BenQ DC E600 - test aparatu
5. Własności matrycy
BenQ E600 ma do dyspozycji 5 trybów balansu bieli: Auto, Światło słoneczne, Dzień pochmurny, Światło żarowe i Światło jarzeniowe. Ustawiając czułość aparatu na 100 ISO oraz balans bieli Auto wykonane zostały zdjęcia tablicy kolorów w różnym świetle: lampy o temperaturze barwnej 5000 K, jarzeniówki, jarzeniówki i lampy oraz lampy błyskowej. Rezultaty widać na poniższych planszach (należy kliknąć aby powiększyć rysunek).
E600 wykazuje tendencję do przesycania barw. Podczas testów balans bieli Auto
poradził sobie bardzo dobrze ze światłem lamp o temperaturze barwnej 5000K
oraz światłem jarzeniowym myląc się o niecałe 5%. Jeszcze mniejsza pomyłkę,
bo dwu procentową, uzyskał dla światła mieszanego.
W tych przypadkach średni błąd rozpoznania koloru wyniósł około 9.5.
Zdecydowanie gorzej balans Auto radzi sobie z lampą błyskową aparatu.
Błąd kolorów jest na poziomie tylko 5 ale obraz jest przesycony o blisko 17%.
Ustawienie balansu bieli na Dzień pochmurny i wykonanie zdjęcia przy
świetle lamp (5000K) daje również podobne przesycenie rzędu 15% ale już
z dużo większym średnim błędem wartości kolorów na poziomie 16.
Najgorszy wynik, bo przesycenie niemal 19% i błąd kolorów 14, aparat
zanotował w przypadku światła jarzeniowego i ustawieniu balansu
bieli Światło jarzeniowe. Aparaty z reguły maja problemy właśnie z takim
światłem, ale patrząc na przykład na Canona A610, który w takich samych
warunkach oświetleniowych i z takim samym ustawieniem parametrów zanotował
zdecydowanie lepszy wynik, trzeba śmiało powiedzieć, że mogło by być lepiej.
Szczegóły tego jak E600 radzi sobie z kolorami można odczytać z poniższych wykresów. Na wykresach przestrzeni kolorów a*b* (wykresy po prawej stronie) można zobaczyć jak aparat odczytuje kolor (punkt oznaczony okręgiem) w stosunku do prawidłowej wartości barwy (punkt oznaczony kwadratem). Odległość między takimi dwoma punktami (okręgiem i kwadratem) jest wartością błędu z jaką ocenił barwę aparat. Plansze z lewej strony przedstawiają tablicę kolorów. Na pojedynczą kafel, której kolor odpowiada barwie zarejestrowanej przez aparat, nałożone są dwa prostokąty. Większy odpowiada idealnej wartości koloru w składowych L*a*b* bez korekcji luminancji L, a mniejszy z korekcją L.
Szumy
Jak widać na wykresie poniżej, E600 notuje duże rozbieżności w wielkości szumów dla każdej ze składowych barwnych. Zdecydowanie gorzej wypadają pod tym względem składowe czerwona i niebieska niż zielona. Biorąc jednak pod uwagę tylko luminancję Y można mówić w tym wypadku o niskich szumach, które dla ekwiwalentu ISO 100 maja wartość 0.63%, dla ISO 200 0.95%, a dla ISO 400, 1.56%.
Najlepiej jednak ocenić to wizualnie, porównując zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach, oraz zdjęcia scenki.
100 ISO | 200 ISO | 400 ISO |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO |
Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny wyniósł 6.31 dla czułości 100 i 200 oraz 5.65 dla ISO 400 co jest wynikiem dość dobrym. Charakterystyczny wykres zakresu tonalnego od czułości aparatu dla dwóch poziomów jakości wysokiej i dobrej widać poniżej.
ISO | Tablica szarości |
100 | |
200 | |
400 |