Fujifilm X10 - test aparatu
1. Wstęp
Fujifilm X10 to aparat z kategorii zaawansowanych kompaktów przeznaczony dla wymagających i doświadczonych miłośników fotografii. Ten segment sprzętowy jest poważnie traktowany przez wielu producentów i na rynku można znaleźć całkiem sporo modeli różnych marek. Wystarczy chociażby wymienić Canona G12 lub S100, Nikona P7100, Olympusa XZ-1, Panasonika LX5 lub Samsunga EX1 by zauważyć, że w wyścigu o zainteresowanie klientów X10 ma sporą konkurencję. Czy nowy kompakt Fujifilm wyróżnia się czymś szczególnym na tle pozostałych aparatów z tej kategorii? Czy oferowane przez niego możliwości są wyraźnie większe niż u konkurencji?
Wydaje się, że przy projektowaniu X10, konstruktorzy Fujifilm mieli świadomość tego, że zapewnienie nowemu kompaktowi dobrej pozycji na tle konkurentów będzie wymagało ciekawych i atrakcyjnych własności. I trzeba przyznać, że X10 posiada w sobie kilka rozwiązań, które już na pierwszy rzut oka wyróżniają go spośród innych aparatów tej klasy. Niewątpliwie jednym z takich elementów jest charakterystyczny wygląd. Podobnie jak w przypadku modelu X100 (choć może nie w tak dużym stopniu), X10 stylizowany jest na stary aparat analogowy. Kolejnym takim elementem jest obiektyw aparatu. Co prawda pod względem parametrów optycznych nie charakteryzuje się niczym szczególnym, bowiem zarówno zakres ogniskowych jak i światłosiła są porównywalne do tego, co oferuje konkurencja, to jednak zastosowano w nim rozwiązanie, które zdecydowanie wyróżnia go na tle pozostałych kompaktów tej klasy. Mowa tu o pierścieniu do ręcznej zmiany ogniskowej, który jednocześnie pełni rolę włącznika aparatu. Spośród wymienionych wcześniej zaawansowanych kompaktów, X10 charakteryzuje się również największą matrycą. Co więcej, jest to matryca typu EXR, czyli posiada siatkę pikseli obróconą o 45 stopni w porównaniu do konwencjonalnych matryc. Dodatkowo oprogramowanie może podzielić piksele na dwie grupy różniące się czułością, tak aby matryca mogła zbierać informacje z szerszego zakresu przejść tonalnych łącząc obrazy z dwóch grup pikseli w jeden. Warto zwrócić uwagę również na fakt, że X10 pozwala nagrywać filmy w jakości Full HD. Pod tym względem, wśród bezpośrednich konkurentów jedynie Canon S100 oferuje podobną możliwość. Kolejną wyróżniającą cechą jest obecność optycznego wizjera.
Trzeba mieć świadomość, że powyżej wyliczyliśmy kilka cech, które pozytywnie wyróżniają X10 na tle konkurencji. Trudno się jednak spodziewać, że jest on najlepszy we wszystkich kategoriach. Przeglądając specyfikację różnych modeli można zauważyć, że w pewnych kwestiach konkurenci X10 oferują jednak trochę więcej. Wyliczanie jednak, w jakich kategoriach, który model jest lepszy nie ma większego sensu. Poza tym teoria to jedno, a praktyka drugie. Czy w praktyce X10 również wyróżni się czymś szczególnym na tle konkurencji? Jak poradzi sobie w starciu z naszymi procedurami testowymi? W poszukiwaniu odpowiedzi na te i inne pytania związane z Fujifilm X10, zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów naszego testu.
Aparat do testów wypożyczyła firma Fujifilm, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Fujifilm X10 z konkurencyjnymi kompaktami można obejrzeć tutaj.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X10 |
Data premiery | 2011-09-01 |
Liczba pikseli | 12 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4000 × 3000
• 4000 ×2664 (3:2) • 4000×1584 (16:9) • 2992×2992 (1:1) • 2816 × 2112 • 2816 × 1864 (3:2) • 2816×1584 (16:9) • 2112×2112 (1:1) • 2048× 1536 • 2048 × 1360 (3:2) • 1920×1080 (16:9) • 1536×1536 (1:1) • Tryby panoramy |
Matryca | 2/3 cala, EXR CMOS, 4:3 |
Procesor obrazu | EXR Processor (dwurdzeniowy) |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264/AVC) • Dźwięk: stereo Możliwość edycji i konwersji plików RAW z poziomu aparatu |
Zakres ISO | Auto (100-3200 ISO), 100, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000*, 5000*, 6400*, 12800** ISO
* - rozdzielczość ograniczona do 6 Mpix, ** - rozdzielczość ograniczona do 3 Mpix. • Bracketing ISO : +/- 1/3, 2/3, 1 EV |
Migawka | 30 s – 1/4000* s
w trybie auto 1/4 s – 1/4000* s * 1/1000 s dla pełnej przysłony |
Konstrukcja obiektywu | Fujinon Aspherical Super EBC
11 elementów w 9 grupach w tym: (3 elementy asferyczne ze szkła odlewanego, 2 elementy ze szkła ED), powłoki Super EBC, przysłona o 7 listkach |
Ogniskowa obiektywu | 7.1 – 28.4 mm
(ekwiwalent: 28 – 112 mm dla filmu 35 mm) |
Światłosiła | f/2.0 - 2.8 |
Zoom optyczny | 4x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 30 kl./s,
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 (VGA) z szybkością 30 kl./s Tryby super szybkich filmów: • z szybkością 70 kl./s, • z szybkością 120 kl./s, • z szybkością 200 kl./s. |
Ogniskowanie | AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby pól AF: Wielopunktowy (49 strefowy), Jedno strefowy, Śledzenie AF • Tryby AF: Normalny, Makro, Super Makro • Tryb napędu AF: Pojedynczy - AF/S, Ciągły - AF/C (EXR Auto, Film), Ręczny MF • Funkcja wykrywania twarzy • Dioda wspomagająca AF |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy (ok 2% centralnego obszaru w wizjerze). |
Ostrość od | • AF Normalny (szeroki kąt): od 50 cm do nieskończoności,
• AF Normalny (tele): od 80 cm do nieskończoności, • AF Makro (szeroki kąt): od 10 cm do 3 m, • AF Makro (tele): od 50 cm do 3 m. • AF Super Macro: od 1 cm do 1 m. |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina, • korekta balansu bieli w 2 osiach czerwień-błękit (cyan) / niebieski-żółty w +/- 9 krokach • ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 2 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400% |
Programy | Auto, EXR, Zaawansowany (Adv), Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), SP, Film, Własny (C1, C2).
• EXR: Auto, Priorytet rozdzielczości, Priorytet zakresu tonalnego, Priorytet wysokiej czułości i niskich szumów • Programy tematyczne: Naturalne oświetlenie, Naturalne oświetlenie z lampą, Portret, Ulepszony portret, Krajobraz, Sport, Noc, Noc ze statywem, Sztuczne ognie, Zachód słońca, Śnieg, Plaża, Pod wodą, Przyjęcie, Kwiaty, Tekst. |
Zdjęcia seryjne | • Tryb TOP z szybkością 7, 5 lub 3 kl./s w pełnej rozdzielczości (ograniczona liczba zdjęć),
• Tryb TOP z szybkością 10 z rozdzielczością ograniczoną do 6 Mpix (ograniczona liczba zdjęć), • Tryb Najlepsze zdjęcie z szybkością 7, 5, lub 3 kl./s w pełnej rozdzielczości, do 8 zdjęć JPEG • Tryb Najlepsze zdjęcie z szybkością 10, 7, 5 lub 3 kl./s z rozdzielczością ograniczoną do 6 Mpix, do 16 zdjęć JPEG |
Lampa błyskowa | Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony
• Zakres (czułość ISO 800): 0.5-7 m (szeroki kąt), 0.8-5.0 m (tele). |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s, |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
LCD | stały, 2.8 calowy, kolorowy TFT LCD, 460.000 punktów,
pokrycie ok. 100% kadru |
Wizjer | Optyczny typu zoom (zmiana kąta widzenia w zależności od ogniskowej obiektywu). W konstrukcji zastosowano miedzy innymi dwa pryzmaty dachowe i 3 soczewki asferyczne. Pokrycie 85% kadru, korekcja dioptrii: od -3.5 do +1.5 (dpt). |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed / wyjście audio-wideo(PAL/NTSC) / wyjście Mini HDMI
• Opcjonalnie możliwość podłączenia mechanicznego wężyka spustowego • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-50 (3.7V, pojemność 1000 mAh)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy CP-50 poprzez adapter AC-5VX |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-50, ładowarka BC-45W, pasek, kabel USB, kabel A/V, CD-ROM, instrukcja |
Waga | 330 g (bez akumulatora i karty pamięci)
350 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 117.0 x 69.6 x 56.8 mm |
Dodatkowe informacje | Funkcja elektronicznej poziomicy.
Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych Provia, Astia o Velvia oraz tryb zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów. Magnezowy korpus. Stabilizacja OIS (optyczna w obiektywie). Panorama 120, 180, 240, 300 i 360 stopni (do 11520 x 1624 pix w pionie lub 11520 x 1080 pix w poziomie). |
Oceny użytkowników |