Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Olympus E-P3 - test aparatu

Olympus E-P3
16 sierpnia 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 220

1. Wstęp

Olympus E-P3 - Wstęp

Ostatniego dnia czerwca bieżącego roku rodzina aparatów PEN powiększyła się o kolejne trzy modele. Olympus zaprezentował jeden z najmniejszych i najlżejszych na świecie systemowych aparatów fotograficznych z wymienną optyką czyli E-PM1, model E-PL3 wyróżniający się na tle dotychczasowych PEN-ów obecnością odchylanego wyświetlacza LCD oraz najbardziej zaawansowany flagowy model E-P3.

Nowe PEN-y wprowadzają kilka nowinek w tym systemie. Najistotniejszym rozwiązaniem jest zapewne nowy i bardzo szybki system ustawiania ostrości FAST AF, który – jak twierdzi producent – pod względem szybkości nie ma sobie równych w kategorii bezlusterkowców. Trzeba jednak zaznaczyć, że możliwości nowego systemu AF można wykorzystać w pełni jedynie z nowymi obiektywami Olympusa. Kolejne nowinki techniczne to procesor obrazu TruePic VI oraz dotykowy wyświetlacz. Pod tym ostatnim względem model E-P3 wyróżnia się dodatkowo, bowiem zastosowano w nim ekran typu OLED, a nie tradycyjne LCD.

Olympus E-P3 - Wstęp



----- R E K L A M A -----

Nowe PEN-y to również nowe funkcjonalności. Warto wspomnieć między innymi o tym, że w trybie wideo pojawiła się możliwość nagrywania filmów w formacie AVCHD. Zwiększono także maksymalną rozdzielczość filmów i nowe bezlusterkowce umożliwiają nagrywanie w jakości Full HD. Pojawiła się również funkcja wykonywania zdjęć trójwymiarowych oraz rozbudowie uległy bardzo dobrze znane miłośnikom PEN-ów filtry artystyczne.

Jeszcze w dniu premiery Olympusa E-P3 mieliśmy możliwość zaprezentować Wam zdjęcia przykładowe. Zdjęcia te dały nam przedsmak tego, co może zaoferować nam nowy PEN i z niecierpliwością oczekiwaliśmy na okazję przeprowadzenia pełnego testu tego aparatu. Dzięki uprzejmości firmy Olympus Polska, egzemplarz E-P3 razem z obiektywem M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED dość szybko trafił do naszej redakcji. Test obiektywu, który opublikowaliśmy już jakiś czas temu, cieszył się sporym zainteresowaniem, zatem mamy nadzieję, że równie chętnie zapoznacie się z lekturą testu PEN-a E-P3. Serdecznie zapraszamy do zajrzenia do kolejnych rozdziałów.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Serdecznie dziękujemy firmie Olympus Polska za wypożyczenie aparatu do testu.

Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-P3 z jego poprzednikiem oraz konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-P3
Data premiery 2011-06-30
Liczba pikseli 12.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6, 3:4
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic VI
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: AVCHD / AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Dolby Digital (AVCHD),
Wave Base Stereo PCM/16bit, 48kHz (Motion-JPEG)
Zakres ISO Auto (200–12800 ISO), 200–12800 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.),
Przy włączonej stabilizacji: 2–1/4000 s
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo AVCHD:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 60i) 17 lub 13 Mbps
• 1280 x 720 pix (HD 16:9), zapis 60p ) 17 lub 13 Mbps
Motion-JPEG:
• 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s
maks. rozmiar pliku 4 GB (AVCHD) lub 2 GB (Motion-JPEG),
maks. czas nagrania: 29 min. (AVCHD), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG),
Wbudowany mikrofon stereo.
Ogniskowanie Zaawansowany AF oparty o detekcję kontrastu z systemem FAST AF, MF
(w przypadku użycia obiektywów nie wspierających funkcji AF w trybie detekcji kontrastu aparat pracuje w trybie MF z asystą)
• Strefy AF:
35 punktów, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF
grupowy obszar docelowy (9 pól) spośród 35 pól,
automatyczny wybór prawie ze wszystkich pól, gdy włączona jest detekcja twarzy,
swobodny wybór, gdy ustawiony jest tryb powiększonego podglądu,
dostępne podświetlanie punktów AF.
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR)
• Funkcja wykrywania twarzy i oka
• Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy (ok 1% pow. ekranu),
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• automatyczny balans bieli zachowujący ciepłe kolory wł./wył.
• ustawienia własne wg wzorca (2 ustawienia),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K),
• Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M),
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Makro, Sport, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, tryb DIS, Makrofotografia przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D
Zdjęcia seryjne Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 17 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG do zapełnienia karty pamięci
Lampa błyskowa Wbudowana lampa błyskowa o liczbie przewodniej 10 (ISO 200)
• Tryb działania: TTL-Auto, Manualny (Pełna siła błysku, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64),
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL,
• Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 3 grupy+wbudowana lampa błyskowa),
Przy bezprzewodowym sterowaniu błyskiem wbudowana lampa błyskowa pełni rolę centralnego flesza,
• Synchronizacja do 1/180 s, 1/4000 s (Super FP Mode),
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV,
• Tryby pracy: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach naświetlania, Synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku.
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi,
Do filmowania zalecane karty Class 6
LCD Stały, 3 calowy, dotykowy, kolorowy OLED, 614.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 5 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 7 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Powłoka AF (zapobiegająca pozostawianiu odcisków palców),
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzne:
• VF-1, optyczny (powiększenie x0.47) montowany w złączu hot-shoe, dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake
• VF-2, elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, odchylany o 90 stopni, montowany w złączu hot-shoe.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Mini HDMI typu-C, złącze akcesoriów AP2
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
• opcjonalnie modułu komunikacyjnego Bluetooth PENPAL.
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-5 (7.2V, pojemności 1150 mAh, wydajność ok 330 zdjęć) lub akumulator litowo-jonowy BLS-1 (7.2 V, pojemność 1150 mAh).
Akcesoria Akumulator BLS-5, ładowarka BCS-5, kabel USB/wideo typu Multi, pasek na ramię, CD-ROM OLYMPUS Viewer 2/ib, instrukcja obsługi.
Waga 321 g (bez akumulatora)
ok. 369 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 122.0 x 69.1 x 34.2mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Filtry artystyczne (10).
Funkcja i-Enhance.
Polskie menu.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie).
Opcjonalny mikrofon zewnętrzny SEMA-1.
Opcjonalnie zestaw oświetleniowy do makrofotografii MAL-1.
Zdjęcie z dźwiękiem: 30sek.
Dostępny w kolorze czarnym, srebrno-czarnym i biało-beżowym.


Poprzedni rozdział