Olympus E-P1 - test aparatu
1. Wstęp
Mikro 4/3 to najnowszy system na rynku, oparty na standardzie 4/3.
Postanowiono połączyć w nim funkcjonalność aparatu kompaktowego
z możliwościami lustrzanki cyfrowej. W ten sposób narodził się
kompaktowy aparat z wymienną optyką. Mimo, że głównym inicjatorem
Mikro 4/3 był Olympus, to jednak Panasonic jako pierwszy
wprowadził na rynek aparaty tego systemu. Na początku września
oficjalnie zapowiedziano model Panasonic Lumix DMC-G1, a pół roku
później Lumix DMC-GH1. Dopiero 15 czerwca tego roku
Olympus zaprezentował własny model o nazwie E-P1, tłumacząc opóźnienie
w stosunku do Panasonica potrzebą lepszego dopracowania aparatu i
pracą w tym samym czasie nad lustrzankami E-620, E-450 i E-30.
O premierze E-P1 pisaliśmy w artykule
''Olympus E-P1 - pierwsze wrażenia'' dzieląc się od razu
pierwszymi spostrzeżeniami z jego użytkowania.
Olympus E-P1 to celowe nawiązanie do historycznych modeli analogowych Olympusów nazywanych PEN-ami. Historię tych aparatów opisaliśmy w jednym z artykułów na 90-lecie firmy Olympus: ''90 lat firmy Olympus - Olympus Pen XXI wieku''.
E-P1 to jednak nie tylko nowy wizerunek, ale przede wszystkim nowa
konstrukcja, choć oparta o rozwiązania z E-Systemu. Zmniejszono średnicę
bagnetu, jednak po zastosowaniu odpowiedniej przejściówki można używać
obiektywów standardowego systemu 4/3. Ponadto E-P1 ma 12-megapikselową matrycę jaką
widzieliśmy już w modelach E-30 i E-620. Brak lustra wymusił natomiast
dopracowanie Live View i systemu ustawiania ostrości działającego na
zasadzie detekcji kontrastu na matrycy. Aby zmniejszyć rozmiary,
konstruktorzy E-P1 postanowili zrezygnować z wbudowanej lampy błyskowej
i wizjera. Czy było to jednak dobrym posunięciem marketingowym, pokażą
opinie użytkowników i wyniki sprzedaży.
Skupmy się jednak na tym co oferuje E-P1. W kolejnych rozdziałach dokładnie przyjrzymy się budowie i funkcjonalności oraz ocenimy możliwości matrycy. Zapraszamy zatem do lektury kolejnych rozdziałów testu.
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu ''Często zadawane pytania''. Aparat wypożyczyła do testów firma Olympus Polska za co bardzo dziękujemy.
Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-P1 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | E-P1 |
Data premiery | 2009-06-16 |
Liczba pikseli | 12.2 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG) • 1024 x 768 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic V |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: AVI (Motion JPG) • Dźwięk: Stereo PCM/16bit, 44.1kHz, WAVE |
Zakres ISO | Auto (200–6400 ISO), 100–6400 ISO
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie, 60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.),
Przy włączonej stabilizacji: 2–1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1280 x 720 pix (HD 16:9),
• 640 x 480 pix (VGA), z szybkością 30 kl./s, maks. czas nagrania: 7 min. (HD), 14 min. (VGA). |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF
(w przypadku użycia obiektywów nie wspierających funkcji AF w trybie detekcji kontrastu aparat pracuje w trybie MF z asystą) • Strefy AF: 11 punktów, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF 25 punktów, wybór automatyczny z funkcją wykrywania twarzy 225 punktów, w trybie MF • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF. • Funkcja wykrywania twarzy |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Digital ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony, • punktowy, • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100) Technologia Kompensacji Cienia |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K), • Korekcja i bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Krajobraz i ludzie, Makro, Sport, Nocny krajobraz, Nocny portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Cyfrowa stabilizacja obrazu (DIS), Makrofotografia przyrody, Świece, Zachód słońca, Fajerwerki, Dokumenty, Panorama, Plaża i śnieg |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 10 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji i typu karty pamięci (12 klatek dla zdjęć JPEG Large Normal i karty Toshiba Super High Speed type "Class 6" 4GB). |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Obsługa typów błysku: TTL AUTO, AUTO, MANUAL, FP TTL AUTO, FP MANUAL • Synchronizacja do 1/180 s, 1/4000 s (Super FP Mode) • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Lampa wyłączona. |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC) |
LCD | Stały, 3 calowy, kolorowy HyperCrystal LCD, 230.000 pikseli
Jasność regulowana w 15 poziomach. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Wizjer | Opcjonalnie, zewnętrzny VF-1, optyczny (powiększenie x0.47) montowany w złączu hot-shoe, dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Mini HDMI typu-C
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-1 (7.2 V, pojemność 1150 mAh, wydajność ok 300 zdjęć), |
Akcesoria | Akumulator BLS-1, ładowarka BCS-1, pasek na ramię, kabel USB, kabel audio-wideo, pokrywka bagnetu, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• OLYMPUS Master 2 |
Waga | 335 g (bez akumulatora)
ok. 395 g (z akumulatorem) |
Wymiary | 120.5 x 70.0 x 35.0 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 4EV. Filtry artystyczne (6). Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji. Dwie wersje kolorystyczne: srebrno-czarna i srebrno-brązowa. |
Oceny użytkowników |