Nikon D300s - test aparatu
8. Zakres tonalny
Testowe wycinki zdjęć zapisanych przez aparat jako JPEG można ocenić
poniżej. Sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość
0.3 EV. Można więc łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach
24-bitowych wprost z aparatu.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną w bardziej
praktycznych zastosowaniach. Użylismy
czułości ISO 100 i 1600, przysłony f/11 i czasów ekspozycji odpowiednio
30 i 2 sek. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Od razu musimy zazaczyć, że prezentowane tu wycinki z D300 pochodzą z testu tego aparatu, a więc wykonane były dawno temu w stosunku do zdjęć z D300s czy Pentaxa K-7. Od tamtego czasu oświetlenie na fotografowanym kościele zmieniło się, dlatego należy ostrożnie i z dystansem porównywać w tym przypadku D300s i D300.
Biorąc jednak poprawkę na oświetlenie, widać że wycinki z D300 i D300s niewiele się różnią. Daje się natomiast zauważyć gorsze zachowanie K-7 przy wyciąganiu szczegółów z ciemnych partii obrazu. W przypadku korygowania przepaleń trudno wskazać przewagę któregoś z tych modeli.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|