Pentax K-r - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Bogate menu w nowym K-r skrywa wiele ciekawych funkcji, które mogą sprawić sporo przyjemności amatorowi fotografii. Są wśród nich filtry kolorystyczne, funkcje HDR, funkcje poprawiające zakres tonalny na zdjęciach itd. Spróbujmy je przybliżyć.
Krosowanie
Jest to rodzaj filtru cyfrowego, który pozwala uzyskać zdjęcie o odmiennych kolorach i kontraście podobne do zdjęcia analogowego
wywołanego w niewłaściwym typie odczynników. Do dyspozycji jest
7 ustawień kolorystycznych, z czego trzy, oznaczone symbolem „My”. Można pod nimi zapisać własne ustawienia krosowania na podstawie wykonanego już zdjęcia.
Efekt krosowania można obejrzeć na poniższych miniaturach.
Ustawienia neutralne | |||
Krosowanie | |||
Filtr cyfrowy
Dużą ilość kreatywnej zabawy umożliwiają filtry cyfrowe. Do dyspozycji są
następujące tryby:
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowego ustawienia cieni, rozmycia i przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – 7-stopniowa regulacja tonowania i wybór 5 ramek,
- wysoki kontrast – regulacja pięciostopniowa kontrastu,
- ekstrakcja kolorów – wybór jednego lub dwóch z 6 kolorów i pięciostopniowy zakres kolorów ekstrakcji,
- miękki – trzy stopnie ostrości i możliwość włączenia rozmycia cienia,
- błysk gwiazd – w miejscu w miarę punktowego prześwietlenia może zostać naniesiony kształt przypominający błysk; edycja pozwala na zmianę kształtu (5 rodzajów), oraz zawiera 3 stopnie gęstości efektu, 3 stopnie wielkości i 4 kąty wyświetlania,
- rybie oko – zniekształca zdjęcie z trzystopniową mocą,
- filtr niestandardowy – każdy z trybów można dodatkowo regulować pod względem wysokiego kontrastu, miękkiej ostrości, przełamania odcienia, typu cienia, poziomu cienia, typu zniekształcenia, poziomu zniekształcenia, odwrócenia kolorów.
Ustawienia neutralne | |||
Aparat dziecinny | |||
Retro | |||
Wysoki kontrast | |||
Ekstrakcja koloru | |||
Miękki | |||
Błyski gwiazd | |||
Rybie oko | |||
Ustawienie niestandardowe | |||
Zdjęcia HDR
Zdjęcie HDR powstaje w Pentaksie K-r po złożeniu 3
zdjęć, które są automatycznie wykonywane po sobie po naciśnięciu spustu
migawki. W menu można wybrać, aby moc HDR była dobrana automatycznie,
lub ustawić w 4-stopniowej skali. Dodatkowo można odznaczyć opcję
Automatyczne wyrównanie.
Ustawienia neutralne | |||
HDR Auto | |||
HDR | |||
HDR 1 | |||
HDR 2 | |||
HDR 3 | |||
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w K-r to złożenie jednego zdjęcia z maksymalnie 9
ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego dostosowania
ekspozycji.
Wielokrotna ekspozycja – złożenie z trzech zdjęć | |||
Zdjęcia z przedziałem czasu
Ta funkcja oferuje nam możliwość zaprogramowania aparatu tak, aby
automatycznie wykonał daną ilość zdjęć w zadanym przedziale czasu.
W menu ustawiamy: przedział czasu, liczbę zdjęć i określamy czas
początku rozpoczęcia serii. Jest to idealne rozwiązanie do fotografowania
poklatkowego w dużej skali czasu, bo aparat automatycznie robi nam
zdjęcia bez naszej obecności. Wykonując taką serię zdjęć i składając ją
w animację możemy na przykład stworzyć film pokazujący ruch chmur,
zachód słońca, nocne życie w mieście, czy użyć do fotografowania
spadających gwiazd.
Ustawienie zakresu dynamicznego
Ta funkcja automatycznie koryguje nam prześwietlenia i cienie na
zdjęciu. W menu można włączyć kompensację prześwietlenia i ustawić
3-stopniową kompensację cienia. Efekt działania powyższej funkcji
ilustrują poniższe zdjęcia.
Ustawienia neutralne | |||
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia (1) | |||
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia (2) | |||
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia (3) | |||
Obiektywy
Pentax K-r jest w pełni kompatybilny z obiektywami z bagnetem KAF3 (z silnikiem SDM), KAF2 (obiektywami posiadającymi styki ustawiania ostrości, styki informacyjne i zasilające), a także z KAF i KA. Korzystając z obiektywów z ręczną regulacją ostrości aparat potwierdza ostrość i mierzy przez obiektyw światło. Przy włączonej stabilizacji drgań można też podać wartość ogniskowej obiektywu, aby mechanizm ten działał prawidłowo nawet z obcą optyką.
Szybkość
Aparat działa szybko i sprawnie. Usuwanie zdjęć z karty lub jej formatowanie nie trwa długo, a powiększanie fotografii i przeglądanie ich odbywa się bez irytujących opóźnień. W przypadku korzystania z filtrów cyfrowych trzeba się liczyć z tym, że zapis zdjęcia może trwać 2–3 sekundy w zależności od rodzaju filtra.
Zdjęcia seryjne
Test szybkości wykonaliśmy z kartą SanDisk Extreme III 2.0 GB przy ustawionej czułości 1600 ISO i migawce 1/1000 sekundy. Zdjęcia RAW zajmowały 13 MB, zaś pliki JPEG LARGE *** o rozdzielczości 4032×3024 pix – 5 MB.
Otrzymaliśmy następujące rezultaty dla trwającej 30 sekund serii:
- 102 zdjęcia JPEG LARGE FINE (3.40 kl/s),
- 44 zdjęcia RAW (1.47 kl/s),
- 31 zdjęć RAW + JPEG LARGE FINE ( 1.03 kl/s).
Pentax K-r może zapisywać zdjęcia z prędkością aż 6 kl/s. Jak na amatorską lustrzankę, jest to nietypowy wynik, bo konkurencja jest o wiele wolniejsza. Przy zapisie JPEG maksymalna prędkość jest utrzymywana przez 4 sekundy. Potem aparat zwalnia do około 3, a następnie do 2 kl/s. Bufor przy zapisie RAW wyczerpuje się wcześniej, bo już po około 2 sekundach, a jeśli włączymy zapis RAW+JPEG, bufor zredukuje się do 1.5 sekundy.
Stabilizacja obrazu
Stabilizację oceniamy wykonując serię kilkudziesięciu zdjęć przy zadanym czasie. W ten sam sposób porównujemy zdjęcia z włączoną i wyłączoną stabilizacją. Następnie na wykresie umieszczamy procentową ilość nieudanych zdjęć. Odległość pomiędzy liniami dopasowanymi do punktów pomiarowych jest efektywną miarą stabilizacji.
Z powyższego wykresu wynika, że w Pentaksie K-r stabilizacja obrazu pozwala na 4-krotne wydłużenie czasu. Efektywność stabilizacji wynosi bowiem około 2 EV, co jest lepszym wynikiem niż u poprzednika i tym samym nie odbiega już mocno od konkurencji.
Czyszczenie matrycy
Automatyczne czyszczenie matrycy może następować po każdym włączeniu i wyłączeniu aparatu. W menu jest także opcja wymuszenia czyszczenia i możliwość ręcznego usunięcia kurzu z matrycy. W trakcie przeprowadzania testu nie musieliśmy czyścić matrycy ręcznie. Automatyczny proces usuwania kurzu wystarczająco zabezpieczał przed zabrudzeniami.
W menu dostępna jest funkcja Dust Alert, która na żądanie użytkownika informuje o aktualnym stanie czystości matrycy. Jeżeli zostaniemy ostrzeżeni, że na matrycy znajdują się zanieczyszczenia – należy je w takiej sytuacji usunąć samodzielnie – na wyświetlaczu LCD zostaną wskazane miejsca na matrycy w których znajdują się zanieczyszczenia.
Lampa błyskowa
Parametry lampy błyskowej z K-r odpowiadają tej z modelu K-x. Jej liczba przewodnia wynosi 12 m (ISO 100), pomiar błysku działa na bazie P-TTL, a minimalny czas synchronizacji jest równy 1/180 sekundy. Kompensacja błysku może odbywać się od −2 do +1 EV ze skokiem 0.3 EV. Dostępne są następujące tryby pracy:
- błysk ręczny,
- błysk ręczny + redukcja czerwonych oczu,
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną),
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną) + redukcja czerwonych oczu,
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja na tylną kurtynę),
- tryb bezprzewodowy – wbudowana lampa może służyć jako sterownik zdalnego wyzwolenia lamp (AF540FGZ lub AF360FGZ).
Wbudowana lampa błyskowa w K-r podnosi się dosyć wysoko nad obiektyw. Daje to nadzieję na lepsze doświetlenie kadru i naturalne cienie na zdjęciu.
Porównajmy teraz lampy błyskowe Pentaksa K-r i Nikona D3100. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 w trybie manualnym (migawka 1/100 sekundy i przysłona f/8.0). Jak widać z porównania w ciemnej sali w trybie M, Pentax błysnął słabiej niż Nikon, natomiast w trybie P, oba doświetliły kadr podobnie.
K-r (M) | D3100 (M) | ||
K-r (P) | D3100 (P) |
Autofokus
Za system automatycznego ustawiania ostrości w K-r odpowiada czujnik SAFOX IX. Jest to więc kolejna generacja systemu AF, bo w modelach K-7 znajduje się czujnik o numerze VIII+, a w K-x o numerze VIII. W K-r, podobnie jak w K-7, do dyspozycji jest 11 punktów ustawiania ostrości z których 9 jest krzyżowych. Punkty można wybierać ręcznie, korzystać tylko z centralnego punktu, lub pozwolić, by aparat automatycznie wybierał punkt AF spośród 5 lub 11 punktów.
Na obudowie znajduje się przełącznik między trybem autofokusu (AF) a ręcznym ustawianiem ostrości (MF). Dodatkowo w pierwszej zakładce menu można ustawić pracę autofokusu w trybie pojedynczym, ciągłym lub automatycznym. Natomiast w ostatniej zakładce można ustawić priorytet ostrości lub priorytet fotografowania dla trybu AF.S oraz priorytet ostrości lub priorytet szybkich ujęć dla trybu AF.C. Znajdziemy tam także dostrajanie autofokusu do danego obiektywu, co w tej klasie sprzętu jest rzadkością.
Wykonując serię 40 zdjęć sprawdziliśmy celność autofokusu w połączeniu z obiektywem Pentax smc DA* 55 mm f/1.4 SDM. Przed każdym zdjęciem tablicy testowej obiektyw był przeogniskowany. Histogram przedstawia procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50.
Autofokus w K-r jest szybki, ale jak pokazuje powyższy histogram niezbyt celny. Pocieszające jest, że większość zdjęć mieści się w 10-procentowym przedziale. Warto zauwazyć, że K-7 z tym samym obiektywem poradził sobie lepiej, choć patrząc na numerację, ma on system ustawiania ostrości nieco starszy niż w K-r.
Pomiar światła
Pomiar światła oparty jest na 16 strefach i działa w zakresie od 1 do 21.5 EV (50 mm, f/1.4, ISO 200). Zakres kompensacji ekspozycji wynosi od −3 do +3 EV, a dostępne kroki to: 1/3, 1/2, lub 1 EV. K-r może mierzyć światło na trzy sposoby:
- pomiar wielosegmentowy – ekspozycja jest automatycznie dobierana na podstawie pomiarów z 16 stref rozmieszczonych w kadrze,
- punktowy – pomiar odbywa się tylko w centralnym punkcie AF,
- centralnie ważony – pomiar dokonywany jest w całym kadrze ale uśredniany z większą wagą dla obszaru centralnego.
Automatyka pomiaru światła w K-r nie sprawia większych problemów.