Sony Alpha DSLR-A380 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Standardowo na początku tego rozdziału prezentujemy wykres, ukazujący wyniki naszych pomiarów szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Potwierdza on to co dało się zauważyć na wycinkach tablicy Kodaka prezentowanych w poprzednim rozdziale. Przy ISO 400 poziom szumu zaczyna przekraczać 1%, czyli staje się widoczny dla oka, a dalszy wzrost jest wyraźny. Prezentowane tutaj wyniki utrzymują się na podobnym poziomie jak w przypadku A350.
W poniższej tabelce prezentujemy wynik działania procesu odszumiania na wysokich czułościach. Z porównania poniższych wycinków widać, że proces ten nie jest agresywny. Zarówno dla ISO 1600 i 3200, pewne różnice są dostrzegalne, aczkolwiek ewentualna poprawa jakości zdjęcia w wyniku działania odszumiania jest niewielka.
ISO 1600 | |||
|
|||
|
|||
ISO 3200 | |||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A380 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 500D i Nikona D5000.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
W przypadku plików RAW szum jest znacznie lepiej widoczny niż miało to miejsce dla JPEG-ów. Dodatkowo widać jaka jest tak naprawdę jego struktura, która w przypadku plików JPEG była zafałszowana działaniem oprogramowania aparatu. Zdjęcia scenki pokazują wyraźnie przewagą 500D i D5000 na wyższych czułościach w stosunku do A380. Trzeba jednak przyznać, że struktura szumu w przypadku Sony jest drobnoziarnista i nie wzbudza podejrzeń o manipulację oprogramowania w tym względzie. Dodatkowo A380 wypadło lepiej od A350 jeśli chodzi o jakość zdjęć RAW. Potwierdzają to również wyniki pomiarów poziomu szumów jakie przeprowadziliśmy na 24-bitowych TIFF-ach (wywołanych programem dcraw z surowych plików), a które prezentujemy na poniższym wykresie.
Generalnie pomiar poziomu szumu na plikach RAW potwierdza nasze dotychczasowe spostrzeżenia. Szum przekracza wartość 1% dla ISO 400. Dodatkowo w miarę wzrostu czułości ISO widać coraz większą dominację składowej niebieskiej w całkowitym poziomie szumu, co dało się już zauważyć na prezentowanych wcześniej wycinkach ciemnego pola tablicy Kodaka. Porównując zaprezentowany wykres z analogicznym z testu A350 potwierdza się również przewaga A380 nad starszym modelem. Po pierwsze szum w przypadku A350 osiągał poziom 1% już dla ISO 200, a po drugie rósł znacznie szybciej w miarę zwiększania czułości, niż ma to miejsce w przypadku A380.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu świtała. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci w jakiej zostały zapisane przez aparat, a prezentowane dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF, konwertujemy do formatu GIF dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku A380 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 mln zliczeń.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
Na zdjęciach wyraźnie widoczny jest szum w narożnikach kadru (poza lewym dolnym), będący efektem nagrzewania się matrycy, wskutek niedostatecznego odizolowania jej od elektroniki aparatu. Na pocieszenie można jedynie dodać, że w przypadku A380 efekt ten jest wyraźnie słabszy od tego z jakim mieliśmy do czynienia przy okazji testowania A350. Drugim elementem na który należy zwrócić uwagę jest wygląd histogramów. Widzimy bowiem jedynie tylko część typowego rozkładu gaussowskiego. To sugeruje, że część sygnału jest odejmowana, czego drugim efektem jest bardzo duża liczba zliczeń w zerze. Manipulacja w plikach RAW odbija się również na wartości średniej i odchyleniu standardowym zliczeń, które w wyniku tego tracą statystyczne znaczenia. Jednak dla kompletności naszego testu, prezentujemy owe wartości w tabelce poniżej.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 1.98 | 4.80 |
200 | 3.87 | 7.15 |
400 | 4.98 | 8.81 |
800 | 8.42 | 13.1 |
1600 | 29.4 | 42.6 |
3200 | 45.4 | 67.6 |