Olympus E-P1 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia jakości i stylu zdjęć odpowiadają tradycyjnym ustawieniom w lustrzankach E-Systemu. Zmieniany może być kontrast, ostrość i nasycenie. Dostępnych jest sześć trybów obrazu (Vivid, Natural, Muted, Portrait, Monotone, Własne), które można w powyższy sposób regulować w skali +/-2 ze skokiem jednostkowym. Dodatkowym efektem jaki można zastosować jest Gradacja, która odpowiada za rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu. Producent zaleca używanie odpowiedniego jej ustawienia przy fotografii portretowej.
Warto jeszcze nadmienić jedną rzecz. E-P1 automatycznie usuwa dystorsję na plikach JPEG.
Widać ją dopiero po wywołaniu RAW-a. Co więcej, E-P1 usuwa ją niejako w locie,
pokazując już na wyświetlaczu LCD obraz wolny od dystorsji. Aparat może także usuwać ze zdjęć
zapisywanych jako JPEG winietowanie obiektywu, ale tę opcję można wyłączyć w menu.
Korygowanie dystorsji w E-P1 | |||
|
|
||
PEN, podobnie jak E-620, poza automatycznymi trybami nastaw, tzw. scenami, posiada filtry artystyczne. W szybki sposób można stworzyć ciekawą wersję kolorystyczną zdjęcia. Jest to przydatna alternatywa dla osób nie zajmujących się komputerowym przetwarzaniem zdjęć, a chcących mieć oryginalne fotografie. Olympus stworzył 6 filtrów:
- Pop art,
- Delikatna ostrość,
- Delikatne i jasne kolory,
- Delikatne odcienie,
- Ziarnistość,
- Fotografia otworkowa.
Pop art | |||
|
|
|
|
Zmiękczenie ostrości | |||
|
|
|
|
Jasny i lekki kolor | |||
|
|
|
|
Tonowanie światła | |||
|
|
|
|
Ziarnisty film | |||
|
|
|
|
Fotografia otworkowa | |||
|
|
|
W E-P1 nadal nie można w trybie filtrów sterować swobodnie czasem migawki i przysłoną. Krokiem w przód jest natomiast odblokowanie w tym trybie przycisku OK i dzięki temu możliwość swobodnego korzystania z panelu sterowania.
Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG przy ustawieniach
neutralnych i minimalnym wyostrzeniu.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
EP-1 najwyraźniej zapisuje zdjęcia JPEG w lepszej jakości niż E-620, a
tym samym i E-30, w którym znajduje się taka sama matryca.
Przede wszystkim widać, że poziom szumu jest mniejszy i to w całym
zakresie czułości. Różnica jest najbardziej dostrzegalna na ISO 1600 i
3200. Wydaje się, że zdjęcia JPEG z PEN-a zostają mocniej odszumione
w stosunku do tych z E-620. Wskazywałaby na to struktura szumu,
która na zdjęciach z E-P1 jest mniej ziarnista i bardziej rozmyta.
Nie widać jednak znaczącego spadku na jakości z tego powodu.
Ilość szczegółów na zdjęciach z obu aparatów jest porównywalna.
Mimo oczywistego faktu, że 12-megapikselowa matryca 4/3 zachowuje się słabo na wysokich czułościach, w nowym PEN-ie pojawiła się czułość ISO 6400. Zdjęcie JPEG wykonane na tej czułości wygląda kiepsko. Znaczna część szczegółów zostaje pochłonięta przez szum, a do tego widać już zanik kolorów. Z tej czułości należy więc korzystać w ostateczności.
W E-P1, tak jak we wszystkich lustrzankach E-Systemu, skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy -2 a +2, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu na przykładzie zdjęć wykonanych na czułości ISO 100.
Olympus E-P1, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|