Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A380 - test aparatu

14 października 2009
Szymon Starczewski Komentarze: 103

8. Zakres tonalny

Sprawdźmy teraz, jak zastosowana w A380 matryca spisała się pod względem zakresu tonalnego. Spójrzmy na poniższy wykres.

Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV. Więcej o możliwościach aparatu mówi nam jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku dla ISO 100 A380 notuje wynik na poziomie 6.3 EV, czyli o ponad 2/3 EV niższy od tego który zanotował A350. Jest on porównywalny z tym co otrzymaliśmy dla 500D, ale w jego przypadku mamy do czynienia z CMOS-em, które zazwyczaj dla niskich czułości notują niższe wyniki niż matryce CCD. Ten wynik A380 jest zatem stosunkowo niski i spodziewaliśmy się wartości porównywalnej do tej otrzymanej dla A350. Dla wyższych czułości nowszy model Sony również przegrywa ze starszym bratem, osiągając wyniki niższe średnio o 1 EV.


----- R E K L A M A -----

Powyższe rezultaty otrzymaliśmy z pomiarów na 48-bitowych plikach TIFF wywołanych programem dcraw z RAW-ów. Dodatkowo dla zobrazowania jakości zdjęć zapisywanych jako JPEG, pokazujemy granice czerni i bieli z tablicy testowej Stouffer T4110. Sąsiednie pola różnią się o 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy lub przyciemniamy zdjęcie. Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny

W przypadku A380 oraz Pentaxa K-7 zdjęcia kościoła wykonywane były w tym samym momencie, przy identycznych warunkach oświetleniowych, dlatego bezpośrednie ich porównanie pokazuje różnice wynikające wyłącznie z właściwości matrycy. Dla urozmaicenia pokazujemy dodatkowo zdjęcia z Canona 500D i Nikona D5000.

100 ISO
0 EV
+4 EV
A380
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
K-7
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
500D
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
D5000
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
1600 ISO
A380
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
K-7
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
500D
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
D5000
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny


Dla ISO 100 różnica pomiędzy A380, a K-7 jest minimalna. W przypadku tego pierwszego, po rozjaśnieniu zdjęcia, szum wydaje się nieco większy. Jednakże oryginalne zdjęcie z K-7 jest minimalnie jaśniejsze od tego z A380, więc może mieć to wpływ na efekt końcowy. Dla ISO 1600 w zasadzie nie ma różnicy pomiędzy tymi aparatami, a szum w obu przypadkach ma porównywalną intensywność. Na tym polu 500D i D5000 prezentują się nieco lepiej.

100 ISO
0 EV
-4 EV
A380
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
K-7
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
500D
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
D5000
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
1600 ISO
A380
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
K-7
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
500D
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny
D5000
Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A380 - Zakres tonalny

W przypadku przepaleń A380 i K-7 zachowują się porównywalnie, a przyciemnienie zdjęcia daje bardzo podobny efekt. Ewentualne różnice mogą wynikać z minimalnie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć. Bezpośrednie porównanie do 500D i D5000 jest o tyle utrudnione, że w ich przypadku przepalenia na oryginalnych zdjęciach są mocniejsze dla ISO 100. Dla ISO 1600 efekt przyciemnienia jest w ich przypadku porównywalny do tego co pokazują A380 i K-7.