Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-r - test aparatu

17 stycznia 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 275

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny mierzymy programem Imatest na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Na wykresie pokazujemy całkowity zakres tonalny oraz dynamikę tonalną (zakres tonalny uzależniony od szumu) wyrażoną przez wartości odpowiadające wysokiej (RMS=0.1) i dobrej jakości obrazu (RMS=0.25).

Pentax K-r - Zakres tonalny


Choć ISO 100 jest w Pentaksie K-r czułością programową, to jednak na tej czułości dynamika tonalna osiąga maksymalną wartość 6.8 EV. Z kolei całkowity zakres tonalny utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie 8 EV i tylko na maksymalnych czułościach spada z powodu dużego poziomu szumu. O ile powyższy wynik zakresu tonalnego nie różni się mocno od analogicznego dla Pentaksa K-x, tak pod względem dynamiki tonalnej, która jest znacznie lepsza do porównywania aparatów między sobą, nowy Pentax zdecydowanie różni się od poprzednika. Przypomnijmy, że maksymalna wartość dynamiki w K-x na ISO 200 wynosiła 7.2 EV, natomiast w K-r mamy obecnie 6.8 EV ale na ISO 100. Co więcej powyższy wykres dla wysokiej jakości obrazu wygląda już prawidło – nie ma załamań i nieregularności tak jak w K-x.


----- R E K L A M A -----

Niższe wyniki zakresu tonalnego K-r w porównaniu do zaskakująco dobrych rezultatów K-x, to kolejny argument za tym, co napisaliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości. Wyostrzanie „wkłada” krawędzie tam, gdzie ich tak naprawdę nie było, albo były na progu detekcji. Nic więc dziwnego, że oprogramowanie takie jak Imatest je wykrywa i mierzy wysoki zakres tonalny w stosunku do szumu. Nie dziwi więc nas, że wyostrzający lekko RAW-y K-x notował wyższe wyniki niż pozbawiony tego procesu następca. Znów mamy więc miłą niespodziankę i notujemy kolejny plus dla K-r.

Poniżej można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Pentax K-r - Zakres tonalny
200 Pentax K-r - Zakres tonalny
400 Pentax K-r - Zakres tonalny
800 Pentax K-r - Zakres tonalny
1600 Pentax K-r - Zakres tonalny
3200 Pentax K-r - Zakres tonalny
6400 Pentax K-r - Zakres tonalny
25600 Pentax K-r - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-r - Zakres tonalny
200 Pentax K-r - Zakres tonalny
400 Pentax K-r - Zakres tonalny
800 Pentax K-r - Zakres tonalny
1600 Pentax K-r - Zakres tonalny
3200 Pentax K-r - Zakres tonalny
6400 Pentax K-r - Zakres tonalny
12800 Pentax K-r - Zakres tonalny
25600 Pentax K-r - Zakres tonalny


Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy najniższych czułościach ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Pentax K-r - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-r
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny
D3100
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny
1600 ISO
K-r
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny
D3100
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny


Do Pentaksa K-r porównaliśmy Nikona D3100. Po skorygowaniu o +4 EV standardowo na zdjęciu pojawia się znaczna ilość szumu. Na ISO 1600 w pełni degraduje on szczegóły, ale na ISO 100 co nieco jeszcze widać. Lepiej prezentuje się przy tym obraz z Pentaksa niż z Nikona. Na zdjęciach po korekcji o −4 EV nie widać już różnic w jakości obrazu, a ilość odzyskanych szczegółów jest podobna dla obu aparatów.

100 ISO
0 EV
–4 EV
K-r
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny
D3100
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny
1600 ISO
K-r
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny
D3100
Pentax K-r - Zakres tonalny Pentax K-r - Zakres tonalny