Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P1 - test aparatu

Olympus E-P1
19 sierpnia 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 40

1. Wstęp

Olympus E-P1 - Wstęp


Mikro 4/3 to najnowszy system na rynku, oparty na standardzie 4/3. Postanowiono połączyć w nim funkcjonalność aparatu kompaktowego z możliwościami lustrzanki cyfrowej. W ten sposób narodził się kompaktowy aparat z wymienną optyką. Mimo, że głównym inicjatorem Mikro 4/3 był Olympus, to jednak Panasonic jako pierwszy wprowadził na rynek aparaty tego systemu. Na początku września oficjalnie zapowiedziano model Panasonic Lumix DMC-G1, a pół roku później Lumix DMC-GH1. Dopiero 15 czerwca tego roku Olympus zaprezentował własny model o nazwie E-P1, tłumacząc opóźnienie w stosunku do Panasonica potrzebą lepszego dopracowania aparatu i pracą w tym samym czasie nad lustrzankami E-620, E-450 i E-30. O premierze E-P1 pisaliśmy w artykule ''Olympus E-P1 - pierwsze wrażenia'' dzieląc się od razu pierwszymi spostrzeżeniami z jego użytkowania.

Olympus E-P1 to celowe nawiązanie do historycznych modeli analogowych Olympusów nazywanych PEN-ami. Historię tych aparatów opisaliśmy w jednym z artykułów na 90-lecie firmy Olympus: ''90 lat firmy Olympus - Olympus Pen XXI wieku''.

Olympus E-P1 - Wstęp
Olympus E-P1 - Wstęp


----- R E K L A M A -----


E-P1 to jednak nie tylko nowy wizerunek, ale przede wszystkim nowa konstrukcja, choć oparta o rozwiązania z E-Systemu. Zmniejszono średnicę bagnetu, jednak po zastosowaniu odpowiedniej przejściówki można używać obiektywów standardowego systemu 4/3. Ponadto E-P1 ma 12-megapikselową matrycę jaką widzieliśmy już w modelach E-30 i E-620. Brak lustra wymusił natomiast dopracowanie Live View i systemu ustawiania ostrości działającego na zasadzie detekcji kontrastu na matrycy. Aby zmniejszyć rozmiary, konstruktorzy E-P1 postanowili zrezygnować z wbudowanej lampy błyskowej i wizjera. Czy było to jednak dobrym posunięciem marketingowym, pokażą opinie użytkowników i wyniki sprzedaży.

Skupmy się jednak na tym co oferuje E-P1. W kolejnych rozdziałach dokładnie przyjrzymy się budowie i funkcjonalności oraz ocenimy możliwości matrycy. Zapraszamy zatem do lektury kolejnych rozdziałów testu.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu ''Często zadawane pytania''. Aparat wypożyczyła do testów firma Olympus Polska za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-P1 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-P1
Data premiery 2009-06-16
Liczba pikseli 12.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic V
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Filmy: AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Stereo PCM/16bit, 44.1kHz, WAVE
Zakres ISO Auto (200–6400 ISO), 100–6400 ISO
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.),
Przy włączonej stabilizacji: 2–1/4000 s
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1280 x 720 pix (HD 16:9),
• 640 x 480 pix (VGA),
z szybkością 30 kl./s,
maks. czas nagrania: 7 min. (HD), 14 min. (VGA).
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF
(w przypadku użycia obiektywów nie wspierających funkcji AF w trybie detekcji kontrastu aparat pracuje w trybie MF z asystą)
• Strefy AF:
11 punktów, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF
25 punktów, wybór automatyczny z funkcją wykrywania twarzy
225 punktów, w trybie MF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF.
• Funkcja wykrywania twarzy
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)
Technologia Kompensacji Cienia
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Krajobraz i ludzie, Makro, Sport, Nocny krajobraz, Nocny portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Cyfrowa stabilizacja obrazu (DIS), Makrofotografia przyrody, Świece, Zachód słońca, Fajerwerki, Dokumenty, Panorama, Plaża i śnieg
Zdjęcia seryjne Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 10 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji i typu karty pamięci (12 klatek dla zdjęć JPEG Large Normal i karty Toshiba Super High Speed type "Class 6" 4GB).
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Obsługa typów błysku: TTL AUTO, AUTO, MANUAL, FP TTL AUTO, FP MANUAL
• Synchronizacja do 1/180 s, 1/4000 s (Super FP Mode)
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Lampa wyłączona.
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC)
LCD Stały, 3 calowy, kolorowy HyperCrystal LCD, 230.000 pikseli
Jasność regulowana w 15 poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Opcjonalnie, zewnętrzny VF-1, optyczny (powiększenie x0.47) montowany w złączu hot-shoe, dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Mini HDMI typu-C
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-1 (7.2 V, pojemność 1150 mAh, wydajność ok 300 zdjęć),
Akcesoria Akumulator BLS-1, ładowarka BCS-1, pasek na ramię, kabel USB, kabel audio-wideo, pokrywka bagnetu, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• OLYMPUS Master 2
Waga 335 g (bez akumulatora)
ok. 395 g (z akumulatorem)
Wymiary 120.5 x 70.0 x 35.0 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 4EV.
Filtry artystyczne (6).
Polskie menu.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Dwie wersje kolorystyczne: srebrno-czarna i srebrno-brązowa.


Poprzedni rozdział