Sony NEX-F3 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przy zapisie zdjęć w formacie JPEG Sony NEX-F3 pozwala używać dwóch stopni kompresji odpowiadających jakości FINE lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9, i dla każdej z nich mamy do wyboru trzy rozdzielczości:
- L – 4912×3264 (3:2) oraz 4912×2760 (16:9),
- M – 3568×2368 (3:2) oraz 3568×2000 (16:9),
- S – 2448×1624 (3:2) oraz 2448×1376 (16:9).
Użytkownicy mają do dyspozycji następujące ustawienia dotyczące sposobu obróbki zdjęć przed zapisaniem w formacie JPEG: standard, intensywny, portret, krajobraz, zachód Słońca oraz czerń i biel. Można je znaleźć w menu w zakładce Jasność/Kolor, w pozycji Strefa twórcza. W każdym z trybów mamy możliwość regulacji kontrastu, nasycenia i ostrości w skali od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
W tabeli poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki zapisanych w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu NEX-C3, Samsunga NX-100, Panasonika GF3 i Olympusa E-PM1.
ISO 100 | |||
|
|
||
ISO 160 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 16000 | |||
NEX-F3 |
Naszym zdaniem JPEG-i z NEX-F3 prezentują się najlepiej ze wszystkich użytych do porównania. Nawet na najwyższych czułościach kolorystyka zdjęć pozostaje prawidłowa, a redukcja szumów nie rozmywa szczegółów obrazu w zbyt dużym stopniu. Pewnym zaskoczeniem jest dla nas wyraźna poprawa jakości JPEG-ów w stosunku do modelu NEX-C3. Generalnie ich jakość w pełni zasługuje na pochwały.
Na zakończenie tego rozdziału pokazujemy wygląd wycinków zdjęć scenki w zależności od stopnia wyostrzania.
Sony NEX-F3, ISO 200 | |||
wyostrzenie −3 | |||
wyostrzenie 0 | |||
wyostrzenie +3 |
Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest bardzo małe albo wręcz zerowe. Maksymalne wyostrzenie jest z kolei bardzo duże. Widać więc, że użytkownicy mają do dyspozycji całkiem spory zakres stopni tego parametru, który nikogo nie powinien ograniczać. To znów zaleta warta podkreślenia, bo wielu producentów nawet na najniższym dostępnym stopniu wyostrzania zauważalnie wyostrza obraz, nie dając wyboru tym osobom, które wyostrzania nawet na JPEG-ach nie tolerują.
Wybrane funkcje specjalne
Jedną z zalet systemu Alpha NEX jest dostęp do dobrze zaprogramowanych funkcji specjalnych. Spośród nich ciekawe wydają nam się funkcje związane z rozszerzaniem zakresu tonalnego zdjęć, tworzeniem panoram oraz filtry artystyczne.
Rozszerzanie zakresu tonalnego
Zakres tonalny dostępny dla naszego wzroku na JPEG-ach można zwiększyć na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na względnym rozjaśnieniu ciemnych partii obrazu. W NEX-F3 nosi on angielską nazwę Dynamic Range Optimizer (w skrócie DRO). Skutkiem ubocznym takiej operacji jest wzmocnienie szumu występującego na zdjęciach.
Drugi sposób polega na wykonaniu po sobie trzech zdjęć różniących się ekspozycją. Oprogramowanie aparatu składa je dając zdjęcie o podwyższonej dynamice i znacznie zmniejszonym poziomie szumów. W NEX-F3 funkcja ta po angielsku nazywa się High Dynamic Range (w skrócie HDR). Stopień zwiększenia zakresu tonalnego można zmieniać w zakresie od 1 EV do 6 EV z krokiem jednostkowym albo zdać się na automatykę aparatu.
Korzystając z tego, że przy stosowaniu funkcji HDR aparat NEX-F3 razem z efektem jej działania zapisuje jednocześnie zdjęcie z nominalną ekspozycją, poniżej prezentujemy przykłady ilustrujące jej wpływ na uzyskiwane obrazy.
HDR off |
HDR on |
HDR off |
HDR on |
Jak pokazują powyższe przykłady, system HDR w Sony NEX-F3 pozwala uzyskać wyraźnie lepszą rozpiętość tonalną zdjęć przy zachowaniu wysokiej rozdzielczości. Skuteczność jego działania oceniamy wysoko.
Panoramy
Kolejną ciekawą funkcją dostępną w NEX-F3 jest rejestrowanie panoram, w tym panoram trójwymiarowych. Aparaty Sony wyróżniają się wśród konkurencji zarówno pod względem łatwości wykonywania, jak też jakości otrzymywanych wprost z aparatu zdjęć panoramicznych. Wystarczy tylko wcisnąć spust migawki i jednostajnie przesuwać aparat w pionie lub poziomie. Migawka w trakcie wykonywania panoramy jest cyklicznie wyzwalana, a po zakończeniu całej operacji aparat przetwarza wykonane zdjęcia i tworzy obraz w formacie panoramicznym. Zarówno dwu- jak i trójwymiarowe panoramy wykonuje się w ten sam sposób. Różnica występuje dopiero w sposobie przetwarzania zarejestrowanych zdjęć. Panoramy 3D zapisywane są w formacie MPO. Można je oglądać np. na ekranach telewizorów 3D.
Wykonując zwykłe panoramy możemy wybrać kierunek jej wykonywania oraz orientację (lewo-prawo, góra-dół). W przypadku panoram 3D mamy jedynie możliwość wyboru lewo-prawo. Dodatkowo możemy wybrać szerokość panoramy. W efekcie do dyspozycji mamy następujące rozmiary obrazów wynikowych:
- rozmiar standardowy:
- 2160×3872 pix (w pionie),
- 8192×1856 pix (w poziomie),
- rozmiar szeroki:
- 2160×5536 pix (w pionie),
- 12416×1856 pix (w poziomie),
- 3D rozmiar 16:9:
- 1920×1080 pix,
- 3D rozmiar standardowy:
- 4912×1080 pix,
- 3D rozmiar szeroki:
- 7152×1080 pix.
Zwracamy uwagę, że rozmiary panoram są takie same jak w aparacie Sony NEX-7, którego matryca ma znacznie więcej pikseli. Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
2D |
3D |
Efekty wizualne
W zakładce Jasność/Kolor menu głównego odnajdujemy pozycję Efekt wizualny. W tym miejscu można wybrać jeden z następujących filtrów artystycznych modyfikujących wygląd zdjęcia:
- Aparat zabawka (kolorystyka normalna, zimna, ciepła, zielona, purpurowa),
- Kolor pop,
- Posteryzacja – bardzo mocny kontrast i nasycenie (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key (jaskrawy, przezroczysty, eteryczny, delikatny, miękki),
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury.
Porównanie wyglądu zdjęć poddanych działaniu poszczególnych filtrów przedstawiamy w tabeli poniżej.