Olympus E-P1 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Różnicę w poziomie szumu na zdjęciach JPEG pomiędzy E-P1 a E-620 potwierdzają pomiary wykonane programem Imatest. Wraz ze wzrostem czułości ta różnica powiększa się. Na ISO 100 wynosi około 0.5%, a na ISO 3200 aż 3%. Jest to około 1 EV przewagi w E-P1 nad E-620.
W Olympusie E-P1 znajdziemy trzy stopnie odszumiania.
Poniżej pokazujemy działanie tego procesu na zdjęciach JPEG wykonanych
przy czułości ISO 6400.
6400 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Jak już wielokrotnie wspominaliśmy, Olympusy E-P1, E-620 i E-30 mają te
same 12-megapikselowe matryce. W poprzednim rozdziale dało się jednak
zauważyć, że poziom szumu w E-P1 w stosunku do E-620 i E-30 jest
zdecydowanie mniejszy. Czy na ze zdjęciami RAW
jest podobnie? Spójrzmy na poniższe porównanie.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
Na zdjęciach RAW wywołanych programem dcraw nie widać już takich różnic
pomiędzy E-P1 a E-620 jakie w poprzednim rozdziale dostrzegliśmy na
JPEG-ach. Wykres z pomiarami szumu obliczonymi programem Imatest
pokazuje na zdjęciach z obu aparatów taki sam poziom. Widać to
zresztą bez problemu, kiedy popatrzymy na tabelę z wycinkami zdjęć
scenki. Struktura szumu jest taka sama i nie widać wzmocnionego
odszumiania w przypadku E-P1. W całym zakresie czułości na zdjęciach
z obu aparatów, także ilość szczegółów pozostaje taka sama.
Zakres czułości ISO 100-400 jest w pełni użyteczny. Szum zaczyna być
wyraźnie dostrzegalny od ISO 800. Ważne jest przy tym to, co często
podkreślamy w testach lustrzanek Olympusa, że szum ma strukturę
drobnoziarnistą. To powoduje, że wraz ze wzrostem czułości nie giną
szczegóły na zdjęciach, a przy skalowaniu zdjęć szum
stosunkowo szybko maleje.
Pomiary na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów
potwierdzają takie samo zachowanie matrycy w całym zakresie ISO
w E-P1 i E-620.
Darki
Olympus E-P1 zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej. To odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 255, tak aby pokazać to, co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100.000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
6400 (JPEG) |
Choć na zdjęciach RAW nie zauważyliśmy różnic pomiędzy E-P1 a E-620,
to statystyka obliczona na darkach pokazuje coś ciekawego. Odchylenie
standardowe, które mówi nam o rozrzucie sygnału matrycy, w nowym
PEN-ie jest wyraźnie większe niż w E-620. Co więcej, gdzieś od ISO
200-400 statystyka załamuje się, co sugerowałoby, że następuje
programowa ingerencja w RAW-y. Histogramy przechodzą w kształt połówki
dzwonu, choć ich maksimum nie jest blisko zera tak, jak w przypadku na
przykład ostatnio testowanego przez nas Nikona D5000. Jest to mimo
wszystko zachowanie niefizyczne i sugeruje, że na wyższych czułościach w
E-P1, przed zapisem zdjęcia, sygnał jest redukowany.
W pewnym sensie takich rzeczy można było oczekiwać. Rozmiar matrycy w stosunku do lustrzanek E-systemu nie zmienił się, a rozmiar aparatu bardzo. W efekcie, przy długich ekspozycjach i małej obudowie mamy problemy z odprowadzaniem ciepła z detektora, który grzeje się mocno powodując silny wzrost sygnału termicznego na wyższych czułościach. Olympus zdecydował się na programową ingerencję i sztuczne odcięcie tego sygnału na poziomie pliku RAW, co jak zwykle niezbyt nam się podoba.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 60 | 18 |
200 | 60 | 18 |
400 | 51 | 42 |
800 | 46 | 66 |
1600 | 49 | 114 |
3200 | 66 | 174 |
6400 | 197 | 574 |