Nikon D4 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na tylnym panelu monochromatycznym. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na monochromatycznym panelu LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.56 | 101.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.73 | 100.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.22 | 101 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.6 | 100 |
3000K | Auto | 22.8 | 122.1 |
3000K | Żarówki | 6.86 | 91.13 |
3000K | 3000K | 7.09 | 91.64 |
5500K | Auto | 4.85 | 105.3 |
5500K | 5500K | 10.8 | 112.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.72 | 91.69 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.11 | 92.63 |
Nikon D4 nie ma szczególnych problemów z prawidłowym oddaniem kolorów na zdjęciach. Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze w większości przypadków, a błędy koloru są zazwyczaj na niskim poziomie. Przy świetle żarowym daje on jednak bardzo wyraźny błąd i co ciekawe, jest on niezależny od tego, który tryb automatycznego balansu bieli wybierzemy. Wydaje się jednak, że problem ten występuje jedynie przy fotografowaniu tablicy kolorów. Poniżej prezentujemy dwa zdjęcia wykonane w tym samym czasie i przy tym samym źródle światła żarowego, którego używamy do oświetlania tablicy testowej.
Automatyczny balans bieli: Normalny |
|
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła |
|
Na tym przykładzie widać, że Automatyczny balans bieli w trybie normalnym daje obraz o bardziej neutralnym zabarwieniu, podczas gdy drugi, jak wskazuje nazwa, faktycznie zachowuje ciepłe zabarwienie. Dlaczego przy fotografowaniu tablicy testowej nie widać tej różnicy, trudno jednoznacznie powiedzieć.
Błędy koloru przy ustawieniach dedykowanych oraz ustawionej temperaturze barwowej są najczęściej na niskim poziomie. Warto jednak zauważyć, że przy świetle o temperaturze 5500 K otrzymaliśmy wyraźnie większy błąd koloru dla ustawionej temperatury niż dla balansu automatycznego.
Z prawidłowym nasycaniem kolorów aparat również nie ma problemów. Przy świetle zewnętrznym, zarówno w dzień słoneczny jak i pochmurny, nasycenie utrzymuje się bardzo blisko 100%. Dla światła lampy błyskowej oraz światła żarowego przy ustawieniu dedykowanym i temperaturowym obserwujemy nieznaczne niedosycenie barw. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.