Samsung NX200 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dynamika tonalna w Samsungu NX200 osiągnęła maksymalną wartość na poziomie niemal 6.2 EV. Jest to niezły wynik aczkolwiek o 0.5 EV gorszy niż zanotował Sony NEX-5N. Z drugiej jednak strony, bezlusterkowiec Samsunga wypada w tej kategorii nieco lepiej niż Olympus E-P3 (5.7 EV) i wyraźnie lepiej niż Panasonic G3 (5.3 EV). Trzeba jednak pamiętać, że oba wspomniane bezlusterkowce systemu Mikro Cztery Trzecie nie posiadają ISO 100. Przy ISO 200 jednak NX200 wciąż wyprzedza G3 i notuje ten sam wynik co E-P3.
Spójrzmy jeszcze na maksymalne wyniki dla mniej wymagających kryteriów jakości obrazu. W poszczególnych kategoriach testowany Samsung wciąż ma niewielką przewagę nad G3 i E-P3. Przegrywa jednak ponownie pojedynek z Sony NEX-5N, który w każdej z kategorii notuje lepsze wyniki. W szczególności, dla stosunku sygnału do szumu na poziomie 1 NEX-5N osiąga poziom 11.6 EV, podczas gdy NX200 jedynie 10.2 EV. Większe piksele matrycy Sony ewidentnie dają tutaj znać o sobie.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Wyciąganie szczegółów z cieni na zdjęciach wykonanych na ISO 100 daje podobny wynik w przypadku obu aparatów. Udało się odzyskać całkiem sporo szczegółów z praktycznie zupełnie ciemnego wycinka obrazu, a szum nie uwidocznił się szczególnie mocno. Przy ISO 1600 szum jest na tyle duży, że po rozjaśnieniu szczegóły obrazu są w zasadzie niewidoczne. Trzeba jednak przyznać, że przy tej czułości NEX-5N wypadł jednak lepiej. W jego przypadku szum jest jednak niższy (co widać już na oryginalnym zdjęciu). Różnica może być spowodowana tym, że matryca Samsunga bardziej się grzeje przy dłuższych ekspozycjach i ma mniejsze piksele.
Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać poniżej. W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie, aczkolwiek przy ISO 1600 można zauważyć, że szum w NX200 jest minimalnie wyższy.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|