Pentax Q - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Główne ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcie niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów (ciemne/jasne), kontrastu i ostrości, wszystkie w zakresie od −4 do +4. W przypadku ostrości mamy dodatkową opcję do wyboru określaną jako „precyzyjna ostrość”. Większość wymienionych parametrów można regulować w poszczególnych trybach kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, blady, pomijanie wybielania, film odwracalny, monochromatyczny. W przypadku trybów: blady, pomijanie wybielania i monochromatyczny zamiast regulacji odcienia mamy opcję tonowania, która obejmuje następujące ustawienia: wyłączony, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, fioletowy, błękitny, niebieski. Poza tym, w trybie monochromatycznym zamiast nasycenia można regulować efekt filtru: brak, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, podczerwony. W trybie film odwracalny natomiast, możemy ustawiać jedynie ostrość zdjęcia. Nieco odmienny jest tryb krosowania, w którym nie odnajdziemy żadnego z parametrów wspomnianych wcześniej. W tym przypadku możemy jedynie kontrolować parametr krosowania wybierając jedną z opcji: losowo, ustawienie 1–3, ulubione 1–3. Dla opcji ulubione 1–3 należy wcześniej zapisać ustawienia krosowanego zdjęcia jako ulubione, korzystając z palety trybów odtwarzania. Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane w poszczególnych trybach przy domyślnych ustawieniach parametrów obrazu.
Jasne |
|
Naturalne |
|
Portret |
|
Pejzaż |
|
Żywe |
|
Nasycone |
|
Blady |
|
Pomijanie wybielania |
|
Film odwracalny |
|
Monochromatyczny |
|
Krosowanie (losowy) |
|
Dodatkowo w menu znajdziemy dużo innych funkcji, które mogą uatrakcyjnić nasze zdjęcia. Opiszmy zatem je pokrótce.
Filtr cyfrowy
Dużą ilość kreatywnej zabawy umożliwiają filtry cyfrowe. Do dyspozycji są następujące tryby:
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni i rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- wysoki kontrast – regulacja pięciostopniowa kontrastu,
- cieniowanie – wybór jednego spośród 6 typów cienia oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
- zwężający – zmienia poziome i pionowe proporcje obrazu w skali od −8 do +8,
- HDR – zdjęcie z efektem wysokiego zakresu dynamicznego (poziom niski, średni, wysoki),
- Odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres koloru do ekstrakcji w 5-stopniowej skali,
- kolor – tworzy obraz o zabarwieniu w wybranym kolorze: czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, zielony, żółty; umożliwia również 3-stopniową kontrolę intensywności zabarwienia,
- akwarela – tworzy zdjęcia przypominające obraz (intensywność: niska, średnia, wysoka; nasycenie: wyłączone, niskie, średnie, wysokie),
- posteryzacja – modyfikuje zdjęcie w sposób przypominający wygląd plakatu (intensywność: 1–5),
- rybie oko – zniekształca zdjęcie z trzystopniową mocą.
Inteligentny efekt
Funkcja „Inteligentny efekt”, podobnie jak filtry, modyfikuje wygląd zdjęć zapisywanych w formacie JPEG. Dostępna jest za pośrednictwem szybkiego pokrętła i obejmuje następujące efekty:
- Olśniewający kolor (intensywność: 2 poziomy),
- Uwypuklenie jednego koloru (wyodrębniony kolor: czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, zielony, żółty),
- Tradycyjne kolory (3 wersje),
- Krosowanie (intensywność: 2 poziomy),
- Ciepłe blaknięcie (intensywność: 2 poziomy),
- Rozszerzenie odcieni (intensywność: 2 poziomy),
- Uwypuklenie monochromatyczne (intensywność: 2 poziomy),
- Akwarela (intensywność: 2 poziomy),
- Wzbogacanie żywych kolorów (intensywność: 2 poziomy),
- USER od 1 do 3.
Działanie poszczególnych efektów prezentujemy w tabeli poniżej.
Zdjęcia HDR
Zdjęcie HDR w Pentaksie Q powstaje ze złożenia 3 zdjęć o różnej ekspozycji, które są automatycznie wykonywane po sobie po naciśnięciu spustu migawki. W menu można wybrać jedno z trzech ustawień tej funkcji: HDR AUTO, HDR 1, i HDR 2. Efekt działania funkcji HDR w poszczególnych opcjach prezentujemy poniżej. Zdjęcia zostały wykonane z kompensacją ekspozycji ustawioną na +2/3 EV ze względu na to, że przy ustawieniu neutralnym obraz przy opcji HDR AUTO wychodził dość ciemny.
HDR OFF |
|
HDR AUTO |
|
HDR 1 |
|
HDR 2 |
|
Ustawienie zakresu dynamicznego
Ta funkcja automatycznie koryguje nam prześwietlenia i cienie na zdjęciu. W menu (lub za pośrednictwem panelu sterowania) można włączyć kompensację prześwietlenia i kompensację cienia. W każdym przypadku do wyboru mamy dwie opcje: ON oraz AUTO. Efekt działania tej funkcji ilustrują poniższe zdjęcia.
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w Pentaksie Q to złożenie jednego zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego dostosowania ekspozycji. Efekt połączenia trzech zdjęć prezentujemy poniżej.
Przejdźmy teraz do standardowego porównania jakości obrazu w JPEG-ach. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki wykonanych przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-P3, Panasonika GF3 oraz Sony NEX-5N.
ISO 100 | |||
|
|
||
ISO 125 | |||
|
|
||
ISO 160 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 25600 | |||
|
|
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to wyraźnie mniejsze wyostrzanie na minimalnym poziomie w przypadku Pentaksa (a w zasadzie jego brak, jak zauważyliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości) niż w bezlusterkowcach konkurencji. Druga kwestia, to małe nasycenie kolorów w stosunku do tego, co pokazują konkurenci. A co z szumem na JPEG-ach? Generalnie można go scharakteryzować jako niski, zwłaszcza jeśli dokonamy porównania na wyższych czułościach z E-P3. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku PEN-a odszumianie było zupełnie wyłączone, a w Pentaksie Q mogliśmy jedynie ustawić odszumianie na poziomie niskim. Druga sprawa, że JPEG-i z E-P3 są dość wyraźnie wyostrzane, co ma częściowo wpływ na uwydatnianie się szumu na wyższych czułościach. Co prawda w przypadku Pentaksa na samych wycinkach zdjęć scenki szum nie rzuca się w oczy, jednak jak spojrzymy na ciemne pole tablicy Kodaka, jego oznaki daje się zauważyć przy ISO 400. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że odszumianie na poziomie niskim jest jednak stosunkowo intensywne. Na dwóch najwyższych czułościach odszumianie powoduje wyraźny spadek szczegółowości obrazu.
Trzeba też przyznać, że mimo dość mocnego odszumiania w Pentaksie, na najwyższych czułościach szum w jego przypadku i tak jest nieco wyższy niż w Sony NEX-5N, co najwyraźniej widać na ciemnym polu tablicy Kodaka. Warto przypomnieć, że w przypadku tego ostatniego odszumiania również nie można zupełnie wyłączyć, ale najwyraźniej działa ono efektywniej niż w przypadku Pentaksa.
Choć w tej kategorii Pentax Q wypada dość „blado” na tle konkurencji, nie zamierzamy go jednak szczególnie krytykować w tym momencie. JPEG-i są niemiarodajnym źródłem informacji jeżeli chodzi o możliwości matrycy i tym bardziej nie nadają się do wyciągania daleko idących wniosków w przypadku porównań z innymi aparatami. Z ostatecznym osądem zatem wstrzymamy się do następnego rozdziału.
Wyostrzanie
W Pentaksie Q skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępna jest opcja „precyzyjna ostrość” (oznaczona literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.
Pentax Q, ISO 125 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Z powyższego porównania widać, że przy ustawieniu wyostrzania na poziomie neutralnym, JPEG-i wyglądają całkiem rozsądnie. Z jednej strony prezentują się lepiej niż te z najniższym stopniem wyostrzania, a z drugiej strony nie widać śladów przeostrzenia obrazu, które przy ustawieniu +4 można już zauważyć. Warto również dodać, że w przypadku powyższego porównania efekt opcji „precyzyjna ostrość” jest w zasadzie niezauważalny.
Potencjalnym użytkownikom Pentaksa Q, którzy będą chcieli fotografować głównie w JPEG-ach można zasugerować korzystanie z wyostrzania na poziomie neutralnym (czyli zero) lub nawet nieco wyższym. Używania wyostrzania na maksymalnym poziomie jednak odradzamy, bowiem w tym przypadku zdjęcia zaczynają wyglądać nienaturalnie.