Pentax K-m - test aparatu
8. Zakres tonalny
Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer 4410 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Obliczenia wykonujemy za pomocą programu Imatest.
Na poniższym wykresie czarnymi punktami oznaczyliśmy wartości całkowitego zakresu tonalnego. Zakres tonalny dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość) oznaczyliśmy punktami niebieskimi, a czerwonymi punktami dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).
Drobne różnice przebiegu wykresu zakresu tonalnego pomiędzy Pentaxem K-m i K200D interpretujemy jako wynik zastosowania różnych algorytmów lub różnego stopnia odszumiania zdjęć. Całkowity zakres tonalny musimy rozpatrywać biorąc pod uwagę fakt, że nawet w formacie RAW zdjęcia są odszumiane. Nie wiemy więc do końca na ile uzyskany wynik zależy od jakości elektroniki aparatu, a na ile od wyników pracy programistów.
Dla osób, które wykonują i zapisują zdjęcia w formacie JPEG, pokazujemy wycinki testowej tablicy szarości. Przypominamy, że sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Jak zawsze dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i ISO 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 sekund i 2 sekund. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
W tabelach poniżej zestawiliśmy ze sobą wycinki zdjęć z trzech aparatów: Pentax K-m, Pentax K200D, i Sony A200.
ISO 100 | |||
0 EV | +4 EV | ||
K-m | |||
K200D | |||
A200 | |||
ISO 1600 | |||
0 EV | +4 EV | ||
K-m | |||
K200D | |||
A200 |
Zmiana oświetlenia fotografowanego Kościoła nieco utrudnia porównanie zdjęć. Możemy jednak stwierdzić, że rozjaśniane zdjęcia wykonane z czułością ISO 100 pokazują, podobną jakość obrazu dla K-m co dla K200D. Sony A200 wydaje się trochę lepszy w tej kategorii.
Przy czułości ISO 1600 różnice pomiędzy K-m i K200D znowu są niewielkie. Obydwa aparaty wypadają bardzo słabo. Tym razem widać, że zdjęcia z Sony A200 są mniej odszumiane softwarowo i pokazują więcej szczegółów obrazu.
ISO 100 | |||
0 EV | -4 EV | ||
K-m | |||
K200D | |||
A200 | |||
ISO 1600 | |||
0 EV | -4 EV | ||
K-m | |||
K200D | |||
A200 |
Wyciąganie szczegółów z przepaleń jest często niemożliwe. Saturacja pikseli powoduje bezpowrotną utratę informacji i wygładzenie sygnału. Tutaj nie widać większych różnic pomiędzy porównywanymi aparatami.