Sony Alpha DSLR-A380 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV. Więcej o możliwościach aparatu mówi nam jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku dla ISO 100 A380 notuje wynik na poziomie 6.3 EV, czyli o ponad 2/3 EV niższy od tego który zanotował A350. Jest on porównywalny z tym co otrzymaliśmy dla 500D, ale w jego przypadku mamy do czynienia z CMOS-em, które zazwyczaj dla niskich czułości notują niższe wyniki niż matryce CCD. Ten wynik A380 jest zatem stosunkowo niski i spodziewaliśmy się wartości porównywalnej do tej otrzymanej dla A350. Dla wyższych czułości nowszy model Sony również przegrywa ze starszym bratem, osiągając wyniki niższe średnio o 1 EV.
Powyższe rezultaty otrzymaliśmy z pomiarów na 48-bitowych plikach TIFF wywołanych programem dcraw z RAW-ów. Dodatkowo dla zobrazowania jakości zdjęć zapisywanych jako JPEG, pokazujemy granice czerni i bieli z tablicy testowej Stouffer T4110. Sąsiednie pola różnią się o 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
ISO | Granica czerni | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy lub przyciemniamy zdjęcie. Jak zwykle wykonaliśmy dwa nocne zdjęcia przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
![]() |
W przypadku A380 oraz Pentaxa K-7 zdjęcia kościoła wykonywane były w tym samym momencie, przy identycznych warunkach oświetleniowych, dlatego bezpośrednie ich porównanie pokazuje różnice wynikające wyłącznie z właściwości matrycy. Dla urozmaicenia pokazujemy dodatkowo zdjęcia z Canona 500D i Nikona D5000.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Dla ISO 100 różnica pomiędzy A380, a K-7 jest minimalna. W przypadku tego pierwszego, po rozjaśnieniu zdjęcia, szum wydaje się nieco większy. Jednakże oryginalne zdjęcie z K-7 jest minimalnie jaśniejsze od tego z A380, więc może mieć to wpływ na efekt końcowy. Dla ISO 1600 w zasadzie nie ma różnicy pomiędzy tymi aparatami, a szum w obu przypadkach ma porównywalną intensywność. Na tym polu 500D i D5000 prezentują się nieco lepiej.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
W przypadku przepaleń A380 i K-7 zachowują się porównywalnie, a przyciemnienie zdjęcia daje bardzo podobny efekt. Ewentualne różnice mogą wynikać z minimalnie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć. Bezpośrednie porównanie do 500D i D5000 jest o tyle utrudnione, że w ich przypadku przepalenia na oryginalnych zdjęciach są mocniejsze dla ISO 100. Dla ISO 1600 efekt przyciemnienia jest w ich przypadku porównywalny do tego co pokazują A380 i K-7.