Samsung NX20 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcje obrazu 3:2
- 20.0 Mpix (5472×3648)
- 10.1 Mpix (3888×2592)
- 5.9 Mpix (2976×1984)
- 2.0 Mpix (1728×1152)
- proporcje obrazu 16:9
- 16.9 Mpix (5472×3080)
- 7.8 Mpix (3712×2088)
- 4.9 Mpix (2944×1656)
- 2.1 Mpix (1920×1080)
- proporcje obrazu 1:1
- 13.3 Mpix (3648×3648)
- 7.0 Mpix (2640×2640)
- 4.0 Mpix (2000×2000)
- 1.1 Mpix (1024×1024)
Za pomocą tzw. Kreatora obrazu sterować można zabarwieniem obrazu, nasyceniem, ostrością oraz kontrastem (w skali ±4 jednostki). Do dyspozycji są również predefiniowane style (ich ustawienia zmieniać można za pomocą powyżej wymienionych parametrów): Standard, Żywe, Portret, Pejzaż, Las, Retro, Chłodny, Spokojny, Klasyczny (czarno-biały) oraz trzy ustawienia własne. Istnieje również opcja wyłączenia odszumiania (choć jak się za chwilę okaże, nie do końca) oraz automatycznego korygowania zniekształceń wprowadzanych przez obiektyw.
Przejdźmy teraz do porównania jakości obrazu na plikach w formacie JPEG. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej i tablicy Kodaka Q-13, zapisanych przy ustawieniach neutralnych, minimalnym wyostrzeniu i wyłączonym odszumianiu. Porównujemy je z modelem NX200 oraz bezlusterkowcami Olympus OM-D E-M5 i Fujifilm X-Pro1.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 25600 | |||
|
|
||
|
|
Na jakość JPEG-ów w bezlusterkowcach Samsunga na wyższych czułościach zawsze narzekaliśmy. Co prawda w przypadku testu modelu NX200 zauważyliśmy pod tym względem pewną poprawę w stosunku do NX100, jednak wciąż nie jest to poziom, jaki by nas w pełni zadowalał. Specjalnie zestawiliśmy JPEG-i z NX20 i NX200 aby sprawdzić, czy może udało się projektantom nowego bezlusterkowca wprowadzić jakieś zmiany w tym zakresie. Z powyższego porównania jednak wynika, że nie, a jakość JPEG-ów z NX20 jest właściwie na tym samym poziomie co w modelu NX200. Winą za taki stan rzeczy należy obarczyć dość agresywne i nie do końca skuteczne odszumianie. Powoduje ono wyraźną degradację szczegółów obrazu a jednocześnie na najwyższych czułościach wciąż widoczne są kolorowe plamy „rozmazanego” szumu.
Widać jednak że z odszumianiem JPEG-ów lepiej radzi sobie Olympus OM-D E-M5, gdzie co prawda w miarę wzrostu czułości szczegóły obrazu zanikają, jednak nie w tak drastycznym stopniu jak w NX20, czy NX200. Najlepiej pod tym względem zachowuje się jednak bezlusterkowiec Fujifilm. W X-Pro1 przy czułości ISO 12800 widać znacznie więcej szczegółów niż w bezlusterkowcach Samsunga. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że przy tej czułości na zdjęciu z X-Pro1 widać porównywalną ilość szczegółów, co w NX20 przy ISO 3200.
Warto jeszcze na koniec dodać, że Samsung wprowadza użytkownika w błąd. Teoretycznie oferuje w menu możliwość wyłączenia redukcji szumu na wysokich czułościach, ale jak widać na załączonym przykładzie, w praktyce odszumianie działa i, co gorsza, dość nieudolnie. To niestety duża bolączka, która ciągnie się za Samsungiem od długiego czasu. Sugerujemy więc dwa rozwiązania. Albo dać użytkownikom możliwość faktycznego wyłączenia odszumiania, albo zatrudnić programistów, którzy wiedzą jak oprogramować pliki JPEG. Na korepetycje odsyłamy do firmy Fujifilm, która JPEG-i obrabia wzorowo.
Wyostrzanie
W Samsungu NX20 dostępnych jest dziewięć poziomów wyostrzania regulowanych w zakresie od −4 do +4 ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Samsung NX20, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Na podstawie powyższego porównania odradzamy stosowanie wyostrzania na poziomie wyższym niż 0. Już przy ustawieniu środkowym zdjęcia są mocno wyostrzane, a przy maksymalnym poziomie wyglądają na zdecydowanie przeostrzone.
Tryb Inteligentny filtr
Podobnie jak w modelu NX200, w testowanym aparacie odnajdziemy funkcję filtrów, które pozwalają na wyraźną modyfikację wyglądu zapisywanych JPEG-ów. Do wyboru mamy następujące możliwości w tym zakresie:
- Winieta,
- Efekt miniatury,
- Rybie oko,
- Szkic,
- Przeciwmgłowy,
- Raster,
- Miękki,
- Stare kino 1,
- Stare kino 2,
- Negatyw.
Działanie poszczególnych filtrów prezentujemy na poniższych przykładach.
Bez filtru |
|
Winieta |
|
Rybie oko |
|
Szkic |
|
Przeciwmgłowy |
|
Raster |
|
Miękki |
|
Stare kino 1 |
|
Stare kino 2 |
|
Negatyw |
|
Efekt miniatury |
|
Tryb Wybrany kolor
Dodatkową funkcją pozwalającą zmieniać wygląd JPEG-ów w NX20 jest tryb „Wybrany kolor”. Powoduje on zachowywanie tylko jednego koloru na zdjęciu (czerwonego, zielonego niebieskiego lub żółtego), podczas gdy pozostała część obrazu jest czarno-biała. Przykładowe zdjęcia wykonane w tym trybie dla poszczególnych opcji prezentujemy poniżej.
Wybrany kolor OFF |
|
Czerwony |
|
Zielony |
|
Niebieski |
|
Żółty |
|
Zauważyliśmy, że zdjęcia wykonane w tym trybie charakteryzują się dziwną nieostrością. Wyglądają trochę jakby były poruszone. Musimy jednak dodać, że o poruszeniu nie ma w tym przypadku mowy, bowiem zdjęcia te były wykonywane na statywie z włączonym samowyzwalaczem. Efekt ten jest zatem winą oprogramowania aparatu. Można jedynie mieć nadzieję, że w nowszej wersji firmware zostanie to poprawione.
Tryb panorama
Tryb panorama odnajdziemy jako jedną z pozycji w trybie SCN. Umożliwia on automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych, w podobny sposób jak odbywa się to w aparatach Sony lub Fujifilm. Wystarczy zatem wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat jednostajnie w wybranym kierunku. Podobnie jak w NX200, podczas wykonywania panoramy nie słychać dźwięku wykonywanych kolejno zdjęć (tak jak ma to miejsce we wspomnianych aparatach). Cały proces odbywa się bezgłośnie, a na ekranie widzimy „na żywo” miniaturkę powstającej panoramy. Po skończeniu panoramowania aparat jeszcze przez chwilę pokazuje komunikat „Przetwarzanie”, po czym wyświetla utworzone zdjęcie panoramiczne.
Samsung NX20 umożliwia wykonywanie zarówno dwu, jak i trójwymiarowych panoram. Te drugie zapisywane są w formacie MPO, a oglądać możemy ja za pomocą odpowiednich telewizorów. W przypadku panoram 2D aparat możemy przesuwać zarówno w kierunku poziomym jak i pionowym. W opcji 3D aparat można przesuwać jedynie w poziomie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia panoramiczne wykonane podczas testu aparatu.
2D |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3D |
|
|
|
|
Widać na niektórych przykładach, że aparat nie zawsze dobrze sobie radzi z precyzyjnym składaniem panoram. Warto zatem sprawdzać efekt końcowy, zwłaszcza jeśli na jakimś zdjęciu szczególnie nam zależy.