Nikon D800 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki dedykowanemu przyciskowi i ikonom na monochromatycznym panelu LCD. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na monochromatycznym panelu LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.74 | 89.25 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.75 | 88.53 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.4 | 91.08 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.5 | 89.53 |
3000K | Auto | 20.3 | 111.1 |
3000K | Żarówki | 5.66 | 88.36 |
3000K | 3000K | 5.72 | 88.56 |
5500K | Auto | 4.89 | 105.5 |
5500K | 5500K | 8.9 | 110.1 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.77 | 83.62 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.04 | 85.3 |
Automatyczny balans bieli w D800 radzi sobie dobrze z odwzorowaniem kolorów. W większości przypadków błędy są na niskim poziomie i bywają nawet nieco niższe niż błędy dla ustawień dedykowanych. Tradycyjnie spory błąd koloru otrzymujemy dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym. Co ciekawe, jest on niezależny od tego, który tryb automatycznego balansu bieli wybierzemy. Podobnie jak w modelu D4 problem ten występuje jedynie przy fotografowaniu tablicy kolorów. Poniżej prezentujemy dwa zdjęcia wykonane w tym samym czasie i przy tym samym źródle światła żarowego, którego używamy do oświetlania tablicy testowej.
Automatyczny balans bieli: Normalny |
|
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła |
|
Widać na tym przykładzie, że automatyczny balans bieli w trybie normalnym daje obraz o bardziej neutralnym zabarwieniu, podczas gdy drugi, jak wskazuje nazwa, faktycznie zachowuje ciepłe zabarwienie. Nadal jednak nie znamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego przy fotografowaniu tablicy testowej nie widać tej różnicy.
Z tabelki powyżej wynika, że aparat ma tendencję do niedosycania kolorów. Jedynie w pojedynczych przypadkach parametr ten przekroczył 100%. Oczywiście parametr nasycenia kolorów można kontrolować i ustawić na odpowiednim dla nas poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.