Nikon D4 - test aparatu
1. Wstęp
Nikon D4 miał swoją premierę na początku stycznia bieżącego roku, czyli po nieco ponad dwóch latach od pojawienia się na rynku jego poprzednika, modelu D3s. Według specyfikacji, w tym ostatnim, w stosunku do modelu D3 nie wprowadzono wielu zmian, a te które miały miejsce nie były szczególnie przełomowe. Okazało się jednak, że mimo zastosowania matrycy o tej samej liczbie pikseli nowszy model oferował lepszą jakość obrazu i mniejsze szumy na wysokich czułościach. W przypadku Nikona D4 sytuacja wygląda nieco inaczej. Porównując jego specyfikację i modelu D3s łatwo zauważyć, że zmian jest sporo i dotyczą wielu różnych kategorii. Co istotne, zmiany zaszły również w jednym z najważniejszych elementów aparatu, a mianowicie samej matrycy. W D4 bowiem, zdecydowano się podnieść liczbę pikseli i zastosowano 16-megapikselowy, pełnoklatkowy sensor CMOS.
W Nikonie D4 zadbano również o podniesienie wydajności działania, wyposażając go w procesor nowej generacji EXPEED 3. Zapewnia on szybkie przetwarzanie nawet dużej ilości danych. Aby owe dane można było szybko zapisywać, konstruktorzy D4 wprowadzili w nim obsługę kart pamięci XQD. Przypomnijmy, że jest to nowy format kart pamięci, które zapewniają szybkość transferu danych na poziomie 125 MB/s. Z istotniejszych zmian w D4 w stosunku do D3s warto również wspomnieć nowy system pomiaru światła oparty na czujniku o rozdzielczości 91 tysięcy punktów. Zwiększono zakres natywnych czułości od strony niskich ISO. Dzięki temu D4 oferuje natywne ISO 100 (w D3s była to czułość rozszerzona) i wprowadzono programowe ISO 50. Maksymalna (programowa) czułość natomiast wzrosła do ISO 204800. Rozbudowano również wyraźnie tryb wideo, który obejmuje spore możliwości wyboru jeżeli chodzi o rozdzielczości i ilość klatek na sekundę. Co ważne, D4 umożliwia nagrywanie filmów w jakości Full HD (D3s oferował jedynie HD), co w dzisiejszych czasach jest już w zasadzie standardem. Ulepszono również ergonomię obsługi, dodając nowe elementy sterujące, w tym dwa dodatkowe wybieraki wielofunkcyjne. Zwiększyły się także osiągi trybu seryjnego i nowy model umożliwia fotografowanie z prędkością sięgającą aż 11 kl/s.
Z pewnością najważniejsze pytania, jakie cisną się na usta w kontekście Nikona D4, dotyczą możliwości nowej matrycy pod względem jakości generowanego obrazu. Czy poza zwiększeniem rozdzielczości obrazu w stosunku do D3s (której należy się spodziewać ze względu na wzrost liczby pikseli) poziom szumu jest niższy niż u poprzednika? Czy nowa matryca oferuje więcej pod względem zakresu tonalnego? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Lustrzankę Nikon D4 otrzymaliśmy do testów dzięki uprzejmości firmy Nikon Polska.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Nikona D4 oraz modelu D3s, Canona 1D X i Canona 1D Mark IV można obejrzeć tutaj.
Producent | Nikon |
---|---|
Model | D4 |
Data premiery | 2012-01-06 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | Format FX:
• 4928 × 3280 • 3696 × 2456 • 2464 × 1640 Format x1.2 (30x20) • 4096 × 2720 • 3072 × 2040 • 2048 × 1360 Format DX: • 3200 × 2128 • 2400 × 1592 • 1600 × 1064 Format 5:4 (30 × 24): • 4096 × 3280 • 3072 × 2456 • 2048 × 1640 Dodatkowo różne rozdzielczości dla zdjęć wykonywanych w trybie podglądu filmu na żywo w formacie: FX, DX z proporcjami 3:2 i 16:9. |
Matryca | 36 x 23.9 mm (FX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.6 Mpix, w trybie DX rozdzielczość 6.8 Mpix
Czyszczenie matrycy: wzorzec do usuwania kurzu |
Procesor obrazu | EXPEED 3 z 14-bitową konwersją analogowo-cyfrową i 16-bitowym przetwarzaniem obrazu |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją bezstratną, stratną lub bez kompresji),
NEF+JPEG, TIFF (RGB) Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic • Filmy: Format MOV, H.264/MPEG-4 AVC • Dźwięk: Liniowy PCM |
Zakres ISO | Auto, 100 - 12800 ISO w skoku 1/3, 1/2 lub 1 EV, dodatkowo:
4 tryby Lo poniżej ISO 100: 0.3/0.5/0.7/1 EV (ISO 50), 7 trybów Hi powyżej ISO 12800: 0.3/0.5/0.7/1/2/3/4 EV (ISO 204800) |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości,
30s - 1/8000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb żywotność: 400 tys. zdjęć • Tryby wyzwalania migawki: S (zdjęcia pojedyncze), CL (seryjne wolne), CH (seryjne szybkie), Q (ciche wyzwalanie migawki), samowyzwalacz, MUP (podnoszenie lustra) |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 w trybie FX lub x1.5 w trybie DX |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 × 1080 (Full HD 1080p) z szybkością 29.97 kl./s, 25 kl./s, 23.976 kl./s
• 1920 × 1080 (Full HD, kadrowanie) z szybkością: 29.97 kl./s, 25 kl./s, 23.976 kl./s • 1280 × 720 (HD) z szybkością: 59.94 kl./s, 50 kl./s, 29.97 kl./s, 25 kl./s • 640 × 424 z szybkością: 29.97 kl./s, 25 kl./s Wysoka lub normalna jakość obrazu. Wbudowany mikrofon monofoniczny lub zewnętrzny mikrofon stereofoniczny; możliwość regulowania czułości Maks. długość filmu 29 min. 59 s |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, Nikon Advanced Multi-CAM 3500FX,
51 punktowy AF (w tym 15 punktów krzyżowych, przy przysłonie f/8 obsługa 11 punktów), możliwość wyboru jednego z 51 lub 11 pól AF, • Strefy AF: jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (9, 21 lub 51 pól), śledzenie 3D, automatyczny wybór pola AF • Tryby napędu AF: pojedynczy (AF-S), ciągły (AF-C), ręczne ustawianie ostrości (M) • Zakres detekcji: od -2 do +19 EV (ISO 100, 20°C), • Tryb pól AF w LV: AF z priorytetem twarzy, szerokie pole AF, normalne pole AF, śledzenie obiektów w ruchu • Podgląd głębi ostrości |
Pomiar światła | System TTL korzystający z matrycy RGB o rozdzielczości ok. 91 000 pikseli
Tryby pomiaru: • Matrycowy 3D Colour Matrix III - obiektywy Nikkor typu D/G • Matrycowy Colour Matrix III - pozostałe obiektywy z procesorem • Matrycowy Color Matrix (obiektywy bez procesora, o ile użytkownik wprowadzi dane obiektywu) • Centralny: przypisanie 75% wagi pomiaru do obszaru o średnicy 12 mm na środku kadru (średnicę koła można zmienić na 8, 15 lub 20 mm) lub uśrednienie na podstawie całego kadru (w przypadku używania obiektywu bez procesora używane jest koło o średnicy 12 mm lub średnia z całego kadru) • Punktowy: pomiar w kole o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF (w centralnym polu AF w przypadku obiektywu bez procesora). Zakres pomiaru: od -1 do 20 EV lub od 2 do 20 EV w trybie pomiaru punktowego (dla 50mm, F1.4, ISO100, 20°C) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto (2 rodzaje), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• 4 ustawień własnych wg wzorca lub na podstawie wykonanego zdjęcia, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K) • Korekcja i bracketing balansu bieli (od 2 do 9 zdjęć z krokiem 1, 2 lub 3) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: od 2 do 9 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV. |
Programy | Automatyka programowa (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet czasu (S), Manualny (M).
• System Picture Control: Standardowy, Neutralny, Żywy, Monochromatyczny, Portret i Krajobraz, osobiste ustawienia |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 10-11 kl./s (tryb szybki - CH), do 10 kl./s (tryb wolny -CL)
• Fotografowanie poklatkowe |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej,
• Kompatybilny z zew. lampami wspierającymi CLS oraz i-TTL, • Synchronizacja do 1/250s • Kompensacja błysku: od -3 do +1 EV z krokiem 1/3, 1/2 lub 1 EV • Braketing mocy błysku: od 2 do 9 zdjęć z krokiem 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV • Tryby pracy: synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu z synchronizacją z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki z długimi czasami ekspozycji, obsługa automatycznej synchronizacji z krótkimi czasami migawki • Obsługa kreatywnego system oświetlenia Nikon CLS |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s, 5 s, 10 s, 20 s
od 1 do 9 ekspozycji z interwałem 0.5, 1, 2 lub 3 s |
Karta pamięci | Dwa gniazda dla kart typu XQD i CompactFlash (CF) Typu I (zgodne z UDMA)
Dowolna karta może pełnić rolę podstawowej lub zapasowej albo służyć do osobnego zapisywania zdjęć NEF (RAW) i JPEG. Zdjęcia można kopiować między kartami. |
LCD | • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT LCD, 921.000 punktów, kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Dwa pomocnicze umieszczone na tylnej i górnej ściance korpusu, oba monochromatyczne. |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.7, pokrycie: ok. 100% (FX) lub 97% w pionie i poziomie (x1.2, DX), korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 18 mm,
matówka BriteView Clear Matte Mark VIII typu B z ramkami pól AF i liniami kadrowania |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed, wyjście HDMI typu C, 10-pinowe złącze wężyka spustowego/modułu GPS, gniazdo mikrofonowe, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm, z zasilaniem), gniazdo słuchawek, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm), złącze akcesoriów do przekaźnika bezprzewodowego, złącze sieciowe Ethernet RJ-45
• opcjonalnie zdalne sterowanie • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) • opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-4 lub WT-5 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowa EN-EL18 (10.8 V, pojemność 2000 mAh)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy EH-6b |
Akcesoria | Akumulator jonowo-litowy EN-EL18, ładowarka MH-26, kabel USB UC-E15, zatrzask kabla USB, pasek aparatu AN-DC7, pokrywka bagnetu korpusu BF-1B, pokrywka sanek mocujących BS-2, wtyczka wejściowa UF-2 do mikrofonu stereofonicznego ME-1 |
Waga | 1180 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 1340 g (z akumulatorem i kartą pamięci XQD) |
Wymiary | 160 × 156.5 × 90.5 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu, Funkcja Active D-Lighting (automatyczna, bardzo wysoka +2/+1, zwiększona, normalna, umiarkowana i wyłączona). Braketing ADL. Korpus ze stopów magnezu w pełni uszczelniony przed kurzem i wilgocią. |
Oceny użytkowników |