Canon EOS 5D Mark III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Mamy zatem identyczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 5D Mark II. Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.24 | 102.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.13 | 103.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.05 | 104.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.45 | 104.3 |
3000K | Auto | 21.9 | 130 |
3000K | Żarówki | 7.66 | 99.57 |
3000K | 3000K | 6.47 | 94.76 |
5500K | Auto | 4.13 | 110.8 |
5500K | 5500K | 7.29 | 115.1 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.47 | 95.98 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.68 | 97.19 |
Automatyczny balans bieli w nowym 5D nie ma szczególnych problemów z prawidłowym oddaniem kolorów na zdjęciach. Najlepiej wypadł w typowych sytuacjach, czyli w słoneczny lub pochmurny dzień, jak również przy korzystaniu z lampy błyskowej. Również dedykowane ustawienia pracują prawidłowo w tych warunkach oświetleniowych. Jeśli przy świetle żarowym będziemy chcieli pozbyć się typowo ciepłego zabarwienia jakie pojawia się przy automatycznym balansie bieli, należy użyć balansu dedykowanego, a jeszcze lepiej ustawić konkretną temperaturę barwową. Z nasyceniem kolorów 5D Mark III również nie ma problemów. W większości przypadków odchyłki od 100% są naprawdę niewielkie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.