Pentax Q - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.98 | 100.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.31 | 96.91 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.72 | 93.39 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.89 | 101.2 |
3000K | Auto | 18.1 | 113.4 |
3000K | Żarówki | 7.71 | 80.97 |
6400K | Auto | 3.59 | 101 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.38 | 93.03 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.43 | 93.59 |
W typowych warunkach oświetleniowych automatyczny balans bieli w Pentaksie Q działa sprawnie. Błędy utrzymują się na rozsądnym poziomie i w większości przypadków są porównywalne z tymi, jakie uzyskaliśmy dla ustawień dedykowanych. W przypadku światła żarowego automatyczny balans bieli tradycyjnie daje stosunkowo duży błąd koloru, jednak wystarczy w takiej sytuacji użyć ustawienia dedykowanego, aby otrzymać obraz bez typowo ciepłego zabarwienia.
Przy ustawieniach neutralnych aparat daje obraz o umiarkowanie nasyconych kolorach. W powyższej tabelce widać, że w wielu przypadkach nasycenie utrzymuje się poniżej (przy balansie bieli dla żarówki nawet wyraźnie) lub minimalnie przekracza 100%. Jedynie w przypadku światła żarowego i użycia automatycznego balansu bieli nasycenie dość mocno przekroczyło 100%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.