Olympus E-PM1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300 K),
- Cień (7500 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (4000 K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500 K),
- Dwa ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000 K).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 9.03 | 112.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 10.1 | 113.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.13 | 108.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.11 | 108.5 |
3000K | Auto | 21.1 | 131.1 |
3000K | Żarówki | 7.33 | 110.7 |
3000K | 3000K | 5.46 | 109.2 |
6400K | Auto | 4.72 | 110.3 |
6400K | 6400K | 12.2 | 118.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.46 | 97.67 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.51 | 100.2 |
W typowych warunkach oświetleniowych automatyczny balans bieli w E-PM1 radzi sobie całkiem dobrze. Generalnie błędy utrzymują przyzwoity poziom i jedynie dla światła żarowego notujemy tradycyjną wpadkę. Widać, że przy świetle 3000K lepiej użyć balansu bieli dla żarówki, a najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Warto również zwrócić uwagę, że przy świetle o temperaturze barwowej 6400K błąd koloru na automatycznym balansie bieli jest znacznie niższy, niż przy ustawieniu konkretnej temperatury. Trochę może martwić nieco wyższa niż zazwyczaj wartość błędów przy świetle słonecznym. Podejrzewamy jednak, iż przyczyny należy upatrywać w tym, że słońce o tej porze roku znajduje się dość nisko nad horyzontem, przez co jego światło charakteryzuje się cieplejszą barwą niż wtedy, gdy jest wysoko nad horyzontem.
Jeżeli chodzi o nasycenie koloru, to daje się zauważyć podobną tendencję jak w przypadku błędów barwy. Ogólnie, w sytuacjach kiedy błąd koloru jest stosunkowo niski, również nasycenia utrzymują rozsądny poziom. Gdy błąd koloru wzrasta, wówczas można zauważyć również tendencję do przesycania.
Zanim zaprezentujemy dokładne wyniki naszych pomiarów, musimy poruszyć jeszcze jedną kwestię. W menu ustawień własnych, w zakładce G odnaleźć można opcję „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Zaprezentowane powyżej wyniki zostały otrzymane ze zdjęcia wykonanego przy owej opcji wyłączonej. Mimo to jednak, błąd koloru jest stosunkowo duży, i jak można się przekonać na podstawie wyników z programu Imatest zaprezentowanych poniżej, zdjęcie ma charakterystyczny ciepły odcień. Co ciekawe, przy okazji testu modelu E-P3, przy tych samych ustawieniach zanotowaliśmy wyraźnie niższy błąd koloru. W przypadku E-PM1 tablicę fotografowaliśmy zarówno przy wspomnianej opcji włączonej jak i wyłączonej, a mimo to dostawaliśmy porównywalne wyniki. Na wszelki wypadek test wykonaliśmy powtórnie, jednak sytuacja się nie zmieniła. Zdjęcia testowe tablicy zatem, mogłyby sugerować, że opcja ta z jakiegoś powodu nie działa. Jednakże, na normalnych zdjęciach wykonanych w pomieszczeniu, przy żarowym oświetleniu efekt owej opcji jest widoczny. Przykład prezentujemy poniżej. Widać na nim, że zdjęcie zrobione z włączoną opcją „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” jest cieplejsze niż to, wykonane przy opcji wyłączonej.
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON |
|
Na koniec prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.