Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5.6 ED - test obiektywu

4 grudnia 2008
Ula Olech,  Arkadiusz Olech Komentarze: 19

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość obiektywu, rozumiana jako wartości funkcji MTF50, została przetestowana w oparciu o pliki RAW (ORF) z Olympusa E-3. Wyniki uzyskane dla centrum kadru przedstawione są poniżej. Błędy pomiarowe wynoszą na poziomie 0.7-0.9 lpmm dla okolic maksymalnego otworu względnego i zmniejszają się do 0.2-0.3 lpmm dla dużych wartości przysłony.

Olympus Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5.6 ED - Rozdzielczość obrazu


Na początek zalety. Niewątpliwym plusem obiektywu jest jego równe zachowanie we wszystkich ogniskowych. Druga poważna zaleta to wyniki uzyskane w okolicach maksymalnego otworu, które są często osiągami maksymalnymi dla danej ogniskowej i trzymają bardzo dobry poziom. Czy są jakieś wady? Raczej nie, choć obiektyw pozostawia pewien niedosyt jeśli porównamy go na przykład do ZD 11-22 mm. On dla przysłon f/4.0-5.6 potrafił ocierać się o wybitny poziom 48-49 lpmm, tymczasem ZD 9-18 mm sięga "tylko" 46 lpmm. Przyczyna takiego zachowania jest raczej jasna i jest nią przeciętne światło ZD 9-18 mm. Jeśli maksymalny otwór wynosi na poziomie f/4.0-5.6, to obiektyw nie ma miejsca aby rozwinąć skrzydła, bo przymykanie powoduje zmniejszanie wad optyki, ale wzrost wpływu dyfrakcji na jakość obrazu. Jaśniejszy ZD 11-22 mm nie ma tego problemu, na maksymalnym otworze wypadając często gorzej od ZD 9-18 mm, ale ma za to więcej miejsca na przymykanie i wspinanie się na wyższy poziom.

----- R E K L A M A -----

Z drugiej strony, gdy popatrzymy na ZD 9-18 mm jako uzupełnienie ZD 14-54 mm, to sytuacja testowanego obiektywu jest bardzo dobra. Przykładowo, na ogniskowej 14 mm, ten pierwszy wypada troszkę lepiej, dając nam to czego od niego wymagamy, czyli bardzo dobrą jakość na szerokim kącie.

Kolejny rysunek pokazuje zachowanie na brzegu kadru.

Olympus Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5.6 ED - Rozdzielczość obrazu


Znów nasze uznanie budzą równe przebiegi i bardzo dobry poziom ostrości osiągany na maksymalnym otworze. Tutaj obiektyw pokazuje swoje "pazurki", bo jaśniejszy ZD 11-22 mm, przymknięty o jedną wartość przysłony, często pokazuje wyniki lekko gorsze lub co najwyżej takie same.

Warto nadmienić jeszcze jedną rzecz. Olympus ZD 9-18 mm czerpie pełnymi garściami z zalet systemu 4/3. Pokazuje nam coś, czego nie uświadczymy na większych detektorach APS-C, DX czy pełnej klatce. Żaden z obiektywów ultraszerokokątnych dających pole widzenia sięgające 100 stopni, testowany przez nas na matrycach większych od 4/3, nie notował tak dobrych wyników na brzegu kadru. Warto wziąć to pod uwagę w rodzącej się modzie na szybki powrót do pełnej klatki. Zgadza się, pełna klatka to skuteczna ucieczka przed wyścigiem na magapiksele, ale także powrót do jej najpoważniejszego problemu czyli słabej jakości obrazu w rogach szerokiego kadru.

Na koniec tego rozdziału, tradycyjnie już, prezentujemy wycinki naszej tablicy testowej, uzyskane w oparciu o pliki JPEG, zapisywane równolegle z RAW-ami.

Olympus Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5.6 ED - Rozdzielczość obrazu