Nikon D3100 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny Nikona D3100 ociera się o 8 EV niemal w całym zakresie czułości. Jest to najczęstsza wartość jaką notujemy w testach lustrzanek, tyle że całkowity zakres nie jest dobrym narzędziem do porównywania aparatów między sobą. Jeśli weźmiemy pod uwagę szum, to dynamika tonalna dla RMS=0.1 (tzw. wysoka jakość) wynosi maksymalnie 6.1 EV. To niedużo, choć praktycznie tyle samo, co u poprzednika i zdecydowanie mniej niż u Pentaksa K-r, u którego dynamika sięgała poziomu wyższego o 0.7 EV.
Poniżej można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy
czułościach odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane
programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4
EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci
24-bitowej.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Po skorygowaniu o +4 EV standardowo na zdjęciu pojawia się znaczna ilość szumu. Na ISO 1600 w pełni degraduje on szczegóły, ale na ISO 100 co nieco jeszcze widać. Lepiej prezentuje się przy tym obraz z Pentaksa niż z Nikona. Na zdjęciach po korekcji o −4 EV nie widać już różnic w jakości obrazu, a ilość odzyskanych szczegółów jest podobna dla obu aparatów.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|