Olympus E-P3 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Pod względem rozmiarów Olympus E-P3 różni się dosłownie minimalnie od swojego poprzednika. Również waga jest nieznacznie inna i nowy PEN jest minimalnie lżejszy od modelu E-P2. Pod względem wyglądu, oba aparaty nie różnią się szczególnie, aczkolwiek daje się zauważyć pewne zmiany związane chociażby z pojawieniem się wbudowanej lampy błyskowej czy wymiennego uchwytu. Aparat jest stosunkowo mały, aczkolwiek na jego ostateczny rozmiar istotny wpływ ma podpięty obiektyw. Najbardziej kompaktowo testowany PEN wygląda z przypiętym do niego „naleśnikiem”, jednak nowych obiektywów, które miały swoją premierę razem z E-P3, do tej kategorii zaliczyć nie można. Co prawda ich rozmiary nie są duże i na przykład M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED bardzo ładnie współgra pod względem wielkości w korpusem, to jednak zmieszczenie takiego zestawu w kieszeni kurtki może być kłopotliwe. Nie powinno być jednak problemu by znaleźć na niego miejsce w podręcznej torbie.
Nie mamy w zasadzie zastrzeżeń jeśli chodzi o jakość wykonania Olympusa E-P3. Jego korpus jest bowiem metalowy, przez co aparat robi dobre wrażenie i wygląda solidnie. Poszczególne elementy obudowy są dobrze do siebie dopasowane, a konstrukcja zachowuje należytą sztywność. Wrażenie solidności E-P3 dodatkowo wzmacnia odczuwalna waga (około 369 g). Wersja w kolorze czarnym (bo taka trafiła do naszej redakcji) prezentuje się bardzo elegancko i klasycznie. Na rynku dostępna jest również wersja srebrno-czarna oraz biało-beżowa.
Zasilanie i gniazda
Olympus E-P3 zasilany jest litowo-jonowym akumulatorem BLS-1 lub BLS-5 o pojemności 1150 mAh i napięciu 7.2 V. W zestawie który otrzymaliśmy do testu znajdował się akumulator BLS-1. Razem z aparatem dostajemy ładowarkę o oznaczeniu BCS-1 lub BCS-5 (w zależności od rodzaju akumulatora), za pomocą której ładowanie akumulatora trwa około 3.5 godziny. Zgodnie ze specyfikacją, wydajność akumulatora E-P3 wynosi około 330 zdjęć, aczkolwiek podczas testowania aparatu byliśmy w stanie wykonać ponad 500 zdjęć. Producent nie oferuje niestety możliwości stałego zasilania aparatu.
Nowy PEN korzysta z kart pamięci SD i SDHC oraz dodatkowo SDXC, czego nie zapewniał E-P2.
Podobnie jak poprzednie modele, Olympus E-P3 wyposażony jest w dwa standardowe gniazda. Wielofunkcyjne złącze USB, które może również służyć do wyprowadzania sygnału A/V oraz złącze HDMI, służące do wyświetlania filmów i zdjęć na telewizorach Full HD. Złącze USB służy również do podłączania systemowego wężyka RM-UC1.
Olympus E-P3 tak jak pozostałe PEN-y posiada gniazdo akcesoriów dodatkowych (AP2). Znajduje się ono bezpośrednio pod gorącą stopką, której pokrywka zabezpiecza również samo złącze. Do akcesoriów, które można podłączyć do gniazda AP2 należą: zestaw mikrofonowy SEMA-1, celownik elektroniczny VF-2 lub VF-3, jak również zestaw oświetleniowy dla makrofotografii MAL-1. Mamy także możliwość podłączenia modułu komunikacyjnego PENPAL (PENPAL Bluetooth Communication Unit), który pozwala użytkownikom zapisywać i wysyłać skompresowane zdjęcia bezpośrednio z aparatu do komputera lub smartfonu poprzez Bluetooth (obsługujących Bluetooth® o profilach OOP lub BIP).
Przyciski
Omawianie przycisków zaczniemy od górnej części aparatu.
Poza tradycyjnym spustem migawki, na górnej ściance znajduje się włącznik aparatu oraz przycisk funkcyjny Fn2. Ten ostatni umożliwia przypisanie jednej z wybranych funkcji: kompensacja ekspozycji, podgląd głębi ostrości, ustawienie domyślnej pozycji obszaru AF, tryb MF, wyłączenie wyświetlacza LCD, tryb stabilizacji obrazu, tryb przewodnika na żywo, telekonwerter cyfrowy, bez funkcji. Po lewej stronie spustu migawki znajduje się pokrętło trybów pracy aparatu, na którym odnajdziemy następujące pozycje:
- iAuto – tryb automatyczny, w którym większość parametrów dobierana jest automatycznie, a w menu podręcznym odnajdziemy specjalne ikonki i podpowiedzi upraszczające ustawianie parametrów. Przykładowe pozycje podręcznego menu: Zmiana Nasycenia Kolorów, Zmiana Jasności, Rozmycie Tła itd.
- ART – dziesięć różnych filtrów artystycznych: Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia oraz Dramatyczna Tonacja.
- SCN – wybór jednego z predefiniowanych ustawień aparatu dostosowanego do różnych okoliczności: Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz+Portret, Sport, Sceny Nocne, Scena Nocna+Portret, Dzieci, Jasna Tonacja, Ciemna Tonacja, Tryb Dis, Makro, Makro-przyroda, Przy Świecach, Zachód Słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne Ognie, Plaża i Śnieg, Efekt Rybiego Oka*, Szeroki Kąt*, Makro* (* – przeznaczone do użytku z opcjonalnymi konwerterami do obiektywu), Zdjęcia 3D.
- Film – tryb filmowania.
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb w pełni manualny.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
Po lewej stronie, nad wyświetlaczem OLED znajduje się przycisk wysuwający lampę błyskową. Pozostałe elementy sterujące odnajdziemy po prawej stronie aparatu. Bezpośrednio przy krawędzi wyświetlacza OLED znajduje się 5 przycisków. Zaczynając od góry, mamy przycisk uruchamiający nagrywanie filmu. Może on również pełnić rolę przycisku funkcyjnego bowiem istnieje możliwość przypisania mu jednej z wybranych funkcji: blokada AE/AF, nagrywanie filmu, podgląd głębi ostrości, szybkie ustawianie ręcznego balansu bieli, ustawianie domyślnej pozycji obszaru AF, tryb MF, przejście pomiędzy trybem zapisu JPEG a RAW+JPEG, zdjęcie testowe bez zapisu, aktywacja trybu „Moje Ustawienia” (jednego z czterech), tryb przewodnika na żywo, telekonwerter cyfrowy, bez funkcji. Następny przycisk służy do powiększenia zdjęć w trybie odtwarzania. Poniżej znajdziemy przycisk funkcyjny Fn1, któremu można przypisać jedną z wybranych funkcji: blokada AE/AF, podgląd głębi ostrości, szybkie ustawianie ręcznego balansu bieli, ustawianie domyślnej pozycji obszaru AF, tryb MF, przejście pomiędzy trybem zapisu JPEG a RAW+JPEG, zdjęcie testowe bez zapisu, aktywacja trybu „Moje Ustawienia” (jednego z czterech), wyłączenie wyświetlacza LCD, tryb przewodnika na żywo, telekonwerter cyfrowy, bez funkcji. Przycisk funkcyjny Fn1 jest również wykorzystywany podczas odtwarzania zdjęć i służy do ich pomniejszania lub przechodzenia do widoku miniaturek. Do trybu odtwarzania natomiast przechodzimy przyciskiem, który znajduje się poniżej. Na samym dole umieszczony został przycisk usuwania zdjęć.
W prawym górnym rogu tylnej ścianki znajduje się wałek sterujący znany z modeli E-P1 oraz E-P2. W trybach ręcznych jest on wykorzystywany do kontroli parametrów ekspozycji (przysłona, migawka, kompensacja), a w trybie odtwarzania służy do powiększania oraz pomniejszania zdjęć i przechodzenia do widoku miniaturek lub do przeglądania zdjęć (w zależności od wybranego ustawienia w menu aparatu). Wykorzystywany jest on również do nawigowania w menu aparatu. Przechodząc niżej natrafiamy na przycisk INFO, wykorzystywany do zmiany informacji wyświetlanych na ekranie. Poniżej niego znajduje się pokrętło sterujące z wbudowanym krzyżakiem wielofunkcyjnym. Jest ono wykorzystywane przy wybieraniu opcji, ustawianiu parametrów ekspozycji czy przeglądaniu zdjęć. Wbudowany krzyżak natomiast, poza przyciskami kierunkowymi obsługuje następujące funkcje:
- górny – kompensacja ekspozycji,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – tryb seryjny lub samowyzwalacz,
- lewy – wybór pola AF.
- kompensacja ekspozycji,
- tryb lampy błyskowej (tylko prawy), tryb seryjny lub samowyzwalacz (tylko dolny),
- ISO,
- balans bieli,
- blokada pokrętła sterującego.
Jeżeli chodzi o ergonomię przycisków, E-P3 można ocenić dość wysoko. Ich liczba jest całkiem duża, a obecność dwóch pełnoprawnych przycisków funkcyjnych oraz możliwość zaprogramowania przycisku nagrywania filmów i dwóch przycisków kierunkowych ułatwia dostosowanie aparatu do własnych potrzeb. Bardzo wygodny w obsłudze i funkcjonalny jest wałek sterujący. Jedyną rzeczą, na którą można ponarzekać, to brak funkcji wyboru ISO w przypadku przycisków Fn1 i Fn2. Wybór ISO można przypisać jedynie do programowalnych przycisków kierunkowych, tracąc tym samym jedną z ich domyślnych funkcji. Paradoksalnie, kompensację ekspozycji, która jest domyślnie obsługiwana przez górny przycisk kierunkowy, można wybrać jako funkcję w przypadku wszystkich programowalnych przycisków. Z jednej strony celowość takiego rozwiązania jest co najmniej niezrozumiała, ale z drugiej natomiast trudno sobie wyobrazić, że jest to niedopatrzenie konstruktorów E-P3. Producent powinien przemyśleć tę kwestię, i zastanowić się czy nie warto byłoby jej poprawić w nowszej wersji oprogramowania aparatu. Zdecydowanie bardziej funkcjonalna byłaby na przykład możliwość przypisania wyboru ISO do każdego z programowalnych przycisków.
Menu
Menu Olympusa E-P3 uległo nieznacznej zmianie w stosunku do poprzedniego modelu.. Do pięciu zakładek znanych z E-P2: dwie ustawień fotografowania, podglądu zdjęć, ustawień użytkownika i konfiguracji, dołączyła jeszcze jedna, a mianowicie menu złącza akcesoriów dodatkowych. Poszczególne pozycje menu prezentują się następująco.
Menu fotografowania:
- ustawienia karty – formatowanie karty,
- reset ustawień / Moje Ustawienia,
- tryb obrazu – wybór trybu obrazu, większość z nich można regulować pod względem kontrastu, ostrości, nasycenia (zakres regulacji w przedziale od −2 do +2 ze skokiem jednostkowym) i tonacji zdjęcia (Auto, Normalna, Jasna/Ciemna tonacja),
- i-Enhance – enigmatycznie brzmiące poprawianie kolorystyki zdjęcia, dodatkowo można wybrać siłę efektu: mocno, standard, słabo,
- Vivid,
- Natural,
- Muted,
- Portret,
- Monochrome – dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony,
- Własne – umożliwia wygodne zapamiętanie własnej kombinacji powyższych opcji,
- ART1-ART10 (Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia oraz Dramatyczna Tonacja),
- jakość zdjęcia i filmu – zapis RAW, JPEG Large/Normal/Small z jakością SuperFine/Fine/Normal/Basic, kombinacje RAW+JPEG, filmy AVCHD Full HD oraz HD (jakość Fine lub Normal) oraz Motion JPEG HD lub SD,
- proporcje obrazu – 4:3, 16:9, 3:2, 6:6,
- samowyzwalacz/tryb seryjny,
- stabilizacja matrycy – możliwość ustawienia ogniskowej obiektywu (w przypadku podłączenia pozasystemowego obiektywu, którego ogniskowa nie została rozpoznana) oraz trybu pracy: OFF, włączona, stabilizacja tylko w pionie, tylko w poziomie (dwie ostatnie opcje przydatne np. przy panoramowaniu),
- bracketing – bracketing ekspozycji, balansu bieli, siły błysku lampy błyskowej, czułości ISO oraz filtrów artystycznych,
- wielokrotna ekspozycja – możliwość wykonania wielokrotnej ekspozycji pojedynczego zdjęcia (dwukrotnej pod rząd bądź nakładki na uprzednio wykonane),
- kompensacja siły błysku lampy błyskowej,
- zdalne wyzwalanie lamp błyskowych,
- telekonwerter cyfrowy.
Menu odtwarzania:
- pokaz slajdów,
- automatyczne obracanie pionowych zdjęć,
- edycja zdjęć – kompensacja cieni, usuwanie efektu czerwonych oczu, kadrowanie, proporcje, konwersja do czerni-bieli, sepia, nasycenie, zmiana rozmiaru, e-portret (wygładzanie skóry), dodawanie notatek głosowych do zdjęć, nakładanie zdjęć (maks. 3 w formacie RAW),
- drukowanie,
- kasowanie ochrony zdjęć.
Menu użytkownika to zdecydowanie najbardziej rozbudowana zakładka menu. Składa się ona z 10 pozycji oznaczonych literami od A do J, w których pogrupowane są najróżniejsze opcje związane z działaniem aparatu i wykonywaniem zdjęć:
A – AF/MF
- Tryb AF – ustawienie trybu pracy autofokusu przy fotografowaniu i filmie,
- Permanentny AF,
- Obszar AF,
- Sposób wybierania obszaru AF,
- Resetowanie obiektywu – ustawianie ogniska obiektywu na nieskończoność przy każdym wyłączeniu aparatu,
- Ostrość w Bulb – możliwość ostrzenia w trakcie ekspozycji Bulb (domyślnie wyłączone),
- Kierunek kręcenia pierścieniem ostrości,
- Asystent MF,
- Domyślny obszar autofokusu – wybieralny później za pomocą przycisku.
- Wspomaganie AF wbudowaną lampką,
- Priorytet twarzy.
B – Przyciski/Pokrętła
- AEL/AFL – różne sposoby przypisania funkcji AEL i AFL do przycisków aparatu:
- Pamięć AEL/AFL – blokowanie na czas wciskania przycisków bądź do następnego ich wciśnięcia,
- Funkcja przycisków programowalnych – wspomniane wcześniej przypisanie funkcji do przycisku Fn1, Fn2, Rec, prawy kierunkowy, dolny kierunkowy,
- Funkcja pokrętła i wałka sterującego w trybach P, A, S, M, w trybie odtwarzania i w menu,
- Kierunek obrotu pokrętła sterującego przy korzystaniu z menu oraz ustawianiu parametrów ekspozycji,
- Blokada pokrętła sterującego do czasu naciśnięcia przycisku kompensacji ekspozycji.
C – Wyzwalanie
- włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-S,
- włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-C.
D – Wyświetlanie/PC
- HDMI – ustawienie formatu wyjściowego (1080i, 720p, 480p/576p) oraz włączenie możliwości sterowania aparatem za pomocą pilota TV,
- Wyjście wideo – PAL/NTSC,
- Ustawienie info/miniaturek – określenie informacji wyświetlanych w trybie podglądu zdjęć i Live View (m.in. histogram, linie siatki, cienie i światła) / włączenie lub wyłączenie widoczności kolejnych ekranów miniaturek i kalendarza,
- Ustawienia sterowania – opcje konfiguracyjne dla trybów iAuto, P/A/S/M i ART/SCN,
- Ustawienia trybu obrazowania – wybór elementów wyświetlanych przy wyborze trybu obrazu,
- Ustawienia histogramu – zakres wyświetlanych świateł i cieni (0–255),
- Przewodnik trybów – włączenie prostego opisu w trakcie wybierania trybów,
- Nocne kadry – automatyczne dostosowywanie jasności monitora,
- Tryb ART LV – wybór sposobu wyświetlania efektów filtrów artystycznych na wyświetlaczu po naciśnięciu spustu migawki do połowy: mode1 – priorytetem jest dokładne przedstawienie efektu kosztem płynności obrazu, mode2 – priorytetem jest płynność obrazu, kosztem niedokładnego przedstawienia efektu,
- Tryb makro – pomimo mylącego tłumaczenia, ustawia sposób przybliżania obrazu w trybie podglądu zdjęć (przybliżenie od razu centrum bądź najpierw wybór obszaru przybliżenia),
- Ukrywanie informacji – ciągłe wyświetlanie lub automatyczne ukrywanie po 10 sekundach niektórych informacji widocznych na ekranie,
- Wykrywanie twarzy,
- Podświetlanie LCD – czas podświetlania LCD na maksymalnym poziomie w stanie bezczynności aparatu (8 s, 30 s, 1 min, ciągły),
- Czas uśpienia aparatu – wyłączone, 1, 3, 5, 10 minut,
- Dźwięk ustawiania ostrości,
- Głośność,
- Tryb USB – Automatyczny, Zapis, MTP oraz Drukuj.
E – Ekspozycja/ISO
- Krok EV – ustawienie kroku ekspozycji we wszystkich opcjach z nią związanych (1/3, 1/2 lub 1 EV),
- Pomiar światła – ESP, Centralnie ważony, Punktowy, Punktowy rozjaśniony/przyciemniony,
- Pomiar AEL – Tryb pomiaru używany przy blokowaniu ekspozycji (do wybrania powyższe bez ESP lub Auto czyli ten sam co wybrany w aparacie),
- ISO,
- Krok ISO – 1/3 lub 1 EV,
- Ustawienia Auto ISO – wybór domyślnej wartości i górnej granicy Auto ISO (w zakresie 200–3200),
- Auto ISO – tryby, w których dostępne jest Auto ISO (P/A/S lub Każde),
- Maksymalny czas Bulb – od 1 do 30 minut,
- Czas Anti-shock – czas od naciśnięcia spustu do wykonania zdjęcia (wyłączone, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2, 4, 8, 15, 30 sekund).
F – Ustawienia flash
- X-Sync – wybór czasu synchronizacji błysku – od 1/60 do 1/180 sekundy,
- Dług. błysku – wybór najkrótszego dostępnego czasu migawki przy włączonej lampie błyskowej, od 30 do 1/180 sekundy,
- Połączenie kompensacji ekspozycji i kompensacji błysku.
G – Jakość/Kolor
- Redukcja szumu przy długich czasach ekspozycji – opcje redukcji szumu: Wyłączona, Włączona (przy każdym zdjęciu), Auto (przy długich czasach ekspozycji),
- Redukcja szumu przy wysokim ISO – stopień redukcji szumu: Wyłączone, Słabo, Standard, Mocno,
- Balans bieli – możliwość korekcji każdego z ustawień balansu bieli: Amber-Blue oraz Green-Magenta,
- Wszystkie balanse bieli – jednoczesne skorygowanie bądź zresetowanie korekcji dla wszystkich balansów bieli,
- Zachowywanie ciepłych kolorów przy Auto WB – przy ustawieniu „wył”, eliminowane będą ciepłe kolory ze zdjęć wykonanych przy świetle żarowym,
- Balans bieli przy zdjęciach z lampą błyskową (wył., auto, dla lampy błyskowej),
- Przestrzeń RGB – sRGB lub Adobe RGB,
- Korekcja winietowania,
- Określenie jakości i rodzaju zdjęć dostępnych później przy wyborze jakości zdjęć,
- Rozmiar zdjęć JPEG w trybie M (Middle) oraz S (Small).
H – Zapis/Kasowanie
- Szybkie kasowanie – bez zapytania o potwierdzenie,
- Kasowanie RAW+JPEG – zachowanie przy kasowaniu zdjęć RAW+JPEG: tylko RAW, tylko JPEG i oba,
- Nazwa pliku – resetowanie nazewnictwa plików,
- Edycja nazwy pliku – możliwość zmiany sposobu nazywania plików,
- Domyślny wybór – wybór domyślnej opcji przy zapytaniach Tak/Nie,
- Ustawienie DPI – ustawienie rozdzielczości dla drukowanych zdjęć,
- Ustawienie copyright.
I – Film
- Tryb – tryb pracy w trakcie filmowania: P, A, S, M, ART1–10,
- Film + foto – włączenie wykonania zdjęcia po zakończeniu filmowania,
- Nagrywanie dźwięku w filmie.
J – Narzędzia
- Mapowanie pikseli,
- Przesunięcie ekspozycji w różnych trybach pomiaru światła,
- Poziom ostrzeżenia baterii o jej niskim stanie,
- Ustawienia elektronicznej poziomicy,
- Ustawienia ekranu dotykowego,
- Eye-Fi – włączenie lub wyłączenie przesyłania podczas korzystania z karty Eye-Fi.
Menu złącza akcesoriów dodatkowych:
- A – Współdzielenie PENPAL
- Proszę czekać – odbieranie obrazów i dodawanie hostów do książki adresowej,
- Książka adresowa (Lista adresowa, Timer wyszukiwania, Nowe parowanie),
- Mój PENPAL – informacje o urządzeniu OLYMPUS PENPAL, w tym nazwa, adres i obsługiwane usługi,
- Rozmiar wysyłanych zdjęć (mały 640×480 pix, średni 1280×960 pix, duży 1920×1440 pix).
- B – Album PENPAL
- Kopiuj wszystko – kopiowanie wszystkich plików pomiędzy kartą pamięci a urządzeniem Olympus PENPAL,
- Kasowanie ochrony – usuwanie ochrony ze wszystkich obrazów w albumie Olympus PENPAL,
- Użycie pamięci albumu – pokazuje liczbę zdjęć w albumie oraz liczbę zdjęć, jaką można zapisać (dla opcji rozmiar średni),
- Ustawienia pamięci albumu – usuwanie wszystkich zdjęć z albumu i formatowanie albumu,
- Rozmiar kopii zdjęć – duży: rozmiar kopiowanych obrazów nie jest zmieniany, średni: obrazy są kopiowane w rozmiarze odpowiadającym rozdzielczości 1920×1440.
- C – Wizjer elektroniczny
- Regulacja wizjera – dostosowywanie jasności i temperatury barwowej elektronicznego wizjera.
Menu ustawień:
- ustawienia zegara,
- wybór języka,
- regulacja wyświetlacza,
- określenie czasu wyświetlania zdjęcia,
- wyświetlanie menu użytkownika i menu złącza akcesoriów dodatkowych (ON/OFF).
- wersja oprogramowania,
Poruszanie się po menu jest dość wygodne, aczkolwiek liczba zakładek oraz opcji może przyprawić o zawrót głowy w pierwszym momencie. Zdarza się, że nazewnictwo niektórych pozycji jest mylące (albo przynajmniej – niewiele mówiące). To powoduje, że niezbędne staje się czasem zajrzenie do instrukcji. Możliwości konfiguracyjne E-P3 są naprawdę duże i warto zapoznać się dokładnie ze wszystkimi opcjami, poświęcając nawet dłuższą chwilę na przejrzenie instrukcji. To pozwoli na dokonanie ustawień zgodnie z naszymi preferencjami, zwłaszcza że sporą część opcji wystarczy ustawić tylko raz i nie musimy się potem nimi martwić w czasie normalnego fotografowania.
Wyświetlacze
Olympus E-P3 jest pierwszym PEN-em wyposażonym w dotykowy wyświetlacz. Dodatkowo w przeciwieństwie do swoich mniej zaawansowanych braci, w których zastosowano zwykłe ekrany LCD, w E-P3 pojawił się wyświetlacz typu OLED. Jego przekątna wynosi 3 cale, a rozdzielczości 614 tysięcy pikseli. E-P3 umożliwia regulację wyświetlacza pod względem jasności w 5-stopniowej skali oraz pod względem temperatury barwowej w 7-stopniowej skali. W specyfikacji aparatu można znaleźć informację, że wyświetlacz został pokryty specjalną powłoką, zapobiegającą pozostawianiu odcisków palców. W praktyce jednak rozwiązanie to działa jedynie w sytuacji kiedy mamy idealnie czyste ręce, czyli zaraz po ich umyciu. Zatem w typowych warunkach użytkowania aparatu w zasadzie się nie sprawdza.
Sterowanie podstawowymi parametrami w E-P3 odbywa się poprzez swego rodzaju menu podręczne, które może być wyświetlane w dwóch trybach do wyboru – tzw. „Sterowanie na żywo” oraz „Pełny panel sterowania”. Ten pierwszy zdecydowanie przypomina sposób obsługi aparatów kompaktowych – większość niezbędnych opcji dostępna jest w menu podręcznym uruchamianym przyciskiem Start/OK.
Drugi typ bardziej przypomina panel opcji spotykany w lustrzankach, gdzie naraz wyświetlana jest większość ustawień, po których poruszamy się przyciskami „krzyżaka”, a zmian dokonujemy za pomocą pokrętła bądź wałka sterującego. Dostępnych w tym trybie opcji jest więcej, jednak zasłaniają one większość kadru. Poniżej prezentujemy schemat zawarty w instrukcji obsługi aparatu.
- Wybrana aktualnie opcja,
- Czułość ISO,
- Fotografowanie sekwencyjne/samowyzwalacz,
- Tryb fotografowania z lampą błyskową,
- Sterowanie natężeniem błysku,
- Balans bieli,
- Tryb obrazu,
- Ostrość/kontrast/nasycenie/gradacja/filtr czarno-biały/odcień obrazu,
- Przestrzeń barwna,
- Wykrywanie twarzy,
- Tryb pomiaru,
- Współczynnik proporcji obrazu,
- Tryb zapisu,
- Tryb/pole AF,
- Tryb stabilizacji.
Podczas fotografowania do wyboru mamy pięć trybów podglądu aktualnego kadru (dostępność każdego z trybów można z osobna włączyć lub wyłączyć w ustawieniach aparatu):
- Tylko obraz,
- Obraz + poziomica,
- Obraz + podstawowe informacje,
- Obraz + histogram,
- Cienie i światła (wyświetlane są miejsca niedoświetlone/przepalone),
- Kilka podglądów – tryb, w którym widzimy jednoczesny podgląd wpływu kompensacji ekspozycji lub różnych ustawień balansu bieli na podstawie czterech podglądów z różniącymi się parametrami.
W trybie odtwarzania dostępnych jest sześć widoków zdjęcia:
- sam obraz, bez żadnych informacji,
- obraz wraz z podstawowymi parametrami (rozdzielczość, data wykonania),
- miniaturka wraz z histogramem RGBY oraz licznymi parametrami ekspozycji,
- powiększony histogram jasności,
- podgląd cieni/prześwietleń,
- stykówka – możliwość oglądania par zdjęć obok siebie, za pomocą przycisków lupy, INFO oraz pokrętła i wałka sterującego możemy wybierać porównywane zdjęcia, przybliżać je i przesuwać oglądany fragment.
Zdjęcia można również przeglądać w formie indeksów (4, 9, 25 lub 100 miniaturek) oraz z poziomu kalendarza. Również w tym przypadków wyświetlanie poszczególnych widoków można ustawić sobie według własnych preferencji.
Warto napisać parę słów o tym, jakie możliwości oferuje funkcja dotykowego wyświetlacza w E-P3. Ekran umożliwia ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu. Możemy również wybierać miejsce położenia ramki ostrości oraz ustawiać jej wielkość. Stukając w ikonę lupy można powiększyć obraz w miejscu ustawienia ramki ostrości, a poruszając palcem po ekranie przesuwać wybrany fragment. W trybie odtwarzania zdjęć funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, ich powiększanie oraz przechodzenie do podglądu miniaturek. Jeśli fotografujemy w trybie iAUTO dotykowo możemy obsługiwać suwaki w podręcznym menu (tzw. instrukcje na żywo według instrukcji aparatu).
Wyświetlacz OLED zastosowany w E-P3 daje ładny i wyraźny obraz, który jest dobrze widoczny nawet pod sporym kątem. Pewne problemy pojawiają się jednak podczas fotografowania w ostrym świetle, np. pełnym słońcu. Powłoka pokrywająca ekran nie dość dobrze tłumi odbicia. W związku z tym odbijające się w wyświetlaczu otoczenie, a w szczególności nasza twarz mogą w pewnych sytuacjach przeszkadzać przy pracy w pełnym słońcu.
Wideo
Tryb wideo w E-P3 jest dość mocno rozbudowany. W części opisującej menu można było zauważyć, że filmowanie może się odbywać w trybie P, A, S, M lub jednym z dziesięciu trybów artystycznych. Z poziomu menu podręcznego w trybie filmowania możemy sterować trybem stabilizacji, balansem bieli, trybem autofokusu, samowyzwalaczem, formatem i jakością wideo oraz nagrywaniem dźwięku. Istnieje również możliwość wyboru czułości, ale taka opcja dostępna jest tylko w trybie manualnym i wyłącznie w zakresie od ISO 400 do ISO 1600. Nie możemy natomiast sterować sposobem pomiaru światła.
Olympus E-P3 pozwala na zapisywanie filmów w dwóch formatach: AVCHD oraz AVI Motion JPEG. Do wyboru mamy następujące rozdzielczości i jakości nagrywanych filmów:
- format AVCHD:
- Full HD 1920×1080 (16:9) 60i, 20Mbps,
- Full HD 1920×1080 (16:9) 60i, 17Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 60p, 17Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 60p, 13Mbps,
- format Motion JPEG:
- HD 1280×720 (16:9) 30 kl/s,
- VGA 640×480 (4:3) 30 kl/s.
Przykładowe filmy wideo nagrane za pomocą Olympusa E-P3 prezentujemy poniżej.
- film 1 – AVCHD 1920×1080 pix (60i) 17 Mbps, 59.1 MB,
- film 2 – AVCHD 1920×1080 pix (60i) 13 Mbps, 56.6 MB,
- film 3 – AVCHD 1920×1080 pix (60i) 17 Mbps, 60.2 MB,
- film 4 – AVCHD 1920×1080 pix (60i) 13 Mbps, 57.0 MB,
- film 5 – AVCHD 1280×720 pix (60p) 17 Mbps, 51.4 MB,
- film 6 – AVCHD 1280×720 pix (60p) 13 Mbps, 42.8 MB,
- film 7 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 83.6 MB,
- film 8 – AVCHD 1920×1080 pix (60i) 17 Mbps, 82.5 MB (film nagrany późnym wieczorem),
- film 9 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 113.8 MB (film nagrany późnym wieczorem),
- film 10 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Pop Art, 79.7 MB,
- film 11 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Zmiękczenie ostrości, 84.7 MB,
- film 12 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Jasny i lekki kolor, 76.3 MB,
- film 13 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Tonowanie światła, 72.8 MB,
- film 14 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Ziarnisty film, 55.9 MB,
- film 15 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Fotografia otworkowa, 10.0 MB,
- film 16 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Diorama, 21.7 MB,
- film 17 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Cross process, 81.5 MB,
- film 18 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Delikatna sepia, 81.9 MB,
- film 19 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), filtr Dramatyczna tonacja, 89.2 MB.
Wizjer
Ze względu na swoje kompaktowe gabaryty oraz bezlusterkową budowę, Olympus E-P3 pozbawiony jest wizjera optycznego i elektronicznego. Istnieje jednak możliwość podłączenia opcjonalnego celownika. Do wyboru mamy jeden celownik optyczny VF-1 oraz dwa elektroniczne VF-2 lub VF-3.