Olympus E-P1 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Konstruktorom udało się wyciągnąć dynamikę tonalną w E-P1 do
poziomu 6 EV, czyli podobnie jak w E-30, choć zdecydowanie
lepiej niż w E-620. To nie jest wynik bardzo dobry, ale przynajmniej
trzyma poziom starych 10-megapikselowych matryc 4/3.
Ciekawie wygląda sytuacja z całkowitym zakresem tonalnym. Jest on najwyższy spośród dotychczas testowanych przez nas aparatów. W szerokim maksimum osiąga blisko 10.5 EV. Tak duża jego wartość przy małej dynamice tonalnej to prawdopodobnie wynik sztuczek programistów, co potwierdziły nam już darki w poprzednim rozdziale.
Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na
czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio
30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Nocne zdjęcia z E-P1 i E-620 zostały wykonane z tym samym obiektywem i w tym samym czasie. Wyciąganie szczegółów z przepaleń i doświetlanie ciemnych obszarów tych zdjęć daje w efekcie praktycznie takie same rezultaty dla obu aparatów.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|