Samsung NX20 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Rozmiarami nowy bezlusterkowiec nie różni się szczególnie od modelu NX10. Samsung NX20 jest zaledwie 1 mm węższy i jednocześnie 2.6 mm wyższy. Według specyfikacji grubość obu aparatów jest niemal identyczna. Wagowo też nie ma dużej różnicy. Nowszy model jest zaledwie 12 gramów lżejszy od starszego. Przyglądając się dokładnie Samsungowi NX20 zauważymy, że pewnym zmianom uległ kształt korpusu. Najbardziej rzucające się w oczy modyfikacje dotyczą między innymi okolic wizjera i lampy błyskowej. Ta część korpusu stała się smuklejsza i została jednocześnie nieco podniesiona. Mamy też zupełnie inną w kształcie muszlę wizjera, która została uformowana tak, by pasować dokładnie do kształtu obudowy w tym miejscu. Inne wyprofilowanie ma również rękojeść aparatu. Dość wyraźnie zmienił się także wygląd obudowy w jej górnej części. Ze względu na zastosowanie mechanizmu odchylania i obracania wyświetlacza, zmniejszyła się nieco przestrzeń z prawej strony tylnej ścianki, zajmowana przez przyciski. Pociągnęło to też za sobą drobne zmiany w kształcie w tym obszarze.
Korpus Samsunga NX20, podobnie jak modelu NX10, został wykonany z tworzywa sztucznego. Sam materiał robi dobre wrażenie, szkoda jednak, że projektanci nowego bezlusterkowca nie poszli o krok dalej i nie zdecydowali się na użycie jakichś lekkich stopów metali (na przykład stopu magnezu jak w przypadku NX200). Uczyniłoby to niewątpliwe aparat solidniejszym i odporniejszym na przypadkowe uszkodzenia. Podobnie jak w NX10 nie uświadczymy żadnych uszczelnień, chroniących aparat przed wpływem warunków zewnętrznych. Trzeba jednak przyznać, że jeśli chodzi o jakoś wykonania, to NX20 robi dobre wrażenie. Mimo iż aparat został wyprodukowany w Chinach, nie zauważyliśmy w jego przypadku żadnych niedoróbek. Poszczególne elementy obudowy są dobrze dopasowane, a cała konstrukcja zachowuje należytą sztywność.
Wizualnie NX20 zrobił na nas dobre wrażenie. Aparat ma przyjemny dla oka kształt z delikatnymi zaokrąglonymi krawędziami, dzięki czemu z jednej strony prezentuje się nowocześnie, a z drugiej wciąż klasycznie. To, że aparat przypomina miniaturową lustrzankę i nie posiada zbędnych ozdobników ma na to niewątpliwie wpływ.
Zasilanie i gniazda
Samsung NX20 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym BP1310 o pojemności 1300 mAh i napięciu 7.4 V. Według instrukcji aparatu, wydajność akumulatora wynosi około 360 zdjęć. Podczas testowania aparatu, w pełni naładowany akumulator wystarczał na zrobienie nawet do 600 zdjęć. Komorę na akumulator w NX20 odnajdziemy na spodzie aparatu, na wysokości rękojeści, pod niewielką plastikową klapką. Ładowanie akumulatora dołączoną do aparatu ładowarką trwa około 160 minut. Do zasilania aparatu można także stosować opcjonalny zasilacz sieciowy.
Samsung NX20 obsługuje karty typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC). W stosunku do modelu NX10, dodano zatem obsługę kart SDXC. Kieszeń na kartę pamięci znajduje się na spodzie aparatu, bezpośrednio przy komorze akumulatora.
Złącza, w które został wyposażony NX20, zostały umieszczone po prawej stronie aparatu, pod pojedynczą niewielką klapką. Znajdziemy tam następujące elementy:
- złącze USB 2.0 Hi Speed, służące również jako wyjście AV oraz gniazdo do podłączenia wężyka spustowego,
- gniazdo HDMI.
Przyciski
W stosunku do modelu NX10 zauważymy w NX20 pewne zmiany w obrębie elementów sterujących. Poza zmianami w położeniu niektórych przycisków odnajdziemy również w testowanym aparacie nowe elementy. Przyjrzyjmy się jednak dokładnie, co w tej kategorii oferuje NX20, zaczynając od górnej części aparatu.
Po lewej stronie korpusu, podobnie jak w NX10, odnajdziemy przycisk otwierający lampę błyskową, a bezpośrednio przy wizjerze niewielkie pokrętło regulacji dioptrii. Po prawej stronie lampy błyskowej znajduje się tradycyjne pokrętło trybów pracy aparatu, na którym można odnaleźć następujące pozycje:
- SMART – inteligentny tryb automatyczny,
- P – automatyka programowa,
- A – preselekcja przysłony,
- S – preselekcja migawki,
- M – tryb ręczny,
- C – tryb ustawień własnych,
- i – tryb preselekcji obiektywu (wytłumaczony niżej przy okazji funkcji i-Function),
- SCENE – tryb scen (Panorama, Upiększ, Noc, Pejzaż, Portret, Dzieci, Sport, Zbliżenie, Tekst, Zachód, Świt, Pod światło, Fajerwerki, Plaża i Śnieg, Zdjęcie z dźwiękiem, 3D),
- Tryb filmowania,
- Wi-Fi – funkcje związane z połączeniem sieciowym.
W NX20 wszystkie elementy sterujące mamy umieszczone po prawej stronie wyświetlacza. Na samej górze znajduje się przycisk oznaczony czerwoną kropką, który uruchamia nagrywanie filmu. Przechodząc niżej, bezpośrednio przy prawej krawędzi korpusu natrafimy na przycisk kompensacji ekspozycji oraz przycisk blokady ekspozycji lub/i ostrości AEL (w menu użytkownika możemy ustawić co ma być blokowane). W trybie odtwarzania służy on do zabezpieczania aktualnie wyświetlanego pliku. Jeszcze niżej mamy przycisk MENU oraz Fn, który uruchamia menu funkcyjne.
Dość istotną zmianą, jaka zaszła w elementach sterujących NX20 w stosunku do NX10, jest dodanie drugiego pokrętła sterującego w postaci pierścienia zespolonego z krzyżakiem wielofunkcyjnym. Pokrętło jest wykorzystywane w różnych celach i służy między innymi do ustawiania parametrów ekspozycji, przewijania pomiędzy poszczególnymi elementami aktualnie aktywnej zakładki, a w menu funkcyjnym pozwala na poruszanie się pomiędzy dostępnymi pozycjami. W trybie odtwarzania służy do przeglądania zdjęć. Poszczególne przyciski kierunkowe krzyżaka natomiast mają przypisane następujące funkcje dodatkowe:
- górny – zmiana trybów wyświetlania aktualnego kadru lub zdjęcia w trybie odtwarzania,
- prawy – wybór trybu ustawiania ostrości (SAF, CAF, MF),
- dolny – zmiana czułości,
- lewy – tryb migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz, tryby bracketingu).
Ostatnie dwa przyciski znajdują się poniżej krzyżaka. Po lewej odnajdziemy przycisk uruchamiający tryb odtwarzania zdjęć. Po prawej natomiast znajduje się przycisk CUSTOM, który jest programowalny i umożliwia przypisanie mu jednej z poniższych funkcji:
- Kreator obrazu,
- Balans bieli,
- Obszar AF.
Poza przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu znajdziemy również na niej przycisk podglądu głębi ostrości. Jest on programowalny i poza domyślną funkcją można mu przypisać dwie inne opcje:
- „1-prz.bal.bieli” – przełączenie się w tryb ustawiania własnego balansu bieli. Po tym kroku wystarczy wskazać biały obiekt i wcisnąć spust migawki,
- „RAW za jedn. dotk.+” – powoduje włączenie lub wyłączenie funkcji RAW+JPEG.
Omawiając przyciski, warto powiedzieć również kilka słów o technologii i-Function, która polega na rozszerzonej współpracy pomiędzy dedykowanymi dla niej obiektywami i aparatem. Obiektyw wspierający tę technologię posiada dodatkowy przycisk i-Fn, a obrotowy pierścień ustawiania ostrości zyskuje dodatkową funkcjonalność – pozwala na zmianę różnych parametrów. Wystarczy jedynie przycisnąć ów przycisk i pokręcić pokrętłem na obiektywie, a wybierane wartości pojawią się na dole ekranu LCD. Wybór parametru, który możemy w ten sposób zmieniać odbywa się poprzez kolejne naciskanie przycisku i-Fn, choć zależy również od trybu pracy aparatu. Wśród dostępnych parametrów pojawić się mogą:
- wartość przysłony,
- czas otwarcia migawki,
- kompensacja ekspozycji,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- funkcja i-zoom.
Przycisk i-Fn umieszczony jest w obiektywach w takim miejscu, że trzymając aparat w standardowy sposób (prawą ręką za korpus, lewą podtrzymując obiektyw) trafia on w okolice kciuka. Parametry możemy zatem ustawiać bez zmiany ułożenia rąk, operując kciukiem oraz palcem wskazującym i środkowym obracając pokrętło ostrości.
Technologia i-Function to nie tylko zwiększona wygoda użytkowania dzięki dodatkowym przyciskom, ale również zwiększenie „inteligencji” współpracy pomiędzy obiektywem a aparatem. Obiektywy zgodne z tą technologią informują korpus, do jakich zastosowań (scen) najlepiej się nadają. Dzięki tej informacji aparat w trybie automatycznego doboru sceny będzie preferował te właśnie tryby. Po drugie, wspomniany wcześniej tryb preselekcji obiektywu „i” jest de facto trybem wyboru sceny, ograniczonym do tych preferowanych przez obiektyw. Funkcjonalność ta być może zainteresuje osoby mniej zaawansowane, które będą dzięki niej miały pewność dobrego wykorzystania posiadanego zestawu.
Rozwiązanie i-Function weszło już na stałe do systemu NX. W zasadzie poza dwoma obiektywami (starą wersją standardowego zooma 18–55 mm oraz naleśnikiem 2.0/30) cała reszta jest kompatybilna z tym rozwiązaniem.
Menu
Menu Samsunga NX20 zmieniło się nieznacznie pod względem graficznym w stosunku do tego znanego z NX10 i jest w zasadzie identyczne jak w modelu NX200. Menu zawiera pięć kategorii zakładek, przy czym część z kategorii oraz liczba zakładek wchodzących w ich skład, zmienia się w zależności od trybu pracy aparatu. Liczba pozycji w poszczególnych zakładkach wynosi maksymalnie 6, dzięki czemu mieszczą się one wszystkie na ekranie i nie ma konieczności przewijania widoku w pionie. Chcąc wyświetlić kolejne elementy z danej kategorii, przechodzimy po prostu do następnej zakładki. Kolejne grupy zakładek zawierają: menu fotografowania (niedostępne w trybie wideo), menu filmowania, menu Konfiguracja własna, ustawienia aparatu oraz menu GPS (widoczne aczkolwiek nieaktywne bez dołączonego modułu GPS). W trybie odtwarzania zdjęć menu dzieli się na 4 kategorie zakładek: odtwarzanie, pokaz slajdów, ustawienia aparatu i GPS. W menu nie odnajdziemy typowych zakładek jeśli pracujemy w trybie Wi-Fi. W tym przypadku menu wyświetla ustawienia Wi-Fi oraz inne opcje charakterystyczne dla wybranej w tym trybie funkcji.
Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym kategoriom i ich zakładkom. Menu fotografowania zawiera maksymalnie trzy zakładki i jest najobszerniejsze w trybach P, A, S i M.
- Zakładka nr 1:
- Rozmiar zdjęcia,
- Jakość zdjęcia,
- Czułość ISO,
- Balans bieli,
- Kreator obrazu,
- Przestrzeń kolorów.
- Zakładka nr 2:
- Napęd (ang. Drive) – tryb wyzwalania migawki (samowyzwalacz, tryb seryjny, bracketing),
- Lampa błyskowa,
- Tryb pomiaru światła,
- Inteligentny zasięg (ang. Smart Range) – wyjątkowo nieudane tłumaczenie opcji polegającej na odzyskiwaniu szczegółów ze źle naświetlonych obszarów zdjęcia,
- Inteligentny filtr,
- Wybrany kolor.
- Zakładka nr 3:
- Tryb AF,
- Obszar AF,
- Wspomaganie MF – możliwość włączenia wspomagania ręcznego ustawiania ostrości poprzez: powiększenie obrazu bądź tryb FA – wyświetlanie paska informującego o zmierzonej ostrości,
- Połączenie pomiaru światła z punktem AF,
- Tryb kadrowania (ang. Framing Mode) – czy parametry ekspozycji mają wpływać na jasność podglądu (tryb symulacji ekspozycji), czy też jest ona od nich niezależna,
- OIS – opcje stabilizacji, jeśli dostępna w obiektywie.
Menu filmowania zawiera następujące zakładki:
- Zakładka nr 1:
- Tryb AE Filmu – program, preselekcja przysłony, preselekcja migawki, ręcznie,
- Rozmiar filmu,
- Jakość filmu,
- Balans bieli,
- Kreator obrazu.
- Zakładka nr 2:
- ISO (maksymalnie do 3200),
- Pomiar,
- Samowyzwalacz,
- Wiele ruchów (ang. Multi motion) – nagrywanie przyspieszonych lub spowolnionych filmów,
- Inteligentny filtr,
- Wybrany kolor.
- Zakładka nr 3:
- Tryb AF,
- Wspomaganie MF,
- Fader – rozpoczynanie i/lub kończenie filmu przygaszaniem (widoczny w drugim filmie przykładowym pod koniec tego rozdziału),
- Głos – czy nagrywany ma być dźwięk,
- Stabilizacja obrazu.
Menu odtwarzania zawiera:
- Zakładka nr 1:
- Usuń,
- Udostępnij (Wi-Fi),
- Zabezpiecz,
- Edycja obrazu.
- Zakładka nr 2:
- Widok,
- Automatyczne obracanie zdjęć,
- DPOF.
Menu Pokaz slajdów zawiera:
- Pokaz slajdów,
- Obrazy – wybór obrazów do pokazu,
- Interwał – czas wyświetlania zdjęcia,
- Muzyka,
- Efekt – efekt przełączania.
Menu ustawień własnych zawiera:
- Zakładka nr 1:
- Dostosowanie ISO – krok (1/3 lub 1 EV) oraz maksymalny zakres ISO AUTO,
- Redukcja szumu – redukcja szumu dla wysokich ISO (powyżej 6400) oraz długich czasów (powyżej 4 sekund),
- Ustawienie BKT – opcje dotyczące bracketingu ekspozycji, balansu bieli bądź stylu obrazu,
- DMF – możliwość ręcznej kontroli ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
- Preselekcja AF (ang. AF priority) – aparat robi zdjęcie dopiero po prawidłowym ustawieniu ostrości, gdy opcja ta jest wyłączona, zdjęcie zostanie wykonane niezależnie od tego, czy ostrość została ustawiona.
- Zakładka nr 2:
- Zapisz jako tryb niestandardowy – zapisywanie ustawień własnych,
- Dostosowywanie przycisku iFn,
- Mapowanie przycisków – konfiguracja przycisku CUSTOM,
- Wybór wyświetlacza – auto, tylko wizjer, główny wyświetlacz,
- Ekran ustawień użytkownika (ang. User Display) – włączenie/wyłączenie wyświetlania ikon, daty/czasu, histogramu oraz skali odległości w trakcie wykonywania zdjęcia,
- Siatka kadrowania (cztery do wyboru).
- Zakładka nr 3:
- Korekcja zniekształceń obiektywu,
- Lampa AF,
- E-migawka.
Menu ustawień aparatu zawiera natomiast:
- Zakładka nr 1:
- Język,
- Nazwa pliku,
- Numer pliku,
- Typ folderu,
- Format,
- Resetowanie ustawień aparatu.
- Zakładka nr 2:
- Sz_podgl. (ang. Quickview) – czas podglądu zdjęcia po jego wykonaniu,
- Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności i koloru obrazu,
- Automatyczne wyłączanie wyświetlacza,
- Oszczędzanie energii,
- Data/czas,
- Wyświetlanie pomocy.
- Zakładka nr 3:
- Dźwięk,
- Oczyszczanie czujnika,
- Wyjście wideo,
- Anynet+(HDMI-CEC) – sterowanie odtwarzaniem zdjęć za pomocą telewizora zgodnego z tą technologią,
- Rozdzielczość HDMI,
- Aktualizacja oprogramowania.
Menu GPS zawiera:
- Geotagging – zapisywanie pozycji w danych EXIF pliku,
- Obow. ustaw. czasu GPS – czas ważności ostatnio odczytanej pozycji,
- Wyświetlanie lokalizacji,
- Resetowanie GPS.
- Czas migawki,
- Wartość przysłony,
- Kompensacja ekspozycji,
- Czułość ISO,
- Balans bieli,
- Kreator obrazu,
- Inteligentny filtr,
- Wybrany kolor,
- Tryb ustawiania ostrości,
- Obszar AF,
- Rozmiar zdjęcia,
- Jakość zdjęcia,
- Tryb wyzwalania migawki,
- Pomiar światła,
- Inteligentny zasięg,
- Tryb lampy błyskowej,
- Zapis ustawień własnych.
Wyświetlacz
Samsung NX20 wyposażony jest w 3-calowy wyświetlacz wykonany w technologii AMOLED i pokrywający 100% kadru. W odróżnieniu od NX10 gdzie mieliśmy stały wyświetlacz, w nowym modelu zdecydowano się na odchylany (w lewo o 180 stopni) i obrotowy (270 stopni). Posiada on 614.000 punktów, ale ponieważ wykorzystana została technologia PenTile, rozdzielczość podawana jest jako VGA 640×480. Obraz dawany przez wyświetlacz obraz jest dobrze widoczny nawet pod dużym kątem. Daje się jednak zauważyć zmianę kolorystyki w takim przypadku i obraz ma delikatne zielonkawo-niebieskie zabarwienie. Efekt ten nie jest jednak tak silny jak w Olympusie OM-D.
Obraz na wyświetlaczu jest wyraźny, kontrastowy i zapewnia dobrą wygodę użytkowania. Przy pracy w ostrym słońcu jednak mogą pojawiać się w nim odbicia otoczenia. Nie są one bardzo intensywne ale dla większego komfortu warto w takiej sytuacji podnieść jasność wyświetlacza. Ponieważ mieliśmy okazję bezpośrednio porównać wyświetlacze w modelu NX20 i NX10, możemy stwierdzić, że w nowym bezlusterkowcu daje on bardziej kontrastowy i wyrazisty obraz oraz nieco bardziej nasycone kolory.
W trybie fotografowania informacje wyświetlane na ekranie zmieniamy za pomocą przycisku DISP. Informacje w poszczególnych trybach podglądu wyglądają następująco:
- podstawowe informacje w ramce u dołu ekranu oraz punkt AF,
- podgląd z elektroniczną poziomicą,
- dodatkowe ikony z prawej strony ekranu,
- dodatkowe ikony z prawej i lewej strony ekranu,
- tryb użytkownika.
W trybie użytkownika mamy możliwość określenia elementów wyświetlanych na ekranie. Należą do nich ikony informacyjne (zarówno te z prawej, jak i z lewej strony ekranu), histogram, data i czas oraz skala odległości (przy korzystaniu z odpowiedniego obiektywu). Osobno w menu ustawień własnych jest opcja pozwalająca wyświetlić siatkę kadrowania (4 rodzaje), która widoczna jest w każdym z trybów.
Poniżej przedstawiamy zaczerpnięty z instrukcji aparatu schemat obrazujący wygląd ekranu wraz z opisem wyświetlanych elementów.
W trakcie przeglądania zdjęć mamy do dyspozycji trzy tryby ich wyświetlania:
- zdjęcie + podstawowe informacje na dole ekranu,
- dodatkowe informacje o parametrach wyświetlane w półprzezroczystej ramce na tle zdjęcia,
- miniaturka zdjęcia + histogramy RGBY + dodatkowe informacje.
Zdjęcia można również powiększać lub wyświetlać w formie miniaturek. Do dyspozycji mamy 3 poziomy z 3, 15 lub 40 zdjęciami. Dodatkowo u dołu ekranu widoczna jest skala, na której w zależności od wybranej kategorii wyświetlania pokazywane są daty, dni tygodnia, rodzaje plików lub miejsce wykonania (te są podawane jedynie dla zdjęć wykonanych z modułem GPS).
Tryb wideo
W Samsungu NX20, w stosunku do modelu NX10, zwiększono maksymalną rozdzielczość filmów. Do dyspozycji mamy zatem następujące tryby nagrywania:
- 1920×1080 pikseli (Full HD),
- 1920×810 pikseli (HD),
- 1280×720 pikseli (HD),
- 640×480 pikseli (VGA),
- 320×240 pikseli (QVGA).
Filmy można zapisywać w jakości normalnej (Normal) lub wysokiej (HQ). W NX20 rozszerzono tryby kontroli ekspozycji, dzięki czemu do wyboru mamy sterowanie automatyczne (program P), preselekcję przysłony (A), preselekcję migawki (S) oraz tryb w pełni manualny (M). Warto dodać, że w trybach półautomatycznych oraz ręcznym migawkę oraz przysłonę możemy zmieniać również podczas nagrywania filmu. Parametry takie jak kompensacja ekspozycji, czy czułości ISO również możemy w pełni kontrolować, jednak odpowiednich ustawień musimy dokonać przed rozpoczęciem nagrywania. Poza tym w trybie filmowania dostępny jest również kreator obrazu (ustawienie koloru, nasycenia, ostrości i kontrastu) oraz możliwość kontroli balansu bieli. Można także włączyć stabilizację w obiektywie (jeśli jest dostępna) oraz skorzystać z samowyzwalacza. Kontrola ostrości podczas filmowania może odbywać się automatycznie lub ręcznie.
Użytecznym rozwiązaniem dostępnym podczas filmowania jest możliwość pauzowania (przyciskiem OK), dzięki której można nagrać pojedynczy film składający się na przykład z kilku ujęć. Praca autofokusa jest dość szybka i precyzyjna, w naszej ocenie nie odstaje od konkurencyjnych bezlusterkowców. Aparat posiada wbudowany mikrofon stereo. Niestety poza dźwiękiem otoczenia rejestruje on również wszelkie dźwięki związane z obsługą aparatu. W związku z tym na ścieżce dźwiękowej można usłyszeć pracę autofokusa oraz inne odgłosy związane na przykład z obsługą pokręteł podczas korzystania z trybu ręcznego.
Samsung umożliwia również nagrywanie filmów z wykorzystaniem opcji filtrów artystycznych lub trybu „Wybrany kolor”. Dodatkowo w menu filmu odnajdziemy opcję pozwalającą na filmowanie w przyspieszonym lub zwolnionym tempie. Odpowiednie opcje znajdziemy w drugiej zakładce menu filmowania, pod pozycją o enigmatycznie brzmiącej nazwie „Wiele ruchów”. Poza opcją x1 przy której filmy nagrywane są w normalnym tempie, do wyboru mamy również x0.25, x0.5, x5, x10 oraz x20. Warto również dodać, że dostępność opcji x0.25 oraz x0.5 zależna jest od wybranej rozdzielczości filmu. Innymi słowy, dwukrotnie spowolniony film można nagrać w maksymalnej jakości HD 720i natomiast czterokrotnie spowolniony dostępny jest jedynie przy jakości VGA lub QVGA.
Znajdujący się na tylnej ściance przycisk oznaczony czerwoną kropką umożliwia rozpoczęcie nagrywania nie tylko w trybie wideo. Gdy jesteśmy jednak w którymś z trybów fotograficznych, nie mamy kontroli nad parametrami ekspozycji podczas filmowania. Ograniczona jest również liczba opcji dostępnych w menu filmowania.
Przykładowe filmy
- film 1 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 45.6 MB,
- film 2 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 44.7 MB,
- film 3 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 46.9 MB,
- film 4 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 51.9 MB (film nagrany po zmroku),
- film 5 – HD 1920×810 pix, 24 kl/s, 40.2 MB,
- film 6 – HD 1920×810 pix, 24 kl/s, 38.6 MB,
- film 7 – HD 1280×720 pix, 25 kl/s, 25.8 MB,
- film 8 – HD 1280×720 pix, 25 kl/s, 25.1 MB,
- film 9 – HD 1280×720 pix, 25 kl/s, 30.0 MB (film nagrany po zmroku),
- film 10 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 13.6 MB (film w przyspieszonym tempie x5),
- film 11 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 12.1 MB (film w przyspieszonym tempie x10),
- film 12 – Full HD 1920×1080 pix, 25 kl/s, 14.5 MB (film w przyspieszonym tempie x20),
- film 13 – HD 1280×720 pix, 25 kl/s, 41.6 MB (film w zwolnionym tempie x0.5),
- film 14 – VGA 640×480 pix, 25 kl/s, 30.1 MB (film w zwolnionym tempie x0.25).
Wizjer
W tej kategorii w NX20 zauważymy poprawę w stosunku do modelu NX10. W nowym Samsungu zastosowano elektroniczny wizjer o rozdzielczość 1 440 000 punktów (SVGA, 800×600), o powiększeniu około 1.04x. Tak samo jak wyświetlacz AMOLED, wizjer pokrywa 100% kadru, a punkt oczny wynosi około 18 mm. Dostępna jest również możliwość regulacji dioptrii w zakresie od −4 do +4 m−1. Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, mamy możliwość regulacji jasności i kolorystyki obrazu wyświetlanego w wizjerze. Dodatkowo tryby wyświetlania oraz widoczne informacje są identyczne jak w przypadku ekranu AMOLED.
Wizjer w NX20 jest nieco większy niż w NX10. Jasność obrazu jest na podobnym poziomie, choć daje się zauważyć lepszą jakość ze względu na powiększenie rozdzielczości. Obraz nie wyróżnia się jednak szczególnie wybitną jakością. W zasadzie zachowuje się dość typowo w stosunku do wizjerów elektronicznych stosowanych w innych bezlusterkowcach. Ma niestety tendencję do smużenia, a przy słabym oświetleniu obraz traci na płynności podczas przesuwania aparatu.