Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-m - test aparatu

13 sierpnia 2009

8. Zakres tonalny

Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer 4410 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Obliczenia wykonujemy za pomocą programu Imatest.

Na poniższym wykresie czarnymi punktami oznaczyliśmy wartości całkowitego zakresu tonalnego. Zakres tonalny dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość) oznaczyliśmy punktami niebieskimi, a czerwonymi punktami dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).

Pentax K-m - Zakres tonalny


----- R E K L A M A -----

Drobne różnice przebiegu wykresu zakresu tonalnego pomiędzy Pentaxem K-m i K200D interpretujemy jako wynik zastosowania różnych algorytmów lub różnego stopnia odszumiania zdjęć. Całkowity zakres tonalny musimy rozpatrywać biorąc pod uwagę fakt, że nawet w formacie RAW zdjęcia są odszumiane. Nie wiemy więc do końca na ile uzyskany wynik zależy od jakości elektroniki aparatu, a na ile od wyników pracy programistów.

Dla osób, które wykonują i zapisują zdjęcia w formacie JPEG, pokazujemy wycinki testowej tablicy szarości. Przypominamy, że sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV.


ISO Granica bieli
100 Pentax K-m - Zakres tonalny
200 Pentax K-m - Zakres tonalny
400 Pentax K-m - Zakres tonalny
800 Pentax K-m - Zakres tonalny
1600 Pentax K-m - Zakres tonalny
3200 Pentax K-m - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-m - Zakres tonalny
200 Pentax K-m - Zakres tonalny
400 Pentax K-m - Zakres tonalny
800 Pentax K-m - Zakres tonalny
1600 Pentax K-m - Zakres tonalny
3200 Pentax K-m - Zakres tonalny


Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Jak zawsze dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i ISO 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 sekund i 2 sekund. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Pentax K-m - Zakres tonalny


W tabelach poniżej zestawiliśmy ze sobą wycinki zdjęć z trzech aparatów: Pentax K-m, Pentax K200D, i Sony A200.

ISO 100
0 EV +4 EV
K-m Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
K200D Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
A200 Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
ISO 1600
0 EV +4 EV
K-m Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
K200D Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
A200 Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny

Zmiana oświetlenia fotografowanego Kościoła nieco utrudnia porównanie zdjęć. Możemy jednak stwierdzić, że rozjaśniane zdjęcia wykonane z czułością ISO 100 pokazują, podobną jakość obrazu dla K-m co dla K200D. Sony A200 wydaje się trochę lepszy w tej kategorii.

Przy czułości ISO 1600 różnice pomiędzy K-m i K200D znowu są niewielkie. Obydwa aparaty wypadają bardzo słabo. Tym razem widać, że zdjęcia z Sony A200 są mniej odszumiane softwarowo i pokazują więcej szczegółów obrazu.

ISO 100
0 EV -4 EV
K-m Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
K200D Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
A200 Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
ISO 1600
0 EV -4 EV
K-m Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
K200D Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny
A200 Pentax K-m - Zakres tonalny Pentax K-m - Zakres tonalny


Wyciąganie szczegółów z przepaleń jest często niemożliwe. Saturacja pikseli powoduje bezpowrotną utratę informacji i wygładzenie sygnału. Tutaj nie widać większych różnic pomiędzy porównywanymi aparatami.