Sony Alpha DSLR-A500 - test aparatu
5. Balans bieli
Sony Alpha 500 posiada następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Temperaturę barwową możemy ustawiać w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. W tym przypadku mamy także możliwość użycia funkcji „Filtr kolorowy”, pozwalającej uzyskać efekt fotograficznych filtrów CC (Color Compensation). Funkcja ta działa w taki sposób, że wykorzystując ustawioną temperaturę jako bazową, barwę zdjęcia można regulować dodatkowo w dwóch kierunkach: G (Green) i M (Magenta). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.7 | 108.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.8 | 109.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.0 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.9 | 108.1 |
5500K | Auto | 7.1 | 109.5 |
5500K | 5500 | 6.3 | 109.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.3 | 98.8 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.5 | 99.8 |
Żarówka | Auto | 23.4 | 136.9 |
Żarówka | Żarówka | 9.9 | 108.4 |
Z tabeli powyżej dowiadujemy się, że automatyczny balans bieli generalnie działa dobrze. Błędy odwzorowania barw są praktycznie takie same jak dla ustawień dedykowanych dla konkretnego typu oświetlenia. Jedynie przy świetle żarówek pojawiają się pewne problemy, ale to akurat jest reguła w aparatach cyfrowych.
Pewnym zaskoczeniem jest dla nas to, że Sony A500 pokazuje systematycznie większe błędy odwzorowania barw niż prostszy i tańszy Sony A230. Zdjęcia z A500 są też nieco bardziej przesycone – prawie o 10% dla naturalnych warunków oświetleniowych.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.