Sigma DP2s - test aparatu
3. Użytkowanie
Sigma DP2s jest aparatem specyficznym i kierowanym do nieprzeciętnego użytkownika. Przysłowiowy „Kowalski” nie odnajdzie w tym aparacie interesujących funkcji. Sigma DP2s została pozbawiona zupełnie typowego trybu automatycznego. Nie odnajdziemy w niej spotykanych często w kompaktach innych producentów programów tematycznych w stylu: portret, krajobraz, plaża itp. Również tryb filmowania oferuje w zasadzie niezbędne minimum. Stałoogniskowy obiektyw też nie będzie atrakcyjny dla przeciętnego użytkownika, który w erze superzoomów będzie poszukiwał jednak bardziej uniwersalnego rozwiązania.
Sigma DP2s powinna jednak zwrócić uwagę bardziej zaawansowanych użytkowników, takich którzy nie potrzebują tych wszystkich gadżetów, którym zależy na jakości zdjęć i dobrym jasnym obiektywie (niekoniecznie zmiennoogniskowym). Choć zdecydowanie należy docenić solidność konstrukcji tego aparatu, to ergonomię przycisków trudno jednoznacznie ocenić zwłaszcza, że najczęściej zależy to od podejścia konkretnego użytkownika, jego upodobań i przyzwyczajeń. Zaawansowani użytkownicy kładą nacisk na szybkość obsługi oraz na przyciski dające bezpośredni dostęp do najważniejszych parametrów. Należy na pewno pochwalić konstruktorów DP2s za to, że wprowadzili w tej kwestii pewne udoskonalenia w stosunku do modelu DP1. Co prawda nadal nie odnajdziemy bezpośrednich przycisków do takich parametrów jak na przykład czułość, balans bieli czy pomiar światła, jednak w nowej Sigmie pojawiło się podręczne menu szybkich ustawień. Dwa oddzielne ekrany pozwalają na w miarę szybką i wygodną zmianę wspomnianych wcześniej parametrów i jeszcze kilku innych (szczegóły poniżej w części opisującej menu). Nie musimy zatem wchodzić do głównego menu aparatu, aby zmienić wspomniane parametry, tak jak miało to miejsce w Sigmie DP1.
Ze względu na niewielkie rozmiary aparatu nie może być również mowy o ergonomicznym uchwycie, co może stanowić pewien problem dla osób o większych dłoniach. Nie należy jednak zapominać, że jest to aparat kompaktowy, a potencjalny nabywca musi być świadom, że pewne kompromisy są nieuniknione w tym przypadku.
Warto również wspomnieć o specyficznym sposobie ręcznego ustawiania ostrości. Gdy wybierzemy ten tryb, na ekranie pokazuje nam się skala odległości sięgająca od 0.28 m do nieskończoności, a wyboru dokonujemy poprzez dedykowane wąskie pokrętło posiadające taką samą skalę. Takie rozwiązanie wydaje się być wygodniejsze niż to stosowane typowo w kompaktach, gdzie ostrość reguluje się za pomocą przycisków. Zastosowanie pokrętła sprawia, że zmianę w ostrości w całym możliwym zakresie dokonuje się bardzo szybko, a dodatkowo precyzyjne ustawienie ostrości mimo niewielkich rozmiarów pokrętła nie sprawia większego problemu. Stosunkowo łatwo bowiem można wyczuć jego pracę i przyzwyczaić się do takiego rozwiązania.
Niestety, egzemplarz Sigmy DP2s który mieliśmy w naszej redakcji zawiesił się kilka razy podczas testowania. Działo się to podczas zmiany trybu pracy aparatu z fotografowania na odtwarzanie lub odwrotnie. Blokada aparatu była na tyle „skuteczna”, że jedynym rozwiązaniem okazało się wyjęcie i ponowne włożenie baterii. Na szczęście nie zdarzało się to zbyt często, ale też nie było to wydarzenie jednorazowe, dlatego zdecydowaliśmy się zwrócić na to uwagę. Na pytanie o przyczynę owego zawieszania się aparatu nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Niewykluczone, że problem ten dotyczy wyłącznie testowanego przez nas egzemplarza.
Szybkość
Przy okazji testowania Sigmy DP1 narzekaliśmy na jej szybkość działania. W przypadku Sigmy DP2s jest trochę lepiej pod tym względem, ale powodów do szczególnych pochwał nie ma. Czas jaki mija od momentu włączenia aparatu do zrobienia pierwszego zdjęcia wynosi ponad 4 sekundy. Podczas fotografowania, na wyświetlenie podglądu właśnie wykonanego zdjęcia przyjdzie nam poczekać około 1.5 sekundy. Samo zapisywanie zdjęć na kartę też nie zachwyca szybkością. Co prawda w przypadku JPEG-ów dioda sygnalizująca zapis miga przez około 1 sekundę, ale już dla RAW-ów proces ten może trwać około 4 sekund. Trzeba jednak zaznaczyć, że w trakcie zapisu pojedynczych zdjęć na kartę aparat nie blokuje się i można w tym czasie wykonać kolejne zdjęcie. Sytuacja wygląda jednak inaczej kiedy dochodzi do zapełnienia bufora aparatu. Ma to miejsce w trybie zdjęć seryjnych, w przypadku którego głównym czynnikiem ograniczającym jego możliwości jest właśnie wolny zapis na kartę.
Pod względem szybkości i płynności obsługi aparatu nie mamy w zasadzie zastrzeżeń. Poruszanie się po menu i zmiana ustawień odbywa się bez opóźnień. Również przeglądanie zdjęć odbywa się płynnie. Powiększanie czy przechodzenie do widoku miniaturek też nie sprawia problemów. Usuwanie pojedynczych zdjęć odbywa się niemal natychmiastowo i jedynie przy formatowaniu karty przyjdzie nam chwilkę poczekać. Sformatowanie karty SanDisk Extreme III 8.0 GB zapełnionej w około 50% zajęło w naszym przypadku ponad 6 sekund.
Zdjęcia seryjne
Test trybu zdjęć seryjnych wykonaliśmy z kartą SanDisk Extreme III 8.0 GB. W przypadku plików JPEG wybraliśmy największą możliwą czułość, czyli ISO 800, a migawkę ustawiliśmy na 1/500 s. W przypadku plików RAW natomiast, ustawiliśmy tradycyjnie ISO 1600 i migawkę 1/1000 s. Wyniki naszych pomiarów pokazują poniższe wykresy.
W trybie seryjnym z użyciem plików JPEG, DP2s jest w stanie wykonać jedynie 4 zdjęcia ze średnią prędkością 3.3 kl/s. Następnie aparat zapisuje wykonane zdjęcia na kartę, blokując się tym samym na około 8 sekund. Wykonanie kolejnej serii zdjęć wymaga ponownego wciśnięcia spustu migawki. Jak widać na wykresie w ciągu 30-sekundowego czasu testowego udało nam się wykonać zaledwie 4 serie.
W przypadku plików RAW pojedyncza seria zdjęć może zawierać maksymalnie 3 zdjęcia, a prędkość fotografowania wynosi około 3.3 kl/s. W tym przypadku czas zablokowania aparatu jest nieco dłuższy, przy czym może on wykonać kolejne zdjęcie jeszcze przed zakończeniem zapisywania poprzednich zdjęć na kartę. Ponowne wciśnięcie spustu migawki w takiej sytuacji skutkuje serią zawierającą jedynie 2 zdjęcia. Aby wykonać kolejną serię 3 zdjęć musimy odczekać aż wcześniejsze 3 w całości zostaną zapisane na karcie (zgaśnie dioda sygnalizująca zapis na kartę).
Widać, że tryb zdjęć seryjnych w DP2s nie oferuje za wiele, choć w porównaniu do Sigmy DP1 sytuacja uległa niewielkiej poprawie. Co prawda do samej prędkości fotografowania nie mamy szczególnych zastrzeżeń, jednak liczba zdjęć w serii jest naprawdę niewielka zarówno dla JPEG-ów jak i RAW-ów. Blokowanie się aparatu na kilka sekund spowodowane zapisywaniem zdjęć na kartę również wpływa negatywnie na ocenę trybu zdjęć seryjnych.
Przy okazji omawiania trybu zdjęć seryjnych warto również wspomnieć o funkcji zdjęć poklatkowych. Funkcję tę odnajdziemy w menu fotografowania pod pozycją „Interval Timer”, gdzie możemy dokonać dodatkowych ustawień z nią związanych:
- przedział czasowy (30 s, 1 min, 5 min, 10 min, 15 min, 30 min, 45 min, 1 h, 3 h, 6 h, 12 h, 24 h)
- liczba zdjęć (2, 3, 5, 7, 10, 20, 30, 40, 50, 75, 99, liczba nieograniczona)
MENU
Organizacja menu w Sigmie DP2s uległa pewnym zmianom w stosunku do modelu DP1. Główne menu aparatu (dostępne pod przyciskiem MENU) zawiera elementy dotyczące fotografowania lub odtwarzania zdjęć (w zależności od trybu pracy, z którego w danym momencie korzystamy). Nie znajdziemy tam jednak zakładki zawierającej elementy dotyczące ustawień aparatu, jak do było w DP1. W Sigmie DP2s ta część ustawień została przeniesiona w zupełnie inne miejsce i dostępna jest po przekręceniu pokrętła trybów na pozycję SETUP. W DP2s znalazło się również podręczne menu szybkich ustawień dostępne pod przyciskiem QS.
Na początek przyjrzyjmy się bliżej elementom zawartym w menu fotografowania:
- balans bieli (Auto, Słońce, Cień, Zachmurzenie, Żarówka, Świetlówka, Lampa Błyskowa, Wg. Wzorca),
- czułość ISO (Auto, ISO 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 – dwie ostatnie pozycje tylko dla plików RAW),
- tryb pracy lampy błyskowej,
- pomiar światła (matrycowy, centralnie ważony i punktowy),
- rozmiar obrazu (Hi, Wide, Med, Low),
- jakość obrazu (Fine, Norm, Basic, RAW),
- tryb wyzwalania migawki (zdjęcia pojedyncze, tryb seryjny, wyzwalacz 2 s i 10 s),
- zdjęcia poklatkowe (Interval Timer),
- ustawienia kolorów (Standard, Vivid, Neutral, Portrait, Landscape, B&W, Sepia),
- funkcja zdjęć z dźwiękiem,
- przestrzeń kolorów (sRGB, Adobe RGB),
- ustawienia obrazu:
- kontrast (w skali od −1 do +1),
- wyostrzenie (w skali od −1 do +1),
- nasycenie kolorów (w skali od −1 do +1),
- szybki podgląd zdjęć (2 s, 5 s, 10 s, Off),
- wyświetlanie linii siatki,
- automatyczne obracanie zdjęć,
- ustawienia przycisku AEL (AEL, blokada ostrości centralnego punkt AF, blokada ostrości centralnego punkt AF + AEL),
- blokada ekspozycji przy częściowo wciśniętym spuście migawki,
- ustawienia przycisków do kontroli podstawowych parametrów ekspozycji,
- kolejność bracketingu,
- załadowanie ustawień własnych,
- zapisanie ustawień własnych.
W menu odtwarzania odnajdziemy następujące elementy:
- pokaz slajdów (pokaż wszystkie, pokaż zablokowane, pokaż zaznaczone, czas wyświetlania, powtórka),
- obróć zdjęcie,
- zablokuj zdjęcie (odblokuj, zablokuj, zablokuj wszystkie zaznaczone, odblokuj wszystkie zaznaczone, zablokuj wszystkie, odblokuj wszystkie),
- zaznacz zdjęcie (odznacz, zaznacz, zaznacz wszystkie, odznacz wszystkie),
- notatka głosowa,
- wyświetlanie ostrzeżenia o przepalonych obszarach zdjęcia,
- skrót przycisku OK w trybie odtwarzania (zablokuj/odblokuj zdjęcie, zaznacz/odznacz zdjęcie, ostrzeżenie przed przepaleniami, obrót zdjęcia w prawo lub w lewo),
- DPOF.
Menu SETUP zawiera następujące pozycje:
- ustawianie daty i czasu,
- numeracja plików (ciągła, auto reset),
- jednostki skali odległości przy ręcznym ustawianiu ostrości (metry, stopy),
- ustawienia dźwięków (dźwięk migawki, przycisków, poziom głośności),
- wybór języka (na liście nie ma polskiego),
- jasność ekranu LCD w 7-stopniowej skali,
- kontrast ekranu LCD w 7-stopniowej skali,
- automatyczne wyłączanie LCD (30 s, 1 min, 2 min, 5 min, Off),
- automatyczne wyłączanie aparatu (10 s, 30 s, 1 min, 2 min, 5 min, Off),
- tryb wideo (NTSC, PAL),
- tryb USB,
- formatowanie karty,
- resetowanie do ustawień standardowych (ustawień fotografowania, ustawień aparatu),
- wersja firmware (podgląd wersji, uaktualnienie).
Podręczne menu szybkich ustawień włączamy przyciskiem QS. Składa się ono z dwóch osobnych ekranów, pomiędzy którymi przechodzimy wciskając ponownie przycisk QS. Każdy z ekranów zawiera zestaw 4 parametrów przypisanych do 4 przycisków kierunkowych wybieraka, za pomocą których dokonujemy zmian. Menu szybkich ustawień zawiera następujące elementy:
- ekran #1,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- tryb lampy błyskowej,
- tryb pomiaru światła,
- ekran #2,
- rozmiar zdjęcia,
- tryb koloru,
- jakość obrazu,
- tryb wyzwalania migawki.
Podczas fotografowania mamy do dyspozycji różne tryby widoku kadru i wyświetlanych elementów:
- widok kadru + informacje o parametrach i ustawieniach,
- widok kadru + informacje o parametrach i ustawieniach + histogram,
- widok kadru (bez informacji dodatkowych),
- ekran wyłączony,
- „tryb wizjera” (informacje o parametrach i ustawieniach wyświetlane na czarnym tle).
Podczas fotografowania możemy również wyświetlić na ekranie linie siatki. Odpowiednie opcje dotyczące tej funkcji znajdziemy w menu fotografowania. Możemy wybierać spośród 4, 9 lub 16 segmentów podzielonych linią ciągłą lub przerywaną do wyboru.
W trybie odtwarzania zdjęć mamy 3 możliwe warianty ich wyświetlania:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + informacje podstawowe,
- miniaturka zdjęcia + informacje podstawowe + skrócony EXIF + histogram.
Odtwarzane zdjęcia możemy również powiększać (maksymalnie 10-krotnie) i oglądać z poziomu miniaturek (1 poziom dziewięciu miniaturek).
Jakość zdjęć
Sigma DP2s umożliwia zapis zdjęć w formacie zgodnym z Exif 2.21, DCF 2.0, DPOF. Mamy możliwość wyboru zapisu pomiędzy skompresowanym bezstratnie 12-bitowym RAW-em oraz JPEG-iem w trzech stopniach kompresji (Fine, Normal, Basic). Dodatkowo JPEG-i mogą być zapisywane w czterech rozdzielczościach:
- High (2640×1760 pix),
- Wide (2640×1485 pix),
- Medium (1872×1248 pix),
- Low (1312×880 pix).
Sigma DP2s umożliwia również kontrolę wyostrzania, kontrastu i nasycenia w 11-stopniowej skali.
W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki, zrobionych w pełnej rozdzielczości, przy czułości ISO 100 i zapisywanych w trzech stopniach kompresji.
FINE 2.6 MB |
||
NORMAL 1.7 MB |
||
BASIC 1.3 MB |
Lampa błyskowa
Sigma DP2s wyposażona została we wbudowaną i wysuwaną ręcznie lampę błyskową o liczbie przewodniej 6 (ISO100/m), która przy ISO 200 ma dawać pokrycie światłem sceny w odległościach od 28 cm do 3.0 metrów. Pomiar odbywa się w trybie TTL, a lampę możemy ustawić w opcji automatycznej, wymuszonego błysku, redukcji czerwonych oczu i synchronizacji z długimi czasami. Opcje te można regulować w menu głównym lub w menu podręcznym. Do dyspozycji mamy również opcję kompensacji błysku w zakresie ±3 EV z krokiem 1/3 EV.
Wykonaliśmy typowy test lampy błyskowej przy następujących parametrach: ISO 100, przysłonę f/8.0 i migawkę 1/100 sekundy. Moc siły błysku lampy DP2s porównujemy do lampy błyskowej Canona G11.
Sigma DP2s | Canon PowerShot G11 |
Jak widać na powyższym zdjęciu, wbudowana lampa błyskowa w Sigmie DP2s oferuje niewiele jeśli chodzi o moc błysku. Z zaprezentowanego porównania do G11 widać, że lampa w zaawansowanym kompakcie Canona poradziła sobie jednak lepiej choć też bez rewelacji.
Poniżej prezentujemy również zdjęcie wykonane testowaną Sigmą w trybie P przy czułości ISO 100. Aparat ustawił przysłonę na f/2.8 i migawkę na 1/40 sekundy i mimo, że zdjęcie jest wyraźnie lepiej doświetlone niż to zaprezentowane wcześniej, to do pełni szczęścia sporo jednak brakuje.
Tryb P, ISO 100 |
Sigma DP2s posiada gorącą stopkę i pozwala na współpracę z dedykowaną zewnętrzną lampą błyskową EF-140 DG SA-STTL, której liczba przewodnia wynosi 14.
Filmy
Sigma DP2s umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości QVGA (320×240 pikseli), z szybkością 30 kl/s. Pliki zapisywane są w formacie AVI, a ich rozmiar może wynosić maksymalnie 2 GB. Widać zatem, że pod względem trybu wideo Sigma DP2s oferuje niestety niewiele. W porównaniu do kompaktów wyższej klasy innych producentów, DP2s zostaje daleko w tyle. Trzeba jednak pamiętać, że DP2s jest aparatem specyficznym i kierowanym do użytkowników, dla których tryb wideo jest sprawą drugorzędną.
Przykładowy film nakręcony podczas testowania aparatu można pobrać tutaj (wielkość 11.9 MB).