Sony NEX-F3 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu RAW
Na początek tego rozdziału proponujemy wykres zależności poziomu szumu od czułości na zdjęciach zapisanych w formacie JPEG.
Wykres ten jest bardzo podobny do analogicznego wykresu dla Sony NEX-7. Dokładniejsze przyjrzenie się pozwala jednak zauważyć niewielką różnicę na niekorzyść NEX-F3. Ciągle jednak nie ma powodów do narzekań, a raczej można testowany aparat pochwalić.
Stopień redukcji szumu na zdjęciach wykonanych na wysokich czułościach w Sony NEX-F3 można kontrolować jedynie w dwustopniowej skali: „redukcja niska” i „redukcja normalna”. Nie mamy możliwości całkowitego wyłączenia tego odszumiania. W tabelce poniżej prezentujemy porównanie wpływu intensywności procesu odszumiania dla obydwu ustawień, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800.
ISO 12800 | |||
Odszumianie niskie | |||
|
Ilość szumu dostrzegalnego na zdjęciach zapisywanych w formacie JPEG bardzo zależy od oprogramowania aparatu. Prawdę o własnościach samej matrycy można poznać na podstawie zdjęć surowych. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-13, zapisanych w formacie RAW i przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Podobnie jak w przypadku JPEG-ów również wykres poziomu szumów na surowych zdjęciach z NEX-F3 jest bardzo podobny do analogicznego wykresu dla NEX-7. Znowu NEX-F3 wypadł odrobinkę słabiej od swego zaawansowanego krewnego. Jednak w swojej klasie jest obecnie zdecydowanym liderem. Na razie nie testowaliśmy jeszcze amatorskiego bezlusterkowca innej marki, który mógłby wyprzedzić ten model Sony pod względem niskich szumów.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z NEXa-F3 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu NEX-C3 oraz Samsunga NX-100, Panasonika GF3 i Olympusa E-PM1.
ISO 100 | |||
|
|
||
ISO 160 | |||
GF3 | |||
ISO 200 | |||
NEX-F3 | |||
NEX-C3 | |||
|
|
||
GF3 |
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
NEX-F3 | |||
NEX-C3 | |||
|
|
||
GF3 | |||
|
|
||
ISO 800 | |||
NEX-F3 | |||
NEX-C3 | |||
|
|
||
GF3 | |||
|
|
||
ISO 1600 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
NEX-F3 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 16000 | |||
NEX-F3 |
Tradycyjnie na najniższych czułościach trudno wskazać aparat, z którego surowe zdjęcia są najlepsze pod względem poziomu szumów. Podnoszenie czułości nie powoduje wyraźnego wzrostu różnic jakości zdjęć pomiędzy poszczególnymi aparatami. Przy wysokich czułościach różnice jakości obrazu z różnych aparatów wydają się być mniejsze niż w przypadku JPEG-ów. Praktycznie znika różnica pomiędzy zdjęciami z NEX-F3, a zdjęciami z poprzednika NEX-C3. Wydaje się więc, że wyraźne różnice widoczne na JPEG-ach wynikają ze zmiany algorytmów przetwarzających dane z matrycy. Poziom szumów na zdjęciach surowych stawia najmniej zaawansowane bezlusterkowce ze stajni Sony na czele stawki w tej klasie aparatów.
Prąd ciemny
Charakterystykę prądu ciemnego sprawdzamy na podstawie zdjęć wykonywanych przez 3 minuty bez dopływu światła do matrycy. Zdjęcia te zapisujemy zarówno w formacie RAW jak i JPEG. Podczas testu Alfy NEX-F3 prąd ciemny mierzyliśmy dla wystudzonej matrycy. Pojedyncze zdjęcie wykonywaliśmy bezpośrednio po włączeniu aparatu, który wcześniej przez dłuższy czas spoczywał w temperaturze pokojowej. Surowe zdjęcia wywołujemy za pomocą programu dcraw do postaci 16-bitowych obrazów w odcieniach szarości, bez interpolacji i skalowania. Takie obrazy poddajemy podstawowej analizie statystycznej. Wyniki tej analizy przedstawiamy w poniższej tabeli:
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
200 | 127.8 | 1.0 |
400 | 128.1 | 1.8 |
800 | 128.0 | 3.4 |
1600 | 127.7 | 7.7 |
3200 | 125.6 | 16.9 |
6400 | 121.8 | 32.6 |
12800 | 119.6 | 63.8 |
16000 | 119.0 | 81.8 |
Gdybyśmy nie przeprowadzili niedawno podobnego testu dla Sony NEX-7, to uzyskane wyniki byłyby dla nas zaskoczeniem. NEX-F3 wypadł pod tym względem jeszcze odrobinę lepiej. Pod względem niskiego poziomu szumu wywoływanego przez prąd ciemny matrycy NEX-F3 staje na czele wszystkich aparatów z matrycą o rozmiarze APS-C, jakie do tej pory dane nam było sprawdzać. Warto jeszcze zauważyć, że na nierozgrzanej matrycy nie widać żadnych niejednorodności rozkładu sygnału.
Dla pokazania rozkładu sygnału na obrazach prądu ciemnego pokazujemy je w postaci GIF-ów wyskalowanych dla zakresu od 0 do 255 zliczeń. W tabeli poniżej pokazujemy też histogramy w tym samym zakresie zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
16000 |
Obrazy przedstawione w powyższej tabeli potwierdzają wyniki analizy statystycznej. Przy najniższych czułościach dostajemy gładkie obrazy z praktycznie stałym poziomem zliczeń na całej powierzchni zdjęć. Na podstawie wyglądu histogramów można wnioskować, że czułości ISO 12800 oraz ISO 16000 nie są już czułościami własnymi matrycy, a jedynie efektem wzmacniania obrazu. Przy tych czułościach rozkład zliczeń odcinany jest na poziomie zera. Tam też wartości odchylenia standardowego przestają dobrze opisywać rozrzut zliczeń, a jedynie mogą służyć do stwierdzenia, że rozrzut musi być nieco większy od formalnie znalezionej wielkości.
W tabeli poniżej prezentujemy darki w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
16000 |