w 100/120 kl/s Panasonic Lumix S1R II.

Tak natomiast przedstawia się zestawienie cen modelu R5 Mark II ze wspomnianą już konkurencją (stan na dzień 18.02.2025):

  • Canon EOS R5 Mark II – ok. 22000 zł,
  • Canon EOS R5 C – ok. 16500 zł,
  • Nikon Z8 – ok. 17000 zł,
  • Nikon Z9 – ok. 21500 zł,
  • Sony A1 – ok. 28500 zł,
  • Sony A1 II – ok. 33000 zł.
Najagresywniejszą konkurencję stanowią tu bez wątpienia korpusy Nikona, które na dokładkę mają też bardziej rozbudowane tryby filmowania w formacie RAW. Dla pewnej grupy użytkowników atrakcyjny może być także pozbawiony stabilizacji matrycy, ale oferujący aktywne chłodzenie i obsługę kodów czasowych z zewnętrznych źródeł model R5 C. Zdecydowanie cenowo odstaje natomiast Sony z linią A1, co nieco zaskakuje, biorąc pod uwagę, że są to jedyne korpusy na powyższej liście niefilmujące w RAW-ach.

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • możliwość zapisu materiału w niektórych trybach nagrywania na oba nośniki,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • lepiej uporządkowane menu w porównaniu do starszych bezlusterkowców Canona,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o bardzo wysokiej rozdzielczości,
  • świetny wizjer elektroniczny,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • nagrywanie w RAW-ach,
  • wewnętrzny zapis filmów w RAW,
  • tryb sRAW pozwalający nagrywać w niższej rozdzielczości i z mniejszą przepływnością bez przycinania obrazu,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 8K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
  • limit czasu nagrywania tak duży, że w praktyce jakby go nie było,
  • bardzo duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu Canon Log 2, Canon Log 3, Hybrid Log Gamma oraz HDR PQ,
  • możliwość wgrywania własnych profili obrazu przez użytkownika,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K,
  • dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K oraz Full HD w korzystającym z nadpróbkowania trybie „Fine”,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
  • dobrze działająca nastawa „przejrzystość”.
  • szybki odczyt matrycy (znikomy rolling shutter) w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • mało komfortowo umieszczony przycisk Menu,
  • gniazda kart pamięci różnych typów,
  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • spora prądożerność,
  • zupełnie bezsensowny dodatkowy crop 1.07x przy filmowaniu w proporcjach obrazu 16:9 nawet w Full HD,
  • filmowanie w RAW dostępne tylko w mało popularnych proporcjach obrazu 17:9,
  • brak filmowania w RAW w trybie APS-C,
  • kiepsko działająca stabilizacja,
  • duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym w trybie „zwykłym” (nie „Fine”)
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie „zwykłym” (nie „Fine”) zarówno przy korzystaniu z pełnej klatki, jak i wycinka APS-C,
  • wolniejszy odczyt matrycy w formacie RAW w 8K niż u pozbawionego sensora warstwowego poprzednika.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF 24–70 mm f/2.8L IS USM oraz Canon RF 50 mm f/1.2L USM.

  • film 1 – 90 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 200 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 456 MB, Canon RAW, 12-bit, 8192×4320, 25 kl/s,
  • film 3 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, Canon Log 2,
  • film 4 – 109 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, tryb Fine, Canon Log 3,
  • film 5 – 118 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb z przycięciem, HDR PQ,
  • film 6 – 307 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 7 – 1812 MB, Canon RAW, 12-bit, 8192×4320, 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 8 – 177 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log 2, ISO 12800,
  • film 9 – 145 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 10 – 122 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb z przycięciem, Hybrid Log Gamma, ISO 12800.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Canon EOS R5 Mark II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe