Samsung NX200 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcje obrazu 3:2
- 20.0 Mpix (5472×3648)
- 10.1 Mpix (3888×2592)
- 5.9 Mpix (2976×1984)
- 2.0 Mpix (1728×1152)
- proporcje obrazu 16:9
- 16.9 Mpix (5472×3080)
- 7.8 Mpix (3712×2088)
- 4.9 Mpix (2944×1656)
- 2.1 Mpix (1920×1080)
- proporcje obrazu 1:1
- 13.3 Mpix (3648×3648)
- 7.0 Mpix (2640×2640)
- 4.0 Mpix (2000×2000)
- 1.1 Mpix (1024×1024)
Za pomocą tzw. Kreatora obrazu sterować można zabarwieniem obrazu, nasyceniem, ostrością oraz kontrastem (w skali ±4 jednostki). Do dyspozycji są również predefiniowane style (ich ustawienia zmieniać można za pomocą powyżej wymienionych parametrów): Standard, Żywe, Portret, Pejzaż, Las, Retro, Chłodny, Spokojny, Klasyczny (czarno-biały) oraz trzy ustawienia własne. Istnieje również opcja wyłączenia odszumiania (choć jak się za chwilę okaże, nie do końca) oraz automatycznego korygowania zniekształceń wprowadzanych przez obiektyw.
W stosunku do poprzednika model NX200 wzbogacono o dodatkowe funkcje, które między innymi pozwalają na modyfikację wyglądu zapisywanych JPEG-ów oraz oraz wykonywanie panoram. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej.
Tryb MAGIC
Tryb ten posiada dwie opcje: Magiczna ramka oraz Inteligentny filtr. Pierwsza z opcji umożliwia wkomponowanie wykonywanego zdjęcia w jeden z wybranych motywów (ramek). Tak utworzone zdjęcia zapisywane są w rozdzielczości 2.0 Mpix (1728×1152 pix). Na przykładzie wykonanych zdjęć prezentujemy poniżej dostępne w NX200 motywy (ramki).
Stary album |
|
Stare kino |
|
Fala |
|
Pełnia |
|
Stara płyta |
|
Czasopismo |
|
Gazeta |
|
Słoneczny dzień |
|
Klasyczna TV |
|
Dekoracje |
|
Wakacje |
|
Billboard 1 |
|
Billboard 2 |
|
Drugą opcję trybu MAGIC stanowią filtry artystyczne, a do wyboru mamy następujące możliwości:
- Winieta,
- Efekt miniatury,
- Rybie oko,
- Szkic,
- Przeciwmgłowy,
- Raster,
- Miękki,
- Stare kino 1,
- Stare kino 2,
- Negatyw.
Działanie poszczególnych filtrów prezentujemy na poniższych przykładach.
Bez filtru |
|
Winieta |
|
Rybie oko |
|
Szkic |
|
Przeciwmgłowy |
|
Raster |
|
Miękki |
|
Stare kino 1 |
|
Stare kino 2 |
|
Negatyw |
|
Efekt miniatury |
|
Tryb MAGIC jest niestety w pełni automatyczny, i o ile w przypadku ramek nie stanowi to właściwie problemu, o tyle w przypadku filtrów ogranicza jednak ich użyteczność. Z pewnością bardziej wymagający amatorzy fotografii, chcący w kreatywny sposób wykorzystać któryś z filtrów, doceniliby możliwość kontrolowania podstawowych parametrów ekspozycji w tym trybie, tak jak ma to miejsce na przykład w najnowszych PEN-ach lub Sony NEX-5N. Niewielkim pocieszeniem może być jedynie fakt, że można korzystać z kompensacji ekspozycji.
Tryb panorama
Tryb panorama odnajdziemy jako osobną pozycję na kole nastaw. Umożliwia on automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych, w podobny sposób jak odbywa się to w aparatach Sony lub kompaktach Fujifilm X100, czy X10. Wystarczy zatem wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat jednostajnie w konkretnym kierunku. Co ciekawe jednak, podczas wykonywania panoramy nie słychać dźwięku wykonywanych kolejno zdjęć (tak jak ma to miejsce we wspomnianych aparatach). Cały proces odbywa się bezgłośnie, a na ekranie widzimy „na żywo” miniaturkę powstającej panoramy. Po skończeniu panoramowania aparat jeszcze przez chwilę pokazuje komunikat „Przetwarzanie”, po czym wyświetla utworzone zdjęcie panoramiczne.
Samsung NX200 umożliwia wykonywanie zarówno dwu, jak i trójwymiarowych panoram. Te drugie zapisywane są w formacie MPO, a oglądać możemy ja za pomocą odpowiednich telewizorów. W przypadku panoram 2D aparat możemy przesuwać zarówno w kierunku poziomym jak i pionowym. W opcji 3D aparat można przesuwać jedynie w poziomie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia panoramiczne wykonane podczas testu aparatu.
2D |
|
|
|
|
3D |
|
|
Przejdźmy teraz do tradycyjnego porównania jakości obrazu. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej i tablicy Kodaka Q-13, w formacie JPEG zapisanych przy ustawieniach neutralnych, minimalnym wyostrzeniu i wyłączonym odszumianiu. Porównujemy je z modelem bezlusterkowcami Sony NEX-5N, Panasonic G3 oraz Olympus E-P3.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 160 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 25600 | |||
|
|
Trzeba przyznać, że JPEG-i z NX200 prezentują się całkiem dobrze. Ilość szczegółów widocznych na zdjęciach przy niskich czułościach jest spora, aczkolwiek jest to zrozumiałe skoro wśród porównywanych aparatów NX200 ma matrycę o największej rozdzielczości. Trzeba również pamiętać, że przy wizualnej ocenie JPEG-ów istotną rolę odgrywa wyostrzanie, które w testowanym Samsungu nawet na minimalnym poziomie jest wyraźne. Ogólnie można uznać, że na niższych czułościach jakość obrazu na JPEG-ach jest porównywalna z tą jaką oferują konkurencyjne aparaty. Warto zatem spojrzeć na wyższe czułości, bowiem tam różnice są wyraźniejsze. Wynikają one jednak w dużym stopniu z poziomu odszumiania jaki zastosowany został w poszczególnych aparatach. W NX200 opcję odszumiania obrazu na wysokich czułościach wyłączyliśmy podczas testowania. Widać jednak wyraźnie (zwłaszcza na najwyższych ISO), że zdjęcia są odszumiane. Przypomnijmy, że zarówno w NEX-5N i G3 odszumiania nie dało się wyłączyć i było ono ustawione na najniższym możliwym poziomie. Jedynie w E-P3 proces ten dało się zupełnie wyłączyć. Nie dziwi zatem fakt, że w jego przypadku szum na wysokich czułościach jest najwyższy. W NX200 szum na JPEG-ach w miarę wzrostu czułości rośnie dość powoli, aczkolwiek jest to spowodowane wyraźnym odszumianiem. Na najwyższych czułościach powoduje ono niestety widoczną degradację szczegółów na zdjęciach. Co prawda w NEX-5N również mamy do czynienia z odszumianiem, jednak działa ono mniej inwazyjnie na szczegółowość obrazu niż w NX200. Na wycinkach można zauważyć, że przy ISO 3200 w przypadku bezlusterkowca Sony mimo matrycy o niższej rozdzielczości niż w Samsungu, ilość zachowanych szczegółów jest w zasadzie porównywalna. Przy ISO 6400 można się nawet dopatrywać minimalnej przewagi NEX-5N pod tym względem, a na ISO 12800 jest ona już dość wyraźna.
W świetle tego co przed chwilą powiedzieliśmy, należałoby w zasadzie zganić Samsunga podwójnie. Mimo teoretycznie wyłączonego odszumianiana wysokich czułościach, proces ten jednak ma miejsce, a po drugie jest on na tyle agresywny (choć lepszym określeniem byłoby nieudolny), że powoduje wyraźną utratę szczegółów. Mimo to wydaje się jednak, że proces odszumiania JPEG-ów w NX200 działa nieco lepiej niż w modelu NX100.
Wyostrzanie
W Samsungu NX200 podobnie jak w jego poprzedniku dostępnych jest aż dziewięć poziomów wyostrzania regulowanych w zakresie od −4 do 4 ze skokiem jednostkowym. W modelu NX100, najniższy poziom −4 oznaczał praktyczny brak wyostrzania, jednak jak pokazaliśmy w rozdziale dotyczącym rozdzielczości w NX200 wyostrzanie na minimalnym poziomie jest dość wyraźne. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Samsung NX200, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Na podstawie powyższego porównania odradzamy stosowania wyostrzania na poziomie wyższym niż 0. Już przy ustawieniu środkowym zdjęcia są mocno wyostrzane, a przy maksymalnym poziomie wyglądają na zdecydowanie przeostrzone.